Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

det funkar alltså att bara byta kontakt?!

ja, det värkar som det eftersom när jag förde dom båda kontakterna mot varandra så fick jag LJUD

Visa signatur

r

Permalänk
Medlem

Går det inte att överklocka en Ti-83?? Det går ju att överklocka palmpilot´s..
Det skulle vara lite skönt att ha den snabbaste miniräknaren i skolan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HELIX
Går det inte att överklocka en Ti-83?? Det går ju att överklocka palmpilot´s..
Det skulle vara lite skönt att ha den snabbaste miniräknaren i skolan

ja, men du måste byta en komponent

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radict

ja, det värkar som det eftersom när jag förde dom båda kontakterna mot varandra så fick jag LJUD

men menar du toner eller bara svagt brus?

Permalänk
Medlem
Citat:

ja, men du måste byta en komponent

Finns det någon skojjig text någonstans som har med det att göra, eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Finns det någon skojjig text någonstans som har med det att göra, eller?

http://leaven.com/ti/ti83.htm

Permalänk
Medlem

Tack... Det verkar halvenkelt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tack... Det verkar halvenkelt

att hitta komponenten man behöver är dock inte halvenkelt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t-killer
Erikus: Jo visst är det larvigt att inte klara sig utan räknare, vi i min klass använder miniräknaren så lite som det går men när det handlar om riktigt mariga uträkningar så finns det oftast en begränsning vad vi människor klarar på hygglig tid.... ta roten ur 47499664, eller få fram sinus värden som är ganska hyggliga. Visserligen behöver de "lägre" stående gymnasie eleverna miniräknare till enkla saker som roten ur 625 (samhäll, fordon), så som jag skrev "Vi naturare klarar oss inte utan miniräknaren" så menade jag att vi räknar så avancerad matematik så utan räknaren skulle det ta alldeles för länge (om inte gå alls), menas de andra linjerna får en mycket lättare bok, se bara på matematik A, vi räknade massa algebra och sinus, menas samhäll, fordon och bygg lärde sin de fyra räknesätten, känns surt att de får samma poäng för mindre arbete men utan det vi lärde oss skulla vi aldrig klarat matematik B och nu C, sedan blir det även E och F (trean).

Hahahaah LOL ni naturare ni är alla samma pack! Ni tror ni är nåt när ni i själva verket inte är ett piss värda eller bättre på nåt sätt än någon annan. Det borde vara en varning på folk som yttrar sig på det sättet.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

men menar du toner eller bara svagt brus?

toner.... som en midi låt ungefär

Visa signatur

r

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron

Hahahaah LOL ni naturare ni är alla samma pack! Ni tror ni är nåt när ni i själva verket inte är ett piss värda eller bättre på nåt sätt än någon annan. Det borde vara en varning på folk som yttrar sig på det sättet.

Whats the fuzz about? Naturare är smartast, end of discussion!

Visa signatur

[size="1"]Life is a bitch, then you die[/size]

Permalänk

Jag tror ändå dem som går IB (tror det heter så) är smartare än naturare... Men sluta snakka om olika linjer o vem som e bäst nu för det e juh Miniräknare de handlar om... Inte vem som e bäst på att använda dem lr någe i den stilen

Visa signatur

[size="-2"]Hemsida[/size]
[size="-2"]UIN: 131002083[/size] "det kostar att ligga på topp -Kalle 2000"

Permalänk
Medlem

ett sista inlägg bara, Naturare är INTE smartare, i många fall däremot omognare! så det så!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

http://leaven.com/ti/ti83.htm

Den där sidan är fel! Jag har själv överklockat min Ti 83a och kan säga att följer du den guiden kommer din räknare aldrig att starta! Den är bara direktkopierad från Ti86 lr nått...

Vet att det finns guider till hur man gör, men har tyvärr inte länken här nu...men capacitatorn (vet att det är det eng. namnet) ska vara på uppåt 15 lr nått...inte 0.1

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk

Körde med TI86 på gymnasiet, vi var inte många som hade den.
Nu i dagarna ska jag köpa en TI89, det blir kul

Angående naturare, så behöver de inte vara ett dugg bättre en andra program. Jag gick natur men jag läste inte en läxa eller nått, och fick g och vg i de flesta ämnerna, medans en jag känner som gick nån industri utbildning fick mvg i nästan allt.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk

Förresten min kompis överklockade sin TI86:a han satte även i en strömmbrytare för att välja mellan vanlig hastighet och snabb.

Rätt coolt faktist för den ritade ju upp graferna snabbare och så, men en del spel gick för snabbt så då fick han sänka hastigheten. Tror det var lite problem med batteriåtgången i överklockat läge också.
Men han var kung i våran skola i alla fall

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Tillbaka till frågan då..... Är det nån som vet om man kan flasha om räknaren till en bättre och iså fall vart det finns ROMs att få tag på?

Visa signatur

Du jobbar inte på Proffice va?

Permalänk

Lika bra att ni lär er räkna utan era miniräknare, i högskolan får ni ändå inte använda dem på tentorna... fast där är iofs talen anpassade för det också. Exakta trig värden osv osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian
Lika bra att ni lär er räkna utan era miniräknare, i högskolan får ni ändå inte använda dem på tentorna... fast där är iofs talen anpassade för det också. Exakta trig värden osv osv.

Det finns fler ämnen än matte på högskolan... Tro mig.

Visa signatur

Du jobbar inte på Proffice va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GI_Joe
Det finns fler ämnen än matte på högskolan... Tro mig.

Ehh, jo jag vet. [Elektroingenjör med mekatronisk inriktning om ett exjobb]

Men de beräkningarna gör du ändå med en dator... oftast iaf. Eller så klarar du dig med en vanlig 10:- solcellsdriven...

