Arbetsdator (Intel) för ca 10 000 kr

Permalänk

Arbetsdator (Intel) för ca 10 000 kr

Hej!

Gjorde en tråd för en månad sen och fick en del bra tips. Men har nu funderat vidare och satt en annan budget. Hoppas det är okay att starta en ny tråd istället för att återuppliva den gamla.

Jag tänkte mig något i stil med detta:

Intel Core i5 750
Asus P7P55D (Socket 1156 - ATX Intel P55)
Corsair XMS3 DDR3 PC3-10666 1333MHz (9-9-9-24) (2x2048MB)
Asus ATI Radeon HD 4350 512MB (EAH4350 SILENT/DI/512MD2(LP))
2 st. Samsung Spinpoint F3 1TB (7200RPM / 32MB Cache)
Sony Optiarc Intern SATA DVD±RW 24x
Fractal Design Tesla 450W 80 PLUS
Fractal Design Define R2
Microsoft Windows 7 Home Premium - Svensk (Retail)

Är grejerna kompatibla med varandra?

Jag har utgått från processorn och letat efter moderkort med s1156 och p55-chipset. Är det korrekt? På en annan hemsida såg jag att någon rekommenderade Gigabyte GA-P55A-UD3 som moderkort just till i5-750. Vet inte om det spelar stor roll för mig, dock.

Jag funderar även på att ta en i7-860 som CPU istället, men jag är osäker på om jag behöver det. Vet inte om jag kommer märka någon skillnad, jag använder inte direkt några tunga program. Men man kanske upplever datorn som snabbare i största allmänhet om man har en snabbare CPU?

Allmäna önskemål:

- Stabilt system, ska hålla länge.
- Kraftfull/snabb CPU, gärna aningen överdimensionerad, då jag kanske vill köra tyngre program i framtiden.
- Ska användas till: musikproduktion, surf, kolla video, ordbehandling.
- Vill gärna kunna använda flera program samtidigt utan att det krånglar för mycket.
- Vill prioritera tysta komponenter.
- Ska inte spela spel alls och vill därför ha ett enkelt/billigt/tyst grafikkort.

Jag är tacksam för alla tips och råd!

Permalänk

Testade att slänga ihop ett system inom din budget :

klarade budgeten med 2 kr

Edit: Ska tillägga att ja inte är något proffs på att sätta ihop datorer men gillar att göra det då man oftast får feedback av andra och på så sätt lär sig något Då skapas även en diskussion om vilka komponenter som är bäst!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Jag skulle föreslå AMD istället för Intel. Ett 78xG/88xG/89xG-moderkort (= moderkort med integrerat grafikkort) och antingen Athlon II X4 eller Phenom II X6, då får du oxå råd med en SSD, och ett mycket rappare system som följd.

Valet av moderkort bör bero på vilka funktioner du behöver, DVI/HDMI/VGA/USB3.0/SATA3/CrossFire? Eftersom du inte ska spela kan du kanske komma undan med ett billigare moderkort (att de billigare moderkorten inte är så populära här är för att många väljer moderkort med CrossFire-möjligheter (= köra två grafikkort samtidigt), men eftersom du inte ska spela är det inget du behöver betala extra för).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Testade att slänga ihop ett system inom din budget :
http://img340.imageshack.us/img340/5792/kraft.jpg

klarade budgeten med 2 kr

Edit: Ska tillägga att ja inte är något proffs på att sätta ihop datorer men gillar att göra det då man oftast får feedback av andra och på så sätt lär sig något Då skapas även en diskussion om vilka komponenter som är bäst!

Kan inte mer än att bara hålla med om att det här är ett grymt bra val! Men kanske en ssd är att föredra framför en i7'a? Borde väll gå å få ihop en s1156 rigg för 10k med ssd och 2x 1tb?

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Testade att slänga ihop ett system inom din budget :
http://img340.imageshack.us/img340/5792/kraft.jpg

klarade budgeten med 2 kr

Edit: Ska tillägga att ja inte är något proffs på att sätta ihop datorer men gillar att göra det då man oftast får feedback av andra och på så sätt lär sig något Då skapas även en diskussion om vilka komponenter som är bäst!

btw du glömde OS....

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk

Hej! Tack för alla svar!

Jag siktade in mig på Intel mest för att jag alltid haft det tidigare och tyckt att det funkat bra. En vän till mig, som är mer datorkunnig än jag, rekommenderade Intel då han haft problem med ett AMD-system för några år sen. Iofs kanske det inte är något att oroa sig för nu när det finns nyare processorer etc.

