Permalänk
Medlem

MSI K7T 266 Pro + GF4????????

Sedan jag bytte upp mig till ett GF4 har datorn blivit extremt ostabil. Jag får BSOD (Blue Screen Of Death) och nästan alla spel kraschar och/eller klagar.
Hade inga problem med tidigare kortet, ASUS AGP-V7700.

Någon som har någon hört om detta problem, och som eventuellt har en lösning????

Det. 40.41
SB Senaste Drivarna
4-1's 4.42
Senaste BIOS till mobo (1.90)

Men det är samma fel med alla drivar jag har testat...

Systemet finns i signaturen...

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk

Vad har du för nätagg? dvs hur många Watt

Hur gjorde du när du bytte kort?
Avinstallerade du dom gammla drivrutinerna före du bytte
(så att det var standard VGA)

Permalänk

Är det Mx?

Permalänk
Medlem

Står ju Ti4400 i signaturen, och det ska funka fint.

Har du datorn överklockad? Klocka ner till default och testa i så fall. Undrar också vad du har för nätagg. Annars kör jag en favorit i repris:

Ni med AMD bör testa denna: http://www.amd.com/gb-uk/Processors/TechnicalResources/0,,30_... Har hjälpt många!

Prova PCI Latency patch: <http://www.networking.tzo.com/net/software/> (scrolla ner lite). Är inte helt riskfritt dock, läs igenom FAQ innan ni installerar!

Installera senaste Service Pack till ert OS. De fixar en hel del, bla sound loop för vissa!

Annars kan ni testa: Windows: Start > Run... och skriv dxdiag. Klicka på sound tab och testa olika värden på hardware acceleration, tex helt avstängd. Namnen är ju om ni har OS på engelska men ni fattar nog ändå...

En annan utväg är att ställa om AGP hastigheten till 2x, dvs inte 4x eller Auto. Försämrar prestanda en del (beror på system) men har hjälpt mig bla när jag hade problem med min gamla P333, GF2 MX och SB live.

Kolla även så att all kylning fungerar, fläktar och så. Vissa som har haft problemet har haft grafikkortsfläktar som stannat, så att grafikkortet blev överhettat.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!!

BoogieMan:
Nätagget är på 330W. Vet inte märket.
Avinstallerade gamla kortet helt och hållet, stängde av, bytte kort, startade upp, installerade VIA 4-1's, startade om, installerade Det's, startade om.

Frux:
Processorn är överklockad (135MHzx10), men det blir ingen skillnad med standardklockning.
Kör WinXP, men jag har ingen uppkoppling hemma så jag har inte alla uppdateringar, och SP1 har jag inte hittat någonstans.
Körde "PCI Latencey Patch" och "VIA USB Filter Driver" igår, men jag har inte använt datorn tillräckligt mycket för att veta om det gjorde någon skillnad.
Vad skulle AMD-patchen göra med mitt system??

Har även gått tillbaka till Det.30.82, eftersom Det.40.41 slöade ner GTAIII...

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:

Permalänk
Medlem

AMD-patchen gör så att många datorer slutar krasha!

Permalänk
Medlem

hehehe

Jag kanske lyckades fixa till mitt problem, men på ett tråkigt sätt. Jag fick följande meddelanden när jag fick 'bsod':
"IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" eller,
"PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA"

Jag läste någonstans att det var ett IRQ-problem, så igår började jag plocka ut grejer ur datorn, för att se om det blev bättre. Jag började med att plocka ur nätverkskortet, och nu verkar allt vara stabilt.
Jag provkörde 3DMark2201SE tre gånger, på 1024 och 1280, och MOHAA, och FIFA2202 och NHL2002, och allt fungerade fläckfritt. Softimage XSI 2.0.1 kraschade iofs, men det var bara den vanliga kända programkraschen...
Jag klockade t.o.m upp prollen lite till, bara för att testa. Vid 1400 (133MHzx10.5) ville inte Windows starta, så jag fick nöja mig med 1370 (137MHzx10). Allt verkar funka stabilt.

Just nu har jag ingen användning av nätverkskortet, men i framtiden behöver jag det...
Måste jag investera i ny mobo???? (ska jag iofs göra, tillsammans med ny prolle, men jag hade tänkt vänta)

Ska testa med AMD-patchen, och återkommer med resultat...

Tack för supporten!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte testat AMD-patchen än. Tänkte låta maskinen gå som den är nu, eftersom jag ändå inte behöver nätverket än.
"if it ain't broke, don't fix it"
...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD-patchen ska förresten rätta till minneshantering med AGP. Är nåt om att fel minnessektorer anropas ibland och då hänger sig 3D-spel medan ljudet loopas (eller så startar datorn bara om sig). Tror det är riskfritt att lägga in den.

