INgen hårdisk när jag ska installera win2k

Permalänk
Medlem

INgen hårdisk när jag ska installera win2k

när jag ska installera win2k pro. står det att jag inte har nån Hårdisk innan den ska installera varför?

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

du kanske har en ntfs-partition och en fat-startdiskett..

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Har du hårddisken på ett separat kontrollerkort?
Eller har du ett inbyggt kontrollerkort på moderkortet? t.ex. ATA100 kontroller, som disken sitter på?.
Jag antar att det är så iaf.

Då behöver du en diskett med drivare till ditt kontrollerkort. Drivare finns med till kortet eller på skivan som följer med moderkortet.
Sätt i disketten med drivarna och under installationen ska du hålla utkik efter "Tryck F6 för att installera ..." Tryck F6 då och välj drivaren så ska det förhoppningsvis fungera.

Om du inte hittar nån drivare så kan du sätta disken på en vanlig IDE-port och installera win2000. Sen kan du lägga in drivare för kontrollerkortet i efterhand och flytta disken.

Om jag formulerat mig konsigt så beror det på att jag är onykter

Permalänk
Medlem

Kollat så att hårddisken är ordentligt ikopplad och satt på master??

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem när jag hade en NTFS partitionerad hårdisk... Jag var tvungen att installera ett OS på en FAT32 disk och sedan lägga NTFS disken som slave...

Permalänk
Medlem

Jag hade också samma problem, men det var p.g.a ATA100 kontrollen på mobot..

Permalänk
Medlem

FAT32 är det.. har ATA100 controller också.. och har bara en hårdisk delat på 3

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Har du hårddisken på ett separat kontrollerkort?
Eller har du ett inbyggt kontrollerkort på moderkortet? t.ex. ATA100 kontroller, som disken sitter på?.
Jag antar att det är så iaf.

Då behöver du en diskett med drivare till ditt kontrollerkort. Drivare finns med till kortet eller på skivan som följer med moderkortet.
Sätt i disketten med drivarna och under installationen ska du hålla utkik efter "Tryck F6 för att installera ..." Tryck F6 då och välj drivaren så ska det förhoppningsvis fungera.

Om du inte hittar nån drivare så kan du sätta disken på en vanlig IDE-port och installera win2000. Sen kan du lägga in drivare för kontrollerkortet i efterhand och flytta disken.

Om jag formulerat mig konsigt så beror det på att jag är onykter

Tack men var fins drivisarna

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LUL
Tack men var fins drivisarna

Det skrev han.. antingen fick du dem med moderkortet, eller så kan du tanka dem från tillverkarens hemsida.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex

Det skrev han.. antingen fick du dem med moderkortet, eller så kan du tanka dem från tillverkarens hemsida.

Joo.. glömde skriva. vad ska jag göra med drivisarna eller har jag inte fattat vad han skrev

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finnsa en mapp på skivan som heter promise. I den mappen finns det en mapp som heter ATA100 och i den mappen finns det mappar som heter WINME, WIN95-98, WIN2000, NT4, NetWare och Linux.. Vad ska jag göra fattar ingenting

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ta det som ligger i "WIN2000"-lådan och lägg på en diskett. sen gör du detta:

Det kommer att synas en kort stund i början av installationen. hugg F6 då, och sätt i disketten.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Tack Aphex! nu fattar jag jag återkommer strax om det jick

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu funkar det.. kor windows 2000 pro nu!

Visa signatur