Hur är det med AMD, funkar allt ur användarsynpunkt likadant? Det är inte så att jag missar viktiga funktioner så? Är AMD-systemen gjorda så att de funkar helt optimalt med Windows 7?

Hur gör jag när jag väljer moderkort till AMD, är det bara att ta valfritt socket AM3-kort och ta ett billigt med integrerad grafik och de funktioner jag vill ha? Eller måste jag leta efter ngt speciellt chipset som också ska matcha processorn?

Om jag tar någon av dessa, tex:

amd-phenom2-x4-965-3-4ghz-black-edition-125w
amd-phenom2-x6-1055t
amd-phenom2-x6-1090t-be

Dessutom har jag hört att AMD:s cpu-fläktar låter väldigt mkt, så jag måste nog budgetera in köp av extra (tyst) cpu-kylare om jag ska ta AMD.

EDIT: Sorry, såg nu att du redan rekommenderat ett par moderkort! Ska kolla in!

Permalänk
Skrivet av Pletron:

btw du glömde OS....

damn! då blir det svårt att få ihop budgeten!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ---adam---:

Jag siktade in mig på Intel mest för att jag alltid haft det tidigare och tyckt att det funkat bra. En vän till mig, som är mer datorkunnig än jag, rekommenderade Intel då han haft problem med ett AMD-system för några år sen. Iofs kanske det inte är något att oroa sig för nu när det finns nyare processorer etc.

Med tanke på hur många felfaktorer det finns i en dator, både hårdvaru- och mjukvarumässigt lär det inte ha varit just AMD-processorn som spelade roll där. AMD är lika stabilt som Intel, har varit sedan åtminstone millennieskiftet.

Citat:

Hur är det med AMD, funkar allt ur användarsynpunkt likadant? Det är inte så att jag missar viktiga funktioner så? Är AMD-systemen gjorda så att de funkar helt optimalt med Windows 7?

Du märker ingen skillnad.

Citat:

Hur gör jag när jag väljer moderkort till AMD, är det bara att ta valfritt socket AM3-kort och ta ett billigt med integrerad grafik och de funktioner jag vill ha? Eller måste jag leta efter ngt speciellt chipset som också ska matcha processorn?

Är det Socket AM3 passar det. Punkt.

Citat:

Dessutom har jag hört att AMD:s cpu-fläktar låter väldigt mkt, så jag måste nog budgetera in köp av extra (tyst) cpu-kylare om jag ska ta AMD.

Exakt samma sak gäller Intel. Oavsett vilken du väljer är standardkylaren billigt skit.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Ok, kanon!

Tack för ett snabbt och väldigt tydligt svar!

Då är det bara att välja och vraka bland processorerna då. Vad ska jag tänka på där? Är 6st kärnor alltid att föredra, eller kan det ibland vara bättre att ha 4st kärnor med högre klockhastighet?

Permalänk
Antielefant

Tja... Om du inte sitter och kör riktigt tung Photoshop, videoredigering eller CAD lär du ju inte märka mycket skillnad mellan en 2-kärnig eller en 6-kärnig direkt. Dito om du inte spelar.

Vad ska du använda datorn till?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Permalänk

Förutom dagliga grejer som mail, surf, musiklyssning och ordbehandling ska datorn ska användas till musikproduktion (några program som kräver ca 2 kärnor på 2Ghz och ca 2GB minne). Det "tyngsta" jag vill göra grafikmässigt är förmodligen att kolla högupplösta videoklipp online.

Tänkte dock att det kan vara bra att ha lite extra kraft i datorn och inte bara minimum för att göra ovan nämnda saker. Dessutom, om jag förstått det rätt, så kan det hända att Windows blir lite mer tungjobbat om det kommer uppdateringar etc genom åren.

Permalänk
Antielefant

Mjo, det innebär däremot att din budget är *** så mycket högre än vad som behövs.

Detta räcker mer än väl.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mjo, det innebär däremot att din budget är *** så mycket högre än vad som behövs.

Detta räcker mer än väl.

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/z015.jpg

Om han verkligen vill fylla budgeten kan han åtminsone ha ett 5750, och en bättre processorkylare(Scythe Yasya har jag och är klart nöjd med den). Nätaggregrat kan vara FD tesla 550W istället, möjligtvis Corsair eller modulära(och bättre) Newton 650W från Fractal Design. Med Newton blir det en jävla massa watt över, men det är mest för de bättre komponenterna och att det är modulärt som jag rekommnderar det. Fast TS sparar nog gärna de tusenlapparna som det här skulle kosta. Fast åtminstone ett av de billigare diskreta grafikorten skulle jag rekommendera.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Antielefant

Burken lär inte ens dra 250W utan grafikkort, och lär vara rätt tyst dessutom. Diskret grafikkort gör ju ingen jätteskillnad direkt om man inte ska spela men det är en fläkt till, och därmed mer ljud.

