Distansavtalslag och testande av laptop

Permalänk
Medlem

Distansavtalslag och testande av laptop

Hej! Har haft ett mailutbyte med ett företag vi kanske inte ännu behöver nämna vid namn.

Det hela började med att jag skulle köpa en ny laptop. Företaget har en butik i min stad, men eftersom de inte hade visningsexemplar av datorn jag var intresserad av ville jag såklart kunna lämna tillbaka om byggkvalitet och skärm inte uppfyllde förvändningarna. Alternativet var då att beställa online för att isf ha rätt att skicka tillbaka enligt distansavtalslagen, men då detta såklart kostar frakt och är bökigt ville jag såklart handla i butik. Nedan är den kompletta konversationen mellan mig och företaget (samma person på kundtjänst).

Om ni inte orkar läsa kan vi väl diskutera vad som faktiskt är rätt. Kan man starta upp en laptop UTAN att fylla i några uppgifter, registrera produkter och liknande och lämna tillbaka enligt distansavtalslagen?

Länkar jag hänvisar till i det långa inlägget nedan är, tillsammans med mina huvudargument

Konsumentverket ( Ångerrätt vid distanshandel - Konsumentverket ) skriver att "Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den." och Ett fall i ARN tar också upp en liknande händelse, även om kunden här har fyllt i personuppgifter och gjort vissa inställningar och också fått avslag i ARN (med reservering av en ledarmot): ARN Referat

Citat:

>> Hej!
>> Jag är intresserad av att köpa en laptop hos er. Då ni har en butik
>> i min stad är ju detta väldigt enkelt, men tyvärr har ni ju inte
>> visningsexemplar uppe. Ett alternativ för att kunna kontrollera
>> produkten är att beställa hem via postorder och nyttja
>> distansavtalslagen om jag inte är nöjd med byggkvaliteten (enligt
>> kundservice-sidorna går det ju att lämna in i butik också), men
>> gäller samma ångerrätt om jag köper via butik? Dvs att jag kan öppna
>> upp, inspektera och starta upp en gång samt lämna in om jag inte är
>> nöjd? Detta är ju inte då inte distansköp, men sammanfattningsvis
>> påverkas ju produkten på samma sätt.
>>
>> Hälsningar

Citat:

>> Hej
>>
>> Vi har samma villkor vid köp på Internet och vid köp i någon utav våra
>> butiker
>>
>> Man kan alltså testa produkten för att se ifall man är nöjd. Skulle man
>> då inte vara nöjd med produkten har du som konsument 14 dagars ångerrätt
>> och öppetköp.
>>
>> Notera vid köp av datorer behöver vi återställa datorn ifall du skulle
>> starta upp den. Det tar vi en avgift på som ligger på 700 kr.
>>
>> Önskar dig en trevlig dag.

Citat:

> Hej igen
> Jag hoppas att ni inte tar ut avgiften på 700kr om kunden brukar
> ångerrätt enligt distansavtalslagen. Kunden måste ju rimligtvis starta upp datorn
> (utan att registrera användare, aktivera windows, program etc) för att
> kontrollera hur skärmen fungerar och att den fungerar som önskat. Vid registrering av
> produkt (licens för windows eller antivirusprogram tex) kan ju ni å andra
> sidan hävda att varan är väsentligt ändrad, men utan registrering och
> licensiering har jag svårt att se hur denna avgift skulle vara stödd av
> lagen.
>
> Hälsningar

Citat:

> Hej
>
> Vi tar en undersökningsavgift på xxx kr denna avgift är just baserad på
> att vi behöver återställa datorn till fabriksinställningar.
>
> Detta står även i våra köpvillkor under Undantag.
>
> Önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Citat:

Hej igen!
Jag ser också att denna regel står i köpvillkoren under undantag, men frågan är om det är lagligt att hävda den vid ångerköp enligt distansavtalslagen. Används serienummer eller produkter registreras är det såklart en självklarhet att rättigheten lagen ger är förbrukad, men undersökning av skärm (och till viss del programvara) genom att sätta på datorn bör falla inom lagens gränser.
Konsumentverket ( Ångerrätt vid distanshandel - Konsumentverket ) skriver att "Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."

Den sista raden gör för mig tydligt klart att konsumenten ska få sätta på datorn och på så sätt undersöka att skärmen motsvarar beskrivning och förväntning.

Ett fall i ARN tar också upp en liknande händelse, även om kunden här har fyllt i personuppgifter och gjort vissa inställningar och också fått avslag i ARN (med reservering av en ledarmot): ARN Referat

"I förevarande ärende har J, såvitt framgår av utredningen, startat datorn, fyllt i vissa personliga uppgifter och andra inställningar samt testat datorn. I köpet har således ingått programvara, i vart fall i form av ett operativsystem, vid sidan av hårdvaran. För att kontrollera hårdvarans (datorns) grundläggande funktion räcker det enligt nämndens mening med att starta datorn. För det fall att personliga inställningar (såsom val av språk etc.) görs i operativsystemet erfordras ett visst arbete med att återställa datorn. Det gäller särskilt då det inte kan uteslutas att datorn har anslutits mot Internet. /.../ Arbetet med återställning är av betydelse inte minst för möjligheten att sälja datorn till en annan kund utan onödig kapitalförstöring. Mot bakgrund av det ovan anförda finner nämnden att J:s ångerrätt har upphört till följd av datorn, innefattande mjukvaran, inte länge är i väsentligen oförändrat skick. Hans yrkande ska därför avslås."

Observera den andra meningen "För att kontrollera hårdvarans (datorns) grundläggande funktion räcker det enligt nämndens mening med att starta datorn." och tillägg av reserverande ledarmot "Jag anser att skicket på en dator genom en uppstart och angivande av personuppgifter inte kan anses ha förändrats i sådan grad att konsumenten inte kan utöva ångerrätten. Dessutom kan näringsidkaren enkelt återställa datorn till ursprungsskick. Om en uppstart och angivande av personuppgifter gör att datorn inte kan anses vara i väsentligen oförändrat skick i detta fall gäller ångerrätten alltjämt enligt 12 § andra meningen eftersom datorns skick förändrats genom en åtgärd som varit nödvändig för att undersöka den"

Med vänliga hälsningar

Citat:

Hej

Vi har kontrollerat din förfrågan ytterligare. Vi har rätt till att ta ut denna avgift vid återlämning av en dator som tidigare varit uppstartad under öppetköp/ångerrät perioden.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Nämnas bör dock att jag redan köpt datorn och är väldigt nöjd med den, är mest intresserad av vad som faktiskt är lagligt. För mig är det självklart, men är det verkligen det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClAyMan:

Hej! Har haft ett mailutbyte med ett företag vi kanske inte ännu behöver nämna vid namn.

Det hela började med att jag skulle köpa en ny laptop. Företaget har en butik i min stad, men eftersom de inte hade visningsexemplar av datorn jag var intresserad av ville jag såklart kunna lämna tillbaka om byggkvalitet och skärm inte uppfyllde förvändningarna. Alternativet var då att beställa online för att isf ha rätt att skicka tillbaka enligt distansavtalslagen, men då detta såklart kostar frakt och är bökigt ville jag såklart handla i butik. Nedan är den kompletta konversationen mellan mig och företaget (samma person på kundtjänst).

Om ni inte orkar läsa kan vi väl diskutera vad som faktiskt är rätt. Kan man starta upp en laptop UTAN att fylla i några uppgifter, registrera produkter och liknande och lämna tillbaka enligt distansavtalslagen?

Länkar jag hänvisar till i det långa inlägget nedan är, tillsammans med mina huvudargument

Konsumentverket ( Ångerrätt vid distanshandel - Konsumentverket ) skriver att "Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den." och Ett fall i ARN tar också upp en liknande händelse, även om kunden här har fyllt i personuppgifter och gjort vissa inställningar och också fått avslag i ARN (med reservering av en ledarmot): ARN Referat

Nämnas bör dock att jag redan köpt datorn och är väldigt nöjd med den, är mest intresserad av vad som faktiskt är lagligt. För mig är det självklart, men är det verkligen det?

Du har ju själv länkat till ett fall där det avgjordes att man inte fick skriva in sina personuppgifter osv, då datorn+mjukvaran inte var i oförändrat skick då. Så svaret är ju tydligen, nej, lagen säger inte att du måste få lämna tillbaka datorn utan kostnad om du skrivit in personuppgifter och konfigurerat operativet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Du får ju lämna tillbaka produkten, men dom måste självklart kontrollera så den är i säljbart skick.
En butik kan inte lita till 100% på alla kunder, då det vid flera fall förekommit försäljning av produkter som innehållit olämpliga filer etc.

Har själv jobbat i olika typer av elektronikbutiker, med försäljning av t.ex datorer och mobiltelefoner. Vid de fall där kunder vill lämna tillbaka varan och påstår att den är i nyskick, så var det ytterst osannolikt att så var fallet.

Hade det varit ett par hörlurar så hade det varit en annan femma, men datorer, mobiltelefoner etc är väldigt känsliga när det gäller nyskicks-känslan.

Hoppas det löser sig för dig iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Du har ju själv länkat till ett fall där det avgjordes att man inte fick skriva in sina personuppgifter osv, då datorn+mjukvaran inte var i oförändrat skick då. Så svaret är ju tydligen, nej, lagen säger inte att du måste få lämna tillbaka datorn utan kostnad om du skrivit in personuppgifter och konfigurerat operativet.

