Permalänk

Dator max 3,5k

Jag behöver alltså en dator All kringutrustning har jag.

Moderkort?
Processor?
Ramminnen?
Hdd?
Grafik?
Nätagg?

Hade gärna tagit ett kort med atomprocessor och hdmi/dvi ugång.
Hårddisken ska gärna vara ssd för snabb uppstart. Lagring har jag på en extern disk.
Grafiken är förhoppningsvis inbyggd på moderkortet.
Nätagg gissar jag funkar med vad somhelst nästan.
Ramminnen öser man kanske på så mkt som får plats?

Datorn ska användas till:

Att chatta på msn. (windows som operativsystem?)
Att surfa
Att lyssna musik
Köpa (Ladda ner) film/musik
Kanske spela css eller liknande.
Photoshop (använder väldigt sällan så inget stort behov)

Jag kan tänka mig begagnade saker också.

Operativsystem vet jag inte riktigt. Gärna w7 (om jag får tag på crackad) Eller nån version av linux eller andra bra och kompitabla system.

Edit: Chassi kan jag bygga själv och dvd-läsare har jag. Men kör gärna utan den om det går?

Permalänk

moderkort
CPU
minne(kan ta mer om du har mer pengar)
nätagg
SSD

EDIT: lägger till en bild

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Skrivet av kinnunen4321:

moderkort:

? nu förstår jag inte?....

Permalänk
Medlem

Kolla begagnat....

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av benkoilovikka:

? nu förstår jag inte?....

srry jag råkade trycka på post istället för avancerad post

sen får du inte glömma fraktfritt från swec (om de finns kvar har inte varit på inet på den senaste tiden)

Visa signatur

photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Kinnunen:

Du hade skrivit ganska bra grejer Men många av sakerna fanns ju billigare på inet T.ex ssd disk för 699 nån kanpanj ;P Och ramminen funkar det vell lika bra med corsair som var 200kr billigare?

Sen kom jag på att jag har ett 350watts nätagg från en gammal delldator. den har rätt anslutningar för moderkortet. Kan man använda den eller har dell tjorvat nåt med den så man måste ha deras dator tror ni?

A-Data 32GB SSD 391-Series KAMPANJ!
699 kr

Corsair 2GB (2x1024MB) XMS2
380 kr

Gigabyte GA-MA78LM-S2H
527 kr

ESD handledsband
99 kr

AMD Athlon2 X2 245 2,9Ghz, AM3
581 kr

Dom grejerna så kan man ösa på med mer ram

Permalänk
Medlem

Lägg ihop 1+1 och få det inte till 74 så förstår du varför han valde den SSDn. Den är grym, den du valde är sämst. Sen orkar jag inte kolla upp det men gissar på att ramen han valde åt dig är snabbare än de du valde.

Permalänk

Minnerna är ju exakt samma förutom märket? båda på 800mhz 2*1gb
ssd:n har 7mb sämre läshastighet och 3ggr så hög skrivhastighet för halva priset typ. Eller finns det fler faktorer som spelar in där?

Permalänk

anledningen till att jag valden den SSD för att de var den största, för 32gb räcker inte långt i win 7 annars så får du köra ubuntu

och ja skulle INTE rekomendera att köra med ett skräpnätagg från ngn skit dell
så de e ju lika bra att köra på med kvalité om du nu vill uppgradera ngt sen (om du tar den från den gammla dell datorn så tror ja knappast du kan uppgradera så mkt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Timings??

Permalänk

Ahaa tar verkligen w7 så mkt plats?`:D

Tror inte det blir nåt w7 just nu iaf pga ekonomin Är för dyrt enligt mig i dagens läge.

Vet du nån bra ubuntu version? Ska starta snabbt. Visst kan man köra windows live och spotify m.m via wine?

Permalänk
Medlem

Varför ens bygga chassiet själv?
Välj Yeong Yang 5402 Lunar, ej PSU - Inet.se om du vill komma undan billigt.

Edit: Har du CSN-Kort kan du får 4 W7 licenser för 100kr.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/878230-...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

spotify har jag fått svårt för att få igång men de ska gå har ja hört (ubuntu 10)
w7 tar upp ca 20gb sen har du u bara 12 gb till program/spel vilket inte räcker så långt

EDIT: ubuntu 10 ska starta på ca 10 sec som snabbast(efter POST är klar)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/878230-...

vaaa? 100:- varför ha ja inte fått reda på detta tidigare (gick precis ut skolan)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kinnunen4321:

spotify har jag fått svårt för att få igång men de ska gå har ja hört (ubuntu 10)
w7 tar upp ca 20gb sen har du u bara 12 gb till program/spel vilket inte räcker så långt

EDIT: ubuntu 10 ska starta på ca 10 sec som snabbast(efter POST är klar)

Jag tror jag satsar på den billigare disken ändå.... I värsta fall får jag slänga in 160gb jag har hemma....

Varför ens bygga chassiet själv?
Välj Yeong Yang 5402 Lunar, ej PSU - Inet.se om du vill komma undan billigt.

http://www.sweclockers.com/forum/22-...lla-studenter/

Tror jag köper detta chassi ändå eller finns det bättre i samma prisklass? Den var hyffsat snygg också. Den ska stå ganska synligt så hur den ser ut har ganska stor roll..

