Värt att köpa ett Corsair AX 850w?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa ett Corsair AX 850w?

Hejsan alla datorentusiaster i vårt avlånga land Sverige, och även ni andra

Sitter idag på ett Corsair TX 750w, men vill ha ett modulärt nätagg så man slipper alla dessa sladdar som ändå aldrig används. Har kikat runt och har fastnat för det nya Corsair agget, som dessutom fick väldigt bra kritik här på Sweclockers (dock 1200 w).

Ska jag satsa på ett 750w eller 850w? Själv anser jag att det är bättre att köpa ett lite kraftigare så man har (funderar på att byta upp mig på grafikkortssidan också inom en snar framtid). Datorn som jag har nu finns i sign.

Är det kanske någon som har ett AX 750 eller AX 850 och vill dela med sig lite av deras uppfattningar kring dessa produkter, hur är ljudnivån m.m.

Tack på förhand!

Permalänk

Skillnaden på AX och HX är att AX har högre verkningsgrad. Väg om det är värt med AX.

Annars tycker jag du ska köra på 750w om du planerar två grafikkort. Däremot om du tänkte överklocka kort + processor och kanske ska sätta in lite starkare kort såsom GTX470+ / Radeon 5870 rekommenderas 850w.

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Skillnaden på AX och HX är att AX har högre verkningsgrad. Väg om det är värt med AX.

Annars tycker jag du ska köra på 750w om du planerar två grafikkort. Däremot om du tänkte överklocka kort + processor och kanske ska sätta in lite starkare kort såsom GTX470+ / Radeon 5870 rekommenderas 850w.

Mvh

Okej, tack för svaret. Hade tänkt att byta till ett nyare ATI kort när de släpper sin nya "generation" till vintern, eller när det nu var

Permalänk
Skrivet av ConTigent:

Okej, tack för svaret. Hade tänkt att byta till ett nyare ATI kort när de släpper sin nya "generation" till vintern, eller när det nu var

np

Förresten om du ska skaffa något ur 6xxx-serien kan du ha i åtanke att de bara förfinar 5xxx med lägre strömförbrukning och lite högre hastigheter. Du kommer med största sannolikhet klara dig med 750w isf

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

AX agget är dessutom fullt modulärt tillskillnad från HX som har fast 24 pin, 8pin samt osv.

Permalänk
Medlem

köpte ett 850w nu, "Better safe than sorry" ifall det kanske blir 2 ATI 6xxx kort sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConTigent:

köpte ett 850w nu, "Better safe than sorry" ifall det kanske blir 2 ATI 6xxx kort sen

Om de inte failar totalt kommer det inte dra mer än 500w, om du inte väljer dubbelkort då.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Om de inte failar totalt kommer det inte dra mer än 500w, om du inte väljer dubbelkort då.

De fokuserar ju på att göra 5 serien mer effektivare med 6 serien, alltså alt 1. bättre prestanda samma strömförbrukning
2. Lika prestanda, mindre strömförbrukning.
3. Mer prestanda, mindre förbrukning.

Permalänk
Medlem

850W driver ni med pojken eller? 750 Klarar 2 5870 och en klockad 980x. Säkert 2 5970s också.

De som köper 850W+ är de som bryr sig mycket om ljudnivån. Isf är det klart lite pengar om man redan har spenderat över 15k på datorn.

Permalänk
Medlem

Var kanske lite onödigt att köpa nätagget nu, hade väntat och köpt det när du köper grafikkorten dvs i vinter och då kanske det kommit något annat värt att kolla på, tex AX lågwattarna kommer förmodligen inte byggas av samma som 1200wattarn så det är fel att jämföra dock är jag säker på att dom är bra så det sägs att dom byggs på Seasonics X-serien som är top of the line.

Permalänk
Medlem

Fick mitt AX850 igår från Inet.
Fungerar gör det men stör mig på några detaljer:
Dåliga instruktioner om vart kablar ska sitta i nätagge. Man kan ju bara sätta kablarna där de passar men det finns t.ex 2st moderkorts-kablar för 4p/8p där ena passar i en egen slott och den andra passar i en PCI-e slott på nätagget, man blir fundersam då det inte finns speciellt mycket information i manualen och några bilder går inte att hitta där överhuvudtaget. I manualen står det också att det endast finns en 4/8p kabel.
Fläkten är tyst... jag vet inte ens om de har snurrat något då nätagget är monterat i botten så det går inte att se. Så långt är det bra, men... mitt exemplar har i alla fall nått slags "elektronikljud", ljudet hörs knappt men det har en högfrekvent ton som skär lite i öronen. Detta är ju inget som hörs om man har en högljudd dator men i mitt fall gör det de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

Dåliga instruktioner om vart kablar ska sitta i nätagge. Man kan ju bara sätta kablarna där de passar men det finns t.ex 2st moderkorts-kablar för 4p/8p där ena passar i en egen slott och den andra passar i en PCI-e slott på nätagget, man blir fundersam då det inte finns speciellt mycket information i manualen och några bilder går inte att hitta där överhuvudtaget. I manualen står det också att det endast finns en 4/8p kabel.
Fläkten är tyst... jag vet inte ens om de har snurrat något då nätagget är monterat i botten så det går inte att se. Så långt är det bra, men... mitt exemplar har i alla fall nått slags "elektronikljud", ljudet hörs knappt men det har en högfrekvent ton som skär lite i öronen. Detta är ju inget som hörs om man har en högljudd dator men i mitt fall gör det de.

Kan vara s.k coil whine du hör, låter som det du beskriver iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Kan vara s.k coil whine du hör, låter som det du beskriver iaf.

Ja nått sådant.
Det hörs i princip hela tiden även när datorn inte belastas ett dugg, det låter ungefär som en när en hårddisk arbetar lite grann fast med ett helt annat ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

Ja nått sådant.
Det hörs i princip hela tiden även när datorn inte belastas ett dugg, det låter ungefär som en när en hårddisk arbetar lite grann fast med ett helt annat ljud.

Hör med de du köpt det av. Klaga & gnäll tillräckligt tills de löser det åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Hör med de du köpt det av. Klaga & gnäll tillräckligt tills de löser det åt dig.

Jo, men frågan är ju hur mycket man orkar hålla på med sånt, då måste man skicka in nätagget och vänta på att få ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

Jo, men frågan är ju hur mycket man orkar hålla på med sånt, då måste man skicka in nätagget och vänta på att få ett nytt.

Hur är ljudnivån på fläkten? Ljudlös? Det är trots allt bara en 120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Hur är ljudnivån på fläkten? Ljudlös? Det är trots allt bara en 120mm

Jag har aldrig hört den i alla fall. Men med mina komponenter så belastas inte nätagget speciellt mycket heller.

Här finns officiella siffror om hur fläkten låter vid olika belastningar:

Permalänk
Medlem

Intressant! Det fanns inga specar över ljudnivå sist jag kollade men nu finns det:

Welcome to Corsair :: Corsair Professional Series Gold AX750 — 80 Plus Gold Power Supply Information
Welcome to Corsair :: Corsair Professional Series Gold AX850 — 80 Plus Gold Power Supply Information

Visst baseras Corsair AX på Seasonic X-serien - 140 mm fläkt isf 120 mm t.ex? Kan någon bekräfta att fläkten är av vid låg last, startar vid högre last samt - det intressanta! - att den återgår till tyst (passivt) läge igen då lasten minskar? Vill ha ett tyst nätaggregat -> tyst dator då den småjobbar på kvällar/nätter med tv-inspelning och annat smått och gott!

