Råkade sätta igång "strömsparläge" i Win 7 -- Nu kan jag inte starta datorn!

Permalänk
Medlem

Råkade sätta igång "strömsparläge" i Win 7 -- Nu kan jag inte starta datorn!

Någon som vet vad det är för skit som jag satt mig i nu? Jag tänkte stänga av datorn på samma sätt som jag alltid gör, genom att klicka på en viss liten knapp i startmenyn där det står "Stäng av".
Men icke sa Nicke, den här gången så slant jag en halv centimeter med markören och lyckades trycka på något i stil med "Strömsparläge", och voilà! Nu så hör jag bara fläktarna och DVDläsaren starta. Skärm, mus och tangentbord reagerar inte, och ett kraftigt slag på Space brukar ju annars kunna få en ur såna här situationer...

Vad ska jag göra? Jag har prövat att starta om den ett dussintal gånger nu, varav två desperata försök var att dra ur strömkablen helt och hållet.
Men det är bara samma jox hela tiden. Tips? Frågor? Snälla säg att det är något uppenbart som jag har missat.

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

Skumt... Testat att vänta ut datorn i 5-10min? Eller är det ingen aktivitet alls på håddiskarna?

Permalänk
Medlem

Du har väntat länge? Det kan ta en stund. Jag blir heller inte klok på den där strömsparfunktionen. Jag har 2 identiska datorer så när som på chassi och kringutrustning. Min dators strömsparläge fungerar och startar på ett par sekunder. Den andra går ner i strömsparläge(powerleden blinkar), när jag trycker powerknappen så gå den igång men skärmen tänds inte. Jag skriver lösenord+enter men det kommer inget inloggningsljud(windows borde inte lästs in) när jag gör en omstart så läser den från hårdisken och är tillbaka där den var efter en massa krångel. Jag har kollat och där finns inget i bios eller windows som skiljer.

Permalänk

han har ett Asus P5Q och dom verkar ha något problem men känns som strömsparsaker ger många buggar.
Kör med hybrid sleep och funkar bra för det mesta men någongång händer det att den buggar ur och jag brukar lösa det genom att "cleara cmos" kolla moderkort manualen hur du gör.
ps tips använd inga kablar från nätagget när du ska cleara cmos

Permalänk
Medlem

Jag var lite rättretad och otålig pga vad jag tror var äcklig värme + vätskebrist .__. , så jag hade inte väntat extremt länge när jag postade. Men jag kanske ska ta och låta det vara ett tag, urkopplad? Det är ändå 100 grader Celsius rumstemperatur, så det skadar nog knappast att låta det vara över natten.
(Eller ska den vara ikopplad?)

Men... Vettefan, är det någon timer i BIOS som bestämmer hur länge det ska hålla på och jävlas? Finns det ens nåt sånt? För annars så skulle man väl kunna vad-det-nu-heter; Resetta BIOS via en sån där liten knapp på mammabordet?

Jag är inte ens pottränad i sånt här med datorer, så ni får tyda vad jag försöker få fram så gott ni kan

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk

Ta ur det lilla batteriet och vänta ett par sekunder innan du stoppar tillbaka det för att resetta CMOS.

Permalänk
Medlem

Sopp, resettade och nu funkar det galant. Allt som hade varit uppe när jag stängde ner (mappar och program) startades t o m när jag loggade in.

Men varför kunde jag inte starta upp burken på normalt sätt? Tänk om någon stackare med ännu värre tekniskt handikapp än jag själv skulle göra samma sak? :S

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500