Mitt nätagg som är för lite?

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg som är för lite?

Hej, har nyligen(?) börjat få problem med datorn i sign, två gånger idag har den hängt sig, och nyss så hängde den sig och vägrade starta om, Indikator dioderna lös rött på cpu ( cpun fick inte nog med ström ) och den gick aldrig förbi den delen av booten..
Jag har inte haft detta problem förut..
Clearade mina cmos och datorn gick igång (överklockat system)
så jag har mina aningar att 650w fractal design inte är nog..
Vill bara veriferia att det inte kan vara något annat innan jag köper nytt..

Symptom när datorn hängt sig:
Bilden stannar
Ljudet loopas

Permalänk
Medlem

Jodå, funkar det korrekt är det tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Definitivt nog om du inte överklockat ditt GTX480 kraftigt. Kolla temperaturerna i lådan och byt drivrutiner.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

grafikkortet är inte klockat men processorn är, fick kritik förut att jag hade köpt dåligt nätagg för mitt system (han verkade ganska kunnig dock kommer jag inte på namnet)
men om det är drivrutiner, hur kommer det sig då att datorn vägrade starta tills jag clearade cmos...

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

grafikkortet är inte klockat men processorn är, fick kritik förut att jag hade köpt dåligt nätagg för mitt system (han verkade ganska kunnig dock kommer jag inte på namnet)
men om det är drivrutiner, hur kommer det sig då att datorn vägrade starta tills jag clearade cmos...

Nej du då lär han inte vara kunnig

Ett GTX 480 drar inte i närheten av 650w utan kanske 500w om du klockar gpu och cpu riktigt bra och då snackar vi Furmark load så räkna med att den drar strax över 400w vid spelande.

Permalänk
Hedersmedlem

650W ska räcka utan problem. Fractal design har lite sämre kondensatorer i en del sina nätagg jämför med Corsair t ex om det är det du minns. Även pa1983 har påtalat detta. 3 år bedömer jag att Fractals budgetagg ska hålla utan problem även vid flitig användning, precis som t ex Corsairs enda budgetagg, CX400. Fractals budgetprylar är ändå väldigt bra som nytt, vilket tester visat. Dock kommer de nog inte hålla dessa fina värden lika länge som t ex Seasonic, Corsair osv. Man får vad man betalar för som vanligt, iaf i det avseendet.

Budget är relativt; vi talar inte Ace och liknande utan en helt annan nivå. Jag tycker dock det är värt att nämna skillnaderna eftersom Fractal verkar vara väldigt populärt här, precis som Hiper var. Den sagan slutade ju inte roligt för många. Min personliga uppfattning är att jag hellre lägger ett par hundra extra på nätagget och köper något som jag vet är byggt med bästa delarna. I mitt fall Corsair. Garantitider är en stor fingervisning om inte annat, vad än Compucase/Cougars representant svamlar om i sin egen tråd.:);)

Jag tror inte på nätagget i detta läget. Troligare att överklockningen inte vill längre. Inte jätteovanligt att en tidigare nivå inte vill längre p g a delarna åldras. Prova att dra ner överklockningen ett snäpp, släppa på minnestimingen lite, eller höja spänningen något som exempel beroende på vad du överklockat och vill uppnå.

Allt kan gå sönder dock, även ett relativt nytt, bra agg, men det är inte det första du bör felsöka. Effekten är hursomhelst tillräcklig om inte Fractal helt plötsligt börjat skicka agg som inte ger märkeffekten längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

650W ska räcka utan problem. Fractal design har lite sämre kondensatorer i en del sina nätagg jämför med Corsair t ex om det är det du minns. Även pa1983 har påtalat detta. 3 år bedömer jag att Fractals budgetagg ska hålla utan problem även vid flitig användning, precis som t ex Corsairs enda budgetagg, CX400. Fractals budgetprylar är ändå väldigt bra som nytt, vilket tester visat. Dock kommer de nog inte hålla dessa fina värden lika länge som t ex Seasonic, Corsair osv. Man får vad man betalar för som vanligt, iaf i det avseendet.

