Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ingen kantutjäming i Starcraft II med Radeon

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

ati ger ju upp till 8x aa redan i catalyst control center, är det typ inaktiverat i sc2 lr är det bara så att nvidia lagt till extra aa?

Blizzard stödjer inte AA i SC2, men Nvidia har lagt till det som en extra funktion i drivern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Hur det går till är en annan sak.

Nej det är det inte, därför att den använder en mod som ändrar på spelets utseende. Om jag vill spela med orginal "look" och AA kan man inte det. Som sagt, du får gärna länka till där det står hur man får AA utan att modda spelet med en shaderpatch. I det här fallet är det inte ens Nvidia som är ansvariga för att supporta AA, utan det är fans som upptäckt en workaround. I alla fall den jag känner till.

Permalänk
Medlem

Många fanboys det finns =/

Det är ju klart det är Blizzard's tavla då dem valt att inte inkludera AA

Varför som många andra sagt grafikkortstillverkare påtvinga AA när ett spel borde ha det från scratch år 2010?

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Skrivet av Buio:

Blizzard stödjer inte AA i SC2, men Nvidia har lagt till det som en extra funktion i drivern.

så, om man har ett nvidia grafikkort kan man ändra aa i spelet, medans ati bara kan ändra sitt i drivrutinen, och därmed påverka alla spel och programm?

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll i min mening. Inte så att man tänker "gud vad kantigt det är" när man kör på maxinställningar och är mitt uppe i ett spel. Fjantigt att klaga. Dom har anpassat spelet för att det ska fungera även på low-end datorer = ingen kantutjämning. Tycker det är ännu mindre vikt i kantutjämning då detta är ett RTS ..90% av tiden så har man ju inte zoomat in på en gubbe i spelet som på exempelbilden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med fanboy krig Förlorar man ~50% fps med AA så hade jag inte använt det i vilket fall som helst.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Blizzard utelämnade AA-stöd. nVidia "löste" det genom att ge användaren möjlighet att tvinga det på spelet trots officiell avsaknad av stöd. ATI lät det vara.

Det är väl som sagt upp till spelutvecklaren att sköta saker som AA, hur fasen skulle det se ut om alla grafikkortstillverkare var tvungna att lägga till stöd för varenda stort/litet spel/program som använder 3D?

Precis sen så tycker jag att det är dåligt av Blizzard att inte fixa detta då dom tjänar mycket pengar på WoW tror jag. Men samtidigt är det trevligt att kunna tvinga AA i spel som inte har det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tycker hela diskussionen är en smula överdriven.

I spel där mörka objekt ofta ställs mot ljus bakgrund gör AA väldigt mycket men i SC2:s fall handlar det mest om färgglada objekt mot en oftast mörk bakgrund och då syns inte skillnaden mellan AA på/av lika mycket.
Spelade betan ett tag och saknade inte AA värst mycket (1920x1200 Ultra). Men visst...det är en smaksak som allt annat.

Håller dock med att Blizzard borde implementerat det i grafikmotorn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Dom har anpassat spelet för att det ska fungera även på low-end datorer = ingen kantutjämning..

"fungera även", var har dom gjort för high-end datorer? Var är vår kantutjämning? Ojdå, dom sket i oss.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Är ju inte direkt ATI´s fel att Blizzard inte ens lärt sig att göra kantutjämning år 2010 . som funnits i spel 10 år minst...

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Sjukt dåligt av blizzard och slappt av ati.
Om nu nvidia kan så borde ju ati göra allt för att inte va sämre, inte bara rycka på axlarna och stoppa huvudet i sanden.
I min mening så hade dom gärna fått skjuta på spelet i 1 vecka och fixat vettig AA, men nej... blizzard stressar fram spel och håvar in pengar, usch!

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Snarare FAIL.. BLIZZARD.
Det är väl ändå utgivarens uppgift att fixa grafiken, inte grafikkorts tillverkarens?

Skumt att välja att ge ut ett såpass efterlängtat spel år 2010 utan stöd för AA.

