Permalänk

Bygga chassi i glasfiber

Fick syn på http://www.sweclockers.com/galleri/13-dragonhead-case i galleriet och tyckte hans metod med glasfiber verkade skitball, visste inte att privatpersoner utan speciell kunskap kunde göra sånt.

Jag satte mig och spånade på saker man skulle kunna göra och det som började en spoiler på chassit slutade med ett helt bilformat chassi (inte bilchassi, helt annan sak). Ju mer jag tänkte på idén desto mer gillar jag den och det enda som kan få mig att INTE genomföra den nu är om det skulle visa sig vara jättedyrt.

Jag har sökt och läst på en del, men jag har lärt mig att man alltid ska kolla så att man har fattat rätt.
Såhär har jag förstått att man ska göra (rätta mig om jag har fel):

Först slipar man ut en form i frigolit eller cellplast (vissa säger att det är samma sak, vissa säger att cellplast är bättre. Någon som vet?) Sedan på med spackel för att frigoliten inte ska lösas up senare (ska det vara någon speciell sorts spackel?). Slipa spacklet.
På med topcoat (vad är den till för?). Slipa topcoaten. Mer topcoat. Slipa.
Vaxa (vilken sorts vax?). Polera bort vaxet (hur ska det hjälpa om man polerar bort det?). Vänta ett dygn. Upprepa 10 ggr.
På med gelcoat (vad är gelcoaten bra för?). Låt härda. Upprepa 2-3 ggr.
Blanda polyester med 1-2% härdare och smeta på. På med glasfibermatta. Rolla bort luftblåsor med aluminiumroller. Upprepa ca 5 ggr.

Än en gång, vad ska man ha för spackel? Var kan man köpa vaxet? Funkar bilvax? Hur mycket ska man köpa av varje sak?
Upplys mig

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Fick syn på http://www.sweclockers.com/galleri/13-dragonhead-case i galleriet och tyckte hans metod med glasfiber verkade skitball, visste inte att privatpersoner utan speciell kunskap kunde göra sånt.

Jag satte mig och spånade på saker man skulle kunna göra och det som började en spoiler på chassit slutade med ett helt bilformat chassi (inte bilchassi, helt annan sak). Ju mer jag tänkte på idén desto mer gillar jag den och det enda som kan få mig att INTE genomföra den nu är om det skulle visa sig vara jättedyrt.

Jag har sökt och läst på en del, men jag har lärt mig att man alltid ska kolla så att man har fattat rätt.
Såhär har jag förstått att man ska göra (rätta mig om jag har fel):

Först slipar man ut en form i frigolit eller cellplast (vissa säger att det är samma sak, vissa säger att cellplast är bättre. Någon som vet?) Sedan på med spackel för att frigoliten inte ska lösas up senare (ska det vara någon speciell sorts spackel?). Slipa spacklet.
På med topcoat (vad är den till för?). Slipa topcoaten. Mer topcoat. Slipa.
Vaxa (vilken sorts vax?). Polera bort vaxet (hur ska det hjälpa om man polerar bort det?). Vänta ett dygn. Upprepa 10 ggr.
På med gelcoat (vad är gelcoaten bra för?). Låt härda. Upprepa 2-3 ggr.
Blanda polyester med 1-2% härdare och smeta på. På med glasfibermatta. Rolla bort luftblåsor med aluminiumroller. Upprepa ca 5 ggr.

Än en gång, vad ska man ha för spackel? Var kan man köpa vaxet? Funkar bilvax? Hur mycket ska man köpa av varje sak?
Upplys mig

Din beskrivning du klistrat in gäller när man gör en "negativ" form eller vad man ska säga. Alltså du får ut en hård form för att avbilda det du vill göra.
Så har inte drak-chassitillverkaren gått tillväga utan han lägger på polyester och glasfiber direkt på frigoliten (efter en spackling).

Enklaste sättet att bygga något:
*Göra en form i frigolit
*Spackla (PP100 är ett lättslipat spackel), detta steg görs endast för att polyestern inte ska smälta frigoliten
*Lägga på polyester och glasfiberduk
*Spackla och slipa, detta gör man för finish

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Spackel är bara till för att om man gör en för i cellplast (frigolit är/var bara ett varumärke). Skulle faktiskt tänka mig att vanligt sandspackel kan vara lämpligt då det är väldigt lätt att slipa.
Sen har du nog vänt lite på ordningen man skall göra grejer. man börjar med polyester och glasfiberväv. Gelcoaten läggs på för att få en finare yta (i alla fall om du skall bygga ett chassi som inte utsätts för sol och vatten) och är oftast vit.
Allt du beskriver låter som det rör plastbåtar, om du bara skall göra ett "skal" till ett chassi som skall målas behöver du inte bry dig om varken gelcoat, topcoat och vax.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Din beskrivning du klistrat in gäller när man gör en "negativ" form eller vad man ska säga. Alltså du får ut en hård form för att avbilda det du vill göra.
Så har inte drak-chassitillverkaren gått tillväga utan han lägger på polyester och glasfiber direkt på frigoliten (efter en spackling).

