mitt nättag värkar inte klara av mitt 260gtx

Permalänk

mitt nättag värkar inte klara av mitt 260gtx

Så mitt dillemma är att datorn får bluescreen och stänger av sig efter byte till ett nytt 260gtx

det står att 260gtx behöver minimum 500w helst 630w med 35a, jag har ett hyper type r som ligger på 580w Egenskaper för Hiper Type-R HPU-4K580 580W men hur funkar det med 12v A grejen, den har ju en 12v 1 och 12v 2, det blir ju 22+18 = 40 A borde det inte vara tillräckligt? provat med ett corsair 450w med funkade inge vidare det heller men som sagt lägre W än minimum på den.

Permalänk
Avstängd

hiper agg är inget att hänga i julgranen.
of topic: "mitt nättag värkar inte klara av mitt 260gtx" du vet att "värkar" får endast kvinnor i samband med barnfödsel ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Om varken ditt Hiper eller ett corsair 400watt fungerar med det nya grafikkortet så är det mer troligt att grafikkortet är trasigt men som personen skrev innan så är Hiper nätdelar farliga och har en tendens att ha sönder hd moderkort cpu grafikkort när dom är på väg att gå sönder.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Hur som helst, vet inget om Hiper-nätaggregatet men corsair 450w klarar säkert 2 st gtx260. Fel måste ligga någon annanstans.

Kommentarer till borttaget inlägg raderade.
Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att det är fel på grafikkortet, blåskärm tyder på det om inte annat.
Även om Hiper gjort kassa agg så ska det inkl Corsair agget klara ett sånt kort utan problem.

Har du tagit bort alla drivrutiner ordentligt och tankat in rätt till nya kortet?

Permalänk

vet att mitt kort inte gav bluescreen när jag hade givit den för lite ström utan den kraschade och körde blackscreen men fläkten var fortfarande på. om det blir bluescreen så tror jag faktiskt själv på att det är nått annat fel på kortet.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem

Du får hoppas att inte ditt Hiper agg redan har förstört de andra delarna i datorn so de är så berömda för.

Någon vecka räcker när Hiper agget gått sönder. Nej, Trasiga Hiper agg dör inte alltid. Ofta funkar de i någon månad innan de de dör helt. Många fattar inte det så under den tiden har folk hunnit köpa nya delar och datorer och förstör dem också. Hoppas du redan har backup när den tar med sig hårddisken. Juckpuck har redan nämnt delarna som vanligen bruka förstöras.

Ju äldre ett nätagg är desto mindre klarar den av jämfört när exakt samma var nyköpt och om ditt Hiper är så gammal som jag tror så är det inte så konstigt.

Vist kan det vara Windows och drivrutiner som fesen skrev men dumpa nätagget genast.

Minns inte hur mycket minnena påverkar det hela.

Permalänk
Hedersmedlem

Och en påminnelse som jag och andra påpekat massor av gånger tidigare:

Man kan i princip aldrig lägga samman 12V-linornas amperetal och tro att det är vad man får ut. Man får leta efter den maximala effekten på 12V och dividera med 12, eftersom det är vad som brukar anges på bättre agg. Finns det ingen total effektangivelse för enbart 12V, köp ej eller kasta skrotet. Endast usla agg saknar detta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

nätaggen funkar, för att när jag kör med det gamla grafikkortet så funkar allt som det ska, det ända som det skulle väl isofal vara att nätaggen inte kan ge tillräckligt med effekt, eller så är graffet knas

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal_is_back:

nätaggen funkar, för att när jag kör med det gamla grafikkortet så funkar allt som det ska, det ända som det skulle väl isofal vara att nätaggen inte kan ge tillräckligt med effekt, eller så är graffet knas

Ett 450W Corsair har effekt så det räcker och blir över. Fel på grafikkort eller drivrutiner.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ja bara för att klargöra. Mina 2st GTX260 @ SLI under stresstest av både dom och CPU:n i linpack vilket är en i7 920@ 3.7Ghz med HT så drar den 471W ur väggen och med tillverkarens påstådda verkningsgrad blir det 400W jämt till komponenterna. Men som sagt det är med 2st grafikkort och en måttligt klocka processor och alla 3 komponenterna är under HÅRD last. så 400W corsair tom duger.

Permalänk
Medlem

Mitt C2D system med ett oklockat Gtx 260 har som mest dragit 212 Watt.. från vägguttaget.
Om du inte glömt att koppla in de extra strömkontakerna på grafikkortet så är det nog det som är trasigt.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Kör ett GTX 275, 8GB RAM och en Q9650 på ett CX400W - utan problem.

Det är ditt graffe som är knas, inget annat.

Permalänk
Skrivet av Redzo:

hiper agg är inget att hänga i julgranen.
of topic: "mitt nättag värkar inte klara av mitt 260gtx" du vet att "värkar" får endast kvinnor i samband med barnfödsel ?

Så det heter inte huvudvärk heller?

Allt som gör ont, "värker", övrigt "verkar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isacbergstrom:

Så det heter inte huvudvärk heller?

Allt som gör ont, "värker", övrigt "verkar".

värker, värkar

Permalänk
Medlem

vad får du för BBc code lr va de heter?

eller kommer du inte ens in i windows?

ja skulle gissa på att agget e för svagt eftersom de endast ger ut 20A på 12v som max efter att läst om det, har du otur så kan de ha sabbat gkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

vad får du för BBc code lr va de heter?

eller kommer du inte ens in i windows?

ja skulle gissa på att agget e för svagt eftersom de endast ger ut 20A på 12v som max efter att läst om det, har du otur så kan de ha sabbat gkortet.

Har du missat typ resten av tråden?

20A på +12v1 och 18 på +12V2 sedan totalt 360W i hop för +12V1 och +12V2.

Klent men inte klent nog för att förklara problemet.
Har själv en burk med ett GTX260 fabriksöverklockat och sedan lite till med en C2D E8400 @ 3.8Ghz osv. Min lilla spelburk jag har vid sidan om med 2st 18A+18A rails fast det är ett silverston agg.

Effektmätaren har nog ALDRIG varit över 300W, 280W från väggen har jag registrerat en gång på den burken ens syntetiskt. Ett 450W Corsair har han ju testat med. Så som sagt kanske du skulle läsa innan.

Ända tråkiga med hans agg är att det är av en gammal design som lägger vikten på +5V vilket på moderna agg är utfasat. Men det förklarar inte varför hans blygsamma dator inte fungerar.

Permalänk

uppdatering

okej så här ligger det till:

har som sagt provat ett corsair 450w och ett hyper type r på 580w. Jag har lyckats komma in i windows, och kört 3d mark vantage, gick väl i kanske 5-10min innan datorn började krångla.

Nu så tog jag faktiskt graffikortet hem till en kompis och provade i hans dator, han har ett corsair 650w, och där funkade grafikortet utmärkt.

Att tilläga är att jag med mina nättag har fått använda en såndär molex kontakt, altså har jag inte haft 2 genuina pci-e kontakter.
datorn funkar ju dessutom utmärkt med det gammla grafikortet ihop med hiper type r agget.

Mitt moderkort är ett asus p5b delxue med en e6600, kan det ha att göra med pci-e sloten på mobot? eller ouppdaterat bios? eller så jag tror väl att det behövs ett nytt nättag.