//Gorian

Största problemet ligger i AMDs drivrutiner, dom kan göra som Nvidia och låta användare tvinga på AA

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd

Och återigen blev man medveten om varför man inte läser på sweclockers längre.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Att det går för Nvidia men inte ATI punkt, SC2 och GTA IV är väldigt stora spel, kan då Nvidia tvinga AA medans ATI inte kan? Ja då vinner Nvidia i mina ögon helt enkelt, det är min poäng. Hur det går till är en annan sak.

fast AA funkar utmärkt med ati till gta 4 om du moddar de.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

svar nej. blizzard har inget inbyggt = blizzards ansvar.. AA funkar på alla spel som skrivit det i sin kod till spelet. som blizzard verkar struntat i

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Så Nvidia "är snälla" och ger sina konsumenter AA trots att Blizzard inte gjorde det, medan ATI skiter helt i AA?
Har redan ett Nvidia kort i ena datorn och ATI i andra, tur man vet vilken man ska spela med då

Permalänk
Medlem

Är väl ändå Blizzards sak och fixa AA. Sen vad grafikkortstiillverkarna gör är sak samma.
Det hade varit en annan femma om spelet redan hade stöd för AA och det inte funkade på ATI kort, men nu är det inte så.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Så om vägverket slutade laga väger så är det inte vägverket vi ska skylla på utan vi Svenssons ska köpa nya bilar som klarar de gammla dåliga vägarna? Det är självklart att det är Blizzard man ska skylla på, och inte nvidia eller ati.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

Så Nvidia "är snälla" och ger sina konsumenter AA trots att Blizzard inte gjorde det, medan ATI skiter helt i AA?
Har redan ett Nvidia kort i ena datorn och ATI i andra, tur man vet vilken man ska spela med då

Med 50% prestanda bort? Visst det kommer lagga pung för dig. Ha så trevligt att spela under 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatcamp:

Med 50% prestanda bort? Visst det kommer lagga pung för dig. Ha så trevligt att spela under 60 fps.

Nu är väll inte direkt SC2 ett prestanda tungt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Spelar ingen roll i min mening. Inte så att man tänker "gud vad kantigt det är" när man kör på maxinställningar och är mitt uppe i ett spel. Fjantigt att klaga. Dom har anpassat spelet för att det ska fungera även på low-end datorer = ingen kantutjämning. Tycker det är ännu mindre vikt i kantutjämning då detta är ett RTS ..90% av tiden så har man ju inte zoomat in på en gubbe i spelet som på exempelbilden.

Fjantigt att klaga? Anpassat för low-end datorer när det är en funktion som går att slå av eller på? Det är ungefär som att byta textureupplösning, har man lowend kör man lägre, har man highend kör man högsta. Det finns stöd för AA i WoW till och med.

Tycker AA tillför en hel del i t.ex. Dawn of War II där det fungerar utan problem och är inbyggt från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Nu är väll inte direkt SC2 ett prestanda tungt spel.

Strategispel med många units på skärmen har en tendens till att lagga röv ja.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Så det går inte ens att tvina aa genom CCC om man har ett ati kort?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Strategispel med många units på skärmen har en tendens till att lagga röv ja.

Min dator
1920x1080
e8400 @ 4ghz
5770

laggar bajs

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

I min mening så hade dom gärna fått skjuta på spelet i 1 vecka och fixat vettig AA, men nej... blizzard stressar fram spel och håvar in pengar, usch!

Blizzard är nog dem segaste på att släppa spel i världen skulle jag tro Ta bara Diablo III som ett exempel

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

sc2 behöver inget aa
vilket förklarar varför blizzard skiter i det
vem har tid att titta på små kanter i sc2 ? i så fall har man redan vunnit lr förlorat.
tycker det är för mycket grafik clutter i sc2 , föredrar sc1 mer rena look enda dom behöver i 1an är stöd för högre upplösningar och widescreen.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Merkill:

sc2 behöver inget aa
vilket förklarar varför blizzard skiter i det
vem har tid att titta på små kanter i sc2 ? i så fall har man redan vunnit lr förlorat.
tycker det är för mycket grafik clutter i sc2 , föredrar sc1 mer rena look enda dom behöver i 1an är stöd för högre upplösningar och widescreen.

Best yey.

Tycker fortfarande att ettan är bra mycket roligare än tvåan.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Så Nvidia "är snälla" och ger sina konsumenter AA trots att Blizzard inte gjorde det, medan ATI skiter helt i AA?
Har redan ett Nvidia kort i ena datorn och ATI i andra, tur man vet vilken man ska spela med då

Inga som helst problem att spela med ATI kort
Behöver inte smeka kulorna till grafiken, lägger ner tiden på spelandet istället.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag håller med ATI om det här, jag har hellre 60fps än AA.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av NerZ:

Blizzard är nog dem segaste på att släppa spel i världen skulle jag tro Ta bara Diablo III som ett exempel

ja dom vill inte att diablo3 ska konkurrera med starcraft2 eller någon ny wow exp.
jag menade mer att dom släpper spelen innan dom är noga genomtänkta och balanserade, ska jag va helt ärligt så känns inte sc2 som någon direkt hitt.
säkert klart bättre än wc3 för det tröttnade jag på efter att dom var klara med betan in princip.
men som nästan alla har sagt, inget val om AA år 2010 är o_O

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb