Vad kan Linux som inte Windows kan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagle:

Ncurses är en grafisk miljö. Video i framebuffer är en grafisk miljö. Bara för att man inte använder X11 så kan det vara ett gui. Ser ingen mening tbh att dessa onödiga tekniker finns. De är en kvarleva pga att X11 suger och inget gui-system gör det rätt i *nix. Dock så gör windows inte det bättre utan faktiskt ännu sämre.

Fast jag tror du förstod vad jag menade utan att behöva klyva definitioner. När inga användare längre ser det som värdefulla verktyg blir det en onödig teknik. Om vi bara tillät oss använda det som nått fulländning finns inte mycket annat att göra än att sätta sig på en sten i naturen och vänta in slutet.

Permalänk
Medlem

En sak som jag lagt märke till är att det går utan problem att partitionera ett usb-minne i linux medans i windows krävs det en jäkla massa krånge,l eftersom den som default inte kan göra detta.

Jag kan ha fel, men sist jag provade gick det inte utan att man var tvungen att installera massa skit.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Fast jag tror du förstod vad jag menade utan att behöva klyva definitioner. När inga användare längre ser det som värdefulla verktyg blir det en onödig teknik. Om vi bara tillät oss använda det som nått fulländning finns inte mycket annat att göra än att sätta sig på en sten i naturen och vänta in slutet.

Självklart inte. Men det finns alldeles för många som tycker ncurses är något otroligt fint då det egentligen är ett jättefulhack. 99,999% av alla männsikor idag har datorskärmar och inte terminaler som skärmar. Eller för att inte ta programmet more i linux som utgår ifrån att din dator har en skrivare som skärm.... Känns lite bättre att använda nroff direct då och pipa till en skrivare än att den skall vara en skärm. Men det är kanske bara jag som tycker att en riktig skärm är en bra grej... Det finns ett problem med X11 och det är där som ncurses kommer in. Det bästa vore om vi kunde lösa dessa problem och göra oss av med ncurses tbh.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Hedersmedlem

Som du ser av vad jag skrev dagle så hänvisade jag till gamla bärbara datorer. Att kunna återanvända sådana datorer effektivt är kanske nostalgiskt, men samtidigt praktiskt. Jag vet inte om förbättringar av X11 skulle göra det så pass lättdrivet att ncurses skulle kunna skrotas. Å andra sidan kräver inte alla de program som jag använder ncurses, än om de ger ett grafiskt upplagt gränssnitt.

Vilken lösning skulle göra X11 (eller om det blir X12 i framtiden) lika snabbt som att hålla sig kvar i konsolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagle:

Självklart inte. Men det finns alldeles för många som tycker ncurses är något otroligt fint då det egentligen är ett jättefulhack. 99,999% av alla männsikor idag har datorskärmar och inte terminaler som skärmar. Eller för att inte ta programmet more i linux som utgår ifrån att din dator har en skrivare som skärm.... Känns lite bättre att använda nroff direct då och pipa till en skrivare än att den skall vara en skärm. Men det är kanske bara jag som tycker att en riktig skärm är en bra grej... Det finns ett problem med X11 och det är där som ncurses kommer in. Det bästa vore om vi kunde lösa dessa problem och göra oss av med ncurses tbh.

Uppenbarligen har du inte upptäckt det fina med program som använder ncurses.
Ponera att du har igång irssi på din desktop/server, då kan du använda denna sessionen på vilken dator/telefon som helst.
Fjärrstyrningen blir också smidigare med program som vim om du snabbt ska titta/editera filer.

Med ncurses har du alltid snabb tillgång till dina favorit-program som bara behöver finnas installerade på DIN dator.
Att dessa drar mindre resurser och har mindre beroenden gör inte saken sämre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Som du ser av vad jag skrev dagle så hänvisade jag till gamla bärbara datorer. Att kunna återanvända sådana datorer effektivt är kanske nostalgiskt, men samtidigt praktiskt. Jag vet inte om förbättringar av X11 skulle göra det så pass lättdrivet att ncurses skulle kunna skrotas. Å andra sidan kräver inte alla de program som jag använder ncurses, än om de ger ett grafiskt upplagt gränssnitt.

Vilken lösning skulle göra X11 (eller om det blir X12 i framtiden) lika snabbt som att hålla sig kvar i konsolen?

9 man draw.
Om du tittar på hur grafiksystemen för olika plattformar som ARM, PPC och PC så ser du att de ser ganska olika ut. T.ex i arm så finns det inget riktigt textläge utan kan skapas från ett grafiskt interface. Detta tar ca 0.10 ms att skapa om man inte skall sätta upp rfbi (tar säkert 2x tiden då). Sedan är inte lite överhead i att starta grafiska enheten är inte så farligt tbh om man jämnför med bloaten som finns i de olika grafiska systemen som används idag. Det är där det största problemet ligger, datorn tar 0,5 sekunder mer att starta kan jag leva med, men att varje program skall ta 2 sekunder att ladda gör att ncurses får en marknad. Inte många som sitter i linux utan X11 men kanske bara använder terminaler. Det säger väll något om de andra programmen?
Är ingen stor fan av X11 över huvudet taget tbh men kan vi ta i en annan tråd.

Skrivet av blink:

Uppenbarligen har du inte upptäckt det fina med program som använder ncurses.
Ponera att du har igång irssi på din desktop/server, då kan du använda denna sessionen på vilken dator/telefon som helst.
Fjärrstyrningen blir också smidigare med program som vim om du snabbt ska titta/editera filer.

