Permalänk
Medlem

Koll innan köp av datordelar

Hej,

Jag har fått i uppdrag att sätta ihop ett paket av delar till en dator som främst ska användas till att spela med. Grafikkort (Radeon 5870), nätaggregat (1000W) och skärm har vi redan tillgång till.

På grund av att det är ett Ati-kort valde jag att basera datorn på AMD-s plattform, för att den i framtiden ska kunna uppgraderas med ytterligare kort, samt för att AMD verkar ha bättre kompatibilitet när de gäller sina processorer.

Det var ett tag sedan jag satte ihop en dator, så jag har inte så jättestor koll på om allt stämmer och om delarna är prisvärda för budgeten, som ligger på cirka 7.5k.

Ser gärna att ni kommer med förslag om vad som kan tänkas ändras, eller om det helt enkelt är komponenter som är bra och som ändå är hyfsat framtidssäkra och klarar av det mesta i spelväg.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3,6 GHz | MSI P35 Neo | Corsair XMS2 4096MB | Gigabyte Geforce GTX 280 1GB | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer | Samsung 22" 2032BW

Permalänk
Medlem

Någon som har några åsikter om komponenterna?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3,6 GHz | MSI P35 Neo | Corsair XMS2 4096MB | Gigabyte Geforce GTX 280 1GB | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer | Samsung 22" 2032BW

Permalänk
Skrivet av Zejho:

Någon som har några åsikter om komponenterna?

hej, för det första så ska du byta ut din datorlåda till detta: Fractal Design Define R3, Svart - Inet.se Det sparar du en hel del pengar på och den lådan ska vara riktigt bra. Sedan tycker jag att du ska sattsa på en i5 760 processor i stället. Bra mycket billigare också och ska även prestera bättre. Då behäver du inte 6 GB i Internminne utan det räcker med 4 GB. Då hade jag rekomenderat dessa: Corsair 4GB (KIT) 1600MHz XMS3 - Inet.se för de är oerhört snabba med deras latens på 7-8-7-20. Sedan måste du ha ett annat moderkort om du ska ha i5 och då rekomenderar jag detta: ASRock P55 Extreme DDR3 - Inet.se. Det har Dual 8x och ska prestera välldigt bra. Jag förstår inte varför du ska ha ett nätaggregat på 1000W....

Permalänk
Medlem

AMD använder dual channel så går det använda 3 ramstickor? Är det inte 1 2 4 8 osv? Sen kanske ett moderkort som stödjer sata 6.0 och usb 3.0 (Gigabyte GA-890GPA-UD3H är ett grymt val).

Permalänk

glöm inte

frifrakt på inet för sweclockers medlemmar

Visa signatur

Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

AMD använder dual channel så går det använda 3 ramstickor? Är det inte 1 2 4 8 osv? Sen kanske ett moderkort som stödjer sata 6.0 och usb 3.0 (Gigabyte GA-890GPA-UD3H är ett grymt val).

Mycket möjligt, har ingen större koll på det. Men tycker du att AMD är värt att satsa på? Känns liter mer framstidssäkert kan jag tycka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zejho:

Mycket möjligt, har ingen större koll på det. Men tycker du att AMD är värt att satsa på? Känns liter mer framstidssäkert kan jag tycka.

Jo, men i5 är bättre i spel. Men du skulle kunna byta ut 1090 mot 1055 istället. Och lägg lite pengar på typ Corsair H50/H70.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zejho:

De flesta program idag kommer inte använda de 6 kärnor som finns tillgängliga, men det är definitivt mer framtidssäkert.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zejho:

Skulle själv satsat på en sån processor. 6 core är framtidssäkert så det skriker om det. Sen byta HAF mot Fractal Design R3, 4 gb ram och Gigabyte GA-890GPA-UD3H.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, ska föra åsikterna vidare till de som ska ha datorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säker på att Gigabyte GA-890GPA-UD3H är ett grymt val? läste att deras backplate var av plast medans asus var av plåt. läste jag igår på forumet

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Ptja, riktigt prisvärt sett till funktioner osv, hade själv inga problem med montering av processorkylare. Vad finns det annars för problem med backplate av plast (har f.ö. iknte märkt det själv )