Permalänk
Medlem

Hdd Led 1 & 2

Hejsan

Jag har precis monterat ett Asus P6T Deluxe V2 -moderkort i ett Antec P182 -chassi. Jag upptäckte att chassit hade 2 st HDD ledkontakter och funderade då genast kring hur jag skulle kunna använda båda. Min tanke med denna dator är att jag ska ha 2 diskar totalt och det vore riktigt najs om jag kunde se hur dom arbetar med 2 oberoende lysdioder i fronten.
Jag tänker köra 2 SATA diskar om det är av intresse i frågan.

Finns det att köpa något kontaktdon som man seriekopplar mellan moderkort-hårdisk eller motsvarande? Eller kan man lösa det på annat vis?

Min tanke ligger lite i de här externa chassi som man kan köpa där man kopplar ett styrkort i serie mellan dator-HDD. Där får man ju en lysdiod som blinkar endast när den externa hårddisken arbetar.

Hoppas ni kan hjälpa mig, det vore trevligt om jag lyckades med detta!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bump ej tillåtet - anmäld

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Skrivet av UndCon:

Bump ej tillåtet - anmäld

haha

men finns de inte ngt sätt som man kan dra sladdar direkt till HDD men du kanske inte vill löda o sånt på HDD

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndCon:

Bump ej tillåtet - anmäld

Du notera inte att det va 1 år och 4 månader mellan hans inlägg? Kan ju knappt räknas som bump

§1
Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Det är inte så att de 2 kontakterna ser olika ut (1 2-pin och 1 3-pin)?
De går då till samma lampa bara att det finns moderkort med 2-pin och en del med 3-pin, så man ska bara använda den ena.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Skrivet av Fanders:

Inlägg av den här typen är mycket riktigt emot reglerna, oberoende hur lång tid det har gått mellan inläggen. Hade du skrivit någon mer information om detta (vilket du borde kunnat få fram på 1,5 år) så hade det inte varit några problem.

Skrivet av UndCon:

Bump ej tillåtet - anmäld

Ser du ett inlägg som bryter mot reglerna, anmäld då det till en moderator, men skriv inte några sådana inlägg, då även de bryter mot reglerna.

Skrivet av treeo:

Du notera inte att det va 1 år och 4 månader mellan hans inlägg? Kan ju knappt räknas som bump

Det kan det visst räknas som. Även här är det bättre att du anmäler inlägg som du inte tycker passar, istället för att skriva inlägg som detta som bryter mot §1.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortet måste ha stöd för att skicka aktivitetsinfo för varje disk vilket är mycket ovanligt (och uttag för detta). Det är vanligare med externa kort som har denna funktion dock. Vill du absolut ha dioder som anger varje disks aktivitet måste du nog skaffa ett extra sata-interfacekort med just denna funktion. Alla har det inte där heller.

Någon pryl du kopplar in på sata-kabeln för att få signal därifrån har jag aldrig sett, troligen beroende på risken för signalstörningar. Sata går med en väldig fart över få kablar.

Till Hilton: Du är den första moderator sedan jag blev medlem som verkligen beter sig som en sådan, möjligen Najk undantagen. Tack!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Med all respekt kan jag inte undvika att le för mig själv när jag läser om mitt brott. Jag hade givetvis kunnat delge mer information efter 1,5 år, exempelvis att jag inte lyckats lösa problemet. Jag ber om ursäkt för min bump och utlovar omedelbar bättring i mitt beteende.

För övrigt vill jag tacka alla som på något sätt bidragit i denna fråga. Jag får nog helt enkelt lägga ner planerna på två dioder som blinkar mot var sin HDD.