Vilken webbläsare har störst potential? Chrome 6, Firefox 4, IE 9

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare har störst potential? Chrome 6, Firefox 4, IE 9

Denna höst (vår) verkar bli en intensiv period med lanseringar av webbläsarnas nya versioner.
Chrome 6 (10 nu, gäller även för omröstningen), Firefox 4, och IE 9 ser ut att lanseras i antingen sena beta-versioner eller stable och samtliga av dem har många nya funktioner.

Jag har inte haft möjligheten att testa alla dessa utan vänder mig till er som har gjort detta eller bara är lite insatta och vill spekulera om vad dessa (stora lanseringar) kommer innebära för webbläsarmarknaden.

Vilken av dem tror ni kommer vara snabbast?
Vilken kommer bjuda på flest nya (och användbara) funktioner?
Vilken av webbläsarna har störst potential?

Och slutligen:
Vilken är du mest intresserad av att testa/använda?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Google Chrome 6.. Nuff said.

Permalänk
Medlem

Kör vidare på Chrome som troligtvis tagit 99% av FFs användare senaste 2 åren...

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående talare, Chrome ser onekligen intressant ut.

Kör med Eldräfven då den har en uppsjö med trevliga addons som jag saknar i bl.a Chrome men de gånger jag kör med Chrome märks det hur mycket rappare läsaren är mot räven.

Ärligt talat så fanns inte ens IE9 med på min lista när jag såg topic, den liksom filtrerades bort av mina ögon direkt haha men vem vet den kanske har potential? Ska testa alla men känner jag mig själv rätt blir det nog eldräfven som drar det längsta strået igen (ni vet, det går inte att lära gamla hundar sitta... )

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

IE är ö.h.t. inte aktuellt för annat än slöa banksidor & liknande som har smalt webbläsarstöd. Vem vill ha virus?
Firefox är numera hopplöst långsam jämfört med Chrome, så om 6:an är lika bra eller bättre kör jag nog vidare på Chrome.

Gillar egentligen Firefox & dess konfigurerbarhet mer än Chrome, samtidigt som "OpenSource-faktorn" tilltalar starkt.
Man kan ju undra vad dom därborta på Google har för skojiga personliga uppgifter sparade på sina servrar ..
Dock är snabbhet ofta viktigare än eventuell integritet för mig .. så det blir nog troligen Chrome 6, iaf till "slösurfet".

Permalänk
Medlem

Jag röstade på Opera eftersom det är det jag använder och har använt i flera år. Jag har förstås testat både Firefox, IE och Chrome, men ingen faller mig i smaken lika bra som Opera. Dock gillar jag inte det nya standardskalet de har börjat med utan kör med Opera 9 Classic skin, och av andra anledningar har jag stannat med version 10.10. Jag upplever Opera som snabb och smidig och den har dessutom en massa användbara funktioner som det tar ett tag att upptäcka, men sedan är man fast.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Jag är flitig användare av Firefox, min primära webbläsare som jag använt i många år nu (sen den hette Firebird). Ska bli spännande att se vad det blir av 4.0. Om den kommer ikapp prestandamässigt med Opera och Chrome så kan det bli en riktig killer. Jag har inte använt Chrome speciellt mycket, men dom få gånger jag provat den har den åkt ut igen lika snabbt. Alla säger att den är så hiskeligt snabb, men jag märkte inte så stor skillnad ärligt talat. Kanske är för slö själv.

Förstår dock inte vad folk ser i Chrome riktigt som gör den så bra? Allt handlar ju inte om hastighet bara. Om det visar sig att Firefox 4.0 inte blir så värst bra så kanske jag helt, eller delvis går över till Opera. Det får bli Plan B helt enkelt.

IE kan fara och flyga och dra något gammalt över sig. Kommer aldrig använda det hur mycket Microsoft än skärper till sig! Det har helt enkelt blivit politiska motiv till att jag ignorerar allt dom spottar ur sig numera. Dom har redan skadat webben tillräckligt imo.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

Kör vidare på Chrome som troligtvis tagit 99% av FFs användare senaste 2 åren...

Det var ju bara dumt...

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziegfried:

Jag är flitig användare av Firefox, min primära webbläsare som jag använt i många år nu (sen den hette Firebird). Ska bli spännande att se vad det blir av 4.0. Om den kommer ikapp prestandamässigt med Opera och Chrome så kan det bli en riktig killer. Jag har inte använt Chrome speciellt mycket, men dom få gånger jag provat den har den åkt ut igen lika snabbt. Alla säger att den är så hiskeligt snabb, men jag märkte inte så stor skillnad ärligt talat. Kanske är för slö själv.

