Vad kan jag jobba med? It- och logistikintresserad!

Permalänk
Medlem

Vad kan jag jobba med? It- och logistikintresserad!

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Jag har fantiserat om cola RF id lösningar där man kan följa godset i realtid och få exakt information direkt till kunden. Betydligt färre försändelser skulle komma bort på så vis, då man kan lokkalisera dessa. Detta är en brist idag och skulle kunna lösas med dagens teknik. Det ligger mycket pengar i kundvärde där.
Jag har även funderat på GPS lösningar integrerade i förarmiljön till lastbilar med ett flertal lösningar på dagens bekymmer med optimala rutter och körtider och kostnader för körsträckor. Det går även att kombinera informationen i RF id lösningarna med tull och momsregler m.m Man skulle kunna göra det hela Poka joke.

Det du beskriver finns i princip redan, Posten har använt ett sånt system i flera år och Schenker som jag kör åt har använt det i något år. Det är tack vare det man kan följa paket på hemsidan och se vilken omlastningsterminal det befinner sig på eller om det är på väg.
Systemet vi på Schenker använder heter Precom: PocketMobile - PreCom mobil utvecklingsplattform MEAP

I varje lastbil finns en handdator från Motorola med 3G-abonnemang, GPS, streckkodsläsare mm. så det är upp till speditören vilka funktioner som ska användas.

PocketMobile låter alltså som en passande arbetsgivare för dig.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

Jag jobbar på Apoteket Farmaci som använder ett hopplöst program som heter Castor, företaget som har gjort det heter Else. I version 4, efter ca 7 års utveckling, tyckte de att det var dags att lägga in en spärr så att man inte kan ha negativt lagersaldo, och att man får en varning om man försöker plocka från en tom hylla.

Så, Else verkar i alla fall behöva mer kompetent personal.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightKnight:

Jag jobbar på Apoteket Farmaci som använder ett hopplöst program som heter Castor, företaget som har gjort det heter Else. I version 4, efter ca 7 års utveckling, tyckte de att det var dags att lägga in en spärr så att man inte kan ha negativt lagersaldo, och att man får en varning om man försöker plocka från en tom hylla.

Så, Else verkar i alla fall behöva mer kompetent personal.

Tack.

Utveckliing av programvara bör gå hand i hand med kundens önskemål. Återkoppling är också något som bör fungera. tittar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Oj det ser spännande ut. Jag får kika närmare på företaget.

Det du beskriver ärr ett första steg i utvecklingen för att lyfta fram informationen vart godset är just nu i förhållande till slutkunden.
Det finns givetvis flera steg man kan ta gällande Rf id lösningar och andra verktyg i kombination med detta. RF id används inte i så stor utsträckning idag trotts att en enkel tagg kosta 5 öre till ca 10 kr att tillverka. Det gör mig förvånad. En sådan på varje EU pall och du har ett lager med nära på riktigt bra information och kontroll på var godset är i lagret. Lagersaldon i realtid och möjligheter att direkt se vart brist uppstår. Det finns mycket man kan göra för att få enkla kostnadseffektiva lösningar för att anpassa sig till flödet just nu.

Ja även om funktionerna du beskrev redan finns är ju systemet inte helt perfekt, en bra början vore ju att byta ut Windows Mobile till något som inte kraschar hela tiden.
Det är tekniskt möjligt redan nu att erbjuda kunden att spåra sitt paket med meterprecision via handdatorns GPS men då bör man ju också tänka på vilken nytta kriminella kan ha av att se exakt var en lastbil lastad med hemelektronik och annat dyrt befinner sig.

Som det är just nu sitter det en streckkod på väggen vid varje lastkaj på alla Shenkers terminaler, när man lastat/lossat klart skannar man den streckkoden och sen alla fraktsedlarna med handdatorn, det förs då in direkt i datasystemet och kunden kan se i vilken stad paketet är eller om det har lämnat den terminalen.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100