Detta var det enda fall i ARN jag hittade. När man skrivit in personuppgifter och gjort förändringar i mjukvaran får man enligt ARN (och mig) inte lämna tillbaka produkten, men jag frågar om det är lagligt att neka en kund återköp om kunden endast startat datorn utan att ändrat i mjukvaran. Enligt företaget jag mailar med får man ju inte ens starta datorn, någonting jag (och som jag förstår det även Kunsumentverket och ARN (läs mitt citat eller hela beslutet)) ifrågasätter.

Skrivet av Lizbet:

Du får ju lämna tillbaka produkten, men dom måste självklart kontrollera så den är i säljbart skick.
En butik kan inte lita till 100% på alla kunder, då det vid flera fall förekommit försäljning av produkter som innehållit olämpliga filer etc.

Har själv jobbat i olika typer av elektronikbutiker, med försäljning av t.ex datorer och mobiltelefoner. Vid de fall där kunder vill lämna tillbaka varan och påstår att den är i nyskick, så var det ytterst osannolikt att så var fallet.

Hade det varit ett par hörlurar så hade det varit en annan femma, men datorer, mobiltelefoner etc är väldigt känsliga när det gäller nyskicks-känslan.

Hoppas det löser sig för dig iaf!

Jag har redan köpt datorn och är helnöjd, men mailkonversationen dök ändå upp då jag gärna vill veta allt

Nej, absolut inte lita på kunder, men det är ju företagets problem och inte kundens eller lagens. Som jag tolkar lagen, skrivelsen från Konsumentverket och fallet från ARN är det fritt fram att starta datorn för att kontrollera datorns grundläggande funktion (skärm tex), men inte ändra i mjukvara mer än vad som sker vid uppstart. ARN skriver ju

"För att kontrollera hårdvarans (datorns) grundläggande funktion räcker det enligt nämndens mening med att starta datorn. För det fall att personliga inställningar (såsom val av språk etc.) görs i operativsystemet erfordras ett visst arbete med att återställa datorn."

och konsumentverket

"Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad lagen säger har du redan läst i KKL. Den säger ingenting om det här fallet specifikt utan ger en generell riktlinje, det är sedan upp till exempelvis domstolar att pröva specifika fall och bedöma hur de skall hanteras med utgångspunkt i denna lag. Dessutom finns ARN som hjälper till att tolka just konsumenträttsfrågor, även där med utgångspunkt i de lagar som finns. Alltså har både du och företaget rätt och fel då ni båda tolkar lagen utifrån er egn bild av hur ni tycker det skall vara.
För att få klarhet i frågan behöver en tvist avgöras, och någon sådan har mig veterligen ännu ej förekommit.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Se på skriverierna om elgiganten, dom säljer använda mobiler med privata bilder... till fullt pris.

Netonnet säljer sina till mycket lägre pris och även påpekar detta med stora bokstäver.

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk

Elgiganten köper inte tillbaka mobiler, klart att det händer men de ska inte göra det. Det står t.o.m på kvittot.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Hedersmedlem

Sorry för bumpning av gammal tråd, men kom att tänka på den här tråden när jag läste följande artikel: Nätkunder luras på ångerrätten | IT | SvD

Vid myndighetens granskning krävde företaget en återställningsavgift om datorer som köpts i deras nätbutik återlämnades i en öppnad förpackning. "I strid med lagen", konstaterar Konsumentverket.

Lagen är istället tydlig med att kunden ska få undersöka varan – och därmed måste företag räkna med att köparen startar datorn. Kostnaden för att återställa datorn ska företaget självt stå för.

– Butikerna får inte ta ut en avgift för att återställa datorn. Lagen ger kunden rätt att undersöka datorn, men däremot får kunden inte göra mer än vad som krävs för det, säger Cecilia Norlanderr, jurist på Konsumentverket.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Som "twit" helt korrekt konstaterat i inlägg nr 5 så är det domstolar som skall tolka lagar.
Varken ARN eller Konsumentverket har egentligen inte mycket att säga till om, utan bara ge rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizbet:

Du får ju lämna tillbaka produkten, men dom måste självklart kontrollera så den är i säljbart skick.
En butik kan inte lita till 100% på alla kunder, då det vid flera fall förekommit försäljning av produkter som innehållit olämpliga filer etc.

Ja, men varför ska kunden stå för denna kostnad? Det är en kostnad som företaget får ta när de har en webbutik.

I förlängningen bakas kostnaden såklart in i produktens prislapp.

Ska kunder som besöker fysiska butiker med smutsiga skor betala en avgift för städningen? Vad går gränsen för smutsiga och ickesmutsiga skor?

