Permalänk
Medlem

Uppdateringsorgie. Förslag?

Har en HemPC sen några veckor.
Har 3 klagomål som jag skulle vilja rätta till :

1. Lådan är, likt de flesta hempc, otroligt otymplig. Inte uttag för vare sig fläktar eller hårddiskar.
Heller ej möjlighet att öppnas enkelt osv.

Lösningen för mig just nu verkar vara ett CI-6919 chassi för 960:- på xp-data.com

2. Ingen tempgivare?
Moderkortet verkar heller inte kunna visa tempen, någon som vet om detta är mjukvaru eller hårdvaru styrt?
Överklockning är heller inte att tänka på, därav går jag i moderkortsuppgraderingstankar.
Tack vare ekonomi och befintlig utrustning i tanken funderar jag på ett Asus P4S333-C eller Gigabyte 8IG I845G.
Bästa lösningen för mig vore dock absolut om nån kunde tipsa om ett biosupdatering eller dylikt för att komma förbi detta.

3. Grafikkortet.
Verkar vara ett MSI GF4TI4600, men vill vara säker, hur gör jag för att kontrollera detta, utan att öppna datorn? Har varit och kikat där, och det står MSI på fläkten samt adaptern som följde me till tvouten. Men vill kunna kontrollera vad det är för bios på kortet t.ex.
Kortet är även otroligt högljutt, funderar på om det finns en ersättarfläkt som garanterat passar på detta kortet?

Edit: Om någon kom fram till en butik som säljer allt enligt ovan
så skulle jag bli riktit glad. Finner nämligen ingen vga-kylare på xp-data.com, vidare är jag inte speciellt förtrogen med företaget.

Många frågar, Tack på förhand,
/Kalle

Visa signatur

Desktop: Beelink NUC
Server: i3-12100 - 64GB - Proxmox
NAS: Primary - Unraid (94TB) - Secondary - HP MS G8 (30TB)
Finns även på Swedroid: https://swedroid.se/forum/members/raeserfisk.53211/

Permalänk
Medlem

Du verkar vara orolig för att öppna datorn, och sen ska du ändå köpa nytt mk och låda och sätta dit en ny fläkt på grafikkortet? Du förstår att dina vänner Herr Garanti och Fröken Support packar sina väskor och sticker?

Permalänk

Apropå ingenting...
Min storasyster skaffade en hem-pc för landstingsanställda. Det är en HP, P4 2.0 GHz med ett Gf3Ti500. Det var tänkt att den skulle levereras med WinXp, men det blev slutligen WinMe !!! För att göra det hela lite värre så var det ingen fullversion utan s.k. "recovery disk". Den rackaren sopar rent på hårddisken när man "ominstallerar". Tur i oturen så var hårddisken uppdelad på 2 partitioner, så man kan rädda data om man krånglar lite eftersom man kan recovery-disca en partition i taget. Antivirusprogrammet som följer med recoverydisken kan inte uppdateras eftersom det fattas någon registreringsnyckel som inte medföljde. Ljudkortet är ett soundblaster av någon sort. Vet inte exakt vilken modell och vi vill inte öppna lådan för att kolla.

Nu kommer det bästa :D.
Drivrutinerna som var förinstallerade var "pre-Gf3" !!!
Blev lite mer sprutt i burken när vi lade in nya drivisar.

Jaja, ska inte störa mer med mina anekdoter....... just nu :).

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem

Marquzz: nej, knappast orolig för att öppna datorn Angående Garanti osv så är jag väl medveten om detta.

Skulle uppskatta om jag fick konkreta svar istället för uppläxningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Malek ett råd: Snåla inte på moderkortet! Köp nåt riktigt bra t.ex. Abit IT-7 eller Gigbytes GA-8IEXP. På det viset slipper du skaffa USB-hubbar, gråta när du upptäcker att du saknar möjligheter i BIOS o.s.v. Se först till att du verkligen har plats för ett ATX-moderkort (HP brukar köra mATX-moderkort).

OOPS! Du sa ju att du skulle byta låda....glöm det där med mATX/ATX.

Du borde kunna få tempraturer med MBM 5...har ingen länk just nu. Bara att söka på Google efter motherboard monitor 5.

Vilken modell du har på grafikkortet kan de som tillverkat datorn svara på. Ring dem! Annars kan du använda SiSoft Sandra (www.sisoftware.co.uk/sandra) för att ta reda på det. Där kan du dock få "fel" svar. Mitt Creative GF4Ti4400 rapporteras som ett MSI-kort, vilket på sätt och vis är rätt eftersom det är MSI som bygger Creativekorten. Jag vore inte förvånad om du har ett Creativekort i din burk då de låter som fan. Eftersom jag kör vatten nu så slipper jag problmet med den fläkten!

Datorbutiken har både moderkort och VGA-kylare (Tt:s kopparfläns).

Vissa OEM låter dig ha kvar garantin även om du rotat i lådan. Detta gäller t.ex. Fujitsu-Siemens. Ring och hör med som byggt ihop datorn.

Permalänk

Xp-data har både VGA flänsar och moderkorts flänsar köpte det där för någon vecka sedan, dom verkar däremot vara slöa på att uppdatera sin hemsida

Visa signatur

Proud member of the [><((((*>~] clan www.piranha.nu

Permalänk
Medlem

Frallan: Tack för det utförliga svaret, låter rimligt. Tack vare vacklande ekonomi så avvaktar jag lite med moderkortet. Låda + fläktar får bli denna månads utgift.

Major_konig: Strålande. Skickat ett mail till dem å hört nu, väntar på svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte för att vara en viktigpetter men i dom HemPC-avtal jag sett så står det uttryckligen att de man skriver avtal med inte har något supportansvar överhuvudtaget om man gräver i burken. Garantin his tillverkaren kanske gäller fortfarande, men säljaren brukar avsäga sig allt ansvar. Kanske har du ett bättre avtal?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Supporten är naturligtvis ajdö, men man ska väl inte vänta sig annat om man ställer frågor kring hårdvara som inte är den ja köpt genom dem?

Garantin står dock kvar, på de saker som kom genom HEMPCn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte lika bra att du säjer upp den burken å sätter ihop delar till en istället... ?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Beror väl på exakt VAD man gör i burken? Måste väl vara tillåtet att t.ex. lägga till ett nätverkskort om man nu känner för det? Sen om han byter ut kylflänsen på grafikkortet så kan man ju förstå att garantin ryker.

Permalänk
Avstängd

när ska ni lära er att inte köpa sånt ?
och hur ska dom märka om ni öppnar burken igentligen ???
det e precis som när ni var små och nalla kakor ur skafferiet, såvida ingen ser det så märker ingen det.

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.