Budget är relativt; vi talar inte Ace och liknande utan en helt annan nivå. Jag tycker dock det är värt att nämna skillnaderna eftersom Fractal verkar vara väldigt populärt här, precis som Hiper var. Den sagan slutade ju inte roligt för många. Min personliga uppfattning är att jag hellre lägger ett par hundra extra på nätagget och köper något som jag vet är byggt med bästa delarna. I mitt fall Corsair. Garantitider är en stor fingervisning om inte annat, vad än Compucase/Cougars representant svamlar om i sin egen tråd.:);)

Jag tror inte på nätagget i detta läget. Troligare att överklockningen inte vill längre. Inte jätteovanligt att en tidigare nivå inte vill längre p g a delarna åldras. Prova att dra ner överklockningen ett snäpp, släppa på minnestimingen lite, eller höja spänningen något som exempel beroende på vad du överklockat och vill uppnå.

Allt kan gå sönder dock, även ett relativt nytt, bra agg, men det är inte det första du bör felsöka. Effekten är hursomhelst tillräcklig om inte Fractal helt plötsligt börjat skicka agg som inte ger märkeffekten längre.

Tack för svaret,
Datorn går bra på helt oklockad nu, håller den såhär tills jag behöver börja klocka igen! men just att datorn har problem att boota ibland tex om jag stänger av den sedan startar den direkt igen, så vill den inte startas ibland utan fastnar i något av booting stadierna som cpu/gpu och effekten från väggen ligger på 400-500w vid dem tillfällerna!
Får se nu om något börjar krångla igen

Permalänk
Medlem

Problemet med Fractal vs Corsair KAN vara att de kör med flera 12V linor istället för Corsairs enda 12V-lina. Jag har nämligen sett på mitt Fractal-agg att det är inga som helst problem att köra OCCT på cpu, med cpu max överklockad. 12V dippar ingenting.
Men kör jag en tung benchmark för grafikkortet, och har det överklockat, så kan 12V dippa neråt 11.5V. Det tyder på att cpu, även överklockad, håller sig väl inom vad en Fractal-lina klarar att ge. Men att grafikkortet drar en hel del mer än cpu på sin lina, och får agget att dippa. Hade det haft en gemensam 12V, som Corsair, hade det sannolikt inte varit några problem vid samma effekt.

Nu kraschar ingenting för mig, men jag har bara ett GTX470, det är tänkbart att ett GTX480 kan gå över gränsen och få 12V att dippa ännu mer. Man kan kolla i Hardware Monitor, OCCT, eller liknande program hur det dippar vid cpu vs gpu-bench. OCCT är praktiskt att använda eftersom det automatiskt sparar ner grafer över körningen man gjort.

MItt nästa agg blir definitivt något bättre än Fractal, men det driver iaf mitt GTX470 så jag kör på det så länge det går

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Hedersmedlem

500W från väggen motsvarar ca 425W som datorn drar, med 85% effektivitet. Agget ska klara 650W (ca 765W från väggen). Är inte agget stabilt vid så pass låg belastning, är det defekt. Man ska aldrig utesluta någonting innan man testat allt, men överklockningen i sig känns som en troligare förklaring.

Edit: Det kan vara som the squonk skriver. Jag är inte påläst hur Fractals olika agg har linorna fördelade. Vilken Fractalmodell har du? Tesla har billigare delar och flera 12V-linor (max 20A styck) medan Newton är bättre byggt och med en lina. Iaf enligt sweclockers test. "650W Fractal" kan alltså betyda avsevärda skillnader i hållbarhet och hur noga man måste balansera linorna, beroende på modell.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det låter som ett möjligt problem har för mig att gtx 480 vill ha ganska mycket på 12v linan,
ska ta och leka lite och se vad som händer!
Jag har den icke modulära nätdelen, altså den billigaste..
Jag hade inte så mycket pengar över i min budget och jag läste överallt att fractals nätagg var bra.. det var anledningen till att jag snålade lite! något som inte ska ske igen..

Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Hedersmedlem

Ett GTX480 har setts dra över 300W med furmark, alltså långt över de 20A (240W) en lina ger på Tesla. Hur de sedan fördelat pci-e strömmen vet jag inte. Man får ju hoppas att de har 2*20 som max, men säkert är det ingalunda.

De har ju egen tråd här, kanske läge att fråga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara säga att jag har beställt ett Corsair HX 750w från onoff nu
tack för all hjälp