Distansavtalslag och testande av laptop
Hej! Har haft ett mailutbyte med ett företag vi kanske inte ännu behöver nämna vid namn.
Det hela började med att jag skulle köpa en ny laptop. Företaget har en butik i min stad, men eftersom de inte hade visningsexemplar av datorn jag var intresserad av ville jag såklart kunna lämna tillbaka om byggkvalitet och skärm inte uppfyllde förvändningarna. Alternativet var då att beställa online för att isf ha rätt att skicka tillbaka enligt distansavtalslagen, men då detta såklart kostar frakt och är bökigt ville jag såklart handla i butik. Nedan är den kompletta konversationen mellan mig och företaget (samma person på kundtjänst).
Om ni inte orkar läsa kan vi väl diskutera vad som faktiskt är rätt. Kan man starta upp en laptop UTAN att fylla i några uppgifter, registrera produkter och liknande och lämna tillbaka enligt distansavtalslagen?
Länkar jag hänvisar till i det långa inlägget nedan är, tillsammans med mina huvudargument
Konsumentverket ( Ångerrätt vid distanshandel - Konsumentverket ) skriver att "Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."
och
Ett fall i ARN tar också upp en liknande händelse, även om kunden här har fyllt i personuppgifter och gjort vissa inställningar och också fått avslag i ARN (med reservering av en ledarmot): ARN Referat
>> Hej!
>> Jag är intresserad av att köpa en laptop hos er. Då ni har en butik
>> i min stad är ju detta väldigt enkelt, men tyvärr har ni ju inte
>> visningsexemplar uppe. Ett alternativ för att kunna kontrollera
>> produkten är att beställa hem via postorder och nyttja
>> distansavtalslagen om jag inte är nöjd med byggkvaliteten (enligt
>> kundservice-sidorna går det ju att lämna in i butik också), men
>> gäller samma ångerrätt om jag köper via butik? Dvs att jag kan öppna
>> upp, inspektera och starta upp en gång samt lämna in om jag inte är
>> nöjd? Detta är ju inte då inte distansköp, men sammanfattningsvis
>> påverkas ju produkten på samma sätt.
>>
>> Hälsningar
>> Hej
>>
>> Vi har samma villkor vid köp på Internet och vid köp i någon utav våra
>> butiker
>>
>> Man kan alltså testa produkten för att se ifall man är nöjd. Skulle man
>> då inte vara nöjd med produkten har du som konsument 14 dagars ångerrätt
>> och öppetköp.
>>
>> Notera vid köp av datorer behöver vi återställa datorn ifall du skulle
>> starta upp den. Det tar vi en avgift på som ligger på 700 kr.
>>
>> Önskar dig en trevlig dag.
> Hej igen
> Jag hoppas att ni inte tar ut avgiften på 700kr om kunden brukar
> ångerrätt enligt distansavtalslagen. Kunden måste ju rimligtvis starta upp datorn
> (utan att registrera användare, aktivera windows, program etc) för att
> kontrollera hur skärmen fungerar och att den fungerar som önskat. Vid registrering av
> produkt (licens för windows eller antivirusprogram tex) kan ju ni å andra
> sidan hävda att varan är väsentligt ändrad, men utan registrering och
> licensiering har jag svårt att se hur denna avgift skulle vara stödd av
> lagen.
>
> Hälsningar
> Hej
>
> Vi tar en undersökningsavgift på xxx kr denna avgift är just baserad på
> att vi behöver återställa datorn till fabriksinställningar.
>
> Detta står även i våra köpvillkor under Undantag.
>
> Önskar dig en fortsatt trevlig dag.
Hej igen!
Jag ser också att denna regel står i köpvillkoren under undantag, men frågan är om det är lagligt att hävda den vid ångerköp enligt distansavtalslagen. Används serienummer eller produkter registreras är det såklart en självklarhet att rättigheten lagen ger är förbrukad, men undersökning av skärm (och till viss del programvara) genom att sätta på datorn bör falla inom lagens gränser.
Konsumentverket ( Ångerrätt vid distanshandel - Konsumentverket ) skriver att "Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."
Den sista raden gör för mig tydligt klart att konsumenten ska få sätta på datorn och på så sätt undersöka att skärmen motsvarar beskrivning och förväntning.
Ett fall i ARN tar också upp en liknande händelse, även om kunden här har fyllt i personuppgifter och gjort vissa inställningar och också fått avslag i ARN (med reservering av en ledarmot): ARN Referat
"I förevarande ärende har J, såvitt framgår av utredningen, startat datorn, fyllt i vissa personliga uppgifter och andra inställningar samt testat datorn. I köpet har således ingått programvara, i vart fall i form av ett operativsystem, vid sidan av hårdvaran. För att kontrollera hårdvarans (datorns) grundläggande funktion räcker det enligt nämndens mening med att starta datorn. För det fall att personliga inställningar (såsom val av språk etc.) görs i operativsystemet erfordras ett visst arbete med att återställa datorn. Det gäller särskilt då det inte kan uteslutas att datorn har anslutits mot Internet. /.../ Arbetet med återställning är av betydelse inte minst för möjligheten att sälja datorn till en annan kund utan onödig kapitalförstöring. Mot bakgrund av det ovan anförda finner nämnden att J:s ångerrätt har upphört till följd av datorn, innefattande mjukvaran, inte länge är i väsentligen oförändrat skick. Hans yrkande ska därför avslås."
Observera den andra meningen "För att kontrollera hårdvarans (datorns) grundläggande funktion räcker det enligt nämndens mening med att starta datorn." och tillägg av reserverande ledarmot "Jag anser att skicket på en dator genom en uppstart och angivande av personuppgifter inte kan anses ha förändrats i sådan grad att konsumenten inte kan utöva ångerrätten. Dessutom kan näringsidkaren enkelt återställa datorn till ursprungsskick. Om en uppstart och angivande av personuppgifter gör att datorn inte kan anses vara i väsentligen oförändrat skick i detta fall gäller ångerrätten alltjämt enligt 12 § andra meningen eftersom datorns skick förändrats genom en åtgärd som varit nödvändig för att undersöka den"
Med vänliga hälsningar
Hej
Vi har kontrollerat din förfrågan ytterligare. Vi har rätt till att ta ut denna avgift vid återlämning av en dator som tidigare varit uppstartad under öppetköp/ångerrät perioden.
Önskar dig en fortsatt trevlig dag.
Nämnas bör dock att jag redan köpt datorn och är väldigt nöjd med den, är mest intresserad av vad som faktiskt är lagligt. För mig är det självklart, men är det verkligen det?