Permalänk
Medlem

Högre fps med PhysX Aktiverat!

Hittade en grej på ett annat forum, kanske någon som redan länkat till det eller berättat om det, jag hittade inget i alla fall...

Hursomhelst så gör man såhär:

1. Gå in i kontrollpanelen>lägg till/ta bort program och avinstallera PhysX
2. Gå till C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\mafia ii - public demo\3rd och installera PhysX
3. Gå till NVIDIA kontrollpanelen och välj att CPU:n ska ta hand om PhysX, tryck Apply. Byt sedan tillbaka till Auto, apply.

Före:
Min 6.3
Max 83.3
Avarage 13.9 RANK : E

Efter:
Min 6.6
Max 100.0
Avarage 28.3 RANK : D

Detta var med allt på högsta (Apex:High), med Vsync AV.
Hoppas det inte var något ni redan visste... Och hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem

Fullt på allt, Förutom AF har "bara" 8x där, 50-75 fps i benchmark.

phenom ii x4 955 3.4 ghz och ati 5770.

Permalänk

Klarade igenom det nu, maxade allt på avg fps runt 50-70 skulle jag gissa (ren gissning men det flöt mycket bättre än jag väntat). Lite kort demo, men hela blir nog riktigt bra i alla fall! Bra känsla på allt.

Permalänk
Medlem

Eh, maxxat typ, flöt väl på mer än 60fps utan probs men hade inte fraps på så vet inte säkert. Dock GTA IV > Mafia 2 enligt mig, fan att köra bil sög ju och grafiken var ju lite sisådär.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Stämningen var mysig i demot hoppas de lyckas hålla det så senare i spelet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Tyckte spelet(demot) var grymt!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ifall skaparna hade velat ge er obegränsat med free-roaming tid, så hade de nog gjort det.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aboya:

Högre fps med PhysX Aktiverat!

Hittade en grej på ett annat forum, kanske någon som redan länkat till det eller berättat om det, jag hittade inget i alla fall...

Hursomhelst så gör man såhär:

1. Gå in i kontrollpanelen>lägg till/ta bort program och avinstallera PhysX
2. Gå till C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\mafia ii - public demo\3rd och installera PhysX
3. Gå till NVIDIA kontrollpanelen och välj att CPU:n ska ta hand om PhysX, tryck Apply. Byt sedan tillbaka till Auto, apply.

Jag gick från 24,3 till 32,6 avg med hjälp av det där.
Problemet är ju likförbaskat att det hackar sönder inne i lagerhuset som andra redan påpekat.
Stänger jag av physx så kommer jag upp i 62,7 fps avg.

Så det är väl bara att acceptera att physx bara är nått för dom riktiga high-end riggarna

Permalänk
Sötast

På en Phenom2 Quad 3.0 och GTX260 SLI så får jag typ i snitt runt 40fps.

Är SLI avstängt i demot eller?

För övrigt c:a 500 gånger snyggare än GTAIV ^^ (Iaf designen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

På en Phenom2 Quad 3.0 och GTX260 SLI så får jag typ i snitt runt 40fps.

Är SLI avstängt i demot eller?

För övrigt c:a 500 gånger snyggare än GTAIV ^^ (Iaf designen)

Har du lagt upp egen profil i nvidia kontrollpanelen då?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Sötast

Det känns hyfsat, men vissa saker är lite knepiga.

Bilarna tåler hundratals pistolskott, eller hundratals krockar rakt in i väggar.

Jag provade parkera en liten personbil mot en betongvägg och sen krasha en stor lastbil in i den, jag gav upp efter 10 minuters krashande om å om å om igen, lossade tillsist 40 skott i den, fortfarande inte förstörd. o_O

Även lite knepigt är t.ex Elstolpar gjorda i trä håller för en lastbil i max hastighet, lite knepigt.

Sist men inte minst, finns det något sätt att bli av med den allmänna blurren i bakgrunden? spelet ser så detaljlöst å trist ut när allt bara är utsuddat.

