Permalänk

Gaming Dator ~ 10.000 :-

Tja !

Nu har jag äntligen fått ihop 10.000 kr för en gaming dator, men min fråga är ;

- Hur mycket gaming dator får man för 10.000 kr ? ..

Läst runt lite här, och det känns som att om man vill ha en bra gaming dator får man nästan lägga ut 15 - 20k..

Någon som har lust att plocka ihop en bra gaming dator åt mig ?

Jag behöver INTE skärm, tagentbord,mus och os, då jag har allt annat, jag vill bara ha en bra burk liksom:)

Som sagt jag kommer bara att spela spel på den och vill att den ska klara dom senaste spelen och jag har en 21.5 tum skärm med hösta upplösningen på 1680 x 1050 .

Tack på förhand !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Antielefant

Optimalt gamingpaket för 10k

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

+1, grymt bra build där

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Okej, hur länge tror du jag kommer kunna spela spel på den liksom? kommer den vara hållbar i 2 år eller så? .

eller tipsar du ist att jag fortsätter spara lite till , så jag har 15 - 20 k, ist och bygger en riktigt bra framtids säker dator ? ..

mvh !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Njae ska du ha en framtidssäker burk ska du satsa på en framtidssäker sockel och bra mb så du kan byta ut komponenter allt eftersom.

Permalänk
Skrivet av jux2:

Njae ska du ha en framtidssäker burk ska du satsa på en framtidssäker sockel och bra mb så du kan byta ut komponenter allt eftersom.

jaha okej

Du har inte lust o plocka ihop en framtidssäker dator då? .. med vi säger 15 - 20k i budget ? ..

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av jux2:

Vilken skulle det vara, med tanke på att både AMD och Intel byter sockel om runt ett halvår?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vilken skulle det vara, med tanke på att både AMD och Intel byter sockel om runt ett halvår?

AMD Skulle ha kvar AM3 Eller am3+? Alltså bakåtkompatibel..

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Äh, den kommer räcka i minst 2 år, många spel behöver inte 4 kärnor fast dom stödjer det, GTX 460 i sig räcker säkert ett år

(Fotnot till er töntar som klagar: Inte i Ultra-high med 16XAA och 120 FPS men med High och 60 FPS i 1680x1050)

Min pallar ju dagens spel ^^ den fyller 2 den här månaden.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Konichiwa:

AMD Skulle ha kvar AM3 Eller am3+? Alltså bakåtkompatibel..

Enligt AMD's genomgång förra året släpps Bulldozer i ett antal varianter...

Interlagos - Socket G34, 6-12 cores
Valencia - Socket C32, 3-6 cores
Orochi - AM3r2, 3-12 cores
Zambezi - AM3r2, 3-12 cores
Llano - Socket FS1, 2-6 cores

De har bekräftat att AM3r2-sockeln kommer att vara kompatibel med AM3-processorer, men de har inte bekräftat motsatsen.

Detta är speciellt intressant då Bulldozer är specad att köra HTT 3.1 (6,4 MT/s) medan AM3 kör 3.0 (5,2 MT/s) - ett krav då Bulldozer också kör nativt DDR3-1833 (och stöder 256-bit ) jämfört med Deneb's DDR3-1333.
Bulldozer-arkitekturen tillåter dessutom 256 bitars minnesbandbredd, vilket möjliggör Quadchannel DDR3.

Sandy Bridge känns lite vek om man bara jämför specs rakt av...

(De kommer däremot att behålla exakt samma kylarram för nästa generation, vilket gör detta till 7:e sockeln med samma fäste)

Visa signatur

Permalänk

vad är Bulldozer nu då? .. hehe förlåt om jag frågar en dum fråga kanske..

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av shqiptari:

vad är Bulldozer nu då? .. hehe förlåt om jag frågar en dum fråga kanske..

Bulldozer är kodnamnet på nästa processorarkitektur från AMD, precis som nuvarande arkitektur (Phenom II) heter Dragon och den förra (Phenom) hette K10.

Kommer antagligen att heta Phenom III när den landar på marknaden i början på nästa år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Enligt AMD's genomgång förra året släpps Bulldozer i ett antal varianter...

Interlagos - Socket G34, 6-12 cores
Valencia - Socket C32, 3-6 cores
Orochi - AM3r2, 3-12 cores
Zambezi - AM3r2, 3-12 cores
Llano - Socket FS1, 2-6 cores

De har bekräftat att AM3r2-sockeln kommer att vara kompatibel med AM3-processorer, men de har inte bekräftat motsatsen.

Detta är speciellt intressant då Bulldozer är specad att köra HTT 3.1 (6,4 MT/s) medan AM3 kör 3.0 (5,2 MT/s) - ett krav då Bulldozer också kör nativt DDR3-1833 (och stöder 256-bit ) jämfört med Deneb's DDR3-1333.
Bulldozer-arkitekturen tillåter dessutom 256 bitars minnesbandbredd, vilket möjliggör Quadchannel DDR3.

Sandy Bridge känns lite vek om man bara jämför specs rakt av...

(De kommer däremot att behålla exakt samma kylarram för nästa generation, vilket gör detta till 7:e sockeln med samma fäste)

Okej, lärt mig något nytt (:

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Bulldozer är kodnamnet på nästa processorarkitektur från AMD, precis som nuvarande arkitektur (Phenom II) heter Dragon och den förra (Phenom) hette K10.

Kommer antagligen att heta Phenom III när den landar på marknaden i början på nästa år.

jaha okej
shit .. 12 core ? ..

MNen vi säger att jag köper en dator idag , kommer jag vara tvugen att byta ut precis allt, moderkort osv.. för att kunna ha en 12 core processor när den kommer ut nästa år ? ..

Eller det kanske man inte vet ? ..

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Man vet inte, och man vet heller inte om 12 core kommer med Orochi från början eller om det dröjer ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Man vet inte, och man vet heller inte om 12 core kommer med Orochi från början eller om det dröjer ett tag.

jaha okej . tack för hjälpen iaf:)

Visa signatur