Router kopplad till router?(kaka på kaka?)

Permalänk
Medlem

Router kopplad till router?(kaka på kaka?)

Hej,har ett dilemma,behövde stor täckning i en stor lokal så en accesspunkt D-Link DAP-1360 Wireless N införskaffades med lång kabeldragning som gav en huvudvärk.
Täckningen räckte inte riktigt till så då skaffade jag en accesspunkt till som körs i repeaterläge av lika modell vilket naturligtvis resulterade i sämre täckning på vissa nya områden,dvs de stör ut varandra som jag var förberedd på att det skulle kunna ske.

Min fråga är för att slippa dra 80meter kabel under nedrigt knepiga förhållanden till repeatern för att göra den till accesspunkt nr2 om man kan sätta en router till vid den ursprungliga accesspunkten för att därifrån dra kabel till repeatern så den blir en individuell accesspunkt vilket skulle underlätta kopiöst.

Dålig förklaring kanske men jag försöker förtydliga min tanke:

Modem med inbyggd router----------router--------till 2st accesspunkter

Tack på förhand mvh Dane.

Permalänk
Medlem

kan du inte sätta en switch istället för den andra routern? men annars funkar de nog ändå men man kan behöva ställa in default gateway på datorerna när man har flera routrar

Permalänk
Medlem

Stäng av DHCP och NAT på routern som sitter före AP:na. Så ska det nog bli bra

Permalänk
Medlem

Om man stänger av nat, brandvägg och dhcp på modem-routern borde väll paketen åka rätt igenom?
Ovan nämnda funktioner ska också vara avstända i accespunkterna då de troligtvis har en inbyggd router.
I routern borde man väll sedan få leta upp dhcp-tabellen(för att få ip-adressen och lås den gärna) och kunna ansluta till accesspunkterna och fortsätta konfigurera.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen möjlighet att skaffa en switch istället? Förstår inte riktigt varför du ska sätta dit en router.

Permalänk
Medlem

Löser en switch biffen utan problem,ja naturligtvis väljer jag det.
Har lite dålig koll på prylarna som ni förstår.

Kravet är att vilken människa som helst skall kunna komma in och bara logga på med lösen utan "manuell" ip tilldelning.

Jag tänkte på router då jag har noll koll på switchar tyvärr.

Tackar för samtligas insatser,men är ni överens att en switch löser det smidigast så naturligtvis.

Som sagt,modem med inbyggd router är kopplad med kabel till accesspunkt som i sin tur är trådlös till en repeater.

Vill ha något som placeras vid accesspunkten som möjliggör kabeldragning därifrån till den nuvarande repeatern som önskas bli accesspunkt nr2 för att slippa dra 80meter separat kabel till repeatern.

Tackar åter igen,mvh Dane.

Permalänk
Medlem

Köp då en switch så löser sig allt.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla,switch blir det.