Skrivet av nivv:

Har du lagt upp egen profil i nvidia kontrollpanelen då?

Njäe, det är inget jag har behövt göra någonsin förut?

Knepigt.. SLI var avstängt, hur har jag inte lyckats märka det förut?

Aja, det blir en positiv förbättring i alla spel då xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Sist men inte minst, finns det något sätt att bli av med den allmänna blurren i bakgrunden? spelet ser så detaljlöst å trist ut när allt bara är utsuddat.

Jag skulle också vilja vet om det går att stänga av den tråkiga blurren.
Spelet ser lite mer livlöst ut än GTA IV av de 10 minuterna som jag orsakade kaos och förstörelse.

demo:t rullade på i 60 fps med allting på högsta och i 1920x1200 (phyx avstängd såklart). Enligt gpuz så pressades ett 5970 (975/1250) i ca 60% load på båda av kärnorna.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaman:

Spelade om demot 5 gånger och finner det lika roligt varje gång

Har redan förhandsbockat det på steam så det är bara att vänta när det släpps.

Allt på max förutom AO med 1920x1080 och det flöt på acceptabelt med 45fps i snitt.

Förstår mig dock inte på AA funktionen i spelet, märkte ingen skillnad med den på eller av eller hur fungerar den egentligen?

EDIT: edberg24: Hur kan du får så mycket när jag med ett nyligen ihopbyggt I7 rigg får runt 45fps i snitt? Kortet körs nu i 900mhz gpu och 1000mhz minnen :/?

Jag har ingen aning Jag körde benchmark, där började den på 78 fps, och gick sedan ner till runt 55-58. Jag har absolut ingen aning om varför det flyter på så bra. Jag var orolig att jag inte skulle kunna spela spelet alls

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag gick från 24,3 till 32,6 avg med hjälp av det där.
Problemet är ju likförbaskat att det hackar sönder inne i lagerhuset som andra redan påpekat.
Stänger jag av physx så kommer jag upp i 62,7 fps avg.

Så det är väl bara att acceptera att physx bara är nått för dom riktiga high-end riggarna

Följ denna guide så kommer du få mycket bättre prestanda med PhysX aktiverat.
Fix for bad APEX performance! 100% - 2K Forums

Du ska alltså ta bort/flytta alla filer förutom de som börjar på VITO, m2skeleton.ms och ClothRemapTable i mappen: \Steam\steamapps\common\mafia ii - public demo\edit\APEX\Cloth

Med denna fix fick jag 47fps i benchmarken med PhysX på high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

Följ denna guide så kommer du få mycket bättre prestanda med PhysX aktiverat.
Fix for bad APEX performance! 100% - 2K Forums

Du ska alltså ta bort/flytta alla filer förutom de som börjar på VITO, m2skeleton.ms och ClothRemapTable i mappen: \Steam\steamapps\common\mafia ii - public demo\edit\APEX\Cloth

Med denna fix fick jag 47fps i benchmarken med PhysX på high.

Gjorde också detta innan, ligger för det mesta aldrig under 40fps med PhysX på High.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bambul:

Testade det nyss på PCn. Laggade som in i helv... Har ändå en helt ny pc med bla ett geforce 480 och i7 930 som är klockad till 3.7ghz. Tycker det borde flyta på skitbra. Är det PhysX som drar ner det alltså? Känns ju väldigt tråkigt att köra utan det. Rätt mycket därför jag vill ha spelet till PC ist för ps3.

Sänkte PhysX till medium, flyter på mycket bättre nu även om det fortfarande borde vara lite bättre...

Det är en PhysX bug i demot. Jag får runt 60 i genomsnitt men med PhysX på så får jag endast runt 13 i genomsnitt.

Såg nu vad Pelle!123 skrev, ska testa det nu och hoppas det funkar för mig med

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Det är en PhysX bug i demot. Jag får runt 60 i genomsnitt men med PhysX på så får jag endast runt 13 i genomsnitt.