Förstår dock inte vad folk ser i Chrome riktigt som gör den så bra? Allt handlar ju inte om hastighet bara. Om det visar sig att Firefox 4.0 inte blir så värst bra så kanske jag helt, eller delvis går över till Opera. Det får bli Plan B helt enkelt.

IE kan fara och flyga och dra något gammalt över sig. Kommer aldrig använda det hur mycket Microsoft än skärper till sig! Det har helt enkelt blivit politiska motiv till att jag ignorerar allt dom spottar ur sig numera. Dom har redan skadat webben tillräckligt imo.

Självklart handlar inte allt om snabbhet i webbläsare men Chrome är mycket säkrare då den använder sig av Sandbox-teknik. Du kanske heller int har märkt snabbheten då ditt internet kanske är slött.

Skrivet av CruiZin:

Det var ju bara dumt...

Det var det faktiskt xD Men Chrome har tagit väldigt många användare från Firefox, tillochmed mer än den tagit av Internet Explorer.

Använde tidigare Firefox för att den var snabbast och hade så mycket bra plugins (ex AdBlock) men bytte för ca 1.5 år sedan till Chrome för den var så sjukt mycket snabbare. Den var även säkrare och hade ett "cleant" gränssnitt som jag gillade, nu efter 1 år så har det börja komma fler och fler bra plugins som tidigare funnits till Firefox och med tanke på androids framgång och Chrome OS som kanske bra något så lär bara Chrome bli större och större.
Enda bristen Chrome har är att den inte stödjer html taggen: <blink> men det gör inte IE, Opera eller någon annan webbläsare än Firefox än så länge.

Permalänk
Skrivet av Z3bb4n:

Självklart handlar inte allt om snabbhet i webbläsare men Chrome är mycket säkrare då den använder sig av Sandbox-teknik. Du kanske heller int har märkt snabbheten då ditt internet kanske är slött.

Det var det faktiskt xD Men Chrome har tagit väldigt många användare från Firefox, tillochmed mer än den tagit av Internet Explorer.

Använde tidigare Firefox för att den var snabbast och hade så mycket bra plugins (ex AdBlock) men bytte för ca 1.5 år sedan till Chrome för den var så sjukt mycket snabbare. Den var även säkrare och hade ett "cleant" gränssnitt som jag gillade, nu efter 1 år så har det börja komma fler och fler bra plugins som tidigare funnits till Firefox och med tanke på androids framgång och Chrome OS som kanske bra något så lär bara Chrome bli större och större.
Enda bristen Chrome har är att den inte stödjer html taggen: <blink> men det gör inte IE, Opera eller någon annan webbläsare än Firefox än så länge.

Jo, sandbox-tekniken har jag hört talas om förut, som en av Chromes bättre "features". Fast detta gäller väl flikarna framför allt, eller? Alltså om en sida i en flik kraschar så kraschar endast "fliken" och inte hela programmet? Eller avser detta även säkerhet mot diverse malware också?

Att det är framför allt Firefox som Chrome norpar användare ifrån har man ju läst om också, men frågan är vilken sorts Firefox-användare det rör sig om. Har man använt Firefox på allvar (nåja, något sånär seriöst) och verkligen nyttjat alla fördelar som den förde med sig så förstår i alla fall inte jag hur man plötsligt kan byta. Man blir ju bekväm med tiden.

Hur pass snabb uppkoppling bör man ha för att märka verklig skillnad mellan Firefox och Chrome? Och vad för sidor är det man pratar om? Mitt Firefox är "trimmat" på det där klassiska viset i "about:config" så det kanske är därför jag inte märker nån skillnad?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Har inte hittat någon annan browser som jag kan konfigurera på samma sätt som Opera så jag kommer fortsätta använda den.

Permalänk
Medlem

Opera är väldigt intressant, men inget jag vill använda en längre period

Firefox är valet för mig, men det vore kul att testa Chrome 6.

Permalänk
Medlem

Firefox har tappat 0.85 procentenheter på 10 månader, Chrome har ökat 4 procentenheter under samma period, så majoriteten av nya Chrome-användare kommer sannolikt inte från Firefox.
Browser market share

Permalänk
Medlem

Firefox - Customize yourself "nuff said"!

Permalänk
Avstängd

Firefox, kan göra saker med firefox ingen annan webläsare klarar av, ser absolut ingen anledning att byta.

Chrome är piss i mina ögon, kan inte göra ett skit med det, men visst näst bästa läsare för mig.
Laddar alla sidor nära instant med firefox så varför bry sig om några millisekunder snabbare load, det man får ge upp för det är löjligt mycket.

*Löjligt mycket snabbare är verkligen inte chrome, visst sitter du på modem kanske men med fiber märker jag inte stor skillnad alls.

