Permalänk

Fotografera utan objektiv?

Tja!

Som titeln lyder, får jag fotografera utan objektivet? Jag är bara lite nyfiken på vad som händer då och hur den resulterande bilden blir egentligen. Men om det förstör kameran så låter jag helst bli. Så den här tråden är väl tänkt som verklighetskontroll, för att se om någon redan har testat.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Det går fint, men blir inget vettigt bara rakt av.
Gör ett litet hål i en pappersbit och använd det som lins, tada! Och du har skapat dig en hålkamera.
Ex:
Nålhålskamerans dag den 25:e | Fotofeber

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Hedersmedlem

Jasså, jag trodde kameran skulle känna av att det inte satt något objektiv och vägra. Coolt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shimonu:

Jasså, jag trodde kameran skulle känna av att det inte satt något objektiv och vägra. Coolt

Det beror vilken kamera du har. Det är inte alla kameror som tillåter det. Kolla om det går att ändra det i menyn.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kent:

Det beror vilken kamera du har. Det är inte alla kameror som tillåter det. Kolla om det går att ändra det i menyn.

Något specifikt jag ska leta efter? Har kollat igenom men tyckte inget direkt sa "Låt mig fotografera utan ett objektiv". Det finns en inställning, signal, som jag inte vet vad den gör.

Jag har Nikon D60.

Permalänk
Medlem

Har du provat att bara ta av objektivet och trycka av en bild?

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, står att inget objektiv är anslutet. Och händer inget om man försöker ta bild.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Japp, står att inget objektiv är anslutet. Och händer inget om man försöker ta bild.

Ställ den i manuellt läge så ska det funka

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk

Haha, så roligt man kan ha med en bit papper.

Jag testade först att ta en bild utan något objektiv på med min 50D. Som du sa, det blev inget bra av det. Det var bara en enda vit, lite gulaktig sörja av det. Jag tog bilden igår kväll med glödlampor som ljuskälla så det förklarar den gulaktiga nyansen.

Jag testade idag att använda ett papper. Jag tog ett A4 ark av tjockleken 160 g/m2 och klippte det i tre lika stora bitar längs långsidan. Sedan klippte jag ut några cirkulära skivor av det som jag experimenterade lite med. Jag hittade ett sy-kit där jag plockade ut några knappnålar och säkerhetsnålar som jag använde för att borra hålen med.

De resulterande bilderna blev i regel blåa, oavsett hur stort hål jag borrade i pappret. Jag provade att måla pappret med svart tuschpenna och då blev det något bättre resultat. Bilderna blev lite skarpare känns det som men det var fortfarande inte några dugliga bilder.

Jag använde ett helvitt A4 ark och det var nog en del av problemet. Därför blev det lite bättre när jag målade pappret svart. Men ändå inte full tillräckligt bra för att kallas duga.

Har det någon betydelse vad det är för färg på pappret eller räcker det med att det bara inte släpper igenom ljuset (oavsett färg)?

Hur påverkar storleken på hålet den resulterande bilden? För mig känns det som att bilden blir skarpare när hålet är mindre, kan det stämma?

I galleriet på Worldwide Pinhole Photography Day hittade jag ett bidrag från Sverige (april 2010) där det stod i kommentaren till bilden att han eller hon använt ett papper (tror jag) med ett 6 mm hål och ovanpå det en aluminium skiva med ett 0,25 mm hål. Först funderar jag på varför man staplar två skivor på varandra med olika stora hål, och sedan funderar jag på hur man lyckas borra ett 0,25 mm hål i aluminium billigt. Vad säger ni?

Nåja, jag får experimentera vidare. Det här var ju riktigt roligt faktiskt.

P.s. Har nålhålskameran eller nålhålsfotografering verkligen en egen dag som man firar (25 april)?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Japp, står att inget objektiv är anslutet. Och händer inget om man försöker ta bild.

Jag försökte ladda ner manualen till Nikon D90 från Nikons svenska webbplats men jag fick inte ladda ner den.

Efter att ha valt DSLR som produktgrupp, Konsument och D90 så fick jag följande glada hälsning.

Citat:

"Hämtningsbara användarhandböcker
För att få åtkomst till de hämtningsbara användarhandböckerna krävs produktregistrering."

Skärmbild: http://img828.imageshack.us/img828/6628/20100823nikonsupportc...

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Inte utan manualen i alla fall. Sedan vet jag inte om det ens står något i manualen om det här med detektering av objektiv. Notera alltså att det inte behöver stå specifikt "så här ska du göra när du vill ta bilder utan objektiv och leka lite med nålhålsfotografering". Det är funktionen som känner av objektivet som du ska titta närmare på.

Jag tänkte själv köpa en Nikon D90 men valde istället en Canon 50D för tre veckor sedan. Men det är fult av Nikon att inte lägga upp manualer och göra dessa fritt tillgängliga på sin webbplats. Det är riktigt dåligt. Det hade inte jag varit nöjd med om jag hade valt Nikon. Så jag känner mig lite tursam nu i och med att jag valde Canon. Dels för att jag kan ladda ner deras manualer helt fritt, utan någon registrering, och dels för att min 50D skjuter nålhålsbilder out-of-the-box som man säger på engelska, dvs. utan att först behöva ställa in något.