Enklaste sättet att bygga något:
*Göra en form i frigolit
*Spackla (PP100 är ett lättslipat spackel), detta steg görs endast för att polyestern inte ska smälta frigoliten
*Lägga på polyester och glasfiberduk
*Spackla och slipa, detta gör man för finish

Jag tänkte mig en positiv form precis som drakhuvet, men jag har bara hittat sidor med information för att göra en positiv till en negativ.

Skrivet av Kryll:

Spackel är bara till för att om man gör en för i cellplast (frigolit är/var bara ett varumärke). Skulle faktiskt tänka mig att vanligt sandspackel kan vara lämpligt då det är väldigt lätt att slipa.
Sen har du nog vänt lite på ordningen man skall göra grejer. man börjar med polyester och glasfiberväv. Gelcoaten läggs på för att få en finare yta (i alla fall om du skall bygga ett chassi som inte utsätts för sol och vatten) och är oftast vit.
Allt du beskriver låter som det rör plastbåtar, om du bara skall göra ett "skal" till ett chassi som skall målas behöver du inte bry dig om varken gelcoat, topcoat och vax.

Tack, det blev väldigt billigt nu när man inte behöver gelcoat, topcoat och vax.
All information jag har hittat är från forum för bil- och båtentusiaster, därför som det kanske lät lite konstigt.

Behöver bara svar på dessa frågor nu innan det är dags för inköp:
Hur är glasfiber att borra/skära i när det har stelnat? Vissa har sagt att det spricker medan vissa säger att det går med tillräckligt varvtal.
Hur mycket polyester och glasfiber går det åt? Tänk er ett vanligt fulltower/miditower eftersom jag vill testa på något mindre innan så att jag inte förstör formen.
Ska man ta glasfibermatta eller väv? Kanske väv först för styrka och sedan matta för finare yta? Just nu lutar det åt den här glasfibern: Glasfibermatta och den här polyestern: Polyester. Är någon av dessa ett bättre val?:
Glasfiberväv
Remsa med glasfiberväv

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

spännande, ska bli kul att se hur det blir.

Själv har jag haft lust att göra något liknande ett tag nu, blev riktigt sugen igen nu när jag såg din tråd och den du länkade till "draken"

Blir till att klura ut en design och sedan börja bygga!

lycka till med bygget

Permalänk
Avstängd

ett tips . åk ner till en båtfirma som säljer båtsaker dem har riktig plast! (biltema skiten är inte mkt o ha) har byggt en spoiler till en gammal 900s o det är inte lätt o veta hur mkt härdare man ska ha men man lär sej hoppas set blir en bygglogg ! Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

ett tips . åk ner till en båtfirma som säljer båtsaker dem har riktig plast! (biltema skiten är inte mkt o ha) har byggt en spoiler till en gammal 900s o det är inte lätt o veta hur mkt härdare man ska ha men man lär sej hoppas set blir en bygglogg ! Mvh!

Biltema skiten är EXAKT samma saker som säljs på båtfirmorna, men utan båtfirmans 200% påslag.

Tänk dessutom på att använda en ordentlig mask när du håller på med polyester! Du behöver en med kolfilter, se också till att du kan vara i ett välventilerat garage, det kommer lukta ganska mycket.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slackr:

Biltema skiten är EXAKT samma saker som säljs på båtfirmorna, men utan båtfirmans 200% påslag.

Tänk dessutom på att använda en ordentlig mask när du håller på med polyester! Du behöver en med kolfilter, se också till att du kan vara i ett välventilerat garage, det kommer lukta ganska mycket.

jag vet ju ifs inte vad ni har för skräp på era marinor ifs men här är det inte lika dålig kvalitet som på biltema. jag kan iaf säga att jag tycker biltemas glasfibel o polyerster tsm blir gummiaktig på ytan. (använder industriplast ist biltemas varor håller jag mej borta från)

Permalänk
Skrivet av og900turbo:

ett tips . åk ner till en båtfirma som säljer båtsaker dem har riktig plast! (biltema skiten är inte mkt o ha) har byggt en spoiler till en gammal 900s o det är inte lätt o veta hur mkt härdare man ska ha men man lär sej hoppas set blir en bygglogg ! Mvh!

Biltemas polyester ska ha 1-1,5% härdare, hur är det svårt? Klart det blir bygglogg, den kommer heta "Världens snabbaste dator" om ingen tar den först eller jag ångrar mig. För dem som inte fattar skämtet (det finns alltid någon) blir det en av de snabbaste självgående datorerna på hjul (om allt går enligt planen).