Permalänk
Medlem

Frux:
Har haft lite sådana problem med FIFA2002. Ibland hänger sig grafiken i spelet, samtidigt som ljudet fortsätter i en kort loop. Men det håller bara på i någon minut innan den återgår till Windows.
Kan prova att lägga in patchen, det är ju inte så svårt att åtgärda om det skulle gå lite fel...

Förresten, Frux, hur har du lyckats få upp din prolle i 1500?? Vid 1400 startar inte Windows för mig... (se tidigare inlägg)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla förslagen jag gav innan är potentiella lösningar på ett sånt problem.

Min processor är ju en 1400MHz från början, så 1500MHz är ju ingen större överklockning. Öka vcore och upp med FSBn. Körde 10x150 och det gick stabilt, men jag fick massa blåa och röda prickar när jag spelade upp film. Kör 10,5x143=1501MHz nu. Vcore är inställt på 1.825 men ligger lite högre enligt monitorprogrammet.

Däremot har jag lagt märke till din signatur innan. 1133 MHz default eller?! Vad är det för nån processor? Vad har du för Vcore?

Permalänk
Medlem

Körde AMD-patchen igår och inget farligt hände
Det känns som att den har blivit stabilare, och givit en lite ökning i FPS, fast det är svårt att säga utan att mäta.

Frux:
Jag har en Thunderbird 1133MHz, som det står i signaturen. Jag har klockat till 10x137, orginal är 8,5x133. VCore är satt till 1,800.
Jag har en USB-ratt, det är därför jag inte vill klocka FSB'n högre än 138 (137 för att vara säker).
Men jag kan inte köra 10,5, för då startar inte Windows. Iofs har jag inte testat med ännu högre VCore...

...kanske ska ändra en detalj i signaturen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

FPSen ska inte påverkas av AMD-patchen, men oftast ska den förbättra stabiliteten.

Du har ju faktiskt "bara" en TB 1133 MHz så jag förstår inte riktigt varför du tycker det är konstigt att jag kommer upp i högre hastigheter...!? Din överklockning är redan helt ok. Själv får jag problem redan vid lite över 1500 MHz, och det betydligt mindre överklockning än din procentuellt sett.

Eftersom din dator inte ens kommer in i Windows om du överklockar lite mer så borde det vara det som gör din dator instabil. Eller är den stabil nu? Du har inte sagt det riktigt. Klocka ner lite och öka Vcore annars så får vi se hur det blir. Håll koll på CPU-tempen bara, tempen ökar en hel del bara från 1.80 till 1.85! Hur mycket har du testat på standardklockning egentligen?

Permalänk
Medlem

Det är bara nu i sommar jag verkligen har överklockat den, så den har gått standard i 7 månader ungefär.
Jag testade med ökad VCore och kunde då få upp multi'n till 10,5, men då var det inte vidare stabilt. "PAGE_FAULT_IN NONPAGED AREA"
Därför gick jag tillbaka till min nuvarande hastighet och VCore, och jag har inga som helst problem.
Fixade även Ramvolten till 2,6 istället för auto.

Kan det inte vara så att ditt moderkort säger ifrån när du klockar för mycket?? Prollen borde ju klara det. Jag får oxå problem vid hög FSB, det är därför jag använder mig av multi'n. Det ger inte lika mycket som FSB'n, men det ger mer stabilitet (i alla fall för mig).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ju 10,5 som default. Kan öka till 11 utan större problem. Vid 11,5 blir datorn instabil även om jag kör vcore på max, och vid 12 bootar den inte ens. Med FSB 133 då, och jag vill ju inte gärna sänka den heller precis.

Vid 150 MHz FSB fick jag som sagt problem med färgprickar i filmer. Har minnena på snabbaste timings också så det är väl de som inte pallar med. Samsung Original förresten. Processorn har jag fått upp i 1570 MHz eller vad det var, men då gick datorn knappt att använda.

Det där med "PAGE_FAULT_IN NONPAGED AREA" och "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" har jag också fått när jag klockat för högt.

Men fortfarande, är din dator stabil nu eller?!

Permalänk
Medlem

Jag har två 128 av något märke, ett av dem följde med mobo't och ett betalade jag extra för, samt en 256 Samsung som jag köpt på senare tid. Ska byta minnena efter jag bytt processor och mobo. Hade tänkt mig en enkel 512 av bra kvalité.
Som det är nu får jag köra minnena på standard, det enda jag ändrat är att sätta dem till 4-way. Gör jag mer blir det inte helt stabilt under tryck.

Datorn är faktiskt riktigt stabil nu. Har inte haft några som helst problem sedan jag tog ut nätverkskortet
Det enda som fattas är ett par riktiga Det.40.41 så skulle jag få upp FPS i Dungeon Siege.

Just nu behöver jag inget nätverkskort heller, men jag vet inte hur jag ska göra när jag väl behöver det...
Lyckligtvis sitter jag på en 2,4GHz och ett nytt mobo (med inbyggt LAN) när jag nu behöver komma åt nätverket

Och Frux, tack för all respons!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, trevligt att höra, allt det där!