Speldator ska köpas / behöver hjälp av kunnig! Budjeten är 14k!
Edit: #46 Godkänn mitt paket :)!
Tjenare!
Är helt ny på forumet, men fick ett mycket bra intryck när jag skummade trådar! Därför tänkte jag be om lite hjälp. Det är så att jag ska köpa en ny burk. Den ska mestadels användas till spel, men även till vissa cad-program. Tror dock att det är spelen som kommer kräva mest ur datorn. (rätta mig om jag har fel.)
Tyvär var det flera år sedan jag var någorlunda insatt hård och mjukvare träsket! I ett dessperat försök att uppdatera mig har jag läst flera trådar om köpråd, teknik osv. Men är fortfarande ljusår från att förstå det jag borde. Så därför frågar jag er som är betydligt kunnigare än jag om hjälp!
Tänkte lista lite frågor som jag tänkt på, behöver inte svara på alla men all hjälp är mycket uppskattad:
I vilken prisklass bör man lägga sig om man vill klara morgondagens spel? inte maxa spel år 2012 men kunna spela dem på med skapliga inställningar. Är det möjligt under 12k?
Köpa delar och bygga själv eller köpa ett paket? vilket blir billigast?
Är det prisvärt att köpa ett bra moderkort för sli utökat ram? (finns mer fördelar kanske men är som sagt inte insatt.)
Windows 7, är det ett måste eller är det ok att köra vista/xp licenser om man har det(prisvärt att köpa en licens)?
En bra skärm, led full-hd( ja vad gör den bra ?) är det nödvädnigt idag?
Om man får fråga: (Hitta inget om det i forum-reglerna). Vilken nätbutik rekomenderar du? (billiga,service osv)
Slutligen, och kanske den viktigaste punkten, Om DU var i min situation vad skulle du köpa?? Behöver alltså ett tipps på ett paket som passar mina mål? Och som sagt, gärna under 12k.
Något övrigt ni tycker jag bör läsa? artiklar/bloggar/fakta???
All hjälp är MYCKET uppskattad!
MVH Jonatan