Permalänk

Ram minnet försvinner

har 3x128 SDram pc 133 datorn räknar upp allt minne o så i biosen och det står till och med när man startar upp datorn fast när jag är i windows så står det fortfarande 384 ram fast bara 190 ledigt hur kan detta komma sig att jag bara har så litte ledigt ?? xp kan ju inte dra ner så himla mycket på det.... tar jag dock ut ett minne så har jag ca 125 ledigt så procentuelt så stämmer det ju absolut inte.. har senaste 4in 1 och har testat att reseta biosen och formaterat men inget hjälper... vad ska jag göra ?

Ps: har även testat att plocka in och ur minnena.

Permalänk

Men så var det för mig med med Sdram, nu har jag DDR och det är inte så... kanske är lite gammalt, och inte anpassat, ähh, vet inte.
Skaffa ett prog som frigör minne.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk

har redan testat några sådana program men dom verkar inte funka.

Permalänk

jag har också 3x128 och ca 200 ledigt. Xp tar och själ ganska mycket minne även om det inte behöver det, tror inte det är något att oroa sig för.

Annars om du öppnar Aktivitets hanteraren så kan du se hur mycket minne varje process andvänder sig av, det är inte ett default val så du måste kryssa i den själv; View->Select Columns->Memory Usage

då kan du ju kolla så att det inte är något program som själ halva minnet för dig

Visa signatur

Nisse

Permalänk

vart hittar man Aktivitets hanteraren

Permalänk

hittade den

Permalänk
Avstängd

det verkar vara så att ju mer minne man har desto mer äter Windows upp.. fattar inte det här....

Visa signatur

Intel P4 2.26 @ 2.7 | 1024 MB DDR PC 2700 | Aopen AX4G | Gainward Gf3 Ti 200 128 MB | 3x WD 80 GB | 1x WD 40 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marijo
det verkar vara så att ju mer minne man har desto mer äter Windows upp.. fattar inte det här....

den erfarenheten har jag med märkt av. I mitt fall vid byte från 256 till 512 mb.

Gissning:
Windows lägger ej så mycket i ramen när man ej har så mycket iom att alla program vill ha sin del av kakan. Dock så tar windows sig friheten att ta lite extra när det finns rejält att ta av för att därigenom bli snabbare.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

jag har runt 170-180 upptaget jämnt, men då kör jag en jäkla massa bakgrunds apps osv men det är inte för inte som 256mb är rekomenderat minimum till Xp/2000. Men sen så får ni tänka på att det som står i task manager är den totala mängd Pagefile som windows använder, som mest sedan jag startade min dator häromdagen så har jag allokerat 408676k, så det som står där är både ramminnet och PF.

Edit: dom som kan lite kan gå in i Services och stänga av dom som dom aldrig använder, då kan man spara en hel del minne.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Men sen så får ni tänka på att det som står i task manager är den totala mängd Pagefile som windows använder, som mest sedan jag startade min dator häromdagen så har jag allokerat 408676k, så det som står där är både ramminnet och PF.

det som står under "Physical Memory" i XP:s task manager är det fysiska minnet, Page filen är inte inräknad

Visa signatur

Nisse