Permalänk
Hedersmedlem

Både formuleringen i lagen och Konsumentverkets uttalande går emot att företaget får ta ut en avgift för återställning som inte behövs. De får inte ta ut en avgift för att kontrollera om varan är i oförändrat skick. Kontrollerar de dock varan och finner att den behöver återställas så har de rätt att ta ut en avgift.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag finner det extremt osannolikt att en enda domstol någonsin skulle döma till konsumentens nackdel om denne startat datorn och skapat en användare för att se om allt fungerar, då datorns skick omöjligen kan avgöras utan att göra detta.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lcars:

Jag finner det extremt osannolikt att en enda domstol någonsin skulle döma till konsumentens nackdel om denne startat datorn och skapat en användare för att se om allt fungerar, då datorns skick omöjligen kan avgöras utan att göra detta.

Hur skulle du tänka om du köper en dator och ser att den är använd förut pga att det är massa fingeravtryck på den samt att det redan finns en användare och äventuellt även att det kräver ett lösenord för att komma in i bios/logga in på datorn. så att du inte kan formatera om datorn alls...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon34061:

Hur skulle du tänka om du köper en dator och ser att den är använd förut pga att det är massa fingeravtryck på den samt att det redan finns en användare och äventuellt även att det kräver ett lösenord för att komma in i bios/logga in på datorn. så att du inte kan formatera om datorn alls...

Då hade jag reklamerat den.

Misstaget här är att utgå ifrån butikens synvinkel om att inte kunna sälja en inspekterad vara.

Det är till konsumentens nackdel att inte kunna titta på en demovara i en butik när man handlar via telefon eller nätet. Det är den biten som lagen vill råda bot på.

Hur skulle du som konsument reagera om du köper en vara som beskrivs som ett gediget bygge av förstklassiga komponenter och som visar sig vara tunn, ful plast när du får den i handen? Vill man driva en nätbutik måste man hantera dessa frågor. Spelreglerna är väl kända från början! Att strunta i dem och komma och gnälla i efterhand är inget man ska hålla på med som företagare. Tvärt om är det något man måste räkna in i priset på det man säljer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Alla dessa människor som ska testa saker och krångla. Det bästa vore om folk läste på innan de köpte saker så skulle typ 80% av alla reklamationer försvinna. Sedan finns det ju såklart en del ärenden där reklamation är själig men oftast är folk bara så jävla veliga samt dumma och tror att jätte billiga grejer kommer fungera likadant som tredubbelt så dyra produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eik:

Alla dessa människor som ska testa saker och krångla. Det bästa vore om folk läste på innan de köpte saker så skulle typ 80% av alla reklamationer försvinna. Sedan finns det ju såklart en del ärenden där reklamation är själig men oftast är folk bara så jävla veliga samt dumma och tror att jätte billiga grejer kommer fungera likadant som tredubbelt så dyra produkter.

Många saker är svåra att läsa sig till. Exempelvis kanske du tycker att acer har bra kvalité på deras chassi, medan jag anser att det är närmast katastrofalt dålig kvalité. Distansköpslagen är något man får räkna med när man öppnar webbutik. Istället sparar man in lokal, personal och kostnader för demoexemplar i butikerna. Även en viss del snatteri slipper man antar jag.

Man får välja vilken av de olika alternativen som är bäst. Men om man väljer exempelvis webbutik får man inte mygla och undgå lagen anser jag.

Permalänk
Medlem

En gammal tråd men jag försöker ändå.

Jag har nyligen köpt en dator från cdon och har nu installerat den men skärmen är jätte dålig (budget skärm).

Trodde först att det skulle lösa sig när ja uppdaterat grafikdrivrutinerna men det blev ingen skillnad och jag vill nu reklamera varan 5 dagar efter inköp datorn har varit igång i max en timme och blir jag då tvungen att betala 700kr för återställning av programvara när jag anser att jag var tvungen att installera datorn för att testa den?

Man såg inte heller den dåliga skärmkvaliten när bakgrunden bara var vit när man startade datorn det syndes när installationen var klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

En gammal tråd men jag försöker ändå.

Jag har nyligen köpt en dator från cdon och har nu installerat den men skärmen är jätte dålig (budget skärm).

Trodde först att det skulle lösa sig när ja uppdaterat grafikdrivrutinerna men det blev ingen skillnad och jag vill nu reklamera varan 5 dagar efter inköp datorn har varit igång i max en timme och blir jag då tvungen att betala 700kr för återställning av programvara när jag anser att jag var tvungen att installera datorn för att testa den?

Man såg inte heller den dåliga skärmkvaliten när bakgrunden bara var vit när man startade datorn det syntes när installationen var klar.

Återigen bumpar jag igång denna gamla tråd. Anledningen är att jag är i exakt samma sits. Köpt en dator från cdon, konstaterade att skärmen var urusel. Jag försöker hänvisa till "Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)" och ett yttrande från någon på konsumentverket (http://www.svd.se/naringsliv/digital...en_4373733.svd)

Så jag är nyfiken på hur det gick för dig.