Permalänk
Inaktiv

Vattenkylning, Will it work?

http://mebe.se/images/vvaf7.jpg Planen

http://mebe.se/images/v5b35.jpg INKÖPS LISTAN!

klarar den 2 st 470 gtx oc (fabriksklockat) samt en i7a. jag ska inte överklocka dom mer utan jag undrar mer om det fungerar eller om det blir på tok för varmt för den radiotorn? ni ser ju hur fläktarna är riktade osv i bilden ovan. Man kan ju sätta 140mm fläkten på för fullt och de andra mindre. Vad är gränsen för när saker och ting tar skada GPU/CPU?

Aqua Computer Webshop för er som orkar kolla upp vad allting handlar om

Här har ni Radiatorn Aqua Computer Webshop - airplex PRO 240 G1/4 31102

Permalänk
Medlem

Jag tycker en 240 radiator är lite klen för denna setup o du måste ha fläktar som tvingar luften genom radiatorn. Som jag tolkar bilden tänkte du att radiatorn ska sitta i taket utan fläktar?

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen fungera, men kommer troligtvis bli högljudare/varmare än vettig luftkylning.

Räkna med att du klarar att kyla ~150 W per 120 mm fläkt radiatoryta, med en riktigt bra radiator, om man vill hålla sig till trevlig ljudnivå och bra temperaturer. Med den där "klena stackaren" skulle jag gissa på att du klarar runt 100 W (vid 1000 rpm/10° vatten delta)

i7+ 2 x GTX 470 blri väll runt 500-600W alltså jag skulle köra med dubbla radiatorarean mot vad du funderar på.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Ytterst tveksamt om en 240 radiator räcker. Det ser föresten ut som du inte kan ha någon radiator i taket, inte med fläktar i alla fall. Du får sätta radiatorn eller fläktarna utanför chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

precis som lideri säger, vill du ha tystare system som kyler bra så en dubbel radiator är för lite, du kan ha en dubbel till på framsidan (då hdd buden ska bort) eller minst en 140 radiator i botten

Permalänk
Inaktiv

Prolimatech MK-13 VGA Cooler | MaxFPS.se hur kommer det sig att en såndär klarar av att kyla ett 285 helt passivt. Då borde ju en 240 radiotor klara av 2st 285 med vattenkylld + fläktar från avstånd, inte sant?. Ger 470 av så mycket mer värme än ett 285?. Sedan kan man kanske klämma in en till radiotor så

Permalänk
Inaktiv

@kivickstick
Precis jag kan inte ha några fläktar direkt på radiator i taket. Jag kommer heller aldrig sätta fläktarna eller radiator utanför chassit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tatus_se:

precis som lideri säger, vill du ha tystare system som kyler bra så en dubbel radiator är för lite, du kan ha en dubbel till på framsidan (då hdd buden ska bort) eller minst en 140 radiator i botten

Vart ska jag då ha pumpen + hdd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlc:

@kivickstick
Precis jag kan inte ha några fläktar direkt på radiator i taket. Jag kommer heller aldrig sätta fläktarna eller radiator utanför chassit.

Då svarar jag nej.
Alt: montera radiator med fläktar på något annat ställe.

Permalänk
Inaktiv

Prolimatech MK-13 VGA Cooler | MaxFPS.se hur kommer det sig att en såndär klarar av att kyla ett 285 helt passivt. Då borde ju en 240 radiotor klara av 2st 285 med vattenkylld + fläktar från avstånd, inte sant?.
Ger 470 av så mycket mer värme än ett 285?.

..............

Permalänk
Medlem

Den är ju i stortsett i samma storlek som en dubbel rad. Vatten kylning är ingen störreskillnad mot luftkylning. Du flyttar istort sett bara avledningsytan vilket medför att man kan ha mycket större yta o mer fördelaktig placering. Men det är inge hokuspokus.

Ju tätare det är mellan lamellerna destostörre avledningsyta får du men luften får också svårare att ta sig igenom. Du kan ju testa men det är på eget bevåg.

ProlimaTech MK-13 Multi VGA Cooler Review Page 4 - Testing - Overclockers Club

Permalänk
Inaktiv

Jag vet att vattenkylning är ungefär detsamma som luft skillnaden är ju att det är just vatten som kyls och inte luft^^
Men att det inte skulle fungera med 2st 240 radiatorer med fläktarna och radiator som på bilden är för mig MYCKET konstigt. Säg istället att vi hade haft sådana ("thors hammer") och liknade passiva kylare på gpu/psu hade det inte fungerat då. Jämför då storleken på 2x 240 raddarna (passiva kylare med vatten) läs vattnets egenskaper Introduktion till vattenkylning - Principen bakom vattenkylning - www.nordichardware.com och de hel Passiva. Huvudsaken är ju att luften i chassit byts ut mot ny 20 gradig luft så att det inte blir instängt då kan jag hålla med att det skulle vara några problem om den inte byts ut, dvs om jag inte hade de fyra fläktarna på bilden ovan. Men ändå kan man ju ha passiva kylare utan fläkt utan några problem... som tex denna till cpu Prolimatech Mega Shadow CPU Cooler | MaxFPS.se. Förstår du mitt tankesätt eller är jag en nybörjare som borde gå och dö?

