Haha, så roligt man kan ha med en bit papper.
Jag testade först att ta en bild utan något objektiv på med min 50D. Som du sa, det blev inget bra av det. Det var bara en enda vit, lite gulaktig sörja av det. Jag tog bilden igår kväll med glödlampor som ljuskälla så det förklarar den gulaktiga nyansen.
Jag testade idag att använda ett papper. Jag tog ett A4 ark av tjockleken 160 g/m2 och klippte det i tre lika stora bitar längs långsidan. Sedan klippte jag ut några cirkulära skivor av det som jag experimenterade lite med. Jag hittade ett sy-kit där jag plockade ut några knappnålar och säkerhetsnålar som jag använde för att borra hålen med.
De resulterande bilderna blev i regel blåa, oavsett hur stort hål jag borrade i pappret. Jag provade att måla pappret med svart tuschpenna och då blev det något bättre resultat. Bilderna blev lite skarpare känns det som men det var fortfarande inte några dugliga bilder.
Jag använde ett helvitt A4 ark och det var nog en del av problemet. Därför blev det lite bättre när jag målade pappret svart. Men ändå inte full tillräckligt bra för att kallas duga.
Har det någon betydelse vad det är för färg på pappret eller räcker det med att det bara inte släpper igenom ljuset (oavsett färg)?
Hur påverkar storleken på hålet den resulterande bilden? För mig känns det som att bilden blir skarpare när hålet är mindre, kan det stämma?
I galleriet på Worldwide Pinhole Photography Day hittade jag ett bidrag från Sverige (april 2010) där det stod i kommentaren till bilden att han eller hon använt ett papper (tror jag) med ett 6 mm hål och ovanpå det en aluminium skiva med ett 0,25 mm hål. Först funderar jag på varför man staplar två skivor på varandra med olika stora hål, och sedan funderar jag på hur man lyckas borra ett 0,25 mm hål i aluminium billigt. Vad säger ni?
Nåja, jag får experimentera vidare. Det här var ju riktigt roligt faktiskt.
P.s. Har nålhålskameran eller nålhålsfotografering verkligen en egen dag som man firar (25 april)?