Är sataströmkablar designade för toppmonterade nätagg?

Permalänk

Är sataströmkablar designade för toppmonterade nätagg?

Är det så att SATA-Strömkablarna från nätagg är konstruerade för att fästas uppifrån och ned?

Brukar alltid bli "fel" när man ska koppla.

Permalänk
Medlem

Gamla nätagg är ju designade för toppmontering (korta moderkortskablar som inte ens räckte). Dom flesta av dagens har väl längre kablar. Eller är det nåt annat du syftar på? Förstår inte riktigt.

Permalänk
Medlem

Frågade om detta tidigare i följande tråd

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=928874

Fick inget gensvar i forumet, men vände mig till Corsair och fick beskedet att design-standarden för hur kontakterna är monterade på SATA strömkablarna bygger på att nätaggregatet sitter i toppen av chassit och att de ansluts uppifrån och ner.

Fick beskedet att de jobbar på att ändra standarden till kommande nätaggregat då de är medvetna om att kontakterna är felvända nu när nätaggregaten monteras i botten på nästan alla chassin.

preset

Visa signatur

i7 930 @stock | GA-X58A-UD5 | Gigabyte HD 5850 OC | 3x2 Gb Dominator GT 1600 CL7 | Intel X25-M 80 Gb SSD | 2 st Samsung F3 1 Tb HDD | Corsair HX650W | Fractal Define R2 | Processorkylning: Prolimatech Megahalems/Scythe 120 Slip Stream PWM |

Permalänk
Medlem

På mitt fractal agg så var det bara att vända på kontakterna

Permalänk
Medlem

Har stött på detta lite sporadiskt med olika nätagg i olika byggen... nätaggen är anpassade efter topmontering, så man får rotera kontakten 180 grader. Brukar inte bidra med några större problem...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Har stött på detta lite sporadiskt med olika nätagg i olika byggen... nätaggen är anpassade efter topmontering, så man får rotera kontakten 180 grader. Brukar inte bidra med några större problem...

Med Corsairs platta kablar blir det knepigt att vrida dem 180 grader då de är ganska styva och man får en onödig belastning på sataströmkontakterna på de enheter man ansluter till.

Visa signatur

i7 930 @stock | GA-X58A-UD5 | Gigabyte HD 5850 OC | 3x2 Gb Dominator GT 1600 CL7 | Intel X25-M 80 Gb SSD | 2 st Samsung F3 1 Tb HDD | Corsair HX650W | Fractal Define R2 | Processorkylning: Prolimatech Megahalems/Scythe 120 Slip Stream PWM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av preset:

Med Corsairs platta kablar blir det knepigt att vrida dem 180 grader då de är ganska styva och man får en onödig belastning på sataströmkontakterna på de enheter man ansluter till.

I de datorer jag byggt på jobbet har det inte varit något problem. Har fått modda lite med en kniv, typ skära bort krympslangen så blir det lite mjukare...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt att vända på dom, bara att försiktigt peta av "locket" på sata kontakten och tänka lite. kablarna är oftast bara intryckta i kontakten. Ni ser om ni tar av locket.

Kunde tagit lite kort och en liten guide om jag nu hade haft en kamera.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Så kan man såklart också göra, bara man ser till att man sätter ledarna i rätt ordning.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Så kan man såklart också göra, bara man ser till att man sätter ledarna i rätt ordning.

Japp, precis. Det jag gjorde var att ta loss 1 sladd i taget och helt enkelt vända den.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x