Permalänk
Medlem

nlc du har helt rätt, med vatten du kan placera radiatorer så att de får hela tiden kalaste luft i rummet samt allt värme kommer inte sitta i chassi så andra komponenter som minne och hårddiskar har det också svalt och skönt, dessutom radiator med samma yta som de passiva kylare har fläktar plus de är hela i koppar dvs avleder värme ännu bättre så man har lägre temp och med överklockat komponent

ångande pump placering, jag skulle ha valt ek dcp 2,2 eller ngt sånt och de är rätt små så man kan sätta de när man vill, de kan ligga på psu eller monterat på vägen eller i hdd buren (har du fler hdd än 7 så blir det lite problem)

och som jag sagt innan satsa på en 240 i top (men max på 30mm tjock annars du får inte plats) och en tjockare i botten som EK coolstream XT 120 (47mm) eller xspc RX120 (60mm) för de ska prestera nästan lika bra som de dubbel radiator, eller om du vill en 140mm radiator som är minst 50mm tjock då får du bättre kylning från den än från tunnare 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlc:

Jag vet att vattenkylning är ungefär detsamma som luft skillnaden är ju att det är just vatten som kyls och inte luft^^
Men att det inte skulle fungera med 2st 240 radiatorer med fläktarna och radiator som på bilden är för mig MYCKET konstigt.

ok tyckte på bilden det såg ut som du skulle ha 1st 240 rad.

Du verkar ju bestämmt dig redan så kör på.

Permalänk
Inaktiv

helt riktigt på den första bilden så var där bara en med sedan gjorde jag en uppdaterad version :). Jag är ju ganska bestämd eftersom mina planer och vissa inköp som jag redan har gjort kan gå åt skogen. då förlorar jag ännu fler tusenlappar och det blir iaf inte jag glad av^^. Jag har en stark vilja när jag väl vill något och planerar något, ber om ursäkt om jag har varit otrevlig... Jag vill bara att det ska fungera i det här chassit för jag avgudar det eftersom allting kommer att bli som om det hade varit "gjort" för det, åtminstone i mitt tycke

Permalänk
Medlem

np

Du kan kanske fixa någon form av fläkttunnel till radiatorerna om tempen vill dra iväg. 2x240 kan kanske funka om du har bra drag på chassifläktarna. Kanske vända den bakre så den också trycker in luft i värsta fall. Annars är det i princip bara ett stort hål där luften kan ta lättaste vägen genom.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför en radiator i toppen är så idiotiskt. Är det så att den blockar bakre fläktuttaget? För som alla vet stiger värme uppåt och det gör att luft automatiskt kommer passera genom flänsen. Lägger man dessutom på fläktar (gt 1850) så får man ytterst bra kylning.

Kan man inte då täcka för det bakre fläktuttaget och alla småhål?

Det skulle göra att all luft som blåses in måste passera genom tak-radiatorn. Kan inte tänka mig en bättre placering. Hur många radiatorer och liknande man behöver, har jag ingen aning om eftersom jag inte sysslar med vattenkylning, men placeringen på toppen ska du garanterat behålla

Det som är näst bäst att placera en radiator på är botten, då luften ochså får stiga uppåt fritt, men längst fram ser inte ut att vara någon vidare placering, på grund av att fläktarna måste göra hela jobbet, men en extra 120x120mm radiatoryta kanske kompenserar det? Det får ni vattentekniker fundera på.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Alla vet det men det är mycket luft o rätt små effekter om man ska se till temperaturskillnaden på luften i lådan. Så risken är att luften kommer gå för sakta genom radiatorn för att kunna transportera bort den mängd effekt/värme som man önskar.

göra hela lådan tät med alla fläktar innåt går säkert, då blir ju lådan till en lufttunnel.

btw. Att ha radiatorn i taket tycker nog ingen som är frisk är idiotiskt. Men från början var det tal om en st dubbelradiator i toppen utan fläktar till 2st gtx470 o en i7a vilket blir för klent.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med radiatorn i taket är att den då får redan uppvärmd luft inifrån datorn - det betyder att den inte kyls lika bra som om den skulle få kall luft från rummet istället. I vissa fall kan man reversera luftflödet och suga in luft från taket istället, men det kräver ett kraftigt utsug av luft någon annanstans (vilket leder till hög ljudnivå). Det finns många fördelar med att flytta ut radiatorerna utanför chassit - varför vill du inte det?