Permalänk

Men kan ni inte hålla er till ämnet.. Jag e också intreserad av att flasha räknaren till en bättre... Ingen som vet?

Visa signatur

[size="-2"]Hemsida[/size]
[size="-2"]UIN: 131002083[/size] "det kostar att ligga på topp -Kalle 2000"

Permalänk
Citat:

Går du IP eller... brukar vara så dom är lite avudsjuka för att naturare är dubbelt så smarta och kommer att ha 3gånger så hög lön.

Visa signatur

P4 nw 1600@2978 +1378mhz
Volvo 740 turbo 182@~350 +168hk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle johansson
Men kan ni inte hålla er till ämnet.. Jag e också intreserad av att flasha räknaren till en bättre... Ingen som vet?

Jag är säker till 99% att det inte går att flasha en 83:a till en 86:a. Dels för att skärmen på en 86:a har upplösningen 128x64 mot 96x64 på 83:an, samt att 86:an har 96k minne medan 83:an har 24k (+160k flash), det helt enkelt för stor skillnad på hårdvaran i dem. Dessutom sitter många knappar annorlunda på 86:an, så det skulle vara ganska jobbigt att försöka hitta vissa funktioner.

EDT: Angående er löjliga naturare är bäst diskussion - väx upp! Jag gick natur-forskning, men inte fan ansåg jag att jag var bättre än sammare/whatever. Finns inget värre än folk som sitter inne och pluggar varje helg, som tror att de är något bara för att de läser matte f. Betygen är inte det viktigaste, de går alltid att tenta, försök att ha kul med era polare på gymnasiet, gå på fester, slappna av helt enkelt. Plugget är inte allt.

Visa signatur

i am a sig. please don't eat me.

Permalänk
Medlem

don_thomaso: word.

de e klart de inte går å flasha om, kan juh knappt flasha om en 83 till 83+... alla menyer, knappar, minnen etc...

men man kan uppgradera dom, finns nog på www.ticalc.org eller nån sånt skön sida.

när man ska överklocka den så kan man inte köre med 0.1pf kondensator! de cp... man ska köra med lägst 15 på dom äldre modellerna... själv skulle jag nog välja med trimpot eller 3-switch... normal, turbo, cpturbo...

finns en riktigt guide op richifiles, alltid lika svårt å få tags på hans sidor då han flyttar å jobbar sig, men sök efter richifiles bara, han har massa guider...

backlight? jatack... man kan också spela piano på sin lilla ti-83, gjorde det...

alltid lika kul med alla nya ti-83 trådar när alla småbarn börjar ettan =D så komemr dom vara jättetuffa med nya spel som super mario och glasscars... glöm det, gör egna i assemler, då är man tuffare vi e ett par st som har proggat ett par hundra... nä.... par tio..? sidor med kod i basic till rollspel, astufft

men lek inte med miniräknaren, fingrarna kan bätte....

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikus

Lite larvigt att inte klara sig utan räknaren.
Nåväl, när du kommer upp på högskola får du vänja dig av med 'nappen'.

Det kan tas med en nya salt, studerar vid högskolan i kalmar och här är Ti-89 ett krav. Har också gått i Lund och där får man däremot inte ha miniräknare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel

Det kan tas med en nya salt, studerar vid högskolan i kalmar och här är Ti-89 ett krav. Har också gått i Lund och där får man däremot inte ha miniräknare.

Har väll inte så mycket att göra med var man pluggar antar jag. Utan mer VAD man läser. Jag läser Datalogi på MDH och vi får inte använda miniräknare på dom första mattekurserna iaf, enligt våran lärare behövs det inte men det skulle klart gå snabbare med en grafritande räknare.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Medlem
Citat:

*suckar*
sånt här ärprecis vad man vill läsa i en tråd som handlar om överklockning av ti83+:an.. alla människor är väl värda lika mycket.. och det har faktiskt inte nånting med denna tråden att göra ändå bara jobbigt att läsa om man försöker hitta nån vettig info.

BLEH!

Permalänk
Medlem

Väl rutet, dojz!
Det känns som det är dags att lägga ner hela den här gymnasiala debatten. Här kommer lite intressanta fakta:

Naturare är inte smartast! En del naturare är smartare än andra människor. En del andra människort är smartare än naturare.

Naturare kommer inte att ha tre gånger så hög lön. En del naturare kommer att ha tre gånger så hög lön som en del andra. En hel del civilekonomer som jobbar som börsmäklare kommer att ha tjugo gånger så hög lön som en hel del naturare. En del naturare kommer att ha lägre lön än jag och då är jag ändå en stackars underbetald webbutvecklare.

Det finns tre sätt att få ihop mycket pengar:
1: Hög utbildning och därmed bra jobb ger ganska mycket pengar.
2: Ambition, hårt arbete och företagsamhet ger mer pengar.
3: Spel och dobbel (Lotto, Bingolotto etc) ger tydligen folk, som absolut inte har förtjänat det, alldeles för mycket pengar för att det ska vara anständigt.

Beklagar, det går inte att göra snabba IT-klipp längre. Riskkapitalbolagen är inte lika villiga att slänga pengar på en. För tre år sen hade det varit en given vinnare.

Ha det bra och krama varandra i trafiken.

PS. Jag gick Teknisk linje på gymnasiet, tog studenten 1991 och sen dess har jag hunnit med studier i såväl Lund som Linköping, men ingen examen, samt en hel del olika jobb.

Permalänk
Medlem

kan någon kanske göra en guide för att lägga in ett spel och sen få det att starta? jag får inte igång ett enda

Permalänk
Medlem

shitt alla har juh 83+.. köpte min igår o installerat massa roligt på den.. nån som kört oz på sin? hört att man kan få upp speeden 3-4ggr.. 9mhz yeee

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling