Speldator ska köpas / behöver hjälp av kunnig! Budjeten är 14k!

Permalänk
Medlem

Speldator ska köpas / behöver hjälp av kunnig! Budjeten är 14k!

Edit: #46 Godkänn mitt paket :)!

Tjenare!

Är helt ny på forumet, men fick ett mycket bra intryck när jag skummade trådar! Därför tänkte jag be om lite hjälp. Det är så att jag ska köpa en ny burk. Den ska mestadels användas till spel, men även till vissa cad-program. Tror dock att det är spelen som kommer kräva mest ur datorn. (rätta mig om jag har fel.)

Tyvär var det flera år sedan jag var någorlunda insatt hård och mjukvare träsket! I ett dessperat försök att uppdatera mig har jag läst flera trådar om köpråd, teknik osv. Men är fortfarande ljusår från att förstå det jag borde. Så därför frågar jag er som är betydligt kunnigare än jag om hjälp!

Tänkte lista lite frågor som jag tänkt på, behöver inte svara på alla men all hjälp är mycket uppskattad:

1. I vilken prisklass bör man lägga sig om man vill klara morgondagens spel? inte maxa spel år 2012 men kunna spela dem på med skapliga inställningar. Är det möjligt under 12k?

2. Köpa delar och bygga själv eller köpa ett paket? vilket blir billigast?

3. Är det prisvärt att köpa ett bra moderkort för sli utökat ram? (finns mer fördelar kanske men är som sagt inte insatt.)

4. Windows 7, är det ett måste eller är det ok att köra vista/xp licenser om man har det(prisvärt att köpa en licens)?

5. En bra skärm, led full-hd( ja vad gör den bra ?) är det nödvädnigt idag?

6. Om man får fråga: (Hitta inget om det i forum-reglerna). Vilken nätbutik rekomenderar du? (billiga,service osv)

7. Slutligen, och kanske den viktigaste punkten, Om DU var i min situation vad skulle du köpa?? Behöver alltså ett tipps på ett paket som passar mina mål? Och som sagt, gärna under 12k.

Något övrigt ni tycker jag bör läsa? artiklar/bloggar/fakta???

All hjälp är MYCKET uppskattad!

MVH Jonatan

Permalänk
Medlem

Hej!

Först och främst, tydlig och bra uppdelad text. Jävligt bra skrivet helt enkelt!

Sen, jag är LÅNGT ifrån en expert på området men har surfat runt lite och kollat ett par trådar, ska nämligen själv köpa ett helt paket för ca 12000 kr. Det här är det jag kom fram till:

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/namnl%F6s321.bmp

Tog ett prisvärt grafikkort och ett moderkort som gör SLI tillgängligt, vilket känns framtidssäkert. Valde ett kraftfullt nätagg som kanske är onödigt just nu men jag tänkte att det kan behövas utifall man väljer att uppgradera någon komponent. Processorn kan bytas till en 6-kärnig för några hundra extra om man vill det. Så som jag förstår det så utnyttjar inte många spel det idag, men kan behövas sen. Moderkortet ska också enligt mina källor stödja en 6-kärnig processor.

Du måste dock dubbelkolla allt jag säger då jag som sagt är en amatör men det här är iaf det jag tänkte köpa. Kanske inte hjälper så mycket men there you have it!

EDIT: Kylarn kan vara billigt skräp, vet ej, gick efter kundrecensioner. Allt landade på 11500 kr.

Kan försöka svara på någon fråga också.

2. Köpa delar själv tror jag är det mest prisvärda och bästa då du själv kan sätta nivån på alla komponenter och undvika eventuella flaskhalsar.

3. Som jag förstår det är ju SLI väldigt bra för plånboken och gör det väldigt lätt att höja datorns prestanda ett snäpp.

6. Jag tänker köpa alla mina grejer från Inet.se - datorer, bärbara datorer, laptop, dator, datorkomponenter - Inet.se , bra sortiment, priser och grymma leveranstider. (+ gratis frakt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Los123:

Hej!

Först och främst, tydlig och bra uppdelad text. Jävligt bra skrivet helt enkelt!

Sen, jag är LÅNGT ifrån en expert på området men har surfat runt lite och kollat ett par trådar, ska nämligen själv köpa ett helt paket för ca 12000 kr. Det här är det jag kom fram till:

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/namnl%F6s321.bmp

Tog ett prisvärt grafikkort och ett moderkort som gör SLI tillgängligt, vilket känns framtidssäkert. Valde ett kraftfullt nätagg som kanske är onödigt just nu men jag tänkte att det kan behövas utifall man väljer att uppgradera någon komponent. Processorn kan bytas till en 6-kärnig för några hundra extra om man vill det. Så som jag förstår det så utnyttjar inte många spel det idag, men kan behövas sen. Moderkortet ska också enligt mina källor stödja en 6-kärnig processor.

Du måste dock dubbelkolla allt jag säger då jag som sagt är en amatör men det här är iaf det jag tänkte köpa. Kanske inte hjälper så mycket men there you have it!

EDIT: Kylarn kan vara billigt skräp, vet ej, gick efter kundrecensioner. Allt landade på 11500 kr.

Kan försöka svara på någon fråga också.

2. Köpa delar själv tror jag är det mest prisvärda och bästa då du själv kan sätta nivån på alla komponenter och undvika eventuella flaskhalsar.

3. Som jag förstår det är ju SLI väldigt bra för plånboken och gör det väldigt lätt att höja datorns prestanda ett snäpp.

6. Jag tänker köpa alla mina grejer från Inet.se - datorer, bärbara datorer, laptop, dator, datorkomponenter - Inet.se , bra sortiment, priser och grymma leveranstider. (+ gratis frakt)

Tack för tippsen! såg fint ut, även om jag i det stora hela inte är 100% på vad som är bra eller dåligt hehe.

2. Verkar ju vara riktigt bra att köpa delar var för sig, men har aldrig bygt en dator förut, är det svårt att göra m.h.a guider på internet?

3. Jo det var min tanke också, men är det mycket dyrare att köpa ETT riktigt bra kort? alltså prestanda/krona? jämfört med t.ex 2 normala kort?

6. Första gången jag såg den sidan faktiskt, verkar ju riktigt bra! hur är det att köpa från utlandet? är det billigare? jag kan leva med längre fraktid om priset är billigare.

Permalänk
Skrivet av Jonatt:

Tjenare!

Är helt ny på forumet, men fick ett mycket bra intryck när jag skummade trådar! Därför tänkte jag be om lite hjälp. Det är så att jag ska köpa en ny burk. Den ska mestadels användas till spel, men även till vissa cad-program. Tror dock att det är spelen som kommer kräva mest ur datorn. (rätta mig om jag har fel.)

Tyvär var det flera år sedan jag var någorlunda insatt hård och mjukvare träsket! I ett dessperat försök att uppdatera mig har jag läst flera trådar om köpråd, teknik osv. Men är fortfarande ljusår från att förstå det jag borde. Så därför frågar jag er som är betydligt kunnigare än jag om hjälp!

Tänkte lista lite frågor som jag tänkt på, behöver inte svara på alla men all hjälp är mycket uppskattad:

1. I vilken prisklass bör man lägga sig om man vill klara morgondagens spel? inte maxa spel år 2012 men kunna spela dem på med skapliga inställningar. Är det möjligt under 12k?

3. Är det prisvärt att köpa ett bra moderkort för sli utökat ram? (finns mer fördelar kanske men är som sagt inte insatt.)

4. Windows 7, är det ett måste eller är det ok att köra vista/xp licenser om man har det(prisvärt att köpa en licens)?

6. Om man får fråga: (Hitta inget om det i forum-reglerna). Vilken nätbutik rekomenderar du? (billiga,service osv)

7. Slutligen, och kanske den viktigaste punkten, Om DU var i min situation vad skulle du köpa?? Behöver alltså ett tipps på ett paket som passar mina mål? Och som sagt, gärna under 12k.

Något övrigt ni tycker jag bör läsa? artiklar/bloggar/fakta???

All hjälp är MYCKET uppskattad!

MVH Jonatan

1. 12k räcker absolut för att köpa en dator som klarar sig bra i ett par år.

2. Bygga själv är mycket billigare än att köpa ett paket.

3. SLI ger bra prestanda, så det är ett bra alternativ att ha. I din prisklass är det också möjligt att köra SLI direkt, som i mitt paket nedanför.

4. Jag skulle rekommendera att köra Windows 7. Vista är bara segt och det är inget man vill använda egentligen. Med XP så går man miste om DirectX11 och andra moderna saker. Så kör på Windows 7!

5. En bra skärm är alltid nödvändigt. En 24" skärm, gärna med LED-belysning är trevligt. Vad har du idag?

6. Inet är det som gäller. Snabb leverans, gratis frakt och bra service!

7. Något sånt här hade jag kört på.

Permalänk
Medlem

Lite svar...

Köpte min nya dator (i sign) för några månader sen och gav 5754kr hos Inet. Hårddisken hade jag sen tidigare. Kan spela alla spel på hyggliga inställningar (med/high) i 1360x768 på en 40" lcd-tv.

Tjänar oftast på att bygga själv. Ska t.ex. Inet sätta ihop datorn åt dig, så kostar det 795kr och det tycker jag man kan lägga på annat. Och märkesdatorer brukar bestå av mycket minne, mycket hårddisk, minneskortläsare och annat krimskrams. Sen får man en pissig cpu och ett ännu pissigare grafikkort.

Finns massor av guider på nätet om att bygga dator själv. Googla på Datorbyggarskolan och Bygga dator o.s.v. Kolla även på youtube!

Det beror på vilken budget man har och om man tänker använda sig av SLI nån gång!? En del vill hellre ha bara ett (kraftigt) grafikkortkort i datorn istället för två. Detta beroende på att alla spel inte stödjer sli/crossfire, värmeutveckling, strömförbrukning m.m.

Har haft Win 95, Win 98, Me, XP och nu Win 7. Hoppade över Vista, då jag hörde så mycket skit om det. Absolut ska du köra Win 7 om det finns plats i budgeten för en OEM lincens för det. Win 7 är kanonbra, bästa OS jag haft!!!!

Jag tror man bör välja skärm efter budget och vilken upplösning man tänker spela i. Kan vara smart att ta i lite, man kanske köper bättre grafikkort sen t.ex.

Har alltid handlat av Komplett förut och vart nöjd med dom. Köpte nya datorn (delarna) från Inet och det funka väldigt bra. Snabb lev., bra priser och fri frakt ( Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se ).

Kolla runt lite på forumet, finns massor av förslag i din prisklass...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Forsbergs paket är bra, med tanke på att framtidens spel säkerligen kommer stödja HT. Annars kan man köra på en AMD 6-core, hade nog själv valt det. 460 SLI är det absolut mest prisvärda du får tag på i grafikkortsväg, kör på det.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla!

Forsber: det där såg ju sjukt bra ut, så vitt jag förstår skulle det där systemet prestera riktigt bra! Mycket kräm för pengarna så att säga. Om du var tvungen att strama lite i budjeten, vad skulle du minska på?

Pirpen: Tack för alla tipps! bara några snabba följd frågor: Vad är en oem licens och vad kostar de ungefär? Om jag tänkt spela i full hd, är det nödvändigt att köpa ytterligare ett steg med upplösningar över 2000*xxxx??? är inte dessa skärmar riktigt dyra?

jux2: Jo jag tyckte också att det verkade riktigt kraftfullt!

Är det nödvändigt att köra 2 gtx 460 direkt? kommer dagens spel kunna maxas med bara 1?
Om jag väljer att köpa ett kort senare, måste det vara ett identiskt för att kunna kombineras mha sli? eller kan det vara från ett annat märke eller tom ett annat kort?

Om jag ska spara på något annat, finns det något av det där som kan bytas mot någorlunda likvärdigt men ändå billigare varianter?

I dagsläget har jag en gammal 21 tumms phillips lcd skärm, tror den klarar 1920×1080 då jag kört det på några gammla spel, ingen aning dock om det var skadligt och enbart möjligt pga någon konstig drivrutin. För nu när jag uppdaterat igen verkar det enbart möjligt att köra i mindre upplösningar. Är det värt att skippa en extra skärm och köra på den?

Jag saknar som sagt kanske en vettig skärm och har inte windows 7. Dessa inköp borde öka mina kostnader med mist 3k? jag kan tänka mig att utöka min budjet med 1-2k, men bara om det verkligen är nödvändigt. skippar jag kortet kan det ju ersättas med en skärm? Isf har ni några tipps på skärm?

Gahhh blir galen på detta!! Hur skulle ni göra? minska prestandan på datorn för att få den billigare eller sattsa på typ forsbergs paket och komplettera senare?

MVH Jonatan

Permalänk
Medlem

Ett AMD förslag...

Dessvärre finns inte moderkortet i lager, det kommer in 2010-09-02. Antingen vänta på det eller köpa det på annat ställe. Börja med ett grafikkort och sen kan du sätta i ett till senare, om du vill ha mer prestanda!?

Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se
Antec Three Hundred - Inet.se
Fractal Design Tesla 650W 80+ - Inet.se
AMD Phenom2 X6 1055T - Inet.se
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se
Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se
Noctua NH-U9B SE2 - Inet.se
Arctic Silver 5 kylpasta, 3,5g - Inet.se
BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED - Inet.se
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM - Inet.se

Fri frakt: Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

ESD-armband: ESD - Armband Engångs Eurostat - Inet.se

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Skrivet av Jonatt:

Tack för hjälpen alla!

Forsber: det där såg ju sjukt bra ut, så vitt jag förstår skulle det där systemet prestera riktigt bra! Mycket kräm för pengarna så att säga. Om du var tvungen att strama lite i budjeten, vad skulle du minska på?

Pirpen: Tack för alla tipps! bara några snabba följd frågor: Vad är en oem licens och vad kostar de ungefär? Om jag tänkt spela i full hd, är det nödvändigt att köpa ytterligare ett steg med upplösningar över 2000*xxxx??? är inte dessa skärmar riktigt dyra?

jux2: Jo jag tyckte också att det verkade riktigt kraftfullt!

Är det nödvändigt att köra 2 gtx 460 direkt? kommer dagens spel kunna maxas med bara 1?
Om jag väljer att köpa ett kort senare, måste det vara ett identiskt för att kunna kombineras mha sli? eller kan det vara från ett annat märke eller tom ett annat kort?

Om jag ska spara på något annat, finns det något av det där som kan bytas mot någorlunda likvärdigt men ändå billigare varianter?

I dagsläget har jag en gammal 21 tumms phillips lcd skärm, tror den klarar 1920×1080 då jag kört det på några gammla spel, ingen aning dock om det var skadligt och enbart möjligt pga någon konstig drivrutin. För nu när jag uppdaterat igen verkar det enbart möjligt att köra i mindre upplösningar. Är det värt att skippa en extra skärm och köra på den?

Jag saknar som sagt kanske en vettig skärm och har inte windows 7. Dessa inköp borde öka mina kostnader med mist 3k? jag kan tänka mig att utöka min budjet med 1-2k, men bara om det verkligen är nödvändigt. skippar jag kortet kan det ju ersättas med en skärm? Isf har ni några tipps på skärm?

Gahhh blir galen på detta!! Hur skulle ni göra? minska prestandan på datorn för att få den billigare eller sattsa på typ forsbergs paket och komplettera senare?

MVH Jonatan

Är faktiskt rätt svårt att strama på något i den budgeten, då den är rätt pressad redan. Det skulle vara att du börjar med ett kort och köper ett till lite senare. En OEM licens är en licens som du får installera på en ny dator och den kostar ungefär 1000kr för Win7 Home Premium.

Om du ska spela i FullHD, dvs 1920x1080, så är det minst en 22" skärm du ska ha. Enligt mig räcker den upplösningen och jag har själv inget direkt behöv av högre upplösningar. Finns många prisvärda skärmar, både 22" och 24" för under 2000kr.

Jag kör själv på en sån här och är mycket nöjd.
BenQ TFT 24" G2420HDB - Inet.se
Samma skärm finns också med LED-belysning och kostar 300kr mer.
BenQ TFT 24" G2420HDBL LED - Inet.se

22" versionen är också mycket prisvärd.
BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED - Inet.se

Om du kör på ett GTX460 så kommer du kanske inte kunna maxa alla spel, men absolut köra på höga inställningar utan problem! Vill du sen köpa till ett kort så är det ett likadant som gäller.

Så Windows licensen går som sagt på 1000kr, skärm kostar mellan 1500-2000. Så det är upp till dig att välja här, antingen utökar du budgeten och köper allt direkt. Annars kör du singelkort, köper ny skärm och väntar med SLI. Eller kör SLI och väntar med att köpa en ny skärm. Valet är ditt

Edit: Såg att Komplett har en kampanj på 24" skärmen för 1495, mycket skärm för pengarna!
Komplett.se - BenQ 24" LCD G2420HD

Permalänk
Medlem

Tjenare igen. Har läst igenom era svar, kollat runt lite på internett och är fortfarande lite klyven.

Tittade på skärmarna du visade, såg ju riktigt bra ut, tror jag ska köra på 24 tummaren med led, kan inte vara helt fel?

Pirpen och forsberg: Det där amd paketet, hur skulle det stå sig gentemot forsbergs paket? (förutsatt att båda använder samma uppsättning grafikkort).Lägger man till skärm och oem licens på det så kostar forsbergs ca 3k mer? (ca 16k!!! med två kort och skärm med oem. Jämfört med 13k för amd paketet.)

Kan tänka mig att spara ytterligare ett par veckor-månad, om ni tror det är värt det(skulle då kunna köpa ett paket för 16k!) vad tror ni? ( får man valuta för de sissta 3k?)

Har även tittat lite mer på olika processorer. i7:an har ju fått mycket bra kritik. Men tittat man på antalet kärnor och ghz på varje kärna så har ju amd mer kraft/kronan? Vad är fördelen med intels processorer som skulle göra dem bättre och mer prisvärda? Om man köper en 6:kärnig proc. kan man ytnyttja dem eller är dagens spel enbart anpassade för 2-4?

När man jämför amd med intel,(inte bara processorer) får man mer för pengarna med amd eller är det bara jag som inbillat mig?

Har även tittat lite på paket(vet att ni rekomenderade att bygga själv, men såg det som lite research)
hittade saker som detta:
HP Elite HPE-345sc + W2453V-PF Datorpaket med 24-tums Full HD-skärm! - Dator - Stationär dator - Datorpaket med skärm - Datorpaket 24 tum
I det paketet står det att det har grafikkortet NVIDIA® GeForce® GTX 260 Special Edition med 1.8gb?!?! är det två kort med sli?? hittar även ingen info om mobo osv. svårt att avgöra luckor i prestandan.

Iaf frågan med paket: Är de verkligen dyrare i den här prisklassen? Kan det vara värt att köpa något sådant?

Sissta frågan: om man köper montering av inet, måste man köpa till monteringsmaterial(skruvar,sladdar osv) eller ingår det i paketet?

Vill åter igen tacka för all hjälp som jag fått!

mvh Jonatan

"edit: Kom på att jag funderat över nät agg. Hur räknar man ut vilken watt det måste/bör vara? bara addera de olika komponenternas Watt krav och sedan lägga sig lite över? isf hur mycket över?"

Permalänk
Medlem

OM jag haft budget på ca 12K hade jag nog köpt följande:

Lian Li Lancool PC-K56, Svart, utan nätdel - Inet.se
Cougar CM 700W 80+ Bronze - Inet.se
ASRock P55 Extreme DDR3 - Inet.se
Intel Core i5 650, 3.20GHz - Inet.se
Corsair 4GB (KIT) 1600MHz XMS3 - Inet.se
XFX Radeon HD5770 XXX 1GB - Inet.se
Corsair SSD Force Series 60GB 2.5" - Inet.se (till systemdisk samt ev spel)
500GB Western Digital Caviar Black SATA II - Inet.se
ESD handledsband - Inet.se (för montering av datorn)

Fri frakt sweclockers? hittar inte den någonstans, finns länk?
Summa 10006:-

Då får man ca 2K att spendera på ev skärm, mus/tgb, ljudkort (bättre grafikkort/processor?)
Ev byta ut:
Processorn mot Intel Core i5 760, 2.8GHz - Inet.se men är osäker på vilken som är det bättre valet.
Grafikkort mot: Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se
SSD-disken

Så skulle jag nog ha lagt ihop ett paket.
hoppas bara jag inte glömt något väsentligt.

(som tex OS vilket jag nu kom på att jag glömt.) hmm win7 OEM eller Retail? är det värt att få både 32 och 64 bit versioner. är 64bit kompatibelt med alla 32bitars prog/spel osv logist sett borde det vara det. eller har jag fel?

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av Jonatt:

Tjenare igen. Har läst igenom era svar, kollat runt lite på internett och är fortfarande lite klyven.

Tittade på skärmarna du visade, såg ju riktigt bra ut, tror jag ska köra på 24 tummaren med led, kan inte vara helt fel?

Det är ett mycket bra val!

Skrivet av Jonatt:

Pirpen och forsberg: Det där amd paketet, hur skulle det stå sig gentemot forsbergs paket? (förutsatt att båda använder samma uppsättning grafikkort).Lägger man till skärm och oem licens på det så kostar forsbergs ca 3k mer? (ca 16k!!! med två kort och skärm med oem. Jämfört med 13k för amd paketet.)

Kan tänka mig att spara ytterligare ett par veckor-månad, om ni tror det är värt det(skulle då kunna köpa ett paket för 16k!) vad tror ni? ( får man valuta för de sissta 3k?)

Har även tittat lite mer på olika processorer. i7:an har ju fått mycket bra kritik. Men tittat man på antalet kärnor och ghz på varje kärna så har ju amd mer kraft/kronan? Vad är fördelen med intels processorer som skulle göra dem bättre och mer prisvärda? Om man köper en 6:kärnig proc. kan man ytnyttja dem eller är dagens spel enbart anpassade för 2-4?

När man jämför amd med intel,(inte bara processorer) får man mer för pengarna med amd eller är det bara jag som inbillat mig?

I spel så tvivlar jag på att du kommer märka någon skillnad på en i7 och en PhenomX6, så det i huvudsak är grafikkortet som gör skillnad då. AMD-paketet är mycket bra och jag kan absolut rekommendera det som ett alternativ till mitt Intel-paket.

Intel och AMD har olika arkitekturer på sina processorer, så det går inte att jämföra klockfrekvenser rakt av. Intel har en fördel då i7:an använder sig av HyperThreading, alltså att varje kärna kan köra två trådar, sammanlagt åtta trådar. Så i program som stödjer detta kommer i7 att vara mycket snabbare. I spel finns det dock inget jag vet som stödjer HT, så där är det väldigt jämnt mellan Phenom och i7.

I dagsläget är de flesta spel anpassade för två kärnor, många nya spel kommer även med stöd för 4-kärnor. Men i framtiden kommer det definitivt komma spel med stöd för 4+ kärnor.

AMD har fördelen att moderkorten är ganska mycket billigare än moderkorten för s.1366 och man kör oftast med 4GB minne istället för 6GB, så AMD är i dagsläget mer prestanda/kr. Men vill man ha det som ger absolut mest prestanda är det i7 som gäller.

Skrivet av Jonatt:

Har även tittat lite på paket(vet att ni rekomenderade att bygga själv, men såg det som lite research)
hittade saker som detta:
HP Elite HPE-345sc + W2453V-PF Datorpaket med 24-tums Full HD-skärm! - Dator - Stationär dator - Datorpaket med skärm - Datorpaket 24 tum
I det paketet står det att det har grafikkortet NVIDIA® GeForce® GTX 260 Special Edition med 1.8gb?!?! är det två kort med sli?? hittar även ingen info om mobo osv. svårt att avgöra luckor i prestandan.

Iaf frågan med paket: Är de verkligen dyrare i den här prisklassen? Kan det vara värt att köpa något sådant?

Det är ett singelkort med extra mycket minne av vad jag har lyckats snabbsöka fram. GTX260 är dock ett gammalt kort och inte alls något man borde köpa i dagsläget.
Märkesdatorer är alltid dyrare och man får inte samma prestanda och uppgraderingsmöjligheter som när du bygger själv.
Jag hade inte rekommenderat att köpa den HP:n. Den använder en i7 860, vilket betyder s.1156, som inte har samma prestanda som den i7 jag föreslog. Sen är grafikkortet som sagt ett gammalt kort som inte kommer prestera i närheten av 460SLI.

Skrivet av Jonatt:

Sissta frågan: om man köper montering av inet, måste man köpa till monteringsmaterial(skruvar,sladdar osv) eller ingår det i paketet?

Vill åter igen tacka för all hjälp som jag fått!

mvh Jonatan

"edit: Kom på att jag funderat över nät agg. Hur räknar man ut vilken watt det måste/bör vara? bara addera de olika komponenternas Watt krav och sedan lägga sig lite över? isf hur mycket över?"

Monterings material följer med i chassi/moderkort/nätagg så man behöver inte köpa till något extra.

Det finns räknare på nätet som räknar ut vad systemen dra baserat på vilka komponenter som ingår, men det blir alltid lite överdrivna rekommendationer. Ska du köra 460SLI så skulle jag rekommendera minst 650W.

Skrivet av zachie:

OM jag haft budget på ca 12K hade jag nog köpt följande:

Lian Li Lancool PC-K56, Svart, utan nätdel - Inet.se
Cougar CM 700W 80+ Bronze - Inet.se
ASRock P55 Extreme DDR3 - Inet.se
Intel Core i5 650, 3.20GHz - Inet.se
Corsair 4GB (KIT) 1600MHz XMS3 - Inet.se
XFX Radeon HD5770 XXX 1GB - Inet.se
Corsair SSD Force Series 60GB 2.5" - Inet.se (till systemdisk samt ev spel)
500GB Western Digital Caviar Black SATA II - Inet.se
ESD handledsband - Inet.se (för montering av datorn)

Fri frakt sweclockers? hittar inte den någonstans, finns länk?
Summa 10006:-

Då får man ca 2K att spendera på ev skärm, mus/tgb, ljudkort (bättre grafikkort/processor?)
Ev byta ut:
Processorn mot Intel Core i5 760, 2.8GHz - Inet.se men är osäker på vilken som är det bättre valet.
Grafikkort mot: Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se
SSD-disken

Så skulle jag nog ha lagt ihop ett paket.
hoppas bara jag inte glömt något väsentligt.

(som tex OS vilket jag nu kom på att jag glömt.) hmm win7 OEM eller Retail? är det värt att få både 32 och 64 bit versioner. är 64bit kompatibelt med alla 32bitars prog/spel osv logist sett borde det vara det. eller har jag fel?

Verkligen inte något som jag skulle rekommendera. i5 du har valt är en dualcore och grafikkortet är mycket sämre än i tidigare förslag.
Fraktfritt hittar du genom att söka. Antingen på google eller i forumet.
Win7 OEM är det man ska ha när man köper en ny dator och 64bit är bakåtkompatibelt så det är inga problem att köra 32bit program.

Permalänk
Medlem

Ok, börjar förstå skillnaden mellan amd och intel! verkar ju vara mest en smak sak som avgör vad man ska köpa.

Sitter och fixar lite med kundvagnen men funderar fortfarande mellan paketen.
Är det möjligt att få komponenter,24 tumms skärm, os och montering för under 14k? om man vill behålla prestandan med intel delarna?

Sedan om man jämför amd och intel paketen ovan enbart i spel prestanda! Hur står sig amds paket jämfört med intels på den fronten?

mvh Jonatan

Permalänk
Medlem

Kom på några fler frågor.

Har läst ganska mycket om att de modekort som amd använder med am3 stöd. De sägs att de inte fungera bra alls med 460 kortet? Alltså att de få mobo:s som har sli stöd inte fungerar korrekt utan bara strular och drar ner prestandan? Stämmer detta?

Sedan undrar jag om 2 460 i sli utan extra kylning kommer fungera eller kommer de överhettas? Om inte, är det fel på sparkle kortet eller mobot? kommer jag som inte är så bra med datorer kunna använda sli? eller kommer det uppstå för svåra komplikationer för en amatör?

mvh Jonatan

Permalänk
Skrivet av Jonatt:

Kom på några fler frågor.

Har läst ganska mycket om att de modekort som amd använder med am3 stöd. De sägs att de inte fungera bra alls med 460 kortet? Alltså att de få mobo:s som har sli stöd inte fungerar korrekt utan bara strular och drar ner prestandan? Stämmer detta?

Sedan undrar jag om 2 460 i sli utan extra kylning kommer fungera eller kommer de överhettas? Om inte, är det fel på sparkle kortet eller mobot? kommer jag som inte är så bra med datorer kunna använda sli? eller kommer det uppstå för svåra komplikationer för en amatör?

mvh Jonatan

Har faktiskt inte hört något om strul med SLI och amd moderkorten, så det kan jag tyvärr inte svara på.

Sparkle har tyvärr bytt kylningen på sina kort, så de är inte optimala för SLI. Men har du bra luftflöde i chassit så ska det inte vara några värmeproblem ändå. Det ska inte vara speciellt krångligt, montera båda korten och sätt dit SLI-bryggan, sen ska drivrutinerna hitta att korten är SLI-kopplade och aktivera detta.

Permalänk
Medlem

Ta och titta på de dyraste paketen här (Intel och AMD), sen bygger du på med bättre grafik, skärm, kringutrustning, SSD, lagring eller vad du tycker är viktigast själv för de sista tusenlapparna.

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Har faktiskt inte hört något om strul med SLI och amd moderkorten, så det kan jag tyvärr inte svara på.

Sparkle har tyvärr bytt kylningen på sina kort, så de är inte optimala för SLI. Men har du bra luftflöde i chassit så ska det inte vara några värmeproblem ändå. Det ska inte vara speciellt krångligt, montera båda korten och sätt dit SLI-bryggan, sen ska drivrutinerna hitta att korten är SLI-kopplade och aktivera detta.

Ok, angående amd+sli: läste det här på forumet, men vet inte om det bara var spekulationer eller riktig fakta, ska försöka hitta tråden.

Hmm sparkle var ju iof riktigt billigt, men om man inte vill ta risken finns det ju flera varianter av 460 med 1gb för ungefär samma pris, är det något av dem som bara kostar några hundra mer som är bättre?

Skrivet av TheJerk:

Ta och titta på de dyraste paketen här (Intel och AMD), sen bygger du på med bättre grafik, skärm, kringutrustning, SSD, lagring eller vad du tycker är viktigast själv för de sista tusenlapparna.

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Har faktiskt tittat på dem, men är inte övertygad. ska jag köra intel vill jag ha i7, å då måste jag byta mer än bara processorn. Tillslut står man med ungefär forsbergs paket.

Amd paketen är ok, men är riktigt intresserad av 460 sli. Och då är det fortfarande frågan angående am3-korten i kombination med sli. Som sag har jag läst att detta är långt från optimalt! Men är inte 100% på att det stämmer. Om det inte gör det slutar jag ändå med ett paket inte helt olikt det amd-paket som står ovan.

Undrar fortfarande hur de två paketen ovan(forsbergs och pirpens) skulle prestera om man enbart tittar till sagens spel! alltså om Intels-paketet(som kostar ca 3k mer) presterar bättre än amd paketet.

Vill slutligen tillägga att jag inte är intresserad av att klocka i dagsläget! Har aldrig gjort det förut och köper jag en dator för 14k vill jag inte riskera den i dagsläget bara för att få några procent bättre prestanda. (Ni får hämskt gärna försöka ändra den åsikten om ni tror det skulle vara värt det osv)

mvh Jonatan

Permalänk
Medlem

Enda sättet att "riskera" datorn genom klockning är om du sätter alldeles för hög spänning någonstans. Och det gör du inte om du bara läser en guide eller två. Annars är det safe. Sedan är det skillnad på klockning och klockning. En i7 930 t.ex. klarar ofta 3,2-3,4 ghz utan att ens höja spänningen, så det får man gratis så att säga. Då behövs ingen vidare exotisk kylning heller (även om en annan kylare är bra oavsett då en 930 är varm vare sig man klockar eller ej). Så att klocka lite är väldigt lätt och kostar inget. Klocka mycket kräver lite mer pill och dyrare saker (främst kylning). Men inte heller det är särskilt svårt när man kan det. Undantaget klockning på tävlingsnivå, då blir det en helt annan femma.

Edit: Och eftersom det är en speldator du är ute och far efter så tycker jag inte du ska fnysa åt en i5 760 som processor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Enda sättet att "riskera" datorn genom klockning är om du sätter alldeles för hög spänning någonstans. Och det gör du inte om du bara läser en guide eller två. Annars är det safe. Sedan är det skillnad på klockning och klockning. En i7 930 t.ex. klarar ofta 3,2-3,4 ghz utan att ens höja spänningen, så det får man gratis så att säga. Då behövs ingen vidare exotisk kylning heller (även om en annan kylare är bra oavsett då en 930 är varm vare sig man klockar eller ej). Så att klocka lite är väldigt lätt och kostar inget. Klocka mycket kräver lite mer pill och dyrare saker (främst kylning). Men inte heller det är särskilt svårt när man kan det. Undantaget klockning på tävlingsnivå, då blir det en helt annan femma.

Edit: Och eftersom det är en speldator du är ute och far efter så tycker jag inte du ska fnysa åt en i5 760 som processor.

Ok, det låter ju iof inte helt farligt. Fortfarfande läskigt att göra det med nya grejer, hur blir det med garantier osv? Gör man det manuellt med hårdvaran eller använder man en mjukvara? Hur står sig i7an jämfört med t.ex 1055t i just klocknings sammanhang?

Jo har funderat på i5an också! blir mer och mer intresserad av den. Men fortfarande så verkar ju 1156 sockeln vara sissådär att bygga på? eller har jag fått det om bakfoten? iof så kommer jag nog inte uppgradera datorn (med undantag för grafikkort) de närmsta åren? Då kanske 1366 sockeln också är förlegad? I så fall spelar det ju ingen roll? Iof lägger jag gärna 2k extra om datorn kan prestera ytterligare 1-2 år.