Visa signatur

Asus P7P55D PRO + Intel i5 750 + Scythe Mugen 2 rev B + 2x4GB Corsair LP 1600 + ATI 7970 1050/1500 + Samsung 850 evo 500 + Win7 64 + Fractal Design Define XL + Corsair AX750 + Dell U3011

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe09:

Visst baseras Corsair AX på Seasonic X-serien - 140 mm fläkt isf 120 mm t.ex?

Njea, Corsair ska väl ha exakt samma fläkt som Seasonic X av vad jag läste av förhandsinfon?
Och enligt corsair själva är den 120mm iallafall:
Welcome to Corsair :: Corsair Professional Series Gold AX750 — 80 Plus Gold Power Supply Information

AX bör alltså fläktmässigt potentiellt vara ganska mycket tystare än HX750/850 (som verkar varva mer än den behöver...)

Men visst vill man se tester som verkligen bekräftar att fläkten i AX verkligen funkar till 100% som i Seasonic X innan man kan vara helt 100% säker.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

Instämmer helt och hållet, beskrivningen var totalt kass. Man fick nästan gissa sig fram, som tur var så passade de ju bara på ett sätt.

Mitt AX är helt tyst, inget ljut. Förutom när man belastar det rejält, då blir det lite tjut.

Permalänk
Medlem

Roger W : Ahhh slarvigt av mig, 140mm skriver inet

Visa signatur

Asus P7P55D PRO + Intel i5 750 + Scythe Mugen 2 rev B + 2x4GB Corsair LP 1600 + ATI 7970 1050/1500 + Samsung 850 evo 500 + Win7 64 + Fractal Design Define XL + Corsair AX750 + Dell U3011

Permalänk
Medlem

Jag undrar om verkligen uppgifterna på Corsair:s hemsida stämmer, menar hx750 140mm ska enligt hemsidan gå in ~25 db som lägst men mitt hörs knappt. Ja, möjligen om jag stänger av övriga fläktar och sätter örat emot agget.

Så innan ax850 120mm kommer upp i samma ljudnivå som mitt "ljudlösa hx750" får man ut ~6XX W.

Verkar nästan för bra för att vara sant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Jag undrar om verkligen uppgifterna på Corsair:s hemsida stämmer, menar hx750 140mm ska enligt hemsidan gå in ~25 db som lägst men mitt hörs knappt. Ja, möjligen om jag stänger av övriga fläktar och sätter örat emot agget.

Så innan ax850 120mm kommer upp i samma ljudnivå som mitt "ljudlösa hx750" får man ut ~6XX W.

Verkar nästan för bra för att vara sant..

Enligt corsairs diagram så går AX750/850 förbi HX-serien när man kommer en bit över 600w, beroende på vilken modell man jämför med. Både HX750 och HX850 slutar också på ~34dBA medan AX750/850 slutar på ~37 respektive 40dBA.
Men för mig spelar det ingen roll då jag inte har köpt detta nätagg för att använda det till 100% då jag inte vill ha en dator som drar så mycket. Jag köpte det endast för att jag ville ha ett nytt bra nätagg då mitt HX520 gick sönder. AX750/850 har ju fördelen att de är 2cm kortare än HX-serien (så jag fick plats med mina ljuddämpningslådor för hårddiskarna bakom nätagget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe09:

Visst baseras Corsair AX på Seasonic X-serien - 140 mm fläkt isf 120 mm t.ex? Kan någon bekräfta att fläkten är av vid låg last, startar vid högre last samt - det intressanta! - att den återgår till tyst (passivt) läge igen då lasten minskar? Vill ha ett tyst nätaggregat -> tyst dator då den småjobbar på kvällar/nätter med tv-inspelning och annat smått och gott!

Vid låg last så snurrar inte fläkten alls, och drar igång först vid lite mer krävande applikationer. Dock så har jag inte märkt att den gått ner till passivt läge igen efter t.ex. spelande, utan den snurrar på tills dess att jag stänger av. Fast den hörs knappt, utan den är knäpptyst (även vid full load).