Nätverk mellan två hus med backup:er i båda husen!

Permalänk
Medlem

Nätverk mellan två hus med backup:er i båda husen!

Hej

Ska bygga ett nätverk som ska täcka två hus. Går redan en nätverkssladd(CAT5) mellan husen i ett rör under marken. Båda husen ska ha en varsin backup(NAS-server) som ska kunna kopiera och spegla varandras data. Det ena huset ska ha en router med bra trådlös täckning och 4st 1GB portar. Det andra ska ha en typ av switch/accesspoint med trådlös täckning och 4st 1GB portar.

Ska jag kanske byta ut kabeln mellan huset till en CAT6 istället? Ena huset har internet det andra får internet genom sladden.

Behöver hjälp med att få NAS-servrarna att spegla varandras data utan att störa trafiken när man tankar osv.
Sen ska jag även dela upp utrymmet på hårddiskarna så att alla i husen får en del var med lösenord som skydd och en bit som ska vara gemensam för alla. Totalt kommer det finnas 4TB utrymme för alla användare.

Jag behöver:

1. 2 styck liknande NAS-servrar. Ska klara hårddiskar på 2TB och ha plats för 2 hårddiskar. Så bra prestanda som möjligt per NAS-server! Max 3000Kr/stycket!

2. 1 styck router som ska klara många samtidiga anslutningar(när man laddar ner via utorrent*), Den ska ha 4 st 1GB portar och bra täckning för det trådlösa. Max 1300kr!

3. 1 styck Switch/accesspoint som också ska klara många samtidiga anslutningar(*). Behöver inte vara den allra bästa på trådlöst men man ska ha möjlighet att koppla upp sig trådlöst på den. 4 portar 1GB trådat är ett måste! Max 800kr

4. 4 stycken hårddiskar anpassade för att vara på hela tiden! Pris per hårddisk så billigt som möjligt! Går en sönder byter man bara ut den.

Tackar alla som hjälper till!

Mvh

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Netgear 3500L kan du nog göra vad som helst med om du kör tomato eller DD-wrt, övertygad att du skulle kunna konfigurera dom som både AP och router, 4st Gbit portar 300Mbit trådlöst, priset är bra på dustin just nu, tror det var under 700:- st.

För 700kr så hittar du ingen switch och accesspunkt för, Accesspunkter brukar kosta skjortan om man jämför med en trådlös router vilka man till 95% kan konfigurera till AP/switch genom att stänga av DHCP.

På vissa routrar kan man konfa WAN-porten så att den blir LAN, vips så har man 5 GB portar.

Tror den nyaste original firmware till 3500L har ökat max antal samtidiga anslutningar till 4096st

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Många Linksys-modeller och vissa Netgear-modeller av routrar kan man slänga in DD-WRT på, där kan man konfigurera om apparaterna till accesspunkter istället, då får man en AP med inbyggd switch, man sparar då ett par kronor igenom att köpa en apparat istället för två.
Kan vara lite bökigt att konfigurera, hade lite problem med en Linksys WRT-54G men det löste sig efter lite pillande.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Netgear 3500L kan du nog göra vad som helst med om du kör tomato eller DD-wrt, övertygad att du skulle kunna konfigurera dom som både AP och router, 4st Gbit portar 300Mbit trådlöst, priset är bra på dustin just nu, tror det var under 700:- st.

För 700kr så hittar du ingen switch och accesspunkt för, Accesspunkter brukar kosta skjortan om man jämför med en trådlös router vilka man till 95% kan konfigurera till AP/switch genom att stänga av DHCP.

På vissa routrar kan man konfa WAN-porten så att den blir LAN, vips så har man 5 GB portar.

Tror den nyaste original firmware till 3500L har ökat max antal samtidiga anslutningar till 4096st

Skrivet av sYph:

Många Linksys-modeller och vissa Netgear-modeller av routrar kan man slänga in DD-WRT på, där kan man konfigurera om apparaterna till accesspunkter istället, då får man en AP med inbyggd switch, man sparar då ett par kronor igenom att köpa en apparat istället för två.
Kan vara lite bökigt att konfigurera, hade lite problem med en Linksys WRT-54G men det löste sig efter lite pillande.

Kan väl säga att jag inte ska modifiera något. Allt är egentligen för företaget så garantier är viktiga att de behålls. Ska bara kopplas in och köras. Jag behöver rätt utrustning inte något som jag ska behöva mixtra med för att få det bra...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

NETGEAR READYNAS NV+ GIGABIT (NO DISK) SATA - Nätverkslagring med RAID/hotswap, 4st HD-platser, printserver m.m - Produktinformation
Verkar ha det du behöver.

Tyvärr är prestanda med enheter i den här klassen katastrofal, så ingen risk att ditt gigabitnätverk ska bli lidande.

Står att den bl.a klarar "backup till andra nas-enheter"

Så jag hade satsat på att kolla upp hur det systemet fungerar, och köpt en betydligt sunkigare sekundär NAS som enbart går som backup mot den andra.

Fast sen beror det ju på vad för sorts användning du kommer ha, om dessa 4 personer kommer lagra större filer flitigt, så kan ju läs/skriv börja flaska, och då kanske det är smartare att sätta 2 personer på varje NAS för att bättre utnyttja hårdvaran.