Permalänk
Skrivet av Jonatt:

Ok, det låter ju iof inte helt farligt. Fortfarfande läskigt att göra det med nya grejer, hur blir det med garantier osv? Gör man det manuellt med hårdvaran eller använder man en mjukvara? Hur står sig i7an jämfört med t.ex 1055t i just klocknings sammanhang?

Jo har funderat på i5an också! blir mer och mer intresserad av den. Men fortfarande så verkar ju 1156 sockeln vara sissådär att bygga på? eller har jag fått det om bakfoten? iof så kommer jag nog inte uppgradera datorn (med undantag för grafikkort) de närmsta åren? Då kanske 1366 sockeln också är förlegad? I så fall spelar det ju ingen roll? Iof lägger jag gärna 2k extra om datorn kan prestera ytterligare 1-2 år.

Du klockar via BIOS, finns jättebra guider på forumet att läsa om det. Då borde du även köpa en bättre kylare, då i7 original inte är mycket att hänga i granen.
Både i7:an och 1055t klockar väldigt bra, så det finns stora möjligheter i båda att få extra prestanda.

Om typ 3 år så kommer 1366 definitivt vara ersatt av nya sockets. Kanske två gånger om till och med. Jag var i din sits och körde på en i7 och är mycket nöjd med den.

Angående spelprestanda så är det huvudsakligen grafikkortet som spelar roll, så med samma grafikkort kommer det vara liten skillnad mellan i7 och 1055t. i7 kommer förmodligen vara aningen snabbare.

Permalänk
Medlem

Ok, det verkar ju nästan bara vara en smak sak om man kör intel eller amd, amd är mer prisvärd men intel ger det lilla extra. lutar åt amd men ni får gärna komma med argument för intel!

Har ändrat mina behov och min budjet lite!

Den nya budjeten är 14k! gör inget om den diffar på några hundralappar!

• I paketet vill jag ha en skärm (gärna 24tumms, led)

• Ska inehålla OS (gärna windows 7 64)

• SLI möjlighet på mobo

• GTX 460 (gärna 2,men inte ett måste!, om det finns ett bättre alternativ så får ni hämskt gärna dela det med mig!)

• Montering är ett+ (inte obligatoriskt om budjeten blir riktigt tight)

• Temperaturen bör vara acceptabel, inte superkräsen men vill inte att saker ska överhettas (har t.ex läst att 1056T har problem med orginalfläkten som tydligen är dålig och mycket högljud)

Jag ser forsbergs intel paket med 1 gtx som ett alternativ och Pirpens paket med 2 gtx som ett annat!

MVH Jonatan

Permalänk
Medlem

Min rekommendation angående processor om du väljer AMD: 1055 om du ska klocka (köp då en bättre kylare också) eller 1090 om du inte ska klocka. Den senare ger dig 3,2 ghz vid sex trådar och klockar upp sig själv till 3,6 om <3 trådar används. Ska du klocka så kan du förmodligen blåsa upp en 1055 till 3,8-4,0 med en bra kylare, och då ser jag inte vitsen med en 1090.

Till en speldator hade jag köpt en i5 760 idag om man kör på Intel. Jag har en i7 och är jättenöjd, men jag använder den till annat än spel också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för råden TheJerk!

Försöker läsa guider om clockning, men i ärlighetens namn känns det som jag tagit mig vatten över huvet. Ska se om någon av polarna är insatta i clocknings världen.

Om jag inte clockar tycker du det ska stå mellan i5, i7, och 1090? Isf är ju i5an mycket billigare, men som sagt ska inte bara spela. Hur klarar den cad applikationer? (Är nybörjare och gör inte enorma delar eller projekt osv, utan det är en del av skolarbetet.) Om man jämför 1090t och i7 930 så kostar de ju ungefär samma, och prestera ganska likvärdigt beroende på vilken mjukvara som körs. Hur som hällst så är det ju bra processorer i vilket fall!

Hur skulle du/ni gjort?

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till Intel för närvarande, mest för att jag inte kan AMD så bra vad avser klockning etc. Visst, en i7 kostar samma som en 1090, men kolla vart du landar när du plockat ihop moderkort och minne också, det är det relevanta, då är AMD-systemet troligen billigare. Tänk också på att en oklockad i7 har en rejält lägre klock ur kartong än 1090 har. Nu ska man inte stirra sig blind på frekvensen, det är mycket annat som spelar in, men ändå. I7 930 bygger på i7 920 som är en äldre processor än AMDn som är nästan helt färsk.

Alla processorer som nämnts är kompetenta och bra. De sexkärniga och i7 930 är mer åt det flertrådiga hållet så att säga innan dom verkligen kommer till sin rätt. Välj med hjärtat eller plånboken eller både och. I din sits hade jag valt en 1090 eller en i5 760 och lagt lite pengar på annat trevligt, såsom ett tyst, snyggt och bra chassi, en bra skärm, lite fläktar, en tystare processorkylare och annat lullull som gör det trevligare att sitta framför datorn. Ett par nya högtalare eller lurar kanske? I längden är det mer värt än 10 fps hit eller dit, åtminstone anser jag det. Själv tänker jag aldrig mer skaffa sli eller crossfire lösningar igen, jag tar hellre lite sämre prestanda/krona för ett tystare svalare och problemfriare system. Men man prioriterar väldigt olika med såna saker så du måste känna efter själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret!

Självklart prioriterar jag en problemfri dator utan strul. Men fortfarande är jag mycket intresserad av 2 460sli! Så mycket strul kan det vell inte vara???