Jux2: lol, överdriva lite till så kanske näsan växer.

Permalänk
Avstängd

Har 100/100 fiber och jag märker då stor skillnad mellan ff och chrome. men jag gillar ff bättre så jag kör på den.

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Avstängd

Firefox rules, mest pga grymma addons. Sen att en del säger saker som " XXX browser är löjligt mycket snabbare än XXX" är löjligt i sig. Om man har så bråttom att ett par tiondels sekunder spelar så stor roll då är dags att söka hjälp med att stressa ner tycker jag.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Har aldrig orkat botanisera speceillt mycket bland alla webbläsare och kör vidare med IE. Den fungerar ju...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av definition:

Chrome är piss i mina ögon, kan inte göra ett skit med det

https://chrome.google.com/extensions/list/popular?hl=sv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Firefox rules, mest pga grymma addons. Sen att en del säger saker som " XXX browser är löjligt mycket snabbare än XXX" är löjligt i sig. Om man har så bråttom att ett par tiondels sekunder spelar så stor roll då är dags att söka hjälp med att stressa ner tycker jag.

Sant.

Visst, Chrome kanske kör ett JavaScript mycket snabbare än firefox, men sen så innebär ju det kanske 20ms istället för 60ms

Jag gillar faktiskt firefox riktigt bra, körde chrome ett tag, men gick tillbaka, dels eftersom att Chromes "firebug" läge var långsamt och gillade att modifiera källkoden lite grann.

Permalänk
Skrivet av Redzo:

Håller med om att alla addons och övrigt som är möjlig att konfigurera i Firefox är överlägset de andra läsarna.

Och att Chrome är snabbast?
Det är sant i de syntetiska benchmarks (Peacekeeper, Sunspider, V8, etc) men inte i verkligheten.
Gå in på WebWait - Benchmark Your Website och testa hur snabbt olika sidor laddas (förutsätter för rättvis jämförelse givetvis att all cache, web historik, etc har rensats först).
Jag testade FF4 b4 mot Chrome 7 beta (dvs de senaste versionerna av båda, sida vid sida) och på min dator (ny och snabb, samt 100 mb/s bredband) vann FF i 9 fall av 10.

Valet är enkelt - Firefox

Permalänk

När kommer Firefox 4 skarp version?
Kommer någon av de andra före med sina skarpa versioner?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

om chrome ändå hade haft en "start bar" såsom opera har... då skulle valet vara självklart för mig

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Tar och väcker denna tråd till liv igen då det lite komiskt nog inte är förrens nu, 6 månader senare, som 2/3 av webbläsarlanseringarna börjar bli aktuella. IE9 har nyligen släpps som RC, Firefox 4 närmar sig RC, och Chrome är snart uppe i versionsnummer 10. Samtliga av dessa webbläsare ser ut att lanseras nu i Mars, och förändringarna är många eftersom varken Firefox och IE har gjort en större lansering på över 1 år.

Har era åsikter om webbläsarna förändrats sedan i höstas? Vilken av IE9, Firefox 4, Chrome 10 tror ni lyckas plocka flest marknadsandelar om man jämför med idag?

Permalänk
Medlem

Jag är ingen "fanatiker" av någon speciell webläsare, men har däremot testat alla under en längre tid (förrutom Opera).

Firefox 4:
Ett lyft tycker jag, främst när det gäller prestandan, känns smidig samtidigt som Firefox fina konfigureringsmöjligheter finns kvar, vilket är en stor styrka. Kommer säkert plocka tillbaka någon procent men tror inte på några dramatiska skillnader.

Chrome 6:
En del tekniska förbättringar men ändå minst skillnad, Chrome är fortfarande en riktigt snabb och enkel webläsare för dom som gillar "no-nonsense". Ren och effektiv.

Internet Explorer 9:
Den som förbättrat sig mest, men kanske också låg mest efter. IE9 är en överraskande (i positiv bemärkelse) nyhet, den är ljusår snabbare än tidigare versioner, känns stabil och har fått ett flertal trevliga nyheter.

Vet inte vilken jag ska använda mig av faktiskt, FF är ju trevlig för jag gillar addons och att den är så flexibel, Chrome är bra på jobbet då den är så pass smidig men det kanske blir IE9 ändå, blev riktigt imponerad av den, så vi får se! Tycker man bör testa alla tre och se vilken man gillar mest, skillnaderna är mycket mindre med den här generationen iaf. Finns inte längre någon "dålig" browser utan blir en smaksak beroende på ens behov.