Tja, upp till TS - 4250't som är inbyggt i moderkortet är inte mycket till om man ska göra annat än att titta på film.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Okay! Det där ser ju ganska bra ut!

Om jag nu sänker kostnaden för cpu och moderkort så skulle jag nog gärna lägga pengar på lite tystare cpu-kylare och nätagg.

Jag blev tidigare rekommenderad Fractal Tesla 450w då detta skulle vara ganska tyst. Men Integra kanske är likvärdigt i det hänséendet?

Scythe-kylaren, är den väldigt tyst? Kan tänka mig lägga lite extra pengar på en riktigt tyst cpu-kylare.

Permalänk
Antielefant

Det är ingen jätteskillnad mellan Tesla och Integra, största skillnaden är att Integra bara funkar på 230V. Båda är klart godkända i SweC's tester. Tesla är nog aningen tystare, så upp till dig.

Vad gäller processorkylaren är Katana skaplig, men inte jättetyst. Vill du upp i riktigt tyst rekommenderar jag https://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Eftersom ett billigare alternativ redan kommit upp lägger jag upp ett som eventuellt är dyrare ( tog bara 1 hårddisk )

Tog en extra fläkt som du byter ut den som sitter på processorkylaren mot och sätter den i fronten av chassit som ett extra insug.

De allra billigaste grafikkorten på marknaden låter otroligt mycket under load därför tog jag ett kort med en större aftermarket fläkt.

( Om du kör på AMD X6 1055T använd inte orginalkylaren, den låter som ett JAS-plan )

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk

Då slår jag nog till på Tesla 450w och Noctua NH-U9B SE2.

En fundering ang. nätagg; finns det möjligtvis något att vinna i lägre ljudnivå om man köper ett överdimensionerat nätagg (typ 650w eller så) och har den till detta system som drar väldigt lite ström?

Permalänk
Antielefant

Både ja och nej, visst finns det en poäng i ett överdimensionerat agg, men ens 450W är rätt överdimensionerat för dina behov som det är och Fractal är inte särskilt högljudda.

Rent praktiskt ligger burken ovan med en absolut maxlast på nånstans runt 200W, varav processorn tar hälften. Normaldrift lär inte ens dra 100W, då jag tvivlar på att processorn ens kommer att klocka upp till normaldrift med tanke på vad du använder den till och grafikkortet knappast ens används.

De flesta kontorsdatorer Dell, HP etc levererar har nätagg i 250-300W-klassen, och de är inte särskilt högljudda de heller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Kan vara bra att förtydliga en sak när det gäller kylaren som följer med processorn. Den är tyst vid låga varvtal men låter mkt mer än aftermarket- (separata) kylare vid höga varvtal. I BIOS kan du ställa in så att processorkylaren går ned i varv vid låg belastning (= surf, film, idle, ordbehandling) och upp i varv vd hög belastning (= musikproduktion). När man spelar (som många här gör långa stunder) brukar processorbelastnngen (och varvtalet) ligga högt, kylaren låter då mkt hela tiden, därför väljer många att lägga mkt pengar på kylaren, Du kommer däremot troligtvis ha låg belastning/lågt varvtal för det mesta och inte märka av det lika mkt (förutom de stunder du väntar på musikprogrammet att behandla din musik). Jag skulle föreslå Freezer 7 för ~250:-, och inte att du lägger mer än så, men jag tror nog att du blir nöjd med Scythe Katana oxå som ngn tipsade om.

Av de processorer du listade (Phenom II X4 945, Phenom II X6 1055T, Phenom II X6 1090T) hade jag, utan att tveka valt Phenom II X6 1055T. Färre kärnor och högre klockhastighet (X4 945) är visserligen bra i program som inte är multitrådade men jag tror det är få program som laggar vid 2.8 GHz. Fler kärnor är visserligen bra i program som multitrådar, t.ex. musikprogrammen, men 1090T kostar oxå mkt mer (~45% högre pris för ~15% högre prestanda).