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_XII:

Nackdelen med radiatorn i taket är att den då får redan uppvärmd luft inifrån datorn - det betyder att den inte kyls lika bra som om den skulle få kall luft från rummet istället. I vissa fall kan man reversera luftflödet och suga in luft från taket istället, men det kräver ett kraftigt utsug av luft någon annanstans (vilket leder till hög ljudnivå). Det finns många fördelar med att flytta ut radiatorerna utanför chassit - varför vill du inte det?

Utanför är det absolut bästa. men eftersom du tar bort cpu + gpu från lådan så är det inte så mycket kvar som värmer luften så du har då i princip samma temp på luften genom radiatorn som utanför.

Permalänk
Inaktiv

"en st dubbelradiator"

Skrivet av storsnusaren:

Då svarar jag nej.
Alt: montera radiator med fläktar på något annat ställe.

Skrivet av storsnusaren:

Alla vet det men det är mycket luft o rätt små effekter om man ska se till temperaturskillnaden på luften i lådan. Så risken är att luften kommer gå för sakta genom radiatorn för att kunna transportera bort den mängd effekt/värme som man önskar.

göra hela lådan tät med alla fläktar innåt går säkert, då blir ju lådan till en lufttunnel.

btw. Att ha radiatorn i taket tycker nog ingen som är frisk är idiotiskt. Men från början var det tal om en st dubbelradiator i toppen utan fläktar till 2st gtx470 o en i7a vilket blir för klent.

Nu är det så att med trådens gång så har ju systemet uppdateras en gång och då ber jag dig att gå efter den uppdaterade mallen. Anledningen att jag inte vill ha sakerna utanför chassit säger väl sig själv lite, eller?. Det ser ju betydligt fulare och klumpigare ut. Det är ungefär som att bygga en mjukglassmaskin och sätta Radiatordelen vid sidan om maskinen istället för i den... Tror du kunden skulle gilla en sådan sak när du sedan svarar "ja men den kyler ju bäst så"

Permalänk
Medlem

precis, i chassi med cpu och gpu kyld med vatten blir det kanske 2-3 grader mer än i rummet och det blir bästa plats att montera radiator då de fläktar också förbättrar luftflöde i chassi, har själv monterat en trippel radiator i toppen av min 690 (fick bygga om lite) och det funkar prima, ska se snart hur det blir med en radiator i botten i raven rv02 då allt varm luft från radiator kommer in i chassi men säkert det är inte lika bra system

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlc:

Nu är det så att med trådens gång så har ju systemet uppdateras en gång och då ber jag dig att gå efter den uppdaterade mallen. Anledningen att jag inte vill ha sakerna utanför chassit säger väl sig själv lite, eller?. Det ser ju betydligt fulare och klumpigare ut. Det är ungefär som att bygga en mjukglassmaskin och sätta Radiatordelen vid sidan om maskinen istället för i den... Tror du kunden skulle gilla en sådan sak när du sedan svarar "ja men den kyler ju bäst så"

Vart har jag sagt att du ska ha saker utanför?? Läs igen o all text var inte svar till dig specifikt.

Sorry för "offtopic"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_XII:

Helt korrekt. Det bästa vore att placera en trippelradiator i botten av en låda, men nu har ts faktiskt ett r2. Ifall man kör en 140mm radiator i botten och 240 i toppen, kommer det nog fungera väldigt bra. Tätar man dessutom alla hål i chassit och gör det till en "lufttunnel" så kommer hela 3 fläktar pusha in luft i systemet och 2 ut. Det kommer skapa ett fantastiskt övertryck. Visst kommer luften från radiatorn i botten att passera, men luften bör knappast vara varmare än radiatorn i toppen och det betyder att luften kommer kyla ytterliggare. Sedan är det 2 fläktar i fronten som pushar ytterliggare med luft, vilket är luften som tillslut nåt radiatorn i toppen.

Så frisk luft kommer, tack vare övertrycket. Dessutom får man fördelen, att man får ~dubbla trycket mot radiatorn i toppen, då det är 2,5 fläktar som trycker per 120mm-flats. Men detta är endast teoretiska antaganden.

Lycka till! Vatten i r2 bör fungera väldigt bra, ifall man tänker till eller inte är rädd för att modda. Tycker för övrigt att 120mm-platsen där bak ska blockas som jag tidigare har nämnt ;D

Men tja, hur mycket kyler 240+140 radiatorer med alla gts 1850 i vi säger 1000rpm?;D Who knows. Jag tror att det räcker, men jag sysslar som sagt inte med vattenkylning, utan hela mitt system är koppar och aluminiumkylt med något random köldmedium i heatpipsen ;D

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av storsnusaren:

Vart har jag sagt att du ska ha saker utanför?? Läs igen o all text var inte svar till dig specifikt.

Sorry för "offtopic"

Jag svarade på fel inlägg nog^^. Skulle vart Carl_XIIe