Datorbutikens påstådda konflikt mellan Asus Vga och Abit moderkort?

Permalänk
Medlem

Datorbutikens påstådda konflikt mellan Asus Vga och Abit moderkort?

Hej!

Sitter och funderar på ett köpa ett Abit It7Max2 när det kommer till sverige men är lite osäker på grund av datorbutikens lilla varningstext om att asus graffekort inte skulle fungera bra med Abit moderkort? Hart ett asus ti4400 som jag ju inte gärna vill skrota. Vet någon vad datorbutiken baserar detta uttalande på? Har ladrig hört talas om det på annat håll?

Någon här som kör It7 plus asus grafik? eller liknande Abit/Asus setups?

Permalänk
Medlem

Du bör inte köpa Abit kortet... det är en risk med att köra det, och eftersom datorbutiken har varnat om det kan du antagligen inte byta om du skulle köpa det där.

Permalänk
Medlem

W0x: vad jag vill veta är vad datorbutiken baserar sitt påstående på.
Att jag köper från de kommer i alla fall inte på fråga men det hör inte hit. Jag vill veta om någon har märkt av denna påstådda komflikt och vilka uppgifter den baseras på.

Permalänk
Medlem

Det är vissa här på forumet som har haft just det problemet. Därför kan jag ej rekommendera dena kombination. Har själv inte haft ett sådant kort, därför är det omöjligt att ge dig ett 100 % svar.. Men jag tycker ändå att det är synd att riskera och köpa detta kortet...... Finns det inga andra i prisklassen som tillfredsställer dig?

Permalänk
Medlem

Tycker att IT7Max2 verkar vettigaste kortet för att klocka och har alla fina features jag vill ha. Då jag kan byta kortet enkelt om det skulle strula så tar jag nog risken att köpa det i alla fall är mest intresserad hur mycket som ligger i påståendet. itbutikken.dk t.ex skriver att Abit kort är kassa och att de inte rekommenderar att man köper de och personligen har jag fått motsatt uppfattning nämligen att det är bra kort. Vi får se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Är inte det här ett gammalt problem som fanns på Gf2 tiden men lever kvar ryktesvägen ?

Permalänk
Medlem

Framför allt (om inte bara) var det väl via baserade moderkort som strulade. Kör skälv ett IT7 Max och ett assus gf2 kort utan minsta strul.

Permalänk
Medlem

Som sagt så är det inte alla som får det problemet, men dom vill att man ska vara medveten om att det kan strula, det är nog inte så stor risk att det gör det men man vet aldrig... Det är alltså inte 100% kompatibelt. That's it...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Jag hade ett Abit KT7a 133 (tro det var så de hette) samt ett Asus 7700 (geforce2 gts), körde man med asusdrivisarna så funkade det hur bra som helst men så fort jag la in detonator började burken krascha, tappa skärminställningar etc.
Har dock ingen erfarenhet av nyare kort, jag köpte helt enkelt ett Asus a7v333 istället för abit-kortet för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

i am a sig. please don't eat me.

Permalänk
Medlem

http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/testreports.jsp

Tittar man på olika IT7 har de testat med gf3 o gf2 kort men inte med Asus Gf4:or däremot har de testat Sr78x med gf4 mx korten från men inte med Ti kort från Asus. Synd att man inte får veta om de helt enkelt inte testat med Asus ti kort eller om det är pga kompatibilitet.

Permalänk
Medlem

Det är bara på de gamla Abit korten som det inte funkade....

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

Tror det jag med, har ju ett ASUS 4400 i ett paket tillbaka från itbutikken, det gick sönder men det var inte pga kompatibilitetsprobbz, det funkade bra för mig iallfall, dock så klockade det inte så bra, 290/620 men hoppas få ett bättre ex denna gång, tror jag fick ett måndagsex förra gången

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av don_thomaso
Jag hade ett Abit KT7a 133 (tro det var så de hette) samt ett Asus 7700 (geforce2 gts), körde man med asusdrivisarna så funkade det hur bra som helst men så fort jag la in detonator började burken krascha, tappa skärminställningar etc.

Det stämmer, Abit KT7A och Asus 7700 är ingen bra kombination. Testade ett sådant grafikkort på ett vanligt KT7A och ett med Raid, och fick samma problem. Bland annat problem med att starta datorn. Hjälpte inte att byta till ett annat Asus 7700, det enda som hjälpte var att byta grafikkort.

Hur de nya asus och abit korten fungerar tillsammans är en helt annan femma iof

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

ABit ska ha fixat det där problemet vad jag har hört.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
ABit ska ha fixat det där problemet vad jag har hört.

Eller ASUS har väl fixat det där? (aldrig abits fel!!!)

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell

Eller ASUS har väl fixat det där? (aldrig abits fel!!!)

så sant, abit är helt klart bäst.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Medlem

Kör Abit moderkort och ett Asus Geforce 3 kort, funkar perfa

Permalänk
Medlem

Följande svar fick jag från datorbutiken:

Hej.

Du syftar på texten "Detta kan få till följd att datorn t ex hänger sig
eller att grafiken allmänt fungerar dåligt."
Det är erfarenhet som säger det..
Om man läser så står det noggrant så står det "Detta _kan_ få till följd..."
det är alltså inte säkert att det strular, men vi rekommenderar att undvika
denna kombinationen. Vill du testa så är det frittfram, men vi har varnat
dig.

/Daniel
Kundtjänst
Datorbutiken.com

Hyggligt intetsägande
Återkommer med kommentarer från Abit själva och Komplett.se om jag nu nånsin får svar från vederbörande

Permalänk

Asus vs Abit

Jag jobbar på en till datorbutiken.com konkurrerande firma inom datorförsäljning, även den stationerad i Skåne och vi har haft problem med VISSA asus kort tillsammans med en abit konfiguration. Notera dock att detta inte gäller alla kortkombinationer utan enbart vissa. Själv kör jag ett Asus V8460 tillsmmans med ett sd7-533 här på jobbet och det fungerar kalas.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914