Några frågor kring datorbygge ~12k buget

Permalänk
Medlem

Några frågor kring datorbygge ~12k buget

Där är komponenterna som jag för stunden lutar mot.

Diverse info, går att skippa, hoppa till frågor om "Wall of text" skrämmer er
Överklockning:
* Processorn till 3.5+ GHz (läst att det tycks gå bra att skrämma upp 1055T till närmare 4 GHz med luftkylning)
* Grafikkortet till 800+/1050+ ( Sparkle GeForce GTX 460 OC - Es muss nicht immer Kaviar sein! - Übertakten (Seite 14) - Tests bei HardTecs4U De drog upp till 830/1080. Artikeln är på tyska dock.)

Framtidsplaner:
* Om ett år eller så tänkte jag köpa till en SSD och ett till 460 för SLI.

Frågor:
* Ser ni några problem med att överklocka processorn? Jag tror att kylaren ska klara't, men jag är osäker på moderkortets inverkan på överklockande... i och med att jag vill ha AMD CPU och SLI så är jag väldigt begränsad till vilka moderkort jag kan välja. Ifall moderkortet duger gott; kan jag lika gärna köpa det för ~900 kr istället? (Dual 8x ska ju inte vara någon större förlust har jag läst)

* Gällande SLI så har jag varit väldigt kluven. Jag vet att Gigabyte-kortet anses vara ett av de absolut bästa single korten, och att EVGAs och Zotacs radialafläktkort är de som lämpar sig bäst för SLI. Men jag hoppas få rätt bra ventilation i mitt chassi (återkommer till det), så tänkte att det kanske duger gott med referenskylaren. Åsikter om detta?

* Ventilationen av chassit. Först och främst hur jag tänkt sätta upp den; 3 fläktar ingår med chassit, 3 fläktar köper jag till. Utblås: 1 bak, 1 tak och 1 på sidan. Insug: 1 fram, 1 i golvet. Sista fläkten vet jag inte om jag ska sätta på CPU-kylaren eller om jag ska sätta den fram för ett till insug?

* Nätagget: Är det ett bra val? Jag funderar på om inte ett Corsair AX 750W 80+ GOLD kan vara bättre? Eller är GOLD standard bara overkill? (Längre produktgaranti är dock inte att pinka på?)

Nybörjarfrågor:
* Ventilationen, fråga 2: På moderkortet finns plats för 2 chassifläktar och 1 CPU-fläkt. Måste alla fläktar anslutas via moderkortet? (Eller alternativt en fläktkontroller). Det går inte att bara mata ström direkt via nätagget?

* Hur får man tillgång till Inets sweclockerserbjudande med fri frakt? :/

Slutligen; Sorry för ett väldigt långt inlägg och har ni några övriga åsikter kring valet av utrustning som jag missat?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tackar

Ingen som känner för att läxa upp mig på nybörjarfråga #1? >.<

Permalänk
Medlem

PSUn du har nu duger, vilket en 750w gör med, ska väl gå att köra SLI på 650w t.o.m

Minns jag rätt brukar Asus mobos ha bra klocknings grejer med i bios/skiva man får till. Men detta är långt ifrån min expertis så någon annan får gärna skutta in och säga om de är fel ^^

2x Sparkle kort ska duga fint, min bror har det i sin burk och han har inga problem med för varma gpus. Sen att du fixar fin luftcirkulation skadar ju inte

Permalänk
Skrivet av Rah!:

Tackar

Ingen som känner för att läxa upp mig på nybörjarfråga #1? >.<

Går alldeles utmärkt att koppla fläktar direkt till nätagget!

Permalänk
Medlem

Du borde ha 1600MHz minnen istället för 1333MHz om du ska klocka.

Tex: https://www.inet.se/artikel/5305538/a-data-ddr3-4gb-2gbx2-160...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockeffs:

Du borde ha 1600MHz minnen istället för 1333MHz om du ska klocka.

Tex: https://www.inet.se/artikel/5305538/a-data-ddr3-4gb-2gbx2-160...