Permalänk
Medlem

Hej
Okej då skall man försöka lägga in sina egna synpunkter om de alla stora webbläsarna. Jag har testat senaste version av Opera 11, Chrome canary, IE9 RC som är installerat men används sällan, Safari och till sist min dagliga favorit Firefox 4 beta 12. Utav dem alla vinner Firefox 4 beta 12 hos mig.

Lite vad jag tycker snabbt och gott om de olika.

IE9, modernt, blivit snabbare än föregående version, de som gillar IE kommer verkligen byta upp sig. nackdelarna är att det finns inga bra tillägg som de försöker med deras nya addon store, går inte att ändra något alls, deras död är att det fortfarande bygger på låst källkod.

Opera 11, snabbast av dem alla. Nackdel är att den är tråkigt som bara den, känns för mycket inriktat mot företag. Addons är inte tillräckliga, fast det säga att det finns en hel del.

Chrome Canary, Snabb men slår inte Opera om ni nu tror det. Nackdel, text laddar före bilderna på väldigt många sidor, kvittar vilken version jag har använt mig av, för stel för min del fast det finns addons som gör att det kan kännas snyggare. Addons känns som de är hämtade en hel del från samma skapare som Mozilla har i sitt utbud.

Safari för mycket flashigt tyckte jag och segt som bara den. Var den som var slöast

Firefox 4 beta 12 är min favorit. Många addons som kanske inte riktigt alla fungerar fullt ut än men det kommer ändras, ändå tillräckligt med addons som fungerar just nu till senaste beta. Sidor tar lite lång tid men sidor laddas med text och bild samtidigt och när jag har använt mig av den gamla stabila varianten av FF så har den varit snabbare, vet att det här är beta och att i den skarpa versionen kommer det ändras. Finns lite små buggar kvar som måste rättas till men annars kommer FF bli grymt bra.

Angående versionsnummer bryr jag mig inte ett dugg alls om att FF bara har nummer 4, versionsnummer säger ändå inte hela sanningen om hur det fungerar i realiteten. Hur som helst bättre de tar sin tid och gör något bra än att göra något kasst som sen bara sågas. FF är nästan framme med RC, såg innan idag att det är bara 1 hardblocker kvar, men väldigt många softblockers som de kan rätta till slutversionen, gissar på att FF vill ut med den i samma datum som IE skall släppas enligt rykten som går på olika nätsidor. Håller verkligen med föregående om att det är smaken som avgör till slut vilken man använder. Lite kort och gott vad jag hade på hjärnan om det här ämnet.

Permalänk
Medlem

Jag använder IE8 och Chrome på regelbunden basis och tycker det räcker. Har inget behov av en massa plug-ins.
IE8 för att alla hemsidor inte fungerar fullt ut i Chrome.
Chrome för att den är snabb och spartansk.
FF enbart i felsökningssyfte eftersom jag inte gillar gränssnittet.
Safari är installerad men används aldrig eftersom det bara är så tråkigt... tror jag? Det har ju kommit några uppgraderingar sedan jag testade den sist så jag får väl kolla vid tillfälle.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag röstade på IE9. Jag använder Chrome sedan den släpptes, och använde innan dess FF. På jobbet kör jag Safari och Opera. Så det är helt klart IE som jag har minst erfarenhet och som jag därför är mest intresserad av att testa (Det var ju det frågan handlade om..).
IE har under några år legat efter så mycket så det är intressant att se om de kan återkomma som en webbläsare att räkna med. En del features som är planerade (HW-acceleration av CSS) tyder på att det kan bli så. Det skulle kunna rubba balansen en del. Men det är ju helt klart Chrome som kommer att vara bäst generellt för överskådlig framtid imho.

Permalänk
Medlem

Hej
Bara att installera IE9 RC oldskool om du nu vill testa senaste IE, kan redan nu säga att de andra webbläsarna kommer gå om IE så det skriker om det, har IE på datorn men används aldrig utan det är FF 4 som gäller hos mig. Sedan säger du att Chrome kommer vara bäst, det tror jag inte på, låter mer som att jag skulle säga att Stålmannen är bäst när det finnas andra som är lika bra. Alla som säger att FF är kass utan addons kan jag bara säga den är lika bra som alla andra, addons är bara till för att underlätta vissa saker som borde finnas från början, speciellt adblock. Till slut fattar jag inte varför alla säger att Chrome är så snabb, tycker mer den gör fel på alla dem sidor jag har testat den med och att de andra webbläsarna är lika snabb, eller är det bara så att alla har fått en uppfattning om snabbhet som inte jag har fått, hur som helst är vi alla olika tur för det.

Permalänk
Medlem

Nu är både Chrome 10 och IE 9 ute. Firefox 4 verkar komma nästa vecka. Vad är era första intryck?