Du måste som sagt titta närmare på funktionen för automatisk detektering av objektiv. Jag har en känsla av att det är där det bråkar. Slå en signal till Nikon (08-594 109 00) eller kolla manualen själv. Ett tips är att du öppnar den digitala versionen av manualen som du antagligen har fått på en CD skiva med kameran. Då ska du kunna göra en snabb sökning på termer som "objektiv" och "detektering" i hela manualen och snabbt hitta relevant information.

Jag hoppas att det löser sig.

Skrivet av Zax:

Ställ den i manuellt läge så ska det funka

Du verkar vara på spåret till hur man får den att ta bilder utan objektiv. När du skriver att han ska ställa in kameran i manuellt läge, vad menar du då? Är det manuell fokusering du menar?... jag förstår inte hur det ska hjälpa om man ändå ska ta av objektivet, och omkopplaren för fokuseringsmetod sitter på objektivet hos Nikon.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Zax:

Ställ den i manuellt läge så ska det funka

Jag kom just på att du antagligen syftade på inställningsratten för fotograferingsmetod. Duh! Jag var lite trögfattad idag. Kan bero på att jag haft problem med störande grannar den här helgen.

Men på min 50D så kunde jag fota utan objektiv även i programläget. Jag har dock inte testat att fota med några andra metoder. Men du kan ju ha rätt, det kan vara så att det där fungerar olika mellan Nikon och Canon. Även om det skulle förvåna mig om det är så att man verkligen måste ställa kameran i manuellt läge med Nikon för att ta bilder utan objektiv. Canon och Nikon kameror är ofta väldigt lika och det som finns på den ena finns också på den andra och fungerar på liknande sätt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Du verkar vara på spåret till hur man får den att ta bilder utan objektiv. När du skriver att han ska ställa in kameran i manuellt läge, vad menar du då? Är det manuell fokusering du menar?... jag förstår inte hur det ska hjälpa om man ändå ska ta av objektivet, och omkopplaren för fokuseringsmetod sitter på objektivet hos Nikon.

Nej, jag menar att du vrider ratten till M-läget. Det funkar inte att använda bländar-/slutarprioritet eller autoläget eftersom kameran då måste kunna kommunicera med objektivet, men om du ställer den i manuellt läge (M) så ställer du in alla inställningar själv och kameran gör inget annat än att öppna och stänga slutaren, och då funkar det även utan objektiv anslutet.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Skrivet av Zax:

Nej, jag menar att du vrider ratten till M-läget. Det funkar inte att använda bländar-/slutarprioritet eller autoläget eftersom kameran då måste kunna kommunicera med objektivet, men om du ställer den i manuellt läge (M) så ställer du in alla inställningar själv och kameran gör inget annat än att öppna och stänga slutaren, och då funkar det även utan objektiv anslutet.

Kanoners!

Jag insåg inte som sagt att det var fotograferingsmetoden du syftade på.

Men då är det väl en sak som skiljer sig mellan Nikon och Canon. För jag kunde som sagt ta bilden även med programläget (P) med Canon 50D. Men det kan förklarar de dåliga bilderna också.

P.s. Jag såg nu att det är en D90 du har. Då har du kunnat testa det här och jag tror säkert att det är så det funkar då på den kameran. Det är bra att det funkar i alla fall, även om man måste ställa in kameran i ett visst läge.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag har haft endel roligt med detta. En gång fick jag ett trasigt 18-55. Jag tog isär objektivet och använde mig endast av bländaren + frontglaset. Jag höll alltså alla glasbitar i handen, iprincip. Massa ljus sipprade in i från sidorna vilket gav bilderna en ganska drömmisk känsla, blev ju även tilt shift (appropå det kan ni testa att ta ert vanliga objektiv och bara hålla det framför kameran, väldigt nära, för att kunna göra tilt shift bilder. Kvalitén blir inte optimal men ändå roligt att testa)

Så här blev det med mitt trasiga 18-55:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Haha, så roligt man kan ha med en bit papper.

I galleriet på Worldwide Pinhole Photography Day hittade jag ett bidrag från Sverige (april 2010) där det stod i kommentaren till bilden att han eller hon använt ett papper (tror jag) med ett 6 mm hål och ovanpå det en aluminium skiva med ett 0,25 mm hål. Först funderar jag på varför man staplar två skivor på varandra med olika stora hål, och sedan funderar jag på hur man lyckas borra ett 0,25 mm hål i aluminium billigt. Vad säger ni?

Nåja, jag får experimentera vidare. Det här var ju riktigt roligt faktiskt.

P.s. Har nålhålskameran eller nålhålsfotografering verkligen en egen dag som man firar (25 april)?

Aluminiumfolie + synål är ett ganska billigt sätt...

Och givetvis har hålkameran en egen dag!

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."