Permalänk
Medlem

X4, X2 eller bara single core?

Hej allihop

Funderar på processor och vad som skulle vara bäst för vad jag tänkt använda min nya dator till.. Jag läste en intressant recension här där det stod om att många spel inte använder mer än en tråd och att 2 core därför kan bli onödigt om man använder datorn som ren spelmaskin.. Jag ska dock ha datorn som både studiedator och spelmaskin Så hur ska jag tänka för att få ut så stor valuta för pengarna som möjligt?

Ska jag satsa på en single core på 2,7 GHz för typ 360 kr, en dual core på 3,0 GHz för det dubbla i cash eller en Quad core på 3,0 GHz som kostar sådär 1400 kr??

Visa signatur

"640Kb ought to be enough for anybody."
Bill Gates, 1981

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas du skämtar.... du skriver att du ska spela, vad tror du är bäst? tänk logiskt
recensionen du läste, hur många år gammal är den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Jag hoppas du skämtar.... du skriver att du ska spela, vad tror du är bäst? tänk logiskt

Ööh.. tror du jag skulle frågat isåfall?

Visa signatur

"640Kb ought to be enough for anybody."
Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Kolla datumet på artikeln... FYRKÄRNIGT!!!

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på fyrkärnigt idag;) för 10 år sedan skulle jag satsa på en kärna.

Permalänk
Medlem

Hahaha, seriöst. Tror faktiskt han menar seriöst. Men håller med ovanstående.

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen anledning att ha en jävligt dryg attityd...
Skulle satsa på fyra kärnor, även om alla spel inte stöder det ännu så lär fler och fler göra det efterhand!

Glad midsommar på er!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk
Avstängd

Den recen kan inte vart från detta årtionde, nu utnyttjar välle dom flesta spela iaf 2kärnor och börjar även komma många som gillar Quads oxå, en singelcore i detta läge är det inte på tal om, eller ja ska du köra med XP home och vanligt DDR minne samt AGP så lets go..

Nej köp en Quad, det kommer du att klara dig galant på, samt att du kan ha mkt mer program öppet samtidigt!

MVH

Permalänk
Medlem

Jo jag var faktiskt seriös.. inte byggt nått eget innan Men då kör jag väl på åtminstone fyrkärnigt

Visa signatur

"640Kb ought to be enough for anybody."
Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

single core ska du inte ens fundera på, det fullständigt förstör prestandan i spel och är otroligt mkt segare i windows.
3 eller 4 kärnor är det som gäller idag även för spel. Den här diskussionen var aktuell 2007 & 2008.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

single core ska du inte ens fundera på, det fullständigt förstör prestandan i spel och är otroligt mkt segare i windows.
3 eller 4 kärnor är det som gäller idag även för spel. Den här diskussionen var aktuell 2007 & 2008.

Är det onödigt o satsa på ännu fler kärnor om man inte vill ha för dyr dator? Typ 6..

Visa signatur

"640Kb ought to be enough for anybody."
Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

1055T om den går in i budget

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Definera "inte för dyr".

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Ska du inte satsa på en 6 kärning processor

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAiKoU:

Definera "inte för dyr".

Hoppas kunna komma under 10k..

Visa signatur

"640Kb ought to be enough for anybody."
Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

1055T om den går in i budget

Den var nice och inte alltför dyr heller - men den verkar inte passa för moderkortet jag tänkte mig.. M4A87TD EVO.. kanske finns ett lika snyggt moderkort som passar?

Visa signatur

"640Kb ought to be enough for anybody."
Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

den passar om du flashar bios..

Annars hitta ett moderkrot med 8xx chipset

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

okej, ska fundera på det - måste se på vad allt blir med grafikkortet också - vill som sagt hamna under 10k ,Thx

Visa signatur

"640Kb ought to be enough for anybody."
Bill Gates, 1981

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Umingmak:

Jo jag var faktiskt seriös.. inte byggt nått eget innan Men då kör jag väl på åtminstone fyrkärnigt

En kärna om du inte tänker spela spel som släpptes efter 2000

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umingmak:

Den var nice och inte alltför dyr heller - men den verkar inte passa för moderkortet jag tänkte mig.. M4A87TD EVO.. kanske finns ett lika snyggt moderkort som passar?

Vet inte vad ni andra yrar om men moderkortet stödjer 6 kärnor, behöver säkert en flashning innan du installerar något OS dock om du köper X6. Men det är lätt gjort med en usb sticka. Bara tanka bios på asus hemmsida sedan xipa upp filen och lägga på en tom usvb sticka och flasha från EZflash 2.

ASUSTeK Computer Inc.

Det är ju 870 north rygga och 850 sydbrygga så är väl inget att grina över. 16x+4x PCI-E så inte optimalt för CF men perfekt för expansion i övrigt.

Har själv 2st M4A785D EVO med integrerad grafik men annars är layouten osv i princip identisk. Mycket trevligt kort i alla all. Men som sagt Heaxor för spel behöv knappt så en X4 duger utmärkt. Är du på budget fins både Athlon II X4 2.6Ghz eller Phenom II X4 på 2.8Ghz.