Speldator 20-25k har två alternativ

Permalänk

Speldator 20-25k har två alternativ

Hej!
Går i datorköpartankar och har plockat fram två alternativ som jag tror är relativt bra.

http://img199.imageshack.us/img199/2590/alt1v.jpg
http://img834.imageshack.us/img834/3038/alt2p.jpg

EDIT:
Alternativ nr tre
http://img823.imageshack.us/img823/3346/alt4.jpg

(Har OS och hårddiskar, vill bara ha en SSD till systemet)

Det jag funderar på är om det finns några delar man kan tweeka så att den blir ännu lite bättre utan att spräcka budget särskilt mycket.

Funderar även på att byta chassit till ett Obsidian 800D. Har dock läst mig till här inne att det är väldigt få som verkar tycka att det är ett bra chassi. Beror det på luftflödesmöjligheterna eller är det någonting annat jag har missat. (Tag inte med ett eventuellt chassi byte i alternativa beräkningar)

Dessutom är jag väldigt osäker på hur mycket nätagget skall klara, räcker det med 750?

BTW så kommer jag nog köra på Cosair H70 men fanns inte på komplett då jag kollade.

Funderar även på det här med SLI vad är det egentligen, hur funkar det och är det värt att köpa två "sämre" kort och köra SLI eller att köpa ett bättre? Har försökt få svar via googling men tvivlar på att den bild jag fått stämmer.

Kommer naturligtvis ha datorn till att spela på

Permalänk
Medlem

tycker du ska ta en I7 930 istället och klocka den lite högre du spara mycket pengar på de och man kan klocka i7'an väldigt lätt ^^

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Det kan ju vara en ide. Problemet är bara att jag inte vet hur man klockar. Går ju säkert att ta reda på iofs...

Permalänk
Medlem

imo så borde du vänta om du nu vill ha en i7 960 för dom ska sänka den i pris, eller så tar du 930 för det är igentligen samma processor..
corsair force 120gb varianten är mer prisvärd än den ur preformance serien, då den bygger på nya sandforce tekniken

Permalänk

om du inte ska köra sli så är ju det moderkortet lite onödigt

Permalänk

ska du klocka med den budgeten så borde du kanske lägga till 200kr för att få h70 ist för h50?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Ok, låter som att jag får ta reda på hur man klockar
Tittade på den på Inet dock fanns den inte på komplett. Där av valet

Permalänk
Skrivet av fille3002:

ska du klocka med den budgeten så borde du kanske lägga till 200kr för att få h70 ist för h50?

Som sagt skall ha H70:n fanns inte på komplett bara

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

om du inte ska köra sli så är ju det moderkortet lite onödigt

Är rätt intresserad av SLI bara att jag inte vet hur det funkar. Är det någonting du kan upplysa mig om?
Se min fråga i första inlägget

Permalänk
Medlem

satte ihop ett förfinat paket åt dig

DVD brännare Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se
Inet bygger datorn åt dig Byggnation av dator med valfria delar - Inet.se

Permalänk

Skulle tagit setupen som personen ovan har pysslat fram dock skulle ja bytt powersourcen till en lite starkare, 850w eller sen 1000w för prisskillnaden är inte så stor. Orsaken till detta är för framtida uppgraderingar till 2st 480 i sli

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Skrivet av woobiin:

Tackar tackar och du sänkte till och med priset
skall kolla igenom den ordentligt. Dock så är jag fortfarande intresserad av SLI så förklara gärna hur det förbättrar så kanske jag kan nyttja de där kronorna jag just fick över

Permalänk
Skrivet av NonnePonne:

Skulle tagit setupen som personen ovan har pysslat fram dock skulle ja bytt powersourcen till en lite starkare, 850w eller sen 1000w för prisskillnaden är inte så stor. Orsaken till detta är för framtida uppgraderingar till 2st 480 i sli

Låter klokt. om prisskillnaden inte är så stor

Permalänk
Medlem

skulle alternativt byta till 2x gtx 460 för SLI, angående sli så är det som crossfire. du matchar ihop 2 likadanakort och kopplar ihop dom, vilket ger nästan dubbla prestandan på just gtx460 varianten.. många säger även att det ger bättre prestanda än ett gtx480 som även är dyrare

edit: du kan ju byta till ett hx850 och sedan kör du 2x gtx460, och skulle prestandan (mot förmodan) svika dig, så kan du lägga till ett extra gtx460 för 3-way sli

Permalänk
Skrivet av woobiin:

skulle alternativt byta till 2x gtx 460 för SLI, angående sli så är det som crossfire. du matchar ihop 2 likadanakort och kopplar ihop dom, vilket ger nästan dubbla prestandan på just gtx460 varianten.. många säger även att det ger bättre prestanda än ett gtx480 som även är dyrare

Låter ju som att det inte finns mycket till anledning att inte köra på det då?
Så i princip så tar varje grafikkort hand om hälften av arbetet och det slås sedan ihop till bra grafik?

Permalänk
Skrivet av Anubis_Schut:

Så i princip så tar varje grafikkort hand om hälften av arbetet och det slås sedan ihop till bra grafik?

