Kompis ska köpa ny dator - Tips på ändringar?

Permalänk
Inaktiv

Kompis ska köpa ny dator - Tips på ändringar?

Tjena!

Min kompis ska köpa ny dator nu (finally, efter att ha kört på sin bärbara som knappt klarat Warcraft3 på lägsta ^^) och jag tänkte höra med er om man skulle kunna göra lite ändringar på delarna så den skulle prestera en aning bättre!

Här är länken - Komplett.se

Priset bör hållas kvar runt 5000:-

Är det någon som vet vad datorn pallar? Om man tar Crysis tex, hur skulle den klara sig grafikmässigt?
Klarar den Low, Medium, High eller Very high på intsällningarna? (very high e jag säker på att den inte klarar, men men ^^)

Tacksam för hjälp! =D

Permalänk
Medlem

Tja, low/medium kan den nog klara av med lite lagg. 60+ fps konstant kan du absolut inte räkna med den riggen.

Krävs ett kraftfullare grafikkort för det.

Permalänk
Hedersmedlem

misstänker att OS skall vara inkluderat, men är montering något som ni skulle tänka er att göra?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av anon149931:

Tjena!

Min kompis ska köpa ny dator nu (finally, efter att ha kört på sin bärbara som knappt klarat Warcraft3 på lägsta ^^) och jag tänkte höra med er om man skulle kunna göra lite ändringar på delarna så den skulle prestera en aning bättre!

Här är länken - Komplett.se

Priset bör hållas kvar runt 5000:-

Är det någon som vet vad datorn pallar? Om man tar Crysis tex, hur skulle den klara sig grafikmässigt?
Klarar den Low, Medium, High eller Very high på intsällningarna? (very high e jag säker på att den inte klarar, men men ^^)

Tacksam för hjälp! =D

Kanske pallar Crysis på Low i 1280x1024 och kan få upp mot en 30fps, det vette*** igentligen. Gissar på att processorn kommer flaska riktigt rejält.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Inaktiv

Det verkar vara mer lovande!

Tack! =D

Permalänk
Hedersmedlem

De priserna från prisjakt är det billigaste alternativet från olika butiker utan frakt. Dessutom saknas både operativsystem och montering där. Alltså skulle detta alternativ sluta på ca 2300:- mer. Och 7400:- är ju lite över budget.
Däremot var sweclockerstråden ett bra förslag om du vill förkovra dig lite.

Jag har satt ihop ett system med väldigt lika delar som kompletts erbjudande, och landar på ca 5000:- inklusive OS, men utan montering och utan 3 års garanti. Erbjudandet är bra, men det är inte någon fantastisk spelmaskin. För 1500 - 1600 kronor mer får man ganska mycket bättre prestanda men jag förstår samtidigt att dessa pengar inte finns för tillfället.

EDIT: Lite mer klarspråk. Skall montering och OS vara inkluderat så har vi ca 3000:- att spendera på hårdvara. Det är alldeles för snäv budget för att kunna konkurrera med kompletts erbjudande. Innan vi vet dessa ramar är det svårt att ge ett bättre svar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

De priserna från prisjakt är det billigaste alternativet från olika butiker utan frakt. Dessutom saknas både operativsystem och montering där. Alltså skulle detta alternativ sluta på ca 2300:- mer. Och 7400:- är ju lite över budget.
Däremot var sweclockerstråden ett bra förslag om du vill förkovra dig lite.

Jag har satt ihop ett system med väldigt lika delar som kompletts erbjudande, och landar på ca 5000:- inklusive OS, men utan montering och utan 3 års garanti. Erbjudandet är bra, men det är inte någon fantastisk spelmaskin. För 1500 - 1600 kronor mer får man ganska mycket bättre prestanda men jag förstår samtidigt att dessa pengar inte finns för tillfället.

Sätta ihop datorn ska jag nog klara av. Operativsystem har vi redo...

Fast jag snackade lite med honom nu och han sa att priset kan gå över 5000:-, men 6000 är absolut max

Fler förslag kan gärna läggas fram eller om någon har lust att säga lite olika modifikationer på kompletts paket

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon149931:

Sätta ihop datorn ska jag nog klara av. Operativsystem har vi redo...

Fast jag snackade lite med honom nu och han sa att priset kan gå över 5000:-, men 6000 är absolut max

Fler förslag kan gärna läggas fram eller om någon har lust att säga lite olika modifikationer på kompletts paket

Perfa. Ska se vad jag kan göra

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Här är ett förslag. Processorn har fått dubbla antalet kärnor. Hade kunnat gå upp till lite bättre inom ramen, men det räcker säkerligen. Tanken var ju att vi skulle hålla budget så nära 5000:-, inte 6000:- som möjligt.
4gig ram istället för 2.
Grafikkortet är ganska mycket bättre och det var ju spel denna var tänkt för ;).

Man kan ju prioritera lite annorlunda med nätagg, moderkort och chassi, men jag föredrog att pressa just spelprestandan här.

Jo, en sak som bör tilläggas är att en extra chassifläkt bör införskaffas. Den som medföljer kommer nog inte räcka för att hålla systemet kallt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Här är ett förslag. Processorn har fått dubbla antalet kärnor. Hade kunnat gå upp till lite bättre inom 6000:- ramen, men det räcker säkerligen.
4gig ram istället för 2.
Grafikkortet är ganska mycket bättre och det var ju spel denna var tänkt för ;).

Man kan ju prioritera lite annorlunda med nätagg, moderkort och chassi, men jag föredrog att pressa just spelprestandan här.

Jo, en sak som bör tilläggas är att en extra chassifläkt bör införskaffas. Den som medföljer kommer nog inte räcka för att hålla systemet kallt.

http://i34.tinypic.com/34sgtc2.jpg

Ser väldigt fint ut!

Den extra chassie fläkten ska nog inte heller vara några problem

Tack för hjälpen! =D