9 man draw.
Om du tittar på hur grafiksystemen för olika plattformar som ARM, PPC och PC så ser du att de ser ganska olika ut. T.ex i arm så finns det inget riktigt textläge utan kan skapas från ett grafiskt interface. Detta tar ca 0.10 ms att skapa om man inte skall sätta upp rfbi (tar säkert 2x tiden då). Sedan är inte lite överhead i att starta grafiska enheten är inte så farligt tbh om man jämnför med bloaten som finns i de olika grafiska systemen som används idag. Det är där det största problemet ligger, datorn tar 0,5 sekunder mer att starta kan jag leva med, men att varje program skall ta 2 sekunder att ladda gör att ncurses får en marknad. Inte många som sitter i linux utan X11 men kanske bara använder terminaler. Det säger väll något om de andra programmen?
Är ingen stor fan av X11 över huvudet taget tbh men kan vi ta i en annan tråd.
Jag kan göra samma på min dator:
cpu -h server
mulitplex -S abc
Och sedan kör jag ett grafiskt program på servern som ritas upp på min dator utan några större problem. Kan köra ett grafiskt irc, ett cli, en texteditor, jag kan resuma och multiplexa. Programmen startar fort och lätt och drar inte mycket. För att jämnföra så drar vim ganska mycket mer än min grafiska editor över nätverket och för att inte säga att vim är ganska mycket segare.
Finns väldigt mycket fud inom grafik tbh. Om man skalar ner grafik så kan man få det lika resurssnålt som ncurses och till skillnad från ncurses så kan hårdvaran vettigare hjälpa till att rendera.
Jag själv använder ncurses en hel del på linux då jag tycker just de problemen som jag nämner finns just där, de grafiska programmen är generellt väldigt bra på att hogga resurser och X11 är en model som får en att må dåligt.