Vad kan Linux som inte Windows kan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Lekte precis lite med linux på en testdator; jag vet vad linux kan bättre. Irritera en ny användare riktigt ordentligt.

Du känner dig lika pigg som din avatar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du får nog jobba på formuleringen lite Jag vet inte om det är vad du frågar om, men visst går det att skapa en boot:bar USB med Windows 7 för installation. Har gjort en själv med MS verktyg. Fungerar på alla moderna PC (BIOS). Men det är inte samma sak som Ubuntus Live-CD.

Tyckte det var ganska tydligt. Windows 7 installerat på en USB-sticka, bootbart?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lekte precis lite med linux på en testdator; jag vet vad linux kan bättre. Irritera en ny användare riktigt ordentligt.

Ja här ligger windows steget före. Irriterar användare som använt det sedan 3.x tiden varje dag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Du känner dig lika pigg som din avatar?

Minst sagt... Massa proporities (eller vad det heter) som aldrig ville fungera. Till sist blev det Linux egen blåskärm....fast, svart...utan nånting på.

Skrivet av storsnusaren:

Ja här ligger windows steget före. Irriterar användare som använt det sedan 3.x tiden varje dag

Sant! Men det blir färgglatt när det är fel!

Permalänk
Medlem

Jag gillar det K.Mandla sa häromdagen:

Citat:

Linux is beautiful and clean and fast and creative — just about everything Windows isn’t.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

En sak som jag ofta tänkt på att Linux kan som Windows inte är lika bra på: lita på sin användare.

Ett givet exempel är vid uppdatering så vill Windows startas om och påminna om det hela tiden. Varför bara inte nämna ett en omstart krävs oc hsedan låta användaren själv bestämma när? Nu är detta ingen stor sak men det är utan tvekan en sådan som jag som användare bara stör mig på. Låt mig sköta mitt och inte systemet "sköta mig".

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vad är det som är irriterande? Att saker och ting inte heter exakt samma sak och finns på samma ställen som i Windows?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Har kört Linux i lite över en månad och måste säga att det är grymt bra!

Saker som Linux/Ubuntu är bättre på
Stabilt betydligt mindre krångel med Ubuntu än med Windows 7 på min stationära
Snabbt min bärbara i sign bootar nog snabbare än min stationära ( har inte kollat än men är väldigt säker på det )
Snyggt utseende ja det är snyggare än Windows. Och när man installerar Compiz tas allt till en ny nivå.
Man känner att det är en själv som håller i spakarna inte operativet. Som Kuufukuji förklarade i sitt inlägg.
Open Source baseras på öppen källkod!
Ubuntu Software Center funkar som Windows kontrollpanel men här kan du dessutom lägga till program enkelt!
Ger gammal hårdvara nytt liv igen!
Behöver ingen omstart efter en uppdatering av systemet/programvaran

Finns säkert mer men det är ett urval iallafall.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Avstängd

Jag har hört att man kan installera Linux på en USB sticka och sen boota från den stickan, på olika datorer med olika hårdvara. Om det är sant, så är det något som Windows inte kan.

När man installerar Windows så blir installationen låst till just din hårdvara, med såna drivrutiner etc. Det verkar som om Linux scannar igenom hårdvaran och laddar rätt drivrutiner varje gång man bootar. Windows laddar rätt drivrutiner när man installerar, inte vid boot. Byter du hårdvara i Windows så kanske inte datorn funkar sen. Du kan inte byta Windows hårddisk till en annan dator, t.ex. Men det kan du med Linux.

Verkar det som. Stämmer detta`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jag har hört att man kan installera Linux på en USB sticka och sen boota från den stickan, på olika datorer med olika hårdvara. Om det är sant, så är det något som Windows inte kan.

När man installerar Windows så blir installationen låst till just din hårdvara, med såna drivrutiner etc. Det verkar som om Linux scannar igenom hårdvaran och laddar rätt drivrutiner varje gång man bootar. Windows laddar rätt drivrutiner när man installerar, inte vid boot. Byter du hårdvara i Windows så kanske inte datorn funkar sen. Du kan inte byta Windows hårddisk till en annan dator, t.ex. Men det kan du med Linux.

Verkar det som. Stämmer detta`?

Jag har inte provat själv men eftersom en LiveCD är i princip det, ser jag ingen anledning till att det inte skulle fungera. Tror det t o m finns varianter av "liveCD" där, när du har det på ett USB, du kan ändra inställningar, installera saker osv, alltså precis som om det vore installerat där på.

Jag tror det är främst byte mellan moderkort som är ett hinder i windows, mindre förändringar brukar inte spela någon roll väl?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

citat:Ursprungligen inskrivet av Pappy
*Stabilitet.

Jag känner mig lite som djävulens advokat idag, men ligger windows verkligen under här? Som jag tolkade den ursprungliga frågan koncentrerar vi oss inte främst på servertillämpningar.