Skrivet av og900turbo:

jag vet ju ifs inte vad ni har för skräp på era marinor ifs men här är det inte lika dålig kvalitet som på biltema. jag kan iaf säga att jag tycker biltemas glasfibel o polyerster tsm blir gummiaktig på ytan. (använder industriplast ist biltemas varor håller jag mej borta från)

Enligt vad jag har hört låter det som du har haft för mycket/lite härdare, är dock inte säker.
Är den här sidan bättre?
Båtägarnas Webbplats, båttillbehör från Byggplast och Båtprylar
Enda stället jag har hittat som säljer aluminiumroller, någon som vet var man hittar dem annars?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av el_genius:

Biltemas polyester ska ha 1-1,5% härdare, hur är det svårt? Klart det blir bygglogg, den kommer heta "Världens snabbaste dator" om ingen tar den först eller jag ångrar mig. För dem som inte fattar skämtet (det finns alltid någon) blir det en av de snabbaste självgående datorerna på hjul (om allt går enligt planen).

Enligt vad jag har hört låter det som du har haft för mycket/lite härdare, är dock inte säker.
Är den här sidan bättre?
Båtägarnas Webbplats, båttillbehör från Byggplast och Båtprylar
Enda stället jag har hittat som säljer aluminiumroller, någon som vet var man hittar dem annars?

ne det har jag inte (farsan jobbar med insudtri plast så har lärt mej av den bästa) han tycker med biltemas prylar är knepigaja jag skulle lägga några kr extra för o slippa biltema sakerna. alu roller är lite knepigt o hitta men marinor brukar ha det!

Permalänk
Skrivet av og900turbo:

ne det har jag inte (farsan jobbar med insudtri plast så har lärt mej av den bästa) han tycker med biltemas prylar är knepigaja jag skulle lägga några kr extra för o slippa biltema sakerna. alu roller är lite knepigt o hitta men marinor brukar ha det!

Ok, din beskrivning lät bara som den jag har hört för polyester med för lite härdare. Exakt vad tycker han är knepigt med biltemas grejor? Eftersom jag behöver en aluminiumroller och jag bara har hittat den på hos båtägarnas lutar det åt att handla resten där också.

EDIT: Rollern finns på biltema också (Aluminiumroller - Biltema). Svårt att välja här:(...

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Går det att skära/borra i glasfibern ner den har stelnat?
Ungefär hur mycket polyester går det åt per kvadratmeter?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Efter lite semester börjar det bli dags att dra igång, jag har varit på byggmax och köpt frigolit, men jag har lite fler frågor innan jag börjar. Pappa är högst intresserad i projektet och tydligen har han en gång i tiden gjutit en front till en bil. Han tror inte att det kommer bli särskilt fin yta på glasfibern om man gjuter direkt på en positiv form. Jag säger att "han med draken" gjorde så och sedan spacklade så att det blev jämnt.
Han tror inte riktigt mig. Kan någon förklara för den ene av oss (helst pappa) att han har fel och varför?

Han säger också att man måste ha någon form av släppmedel för att glasfibern ska lossna när den har stelnat, någon sådan har jag aldrig hört talas om i guiderna jag har läst och jag tror inte det behövs.
Skulle någon även här kunna förklara vem som har rätt och om det behövs, var man kan köpa det?

EDIT:
Vill fortfarande gärna ha svar på om det går att skära (t.ex. med dremel) och borra i stelnad glasfiber. Om det går, vilket varvtal måste man ha? Och hur mycket polyester ska man ha per kvadratmeter glasfiber? Hur många lager ska man ha?

EDIT2: Kom på att jag kommer ha en bit frigolit som är formad precis som insidan av chassit när jag är klar. Eftersom frigolit isolerar tänkte jag att jag kan ha den som ljuddämpning, men det är också värmeisolerande och kommer sänka luftflödet något. Kommer detta påverka temperaturerna så mycket att fläktarna måste snurra snabbare för att kyla lika och därmed låta mer? Eller är det bara att köra?

Många frågor, tyvärr inte så många svar ännu. Jag kan ju alltid forma frigoliten, men efter det kan jag inte göra så mycket mer innan jag har fått svar på frågorna. Om du känner att du sitter inne med något av svaren, TVEKA INTE ATT RINGA IN PÅ +41 735 9657 42, FÖR DIN CHANS ATT VINNA EN MILJARD (imaginary)-DOLLAR!! Samtalet kostar bara 6283kr + moms!
Annars kan du lämna ett svar här helt gratis. Som hittat ju!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Eftersom ingen har svarat på de högst nödvändiga frågorna har det inte hänt så mycket än. Men jag har iaf kunnat lista ut vilken bil jag vill ha. Nästan iaf. Jag funderade på bilen som Daniel har i filmerna taxi 1-4, men sedan kom jag på att den har väldigt många negativa vinklar vilket inte är bra. Men jag är ganska säker på att det är vitt som gäller eftersom det är så SNYGGT! Kom gärna med förslag på snygga bilar och svara mer än gärna på frågorna ovan.

Visa signatur

The cake is a pie.