Skulle nog bli oerhört besviken om inte två rätt bra kort tillsammans skulle svika mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anubis_Schut:

nått sådant ja :).. ska du spela crysis warhead med eyefinity i 3x1920x1200 så kan de lagga, men annars ska det vara ett rätt stabilt ihopplock

Permalänk

woobiin
Nja skall nog nöja mig med 1huvudskärm ett tag till

Permalänk

Så nu verkar alternativet vara att köra på woobiin:s setup, men med 2x gtx 460 för SLI och ett hx850. Någons som inte håller med? Eller nått jag missat:P

Permalänk

*droool* du kan inte köpa ett pack åt mig med? Kolla in dom här fläktarna först kan vara värt att ta en led-fläkt med dom specsen Cooler Master SickleFlow 120mm - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Datorfläktar

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Avstängd

eller kör 2 st GTX480

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

du kan börja med ett grafikkort så länge? onödigt att ha två om man inte behöver det? inte så svårt att sätta in vid senare tillfälle.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

fille3002
Haha ja det är inte att det blir lite blött om hakan;)
nja kommer nog köra på noctura om jag skall ha fler fläktar och kommer nog byta chassit till ett Cooler Master Storm Sniper. va inte helt imponerad av R3:an och så vill jag inte ha en dörr.

Catman
Man kan ju göra så men det behöver ju inte vara rätt

Permalänk
Skrivet av moreempty:

du kan börja med ett grafikkort så länge? onödigt att ha två om man inte behöver det? inte så svårt att sätta in vid senare tillfälle.

Vad definierar att "behöva" det då?

Permalänk
Medlem

tycker det verkar sjukt rimligt paket (hittils) förutom en sak..

Ljudkort för 2000:- ???

Är du verkligen så noga med det? ok att man vill ha bättre än moderkortets inbyggda men det finns ju klart billigare alternativ..

Skulle ha kört på ett (1) 460gtx till att börja med och sen köpa ett till när man vill ha och då brukar det bli att sälja 460 för att köpa 2st 570 eller liknande (dvs nästa gen??) eller bara ett gfx 580..... om du förstår..

Jagh har själv testat sli för några år sedan och körd envidia 2x 6600GT men köpte ett 7800GT istället, tyckte det var ovärt på nogot sätt med sli, endast om du hittar 2 jättebilliga kort men,, nej inte för mig,, man får ju sämre kort men snabbare men snabbhet är inte allt.. sen vet jag inte om man får mer värme i datorn eller om man tjänar på 2st värmekällor + 2 ljudkällor??

Vad säger ni andra? kan ju ha ändrats sen 6600GT tiden

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

ErikR
Jo kan ju dra ner en del på ljudkortet. Det enda jag har som önskemål är att det inte är creative, har lämnat en sur smak efter massa problem med det jag har nu.

Tror jag förstår vad du menar. Jag har ingen som helst erfarenhet av SLI så vet ju inte riktigt vad det ger mig när jag spelar. Men att två ok kort jobbar tillsammans låter ju som en vinnande kombination? 2,4gb mot säg 1,5gb...

Permalänk

Märk väl att man kan endast ha 2st 460 i sli, det går alltså inte att ha 3 eller 4. Med 480 går det däremot finemang att ha 4st i sli, nog för att man inte gör de för att de e löjligt dyrt =D.

Personligen om jag skulle va du så skulle jag tagit paketet som wobiin visade men bytt ut till minst 850w, inte för att 750 inte skulle klara av att rulla ett 480 eller 2st 460 för den delen, utan för att de e mysigt med lite marginal o dessutom tar du 2st 480 så är ju ett 850 nästan att rekomendera. (så att nätaggregatet inte jobbar för full rulle hela tiden )

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Skrivet av woobiin:

edit: du kan ju byta till ett hx850 och sedan kör du 2x gtx460, och skulle prestandan (mot förmodan) svika dig, så kan du lägga till ett extra gtx460 för 3-way sli

Gtx 460 går bara att köra 2st har jag för mig

Permalänk

börja med ett gtx470, räcker inte det efter att du testat det så stoppa i ett till så klarar du dig sedan

Permalänk
Skrivet av NonnePonne:

Märk väl att man kan endast ha 2st 460 i sli, det går alltså inte att ha 3 eller 4. Med 480 går det däremot finemang att ha 4st i sli, nog för att man inte gör de för att de e löjligt dyrt =D.

Personligen om jag skulle va du så skulle jag tagit paketet som wobiin visade men bytt ut till minst 850w, inte för att 750 inte skulle klara av att rulla ett 480 eller 2st 460 för den delen, utan för att de e mysigt med lite marginal o dessutom tar du 2st 480 så är ju ett 850 nästan att rekomendera. (så att nätaggregatet inte jobbar för full rulle hela tiden )

haha ja 4 480 är lite "out of my league"

Jo känner nog också att jag vill ha lite mer kräm i nätagget så att jag har lite marginaler. Btw är det nått nätagg som klarar strömspikar bättre än nått annat?