Såg nu vad Pelle!123 skrev, ska testa det nu och hoppas det funkar för mig med

Du måste även köra denna fix annars körs PhysX på processorn:
#10287988

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaman:

Spelade om demot 5 gånger och finner det lika roligt varje gång

Har redan förhandsbockat det på steam så det är bara att vänta när det släpps.

Allt på max förutom AO med 1920x1080 och det flöt på acceptabelt med 45fps i snitt.

Förstår mig dock inte på AA funktionen i spelet, märkte ingen skillnad med den på eller av eller hur fungerar den egentligen?

EDIT: edberg24: Hur kan du får så mycket när jag med ett nyligen ihopbyggt I7 rigg får runt 45fps i snitt? Kortet körs nu i 900mhz gpu och 1000mhz minnen :/?

Jag har hört att det typ bara är 2x AA.

Själv kör jag allt på max med physix på medium och 50-60 fps

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

PS3 demot har inte kommit än till de som inte är plus..

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

Följ denna guide så kommer du få mycket bättre prestanda med PhysX aktiverat.
Fix for bad APEX performance! 100% - 2K Forums

Du ska alltså ta bort/flytta alla filer förutom de som börjar på VITO, m2skeleton.ms och ClothRemapTable i mappen: \Steam\steamapps\common\mafia ii - public demo\edit\APEX\Cloth

Med denna fix fick jag 47fps i benchmarken med PhysX på high.

Nu började det hända grejor!
Fick 49 fps med physx på high!
Spelade även igenom hela demot en vända till, och hade inga som helst problem inne i lagerhuset med fpsen.

Kan inte direkt säga att jag märker nån skillnad till resultat av dom raderade filerna..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

för att fixa ljusändringen som sker efter att man stängt av spelet

så kan man i windows 7 köra windowsknappen + L , sedan trycka enter .

på xp har jag hört att man kan kan köra ctrl alt delete för att få tillbaka den vanliga ljusinställningen efter att spelet stängs av.

alternativt dra upp catalyst control center via ikonen bredvid klockan.

§
Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Mafia 1 är ett av mina absoluta favoritspel och denna demo gjorde iaf mig inte besviken Men en konstig bugg upptäckte jag dock, efter att jag stängt ner demon så är Windows typ nedsläckt som när UAC poppar upp.., men inte musen, alltså är det inte skärmens brightness som sänkts.
Någon annan som upplever detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaexelverkan:

Mafia 1 är ett av mina absoluta favoritspel och denna demo gjorde iaf mig inte besviken Men en konstig bugg upptäckte jag dock, efter att jag stängt ner demon så är Windows typ nedsläckt som när UAC poppar upp.., men inte musen, alltså är det inte skärmens brightness som sänkts.
Någon annan som upplever detta?

läs inlägget 2 snäpp över ditt.
sedan så tipsar jag om att du stänger av uac helt , om du inte redan gjort det, det är djävulens påfund.

§
Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Får väl också bidra med min gameplay video

APEX PhysX avstängt eftersom jag får max 12 FPS av allt bråte som ligger kvar annars efter ett tag

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

läs inlägget 2 snäpp över ditt.
sedan så tipsar jag om att du stänger av uac helt , om du inte redan gjort det, det är djävulens påfund.

Sorry, missade det när jag skummade igenom tråden ^^ Hah, sant, man borde väl egentligen ta bort UAC, men å andra sidan känns det onödigt när man gärna vill veta vilka program som försöker ändra datorn, kalla mig feg dock

§
Permalänk

någon mer än jag som hittade några trevliga playboy tidningar?

hittade även den fina Mafia II loggan.

Permalänk
Medlem

Mycket bra demo. Föredrar helt klart detta före GTAIV som kändes livlöst och tråkigt.

Flyter dessutom på mycket bra, kör standardinställningarna i 1080p.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Kan man inte kolla tidningarna efter man hittat dom?