Jag, här ligger Windows verkligen under. Uptime på en windowsburk kontra en Linux burk är som att jämföra en insomnia-patient med en maratonlöpare.

*Säkerhetstänkande i grunden.

Numera finns väl detta även i windows, om än kanske inte lika naturligt.

Precis, det är inte naturligt och definitivt inte lika väl fungerande.

*Live-CD. Bästa som gjorts se'n skivat bröd.

Visst kan det vara roligt för att testa och i nödfall, men det är väl inget man använder särskilt ofta?

Jag använder det ofta. Dels när jag installerar en burk - fixa och trixa - sedan klicka INSTALL. Jag använder det ännu oftare för att kunna gå in och rädda filer på havererade Windows-burkar hos folk. Man vill ju inte få ev. virus om det är anledningen till haveriet (oftast är det bara ett registerhaveri dock). Som sagt - bästa sedan skivat bröd.

*Resurssnålhet. Varför köpa en ny burk med Vista när mycket prestanda äts upp av resursslösande krimskrams/lull-lull och felsatsningar.

Man förlorar dock en del på att inte använda windows; att scrolla en flashtung hemsida brukar till exempel vara en betydligt trevligare upplevelse i windows, även på äldre system.

Påminn mig: när kom flash10 64bit till Linux och windows?

*Uppdateringar - allt uppdateras kontinuerligt, även program.

Men å andra sidan är man ju rätt begränsad; även en gammal version av office är roligare än den senaste openoffice.

Jag kör Open Office på alla burkar, även windows. Minst lika trevligt och kontinuerligt uppdaterat. Sega och bloatade MS Office är borta sedan länge, även på mina Windows-burkar.

*Pakethanterare. Helt suveränt.
*Valfrihet. GUI, Filsystem etc... en flora att välja bland.

Är det då dessa som är höjdpunkterna?

Jag tror du friserade mitt inlägg lite väl mycket (av anledning såklart):
*Virus - vad är det?
*Open Source - alla har insyn.
*Pakethanterare är ju helt underbart. Slippa leta efter småprogram i någon exe-fil på nätet. Uppdatering automatiskt också.
*Valfrihet. Hur viktigt som helst. Välja GUI helt fritt... välja FS efter användning.... etc... slippa vara instängd i ett hörn av MICROS~1.

Alla saker jag skrev ner (plus en himla massa mer) är höjdpunkter.

- Enda höjdpunkten att ha kvar Windows är följande:
*Vill du leka och spela - kör windows. Alla spel funkar inte i Wine, än.

Jag har haft servers som stått och kört win2000 advanced server och win2003 server datacenter och enterprise edition med uptime på flera år. Aldrig några problem. Resten beror på SBT syndromet, dvs den som sitter bakom tangentbordet och hur saker konfigureras.

Prestandamässigt i alla tester jag sett i olika program till spel så har Windows alltid varit snabbare och är fortfarande. Det fungerar för majoriteten av folk och är enkelt om man ska göra enkla uppgifter som majoriteten gör. Även mer avancerade fungerar utmärkt i Windows och behöver inte se ut som Matrixkod på skärmen.

Virusskaparna attackerar givetvis den plattform som är mest utsatt, dvs den som är mest utberedd. Svar Windows. Windows anses inte osäkert för i regel vem som helst om det är korrekt inställt med win-uppdateringar och dess säkerhetstillägg som finns med. Många får virus på grund av sin dumhet också och öppnar vilken exekverbar fil som helst. Skadliga sådana finns till *nix också.

I ett superdator system eller större servers så är Linux utmärkt. Det är dess natur och även att fungera med allt. Windows är en plattform gjort för en processorarkitektur (även om det gjorts lite fulingar hit och dit med t.ex NT för DEC's Alpha processorer, MIPS osv) och det är x86/x86-64/win som är en lyckad lösning för persondatorer.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Nu är jag förvisso en sådan som inte vill använda windows till stor del av rent ideologiska skäl, men det finns några andra viktiga poänger också som folk kanske inte tänker på på rak arm:

- Insynsmöjligheter i systemet. Om jag får problem med något i windows och får upp en felmeddelanderuta står det oftast "okänt fel" eller "fel i minnesadress 0x1234abcd", eller så fryser programmet bara. I linux finns det i princip alltid möjlighet att gå till botten med problemet, titta i loggfilerna, dmesg, syslog etc. Det går nästan ALLTID att härleda problem i linux hela vägen till källan, detta finner jag ofta mycket svårt i windows. Det faktum att man inte är beroende av äckliga GUIn och sånt för att pilla på inställningar i linux (alla gui'n modifierar i praktiken en .conf-fil någonstans, så om man vill kan man kika direkt där istället) är en stor del av detta.

