Köp till sonen HD5830 eller HD5770

Permalänk
Medlem

Köp till sonen HD5830 eller HD5770

Då 5830 & 5770 kostar nästan lika mycke så skulle jag behöva förstå om den gamla trokänaren 5770 fungerar lika bra eller bättre än ny 5830?

Eller finns det någon fördel med att köpa det nyare HD5830?

/Mvh: Mikael Pettersson

Permalänk

Ja fördelen är ju att det är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ja fördelen är ju att det är bättre?

Ja 5830 är nyare, men finns det några bra tester som visar att den är bättre?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Synd/tur att Goatlog hade hittat ett sådant billigt hd5830, annars hade det varit mer "prisvärt" att välja en Gtx 460 istället.

Permalänk

Jag tänkte också föreslå GTX460 då jag själv köpte ett sånt och är supernöjd!
Men det kostade ju 2100:- + frakt så det blir ju dyrare

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är motiverande att byta upp sig. Marginalen är för liten.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem

Tackar Goatlog,

Från dessa tester så väljer jag att lägga ett par extra kronort på 5830 så får vi DX11 support också för framtiden.

Men om man nu skulle lägga HD5830 mot ett GTX460, finns det några bra tester mellan dessa också?

Permalänk
Medlem

Benchmark Results: Crysis (DX10) : Nvidia GeForce GTX 460: The Fermi We Were Waiting For det är i crysis gå ned och kolla hur skillnaden är i ett Dx11 spel såsom dirt2 istället :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Benchmark Results: Crysis (DX10) : Nvidia GeForce GTX 460: The Fermi We Were Waiting For det är i crysis gå ned och kolla hur skillnaden är i ett Dx11 spel såsom dirt2 istället :3

Det verkar inte vara så att det ena är bättre än det andra utan de verkar bero helt på vilket spel man tittar på. För i dirt2 dx11 så vinner gtx 460 över 5830 men i avpdx11 vinner 5830 över gtx460.
Så det blir ju ganska omöjligt att välja det "framtidssäkratse" kortet bästa är att välja de som presterar bäst i de spel man spelar just nu

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det verkar inte vara så att det ena är bättre än det andra utan de verkar bero helt på vilket spel man tittar på. För i dirt2 dx11 så vinner gtx 460 över 5830 men i avpdx11 vinner 5830 över gtx460.
Så det blir ju ganska omöjligt att välja det "framtidssäkratse" kortet bästa är att välja de som presterar bäst i de spel man spelar just nu

haha, vem spelar AvP ? xD nej men precis.

Annars finns det ju alltid ett val att vänta och se till att sonen och du kanske sparar lite pengar och köper ett nytt kort till jul då ati ska lansera sin nya serie (southern islands a.k.a hd6000)

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga de extra slantarna som ett Geforce gtx 460 kostar, alla dagar i veckan :)!

Visa signatur

not so fast