4 w7 licencer 100kr Måste bara se till att få det
Cooler Master Elite 341, Svart - Inet.se

Permalänk

Jag tror jag satsar på den billigare disken ändå.... I värsta fall får jag slänga in 160gb jag har hemma....
[/url]

släng i den när du installerar w7 så har du inget annat än w7 på den 32gb så ska du klara dig

men varje gång du installerar ngt så får du ändra till den 160gb llr om de går och göra så att den HDD hamnar som mapp i SSD;n

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt Intel SSD'n. Har för mig att jag läst någonstans att A-Data SSD'n inte var något bra köp. Att WD Black skulle vara snabbare till och med.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Kundvagn
Produkt Antal á pris Summa
Summa: 3 343 kr
Frakt: 59 kr
Totalt: 3 402 kr

A-Data 32GB SSD 391-Series KAMPANJ!
st
699 kr 699 kr Ta bort

Corsair 2GB (2x1024MB) XMS2
st
380 kr 380 kr Ta bort

Gigabyte GA-MA78LM-S2H
st
527 kr 527 kr Ta bort

ESD handledsband
st
99 kr 99 kr Ta bort

AMD Athlon2 X2 245 2,9Ghz, AM3
st
581 kr 581 kr Ta bort

Corsair CX 400W 80+
st
419 kr 419 kr Ta bort

Cooler Master Elite 341, Svart
st
359 kr 359 kr Ta bort

Samsung 22X DL SH-S223C, Svart
st
200 kr 200 kr Ta bort

Adapter 3.5" till 5.25"
st
45 kr 45 kr Ta bort

Serial-ATA hårddiskkabel 50cm
st
17 kr 34 kr Ta bort

Är den datorn komplett nu? Klarar man sig utan esd-bandet?

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Jag skulle valt Intel SSD'n. Har för mig att jag läst någonstans att A-Data SSD'n inte var något bra köp. Att WD Black skulle vara snabbare till och med.

När jag jämförde a-dara och intel så var det ingen större skillnad på läshastigheten (7mb/s) men skrivhastigheten var a-data nästan 3 gånger så snabb som intel..........

Eller finns det andra värden man ska kolla efter?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ha skippat ESD-bandet. Varför en 5.25 till 3.5" adapter?
Dessutom bör det följa med Sata-kablar till moderkortet så länge du inte köper bulk.
Sedan skulle jag tagit Intel SSD'n fortfarande.

Jag skulle tro att skrivhastigheten räcker hos X25-V
http://www.sweclockers.com/recension/12326-ssd-sommaren-2010/...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

vrf ens SSD? tycker själv att en SSD inte är värt ännu, bättre med en vanlig sata disk...... mer plats för alla photoshop grejor och musik, film ETC"""

Permalänk

Ala_95: Okej jag läste nog bara fel Skulle ha en från 2,5 till3,5" adapter för ssd-disken

Willaim: SSD disk vill jag ha för att få en snabb dator att starta= behöver inte vara på hela tiden Och som jag har skrivit högre upp så har jag en annan disk för lagring. En extern disk på 1 tb

Permalänk

Är den datorn komplett nu? Klarar man sig utan esd-bandet?

om du är bra på att montera moderkort Osv. o inte tafsar för mkt på allt och INTE har ngn fleece tröja på sig llr ngt annat som skapar ESD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men för guds skull väl inte A-Data SSD'n. Du märker ingen skillnad mellan den och en vanlig 3.5" mekanisk.
Jag märkte knappt någon skillnad alls och jag har X25-M G2 80GB.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

ssd:n har 7mb sämre läshastighet och 3ggr så hög skrivhastighet för halva priset typ. Eller finns det fler faktorer som spelar in där?

32GB SSD är väldigt mycket sämre än INTEL på små skrivningar och små läsningar, den skriv och läshastigheten som står är sekventiell. Och det är små läsningar man vill ha snabbt på en OS disk.

Skrivet av kinnunen4321:

anledningen till att jag valden den SSD för att de var den största, för 32gb räcker inte långt i win 7 annars så får du köra ubuntu

och ja skulle INTE rekomendera att köra med ett skräpnätagg från ngn skit dell
så de e ju lika bra att köra på med kvalité om du nu vill uppgradera ngt sen (om du tar den från den gammla dell datorn så tror ja knappast du kan uppgradera så mkt)

Dell brukar ha ganska fina nätagg, dom sätter ju i alla fall inte in något skit. FSP antar jag.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Skrivet av seskima:

32GB SSD är väldigt mycket sämre än INTEL på små skrivningar och små läsningar, den skriv och läshastigheten som står är sekventiell. Och det är små läsningar man vill ha snabbt på en OS disk.

Dell brukar ha ganska fina nätagg, dom sätter ju i alla fall inte in något skit. FSP antar jag.

Intel ssd:n verkar många tycka är väldigt bra så det blir en sån då Skippar då dvd-brännarn och nätagget då jag har saker dom funkar bra till detta bygge Men chassit tror jag att jag köper ändå

Permalänk
Skrivet av seskima:

jag tycker nästan allt i märkesdatorer är skit (kanske inte CPU o sånt som dom inte har gjort) men de kanske bara är jag som tkr det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av willaim:

vrf ens SSD? tycker själv att en SSD inte är värt ännu, bättre med en vanlig sata disk...... mer plats för alla photoshop grejor och musik, film ETC"""

För att SSDn är den mest prisvärda komponenten i det här fallet när budget går över 2k.

Efter att man plockat på sig en dubbelkärnig proccessor, 2 GB minne och en bra IGP är det nämligen SSDn som ger den största skillnaden. Visst kan man gå upp till 4 kärnor men har man inte 10-talet program uppe samtidigt märker man ingen skillnad. Visst kan man gå upp till 4 GB minne men har man en SSD behöver man inte SuperFetcha flera GB från den långsamma mekaniska disken. Visst kan man köpa till en stor mekanisk disk för lagring, men TS har sagt att han redan har det externt.