Har även läst flera påståenden om att sli och amd3 är en dålig kombo, något med att chipset är gammalt vilket resulterar i sämre prestanda!?!?! läste det t.ex i denna tråden #10324319 Om detta stämmer så är ju amd helt uteslutet!!( självklart beroende på hur stor prestandaförlust det igentligen är.) Har något något mer konkret om detta!?!?!?

Isf står det mellan i5 och i7. Med min budjet får jag en i7 930 med ett 460 ELLER en i5 a med 2 460 sli.
Om ni hade det valet, hur skulle ni valt??? Jag ska som sagt jobba med cad MEN inte med extrema projekt eller delar, så därför kan man säga att jag söker en SPELDATOR.

Funderar starkt på att skippa en värsting proccessor då de inte verkar avgöra prestandan på spelen och då är det ju mer prisvärt med en i5:a eller en 1055T?

MVH Jonatan

Permalänk
Medlem

Om prio ligger på spel är i5 760 och gtx460 SLI mest prisvärt, japp. Man kan överväga en 1055 också men personligen säger jag nej om man inte ska klocka den. Om det är problem med sli på AMD-brädorna vet jag inte, har inte hängt med där.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jonatt:

Tackar för svaret!

Självklart prioriterar jag en problemfri dator utan strul. Men fortfarande är jag mycket intresserad av 2 460sli! Så mycket strul kan det vell inte vara???

Har även läst flera påståenden om att sli och amd3 är en dålig kombo, något med att chipset är gammalt vilket resulterar i sämre prestanda!?!?! läste det t.ex i denna tråden #10324319 Om detta stämmer så är ju amd helt uteslutet!!( självklart beroende på hur stor prestandaförlust det igentligen är.) Har något något mer konkret om detta!?!?!?

Isf står det mellan i5 och i7. Med min budjet får jag en i7 930 med ett 460 ELLER en i5 a med 2 460 sli.
Om ni hade det valet, hur skulle ni valt??? Jag ska som sagt jobba med cad MEN inte med extrema projekt eller delar, så därför kan man säga att jag söker en SPELDATOR.

Funderar starkt på att skippa en värsting proccessor då de inte verkar avgöra prestandan på spelen och då är det ju mer prisvärt med en i5:a eller en 1055T?

MVH Jonatan

Det stämmer att AMD brädorna med SLI möjlighet har ett gammalt chipset. nForce 980a som dessa brädor använder är egentligen nForce 780a som Nvidia har bytt namn på. 780a lanserades i början av 2008 och för socket AM2, så det har ju ett par år på nacken. Hur mycket prestanda man förlorar på detta vet jag inte, så det kanske någon annan kan svara på.

Om det är en speldator du ska ha så är i5+SLI det klart bästa valet, då den kombinationen kommer vara mycket bättre än i7 och singel GPU i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Om prio ligger på spel är i5 760 och gtx460 SLI mest prisvärt, japp. Man kan överväga en 1055 också men personligen säger jag nej om man inte ska klocka den. Om det är problem med sli på AMD-brädorna vet jag inte, har inte hängt med där.

Ok det låter ju riktigt bra! har inte rakt klockning på hyllan, men även om jag skulle göra det så skulle det vara mycket försiktigt, men troligen skippar jag det helt! Ytterligare något som talar för i5.

Skrivet av Forsberg1:

Det stämmer att AMD brädorna med SLI möjlighet har ett gammalt chipset. nForce 980a som dessa brädor använder är egentligen nForce 780a som Nvidia har bytt namn på. 780a lanserades i början av 2008 och för socket AM2, så det har ju ett par år på nacken. Hur mycket prestanda man förlorar på detta vet jag inte, så det kanske någon annan kan svara på.

Om det är en speldator du ska ha så är i5+SLI det klart bästa valet, då den kombinationen kommer vara mycket bättre än i7 och singel GPU i spel.

Ok, då ligger det lite sanning i det alltså? Någon som har lite mer detaljer om detta?

Jo drömdatorn i dagsläget vore igentligen ditt första paket, men eftersom jag har lite begränsad budjet så verkar ju i5 fylla sin funktion väl! Eller om du var jag, skulle du vänta ytterligare 1 månad och skaffa mer eller mindre exakt sådant paket som du först visa istället för i5 varianten?

mvh Jonatan

edit: hittade en disskusion om am3 + sli här på sweclockers : http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/944198-ont-om-kort-so...

Permalänk
Skrivet av Jonatt:

Ok det låter ju riktigt bra! har inte rakt klockning på hyllan, men även om jag skulle göra det så skulle det vara mycket försiktigt, men troligen skippar jag det helt! Ytterligare något som talar för i5.

Ok, då ligger det lite sanning i det alltså? Någon som har lite mer detaljer om detta?

Jo drömdatorn i dagsläget vore igentligen ditt första paket, men eftersom jag har lite begränsad budjet så verkar ju i5 fylla sin funktion väl! Eller om du var jag, skulle du vänta ytterligare 1 månad och skaffa mer eller mindre exakt sådant paket som du först visa istället för i5 varianten?

mvh Jonatan

edit: hittade en disskusion om am3 + sli här på sweclockers : http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/944198-ont-om-kort-so...

i5 kommer fungera alldeles utmärkt och om du får in 460SLI i det paketet så är det ett mycket bra val. En i7 skulle ju såklart ge den lilla extra boosten i spel och framförallt i andra program. Upp till dig hur mycket pengar du kan lägga

Permalänk
Medlem

Har byggt ihop ett paket, vore jätte bra om ni kunde ge åsikter om det!!

Är chassit bra eller kan jag spara ett par 100 och köpa billigare?
Om inte, kommer kylningen med de 2 medföljande fläktarna fungera?
värt 300kr extra för usb 3 på mobot?(bra annars?)
Hur är prestanda förlusten för 2 sli kort som går på 8x istället för 16x?
Övriga tankar åsikter?

MVH Jonatan