Fast moderkortet stödjer bara 2000(O.C.)/1333/1066MHz, så då måste jag sikta in mig på 2000 MHz minnen. Jag har även läst att det inte är någon större skillnad i prestanda mellan 1333 och 1600, så ser inte att det skulle ändras värst mycket från 1333 till 2000? (Prestanda i spel dvs. Jag är inte så fasligt intresserad av stora mediaapplikationer och dylikt, eller att Windows ska ladda tokfort (för det är det väl en SSD som gäller i vilket fall?))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rah!:

Fast moderkortet stödjer bara 2000(O.C.)/1333/1066MHz, så då måste jag sikta in mig på 2000 MHz minnen. Jag har även läst att det inte är någon större skillnad i prestanda mellan 1333 och 1600, så ser inte att det skulle ändras värst mycket från 1333 till 2000? (Prestanda i spel dvs. Jag är inte så fasligt intresserad av stora mediaapplikationer och dylikt, eller att Windows ska ladda tokfort (för det är det väl en SSD som gäller i vilket fall?))

om den kan ha 2000mhz minnen så borde den väl kunna köra 1600mhz?? o.O

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

om den kan ha 2000mhz minnen så borde den väl kunna köra 1600mhz?? o.O

Jag har ingen koll på sådant, utan utgår från att det som står på Inet stämmer mer eller mindre. Men jag kollade på Asus hemsida och hittade någon "qualified list of vendors" och där stod faktiskt 1600 MHz med, så köper nog sådana istället då

Hur är det med nätagg, är det god universell standard som gäller, så spelar ingen roll med passning om jag kör Corsair eller Fractal Design? För jag tycker ändå 750 W känns lockande.

Permalänk
Skrivet av Rah!:

Jag har ingen koll på sådant, utan utgår från att det som står på Inet stämmer mer eller mindre. Men jag kollade på Asus hemsida och hittade någon "qualified list of vendors" och där stod faktiskt 1600 MHz med, så köper nog sådana istället då

Hur är det med nätagg, är det god universell standard som gäller, så spelar ingen roll med passning om jag kör Corsair eller Fractal Design? För jag tycker ändå 750 W känns lockande.

Alla nätagg passar, men sen är det ju skillnad i kvalitet på de olika märkena. Men både Corsair och Fractal Design gör bra nätagg, så det blir nog bra med vilket som.

Permalänk
Medlem

Hmm... vet inte om det föredras ny tråd eller bump i detta forum, men inbillar mig att de flesta forum föredrar bumps (ger bättre sammanhang).

Det börjar verkligen klia i fingrarna på mig nu och jag känner att jag skulle vilja lägga av beställningen senast måndag. Det finns ett problem med detta dock; Det finns nästan inga moderkort inne på Inet. Beställningen ser i mångt och mycket ut som den som står i första posten, sånär som på att jag bytt minnen och moderkort (900 kr moderkort med SLI och 1600 MHz minnen). Jag funderar dock på att byta bana och skita i SLI.

Jag är dock kluven... 6000-serien ligger i hägringen och även om den kanske inte bjuder på något mästerkort a la 460 så lär det väl bjudas på en hel del godbitar för rimmliga priser där. Så jag överväger nu att helt enkelt beställa ett single 460 och köra på det så länge det orkar. Aja... dags för litet konkreta frågor:

TL;DR:
1. Är det dumt att slumpa SLI-möjligheten? Gör jag en stor ekonomisk förlust på att inte kunna köpa till ett extra 460 senare, snarare än att byta till ett nytt graffekort? (Jag misstänker att 2x460 lär prestera ungefär lika bra som ett budget kort för ~2k om 1-2 år? Vilket skulle innebära en förlust med andra ord)

2. Tog ej upp detta ovan, men hur är det med prollefläkten, jag förstår det som att den är ganska massiv. Finns det risk att den blir för tung och pajjar prolle/mobo? Såg att det finns "upphängningsvajrar" på Inet, men det kanske är totalt onödigt?

3. Hur är det med moderkortet och X6:an? Det ska stödja med senaste bios vet jag, men om det inte har det så må jag ju flasha det. Men hur fungerar det, startar datorn fast med bara 4 kärnor på X6:an, eller startar den inte alls? Går det att flasha ändå i så fall? Om detta redan finns besvarat i forumet så får ni gladeligen hänvisa mig dit