- Ruttnandet. Det är välkänt att programinstallationer/avinstallationer i Windows lämnar kvar drivrutiner, inställningar och andra spår i systemet och i registret vilket gör att systemet blir trögare och trögare med tiden och måste i regel ominstalleras då och då för att förbli användbart. Detta fenomen finns inte (eller är åtminstone minimerat) i linux. Mina installationer är i regel flera år gamla och precis lika snabba som när de var nya.

Sen är ju alla uppenbara punkter som tex att det är fritt att använda hur man vill, var man vill osv utan att betala licenspengar till ett girigt företag självklart viktigt också. Samt det faktum att man slipper bli behandlad som en tjuv när man använder mjukvaran (WGA någon?)

Det någon sa om att linux har dåliga drivrutiner och således ger sämre prestanda än windows är för det mesta inte sant längre. Det absolut största problemet när det gäller åtminstone spelande heter Direct3D (vilket är stängt, utvecklat av microsoft och fungerar mindre bra i linux/wine), som Microsoft gör allt de kan för att hålla kvar utbecklarna i så att inte linux ska kunna nå konkurrensmöjlighet. De flesta spel utvecklade i och/eller med stöd för OpenGL fungerar mycket bra i linux/wine, i många fall precis lika bra som i Windows.

Jag ser fram emot den dagen (förhoppningsvis ganska snart eftersom Valve sagt så) då Steam släpps för linux och dess spel portas. Jag tror att användarskaran kommer tippa rejält till linux fördel då, eftersom steam är en väldigt stor del av dagens spelande och just detta är den absolut största bromsklossen för linux.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2good4you:

Jag har haft servers som stått och kört win2000 advanced server och win2003 server datacenter och enterprise edition med uptime på flera år. Aldrig några problem. Resten beror på SBT syndromet, dvs den som sitter bakom tangentbordet och hur saker konfigureras.

Inte helt sant, ja alltså inte vad du gjort, utan slutsatsen att resten beror på SBT. SBT kan mycket väl ha sitt ursprung i utvecklarna av tredje parts mjukvara som du/företaget är beroende av. Windows 2003 64bit är egentligen bra, men samtidigt kan man stöta på drivrutiner av respekterade företag vilka orsakar horribla minnesläckor. OK, det går att "konfigurera" genom skript som t ex startar om processer vid tider där detta inte har någon inverkan på arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Prestandamässigt i alla tester jag sett i olika program till spel så har Windows alltid varit snabbare och är fortfarande. Det fungerar för majoriteten av folk och är enkelt om man ska göra enkla uppgifter som majoriteten gör. Även mer avancerade fungerar utmärkt i Windows och behöver inte se ut som Matrixkod på skärmen.

Virusskaparna attackerar givetvis den plattform som är mest utsatt, dvs den som är mest utberedd. Svar Windows. Windows anses inte osäkert för i regel vem som helst om det är korrekt inställt med win-uppdateringar och dess säkerhetstillägg som finns med. Många får virus på grund av sin dumhet också och öppnar vilken exekverbar fil som helst. Skadliga sådana finns till *nix också.

I ett superdator system eller större servers så är Linux utmärkt. Det är dess natur och även att fungera med allt. Windows är en plattform gjort för en processorarkitektur (även om det gjorts lite fulingar hit och dit med t.ex NT för DEC's Alpha processorer, MIPS osv) och det är x86/x86-64/win som är en lyckad lösning för persondatorer.

Behövs det ingen reboot när du kört Windows update eller dylikt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saddam, det stämmer. Du kan ta en hårddisk med installerad Linux och flytta till en annan dator och allt fungerar.

Permalänk
Medlem

vad kan linux som inte windows kan?

det mesta har väl sagts men det jag inte hittar är att det är linux-baserad programvara som kan omvandla min nintendo ds till en multimedia spelare med möjlighet till uppkoppling till wlan

:q!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3NSCH:

vad kan linux som inte windows kan?

det mesta har väl sagts men det jag inte hittar är att det är linux-baserad programvara som kan omvandla min nintendo ds till en multimedia spelare med möjlighet till uppkoppling till wlan

:q!

och de 1a Ps 3orna

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Det har väl sagt jag vet inte hur många gånger nu, men Linux är oerhört smidigt när installationer flyttas från dator till dator. Min nuvarande installation av Arch bootade upp ikväll efter att ha för tredje gången migrerat till fullständigt utbytt hårdvara, och tredje hoppet vad gäller socket också. Ingen förberedelse, bara att plugga ur och sedan sätta in den nya hårdvaran, och rubbet fungerar.

Det är så här det ska vara.