Jag ser ingen anledning att lägga "lite mer" pengar på nätdelen, jag skulle välja mellan ett extremt billigt (men givetvis ändå av bra kvalitet) eller extremt dyrt agg...
- ett billigt bra agg finns i FSP 400W APN (~350:-)
- ett semi-fläktlöst som är helt knäpptyst vid låg belastning finns i Nesteq XZ-serie (> 1000:-)
...det finns visserligen många agg i prisgapet mellan de två och FSP-agget låter mkt vid hög belastning men Du kommer knappast märka ngn stor skillnad. Återigjen, många här spelar spel, och spelandet drar upp belastningen, FSP-agget låter därför mkt mer för dem än det kommer göra för Dig.

Permalänk
Skrivet av ---adam---:

Då slår jag nog till på Tesla 450w och Noctua NH-U9B SE2.

En fundering ang. nätagg; finns det möjligtvis något att vinna i lägre ljudnivå om man köper ett överdimensionerat nätagg (typ 650w eller så) och har den till detta system som drar väldigt lite ström?

Hja, men endast om det agget har beteckningen Seasonic X- eller Nesteq XZ- (båda två är semi-fläktlösa nätdelar där fläkten står helt stilla vid låg belastning). Annars är det bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem

Jobbar själv med musikproduktion och hade tidigare en i5 rigg som var oslagbar. Den har riggen är mitt bästa alternativ! Du får allt du vill ha å lite till!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk

Vad tror ni om detta då? Har valt delar efter tipsen i denna tråd.

FSP 400-60APN Bulk 400W st 349 kr 349 kr
AMD Phenom2 X6 1055T st 1 850 kr 1 850 kr
Fractal Design Define R2, Svart st 790 kr 790 kr
Asus M4A88TD-M EVO/USB3 st 1 040 kr 1 040 kr
Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 st 891 kr 891 kr
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM st 1 077 kr 1 077 kr
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart st 200 kr 200 kr
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ st 589 kr 1 178 kr
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 258 kr 258 kr
Byggnation av dator med valfria delar st 795 kr 795 kr

Totalt: 8 527 kr

Permalänk

Btw, hur får man det där "Fraktfritt Sweclockers" på inet.se?

Permalänk
Antielefant

Helt OK, även om både jag och SweC's recensent gillar Fractal's 400-wattare bättre (tystare). Kostar bara en femtilapp extra.

https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Du har glömt det viktigaste för att få arbetsstationen att prestera, en SSD, X25-V finns för 1170:- (https://www.inet.se/artikel/4301296/40gb-2-5-ssd-intel-x25-v-...), och kommer snabbt bli din favoritpryl i hela datorn.

Om budget tryter hade jag övervägt att tumma på processorkraften (Athlon II X4 finns t.ex. för under tusenlappen) och moderkortet (det går att kapa några hundralappar om du väljer att köpa USB 3.0 som expansionskort först när du behöver det).

Såvida du nu inte med flit har valt bort SSDn för att vänta ett halvår på Intels kommande G3-serie (där X25-Van bör kunna växa till 80 GB med oförändrad prisnivå).

Permalänk
Medlem

ska du inte bygga datorn själv?

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk

Ska inte bygga datorn själv, har inga skills när det gäller sånt. Har iofs vänner som kan göra det, men tänkte att Inets deal kunde vara bra då de gör ett funktionstest och ger 2 års garanti på hela paketet. Eller borde jag tänka om?

Ang. SSD. Har funderat en del på det, såvitt jag förstått påverkar det mest uppstartstider av OS och program, och jag vet inte om jag känner att jag vill lägga pengar på det. Tycker inte de uppstartstider jag har idag (på budget-laptop) är så jobbiga. Dessutom har jag hört Intels 40gb är långsammare än 80gb-varianten. Men det kanske är marginellt?

Permalänk
Skrivet av ---adam---:

Vad tror ni om detta då? Har valt delar efter tipsen i denna tråd.

FSP 400-60APN Bulk 400W st 349 kr 349 kr
AMD Phenom2 X6 1055T st 1 850 kr 1 850 kr
Fractal Design Define R2, Svart st 790 kr 790 kr
Asus M4A88TD-M EVO/USB3 st 1 040 kr 1 040 kr
Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 st 891 kr 891 kr
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM st 1 077 kr 1 077 kr
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart st 200 kr 200 kr
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ st 589 kr 1 178 kr
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 258 kr 258 kr
Byggnation av dator med valfria delar st 795 kr 795 kr

Totalt: 8 527 kr

Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 kan du skippa. Jag råkade impulsköpa en sådan efter goda råd. Absolut inte nöjd. Den kyler inte särskilt bra och den väsnas en del. Den är bättre än en stockkylare men inte mycket.
CM Hyper 212 Plus torde vara en bra mycket bättre kylare på samma budget...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"