Med ncurses har du alltid snabb tillgång till dina favorit-program som bara behöver finnas installerade på DIN dator.
Att dessa drar mindre resurser och har mindre beroenden gör inte saken sämre!

Jag kan göra samma på min dator:
cpu -h server
mulitplex -S abc
Och sedan kör jag ett grafiskt program på servern som ritas upp på min dator utan några större problem. Kan köra ett grafiskt irc, ett cli, en texteditor, jag kan resuma och multiplexa. Programmen startar fort och lätt och drar inte mycket. För att jämnföra så drar vim ganska mycket mer än min grafiska editor över nätverket och för att inte säga att vim är ganska mycket segare.

Finns väldigt mycket fud inom grafik tbh. Om man skalar ner grafik så kan man få det lika resurssnålt som ncurses och till skillnad från ncurses så kan hårdvaran vettigare hjälpa till att rendera.

Jag själv använder ncurses en hel del på linux då jag tycker just de problemen som jag nämner finns just där, de grafiska programmen är generellt väldigt bra på att hogga resurser och X11 är en model som får en att må dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagle:

9 man draw.
Om du tittar på hur grafiksystemen för olika plattformar som ARM, PPC och PC så ser du att de ser ganska olika ut. T.ex i arm så finns det inget riktigt textläge utan kan skapas från ett grafiskt interface. Detta tar ca 0.10 ms att skapa om man inte skall sätta upp rfbi (tar säkert 2x tiden då). Sedan är inte lite överhead i att starta grafiska enheten är inte så farligt tbh om man jämnför med bloaten som finns i de olika grafiska systemen som används idag. Det är där det största problemet ligger, datorn tar 0,5 sekunder mer att starta kan jag leva med, men att varje program skall ta 2 sekunder att ladda gör att ncurses får en marknad. Inte många som sitter i linux utan X11 men kanske bara använder terminaler. Det säger väll något om de andra programmen?
Är ingen stor fan av X11 över huvudet taget tbh men kan vi ta i en annan tråd.

Jag kan göra samma på min dator:
cpu -h server
mulitplex -S abc
Och sedan kör jag ett grafiskt program på servern som ritas upp på min dator utan några större problem. Kan köra ett grafiskt irc, ett cli, en texteditor, jag kan resuma och multiplexa. Programmen startar fort och lätt och drar inte mycket. För att jämnföra så drar vim ganska mycket mer än min grafiska editor över nätverket och för att inte säga att vim är ganska mycket segare.

Finns väldigt mycket fud inom grafik tbh. Om man skalar ner grafik så kan man få det lika resurssnålt som ncurses och till skillnad från ncurses så kan hårdvaran vettigare hjälpa till att rendera.

Jag själv använder ncurses en hel del på linux då jag tycker just de problemen som jag nämner finns just där, de grafiska programmen är generellt väldigt bra på att hogga resurser och X11 är en model som får en att må dåligt.

Problemet är väl att du måste ha program/bibliotek installerade på klienten också?
Det fina med ncurses är att det fungerar så länge det finns en ssh-klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blink:

Problemet är väl att du måste ha program/bibliotek installerade på klienten också?
Det fina med ncurses är att det fungerar så länge det finns en ssh-klient.

Nej det behöver jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagle:

Nej det behöver jag inte.

Utveckla gärna lite, menar du att du kan connecta från vilken dator som hellst och få fram de grafiska programmen på det sättet?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Plan9 gick under jorden, och nu vill inte dagle avslöja att Plan9+ ligger i startgroparna för att ta över världen. Du är redan connected MarcusW, utomjordingarna är här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Utveckla gärna lite, menar du att du kan connecta från vilken dator som hellst och få fram de grafiska programmen på det sättet?

När du ssh:ar till en burk så behöver du ett sshprogram på samma vis så behöver du `cpu' program när du cpu:ar, vilket är programmet som gör det hela möjligt. cpu i sitt grundutförande finns bara till plan9 och inferno (och några derivat) i dagsläget, dock så finns Drawterm till de flesta operativsystemen. I plan9 så ser och känns cpu precis som ssh som klarar grafiska saker. När man kör drawterm så startar systemet en windowmanager i din terminal per default. Dock så går det ändra så man bara får en terminal där också (eftersom terminalen kan starta grafik så är ju det inga problem, nej det är verkligen inte som vnc eller liknande.) Just de ja. Terminalerna i plan9 är grafiska så all grafik startas i en terminal och inte i ett separata fönster som i X11.

Detta funkar genom att cpu gör en import av stora delar av /dev , det grafiska systemet heter just /dev/draw och trafiken skickas över nätverket. Ingen X-forwarding och allt bara funkar per default.

För att inte tala om hur saker och ting authas vilket är typ lika enkelt som lokala lösenord i *nix men lika kraftfullt som kerb5.

/dev/draw är gjort för att i grundutförandet vara lightweight och drar därför ungefär lika mycket som just ncurses. Går att göra biblotek runt (typ som gtk runt x11) som gör det snyggare om man vill, vilket är en av den största kritiken jag hört mot systemen. Men det borde inte komma från ncurses-människor iaf.

Hela poängen är att visa att det går och de att det finns stora fördelar med att ha det så. Att slippa att tänka på nu är det grafiskt så nu kan jag se på bilden etc, nu är det ncurses nu kan jag köra över nätverket... Säga vad man vill om plan9 systemen men hade ni tacka nej till att dessa funktioner i *nix?

Visa signatur