Permalänk
Medlem

.....gör beroende, hittade denna bug-report: https://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=626593

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla inbitna windows anv (inkl mig förut) tycker att windows är så enkelt o smidigt osv osv. Om detta är sant så är det väldigt märkligt att jag förut fick supporta min fru minst en gång i veckan, av olika anledningar.. Blev så trött på det så jag lade in ubuntu o gjorde det lite windows likt eftersom de små liven är rätt konservativa. Numera behöver hon väldigt sällan hjälp..
Klart windows är enkelt om man använt det flitigt i flera år. O om linux är så svårt o bökigt (beror såklart på vilken dist man väljer) så är det väl väldigt märkligt att en person som är helt ointresserad av allt som har med datorer att göra behöver mindre hjälp med ubuntu.

Permalänk
Avstängd

En sak som man ska tänka på om man har en äldre Windows XP dator är att Ubuntu kan bli segt och tungdrivet på en sådan burk.
Ubuntu/Gnome är rätt krävande. Välj en distribution som har Lxde skrivbordet eller Xfce i så fall om man inte vill uppgradera hårdvaran.
http://lxde.org/
Xfce - Desktop Environment

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

En sak som man ska tänka på om man har en äldre Windows XP dator är att Ubuntu kan bli segt och tungdrivet på en sådan burk.
Ubuntu/Gnome är rätt krävande. Välj en distribution som har Lxde skrivbordet eller Xfce i så fall om man inte vill uppgradera hårdvaran.
http://lxde.org/
Xfce - Desktop Environment

Som nedanstående?

lubuntu | light Ubuntu for faster computing
Xubuntu Home Page | Xubuntu

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gothenburg:

Lubuntu kör jag som extraskrivbord med min snabba burk och det funkar prima...

Bara att installera Lubuntus metapaket om man redan har Ubuntu

sudo apt-get install lubuntu-desktop

Sen loggar man ut, markerar användarnamn, bytter session längt ner och loggar in....

Kul omväxling....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem

Vad sägs om att ta en gammal seg notebook ifrån ett årtionde bort plus några år, strunta i att ladda en grafisk miljö (X), och ändå ha en fullt fungerande miljö:

- e-post hanterare och kalender
- klienter för diverse sociala media
- webbläsare med grafisk visning i framebuffer
- bildvisare i framebuffer
- dokumentvisare genom att läsa ps eller pdf-filer
- video i framebuffer

Nja, jag tror inte Windows klarar det.

Permalänk
Medlem

köpte en ny laptop och vill ha vmware på den (ok, ingen öppen källcode men ack så smidigare än virtual box), anslöt till en annan burk i huset där jag har flera OS installerat under vmware, kopierade bara hela mappen vmware till /home/name och slapp så installera om alla os som redan fanns där, tror inte heller att win klara detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

köpte en ny laptop och vill ha vmware på den (ok, ingen öppen källcode men ack så smidigare än virtual box), anslöt till en annan burk i huset där jag har flera OS installerat under vmware, kopierade bara hela mappen vmware till /home/name och slapp så installera om alla os som redan fanns där, tror inte heller att win klara detta

Du hade kunnat kopiera hela mappen till en Windows maskin och kört vidare utan problem. OS-et i fråga är irrelevant i detta sammanhang (läs: är en av huvudorsakerna till att använda VMware).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

...ok, det hade jag ingen aning om

Visa signatur

Permalänk
Medlem

VMware är inge bättre än Virtualbox där. VB kan göra precis samma sak och som Weeblie säger så spelar OS ingen roll heller.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Vad sägs om att ta en gammal seg notebook ifrån ett årtionde bort plus några år, strunta i att ladda en grafisk miljö (X), och ändå ha en fullt fungerande miljö:

- e-post hanterare och kalender
- klienter för diverse sociala media
- webbläsare med grafisk visning i framebuffer
- bildvisare i framebuffer
- dokumentvisare genom att läsa ps eller pdf-filer
- video i framebuffer

Nja, jag tror inte Windows klarar det.

Ncurses är en grafisk miljö. Video i framebuffer är en grafisk miljö. Bara för att man inte använder X11 så kan det vara ett gui. Ser ingen mening tbh att dessa onödiga tekniker finns. De är en kvarleva pga att X11 suger och inget gui-system gör det rätt i *nix. Dock så gör windows inte det bättre utan faktiskt ännu sämre.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagle:

Ncurses är en grafisk miljö. Video i framebuffer är en grafisk miljö. Bara för att man inte använder X11 så kan det vara ett gui. Ser ingen mening tbh att dessa onödiga tekniker finns. De är en kvarleva pga att X11 suger och inget gui-system gör det rätt i *nix. Dock så gör windows inte det bättre utan faktiskt ännu sämre.

Klart det kan vara ett gui även utan X11, men då är det ett grafiskt interface och inte nödvändigtvis en grafisk miljö. Vet inte om det är rätt sätt att skilja det på, men det är så jag ser det iaf.

Visa signatur