Jag ser att du hann skriva inlägget strax före mig så du hann inte läsa att jag ville gå ifrån det här off topic ämnet. Därför ska jag svara på dina frågor.
Jag förstår helt det du säger och du har delvist rätt i att det blir mer lättläst istället. Delvist därför att det inte gäller i alla fall. Det gäller under förutsättningen att det inte är ett jättelångt sammansatt ord. Om det är ett långt sammansatt ord så blir det svårläst därför att det blir svårare att uppfatta vilka ord som ingår i det sammansatta ordet.
Att "sjuk sköterska" får en helt annan betydelse än "sjuksköterska" har du helt rätt i. Men lika så kan ett sammansatt ord få en annan betydelse än när det inte är sammansatt. Även om det inte är lika vanligt som när man särskriver så förekommer det.
Jämförelsen mellan svenska och engelska skriftspråket (!!!) gjordes för att ge exempel på ett språk där man helst undviker sammansatta ord och ett där man gärna använder sammansatta ord och det långa sammansatta ord dessutom. Det är anledningen till att jag gjorde jämförelsen och det kunde du ha läst i inlägget jag skrev som du citerar.
När det gäller släktskapet mellan engelska och svenska så har du inte helt rätt. Svenska är ett germanskt språk, eller hur? Det är också engelska (!!!). Däremot drar man en gräns här genom att säga att svenska är nordgermanskt (öst skandinaviskt) språk medan engelska är västgermanskt. Lärdomen är att båda hör till germanska språkgruppen, så helt olika och helt obesläktade är de inte.
Det har du helt rätt i, bindestreck (eng. hyphen) används inte i svenska på samma sätt som i engelska. Jag har inte påstått något annat. Däremot har jag använt bindestreck i svenska på samma sätt som i engelska för att undvika jättelånga sammansatta ord, så jag har försökt att kompromissa lite där och kombinera båda skrivkonventionerna.
Nu tycker jag att vi sätter stopp för det här tjafset om svenska skriftspråket. SÅ intressant är det ju inte. Vi får ta det i ett annat forum om ni vill, men inte här. Så här sätter jag stopp. Jag kan inte förbjuda er att fortsätta om ni känner att ni inte har fått säga ert. Men jag kommer inte att svara på det.