Surfdator med bra ljud + bildhanterings dator

Permalänk

Surfdator med bra ljud + bildhanterings dator

Hej!

Har lovat min moster och hennes man att skaffa dom varsin dator. Har yrat lite men hamnar över budgeten varje gång jag försöker. Så jag hoppas ni kan vara snäll och hjälpa mig lite.

Jag har en budget på 5k för en vardagsdator med bra ljud i sig, vi snackar inget HIFI här inte, men bara det är bra ljud (via moderkort eller seperat ljudkort spelar ingen roll, hoppas någon kan sånt).

Sen vill jag hemskt gärna få ett förslag på en snäppet vassare dator som ska klara av bildhantering och något spel. Här ligger budgeten på kring 7k.

Här är vad jag lekt med hittills

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Mvh Marcus

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ska du köra ut ljudet och framförallt till vad, ingen idé att satsa på bra ljudkort om det går till skithögtalare eller liknande. De integrerad duger säkert (men skriv gärna mer info).

Beror ju lite på vad som ska göras (mer än surf) på datorn. Ett alt. är ju att enbart köra på en SSD typ 60GB och integrerat graffe. Ska det spelas upp HD-material? Skriv gärna en radda med funktioner som efterfrågas.

Kan ju dra ner lite på prolle eller en x4 ist. Ev. mindre RAM , ev. bättre graffe (integrerat eller ej).

Permalänk

Då ber jag om ursäkt för att jag var lite luddig med vad som efterfrågas.

Hårddiskutrymme ska det finnas gott om på båda datorerna, så ssd är nog inte aktuellt.
Jag vet faktiskt inte vad för sorts ljudsystem dom sitter på, men då dom båda är musikälskare, musiker själva och musiklärare så drar jag slutsatsen att dom har ett helt ok system hemma iallafall.

Det är nog att föredra ett externt grafikkort då det inte är helt omöjligt att det kan förekomma någon film eller så, kanske något spel också. I grund och botten vill jag bara att allt ska flyta på perfekt vid normal användning (musiklyssnande, surfning, nån film(lär ju inte vara HD iaf) gamla spel osv.) Förhoppningen var ju då att man ska kunna pressa ur det där lilla extra utöver det med budgeten, men det är ju där jag inte har någon aning.

Så för att sammanfatta, en dator för 5k som ska klara av musik och därmed ha bra ljud, vad nu det är som räknas som det, gamla spel, surfning.
Och en snäppet vassare för 7k som ska klara av bildhantering, spel som sims 3 och liknande, musik och nån film.

Tack för att du tog dig tid att svara föressten!

Mvh Marcus

Permalänk

Tips för surfdatorn:
AMD Athlon2 X3 440 3,0Ghz, AM3 - Inet.se (billig och prisvärd för vanligt bruk)
Cooler Master Elite 334 Svart, Utan nätagg - Inet.se (billigt och prisvärt chassi som, till skillnad från Rasurbo-chassit Aser valde, kommer med en chassifläkt förmonterad, chassifläktarna är oxå av 120mm-typ som är att föredra före 80/92mm)

Jag hade här föreslagit en billigare SSD som du i så fall bara använder för operativsystem och program, t.ex. 40 GB X25-V för 1061:-, du bör oxå få plats med en Samsung F3 i 5k-budgeten. Om budget tryter skulle jag föreslå att du går ned till 2 GB minne, och bara i absoluta nödfall tagit bort SSDn (2 GB räcker gott när man inte behöver SuperFetcha så hårt som man behöver med en litemekanisk systemdisk).

I speldatorn skulle du föreslagsvis välja en lite högre klockad Phenom II-processor (AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3 - Inet.se) och ett HD5770-grafikkort. FSPs 400W-agg räcker så länge du inte ska överklocka och håller dig till HD5770 "eller lägre". Om du vill ha mer marginal på nätdelen har annars Fractals Integra fått god kritik (Fractal Design Integra 500W - Inet.se).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackeeeee:

Ska de dra ut ljudet analogt eller digitalt? Antar att de INTE kör surround.

Permalänk

Ingen aning faktiskt, ska och prata med dom imorgon eller nånting, och tänkte föreslå dessa system :

Kan någon slänga ett getöga på detta och säga om jag har valt delar som funkar med varandra? Har ansträngt mig för att göra så att dom ska det. Snodde processor ideén också! Någon uppenbar flaskhals? Är det för lite watt på nätagget?

Mvh! Marcus

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut på båda listorna. Nog det bästa man kan få för pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem

de där aggen var ju dyra! går att få för 500kr (måste du köpa från ett visst ställe?), eller kör på ett billigare till surfdatorn iaf (typ FSP 400W för ca 350kr eller kanske integra 400w för 400kr eller liknande).

Permalänk

Dassh, kul att höra!

Och tack för tipset Aser!

Mvh

Permalänk

Ser lite onödigt ut med ett diskret grafikkort när AMDs senaste generation IGP (780G, 785G, 880G, 890G, kärt barn har många namn, i praktiken är det olika beteckningar på samma krets) klarar av 1080p. Det beror i så fall vad du menar med gamla spel, för film behöver du inte köpa det i alla fall. Som systemet ser ut nu skulle jag tippa att hårddisken kommer bli flaskhalsen.

Jag har fått för mig att HD5770 är ett mkt mer prisvärt grafkkort än HD5750, fördelen med HD5750 är att det finns i fläktlöst utförande (Gigabyte släppte iof en fläktlös HD5770 i dagarna men jag skulle inte tro att den finns i butik ännu). HD5770 har 11% fler beräkningskärnor (Stream processorer) och är klockad 20% högre, och kostar trots det inte mkt mer.

Ett förslag är oxå att se vad delarna kostar hos inet.se. Inet är populära här på forumet eftersom de har bra priser, support och bjuder på fraken när man köper för över 500 kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fqvarfort:

Ser lite onödigt ut med ett diskret grafikkort när AMDs senaste generation IGP (780G, 785G, 880G, 890G, kärt barn har många namn, i praktiken är det olika beteckningar på samma krets) klarar av 1080p. Det beror i så fall vad du menar med gamla spel, för film behöver du inte köpa det i alla fall. Som systemet ser ut nu skulle jag tippa att hårddisken kommer bli flaskhalsen.

Jag har fått för mig att HD5770 är ett mkt mer prisvärt grafkkort än HD5750, fördelen med HD5750 är att det finns i fläktlöst utförande (Gigabyte släppte iof en fläktlös HD5770 i dagarna men jag skulle inte tro att den finns i butik ännu). HD5770 har 11% fler beräkningskärnor (Stream processorer) och är klockad 20% högre, och kostar trots det inte mkt mer.

Ett förslag är oxå att se vad delarna kostar hos inet.se. Inet är populära här på forumet eftersom de har bra priser, support och bjuder på fraken när man köper för över 500 kr.

Tja supporten är väl sådär. Men annars funkar de bra, dustinhome har jag bättre erfarenheter från men de är också lite dyrare (och deras sortiment är väl 5x så stort). Prisjakt.nu är annars en bra site att slänga in alla delar på (lägg i varukorg) och sedan köra en prisjämförelse (uteslut de firmor du inte vill köpa från) osv.