Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Så påverkas bildfrekvensen av processor, grafikkort och minne

Permalänk
Skrivet av Sneakers:

Sant som du säger, men när det gäller spel som balanserar på gränsen så är inte det exakta resultatet det intressanta utan den generella upplevda skillnaden.

BC2 flyter inte i full hd och över på max settings ( kan ha hbao av och bloom av ) utan att man har en i7 som är klockad till 3.4-3.6 ghz.

Sitter själv på en oklockad i7 930 och använder en 24" 1920x1080p full HD skärm. Spelar ofta BC2 utan problem i den angivna upplösningen samt allt på högsta. Så din teori på den fronten är tyvärr fel, iallafall enligt mig. (Just saying)

Permalänk
Medlem

Intressant test men tycker det hade varit intressantare om det även testades om en SSD hårddisk gjorde skillnad eller ej i dessa sammanhang. Någon i tråden hävdar tydligen att allt läses från RAM minnena när man spelar, men jag är väldigt skeptisk till det. Så testa det före eller hellre än att lägga till fler spel eller dylikt.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Skrivet av Hmmkk:

Intressant test men tycker det hade varit intressantare om det även testades om en SSD hårddisk gjorde skillnad eller ej i dessa sammanhang. Någon i tråden hävdar tydligen att allt läses från RAM minnena när man spelar, men jag är väldigt skeptisk till det. Så testa det före eller hellre än att lägga till fler spel eller dylikt.

En SSD gör ingen skillnad i annat än laddningstiderna.

Permalänk

Jag är desto mer nyfiken på vad som används för chassi åt utrustningen på bilden, någon som vet?

Visa signatur

MacBook (höst 2007) | iPhone 3GS 32GB | ALIX m0n0wall

Permalänk
Skrivet av pizzadude:

Jag är desto mer nyfiken på vad som används för chassi åt utrustningen på bilden, någon som vet?

Antec Skeleton (Silver/Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Miditower-chassin

Permalänk
Medlem

Hej, läste "testet" å även om jag håller med om slutpläderingen ang cpun så vill jag ändå dela med mig av min upplevelse med datorn i sign@3.2ghz-3.6 å en gtx470(oavsett mhz på graffet).
Jag är fast på en fps mellan 30-50fps. Nu har jag även uppdaterat till 260.52 drivrutin packet å det går leeeent men kommer ner som lägst till 28 fps, ~35 medel och max ~54 fps oavsett grafikinställningar på 1920x1200...
När jag går ner till ex 1280x800 oavsett inställningar får jag max 8fps mer. jag är grymt cpu-begränsad då min kompis med en standard q6600 och ett 8800gts 512mb ligger på mellan 50-100fps på low.

Har även märkt att jag ligger på 50%gpu load medans polaren får nu 70% och uppått med samma drivrutiner. Läste på andra sidor och forum att ett nvida kort är mer beroende av cpun än ett ati kort vilket ni säkert känner till... iaf... nu letar man efter en q6600 eller liknande för en billig peng eller mot ett 8800gtx men folk sitter verkligen och håller på sina quads

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Tack! Du är en ängel.

Visa signatur

MacBook (höst 2007) | iPhone 3GS 32GB | ALIX m0n0wall

Permalänk

Bra läsning! En snabb fråga bara, hur gör man för att få Everest att mäta hur stor processorbelastningen och grafikkortbelastningen är? Har laddat ner ultimate trial versionen, men hittar inte rätt så att jag kan mäta hur mkt cpu och gpu jobbar!

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Mycket bra test!

dock så tycker jag att det finns utrymme för ett än mer detaljerat test.
Att dessutom ställa upp två så lika riggar som möjligt till allt förutom att en har en AMD processor och en har en intel men för samma pris skulle vara intressant. Att dessutom testa med spel spel-titlar skulle vara något också!

Jag tror häller inte att jag är den ända att vilja se ännu mer siffror från labbet!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Och dom som sitter på en Q6600 rekomenderas att uppdatera då den flaskar ihjäl en... flaskar tillome min SSD.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Tycker aldrig att jag lyckas få 100% belastning på ett grafikkort oavsett om det är 4-8Gb Ram, 3,0-4,2Ghz CPU.
Sedan spelar det ingen roll om jag har ett eller tre grafikkort inkopplade.
Vad är galet tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Och dom som sitter på en Q6600 rekomenderas att uppdatera då den flaskar ihjäl en... flaskar tillome min SSD.

:S på stock klock? säkert att det inte är moderkortet som flaskar ssdn? om det flaskar med en ocad q66 så lär det flaska med vilken prolle som helst, q66 är inte så klena, annars lär du ha annat problem? Kul om man sitter & spelar med en ocad i7 på 4 ghz, sen går 75% av prestandan åt pipsvängen när spelet laddar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexei:

Och dom som sitter på en Q6600 rekomenderas att uppdatera då den flaskar ihjäl en... flaskar tillome min SSD.

Fantasier trolla mer

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alban72:

Fantasier trolla mer

beror på. har dock extremt svårt att tro att man märker någon större skillnad i spel, givetvis får man högre och jämnare fps, dock inget man märker av i särskilt många spel.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

jaha ja, en q9550 me skaplig klock sprattlar tydligen på rätt bra än om jag fattat testet rätt, bra och intressant test,

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Hej, läste "testet" å även om jag håller med om slutpläderingen ang cpun så vill jag ändå dela med mig av min upplevelse med datorn i sign@3.2ghz-3.6 å en gtx470(oavsett mhz på graffet).
Jag är fast på en fps mellan 30-50fps. Nu har jag även uppdaterat till 260.52 drivrutin packet å det går leeeent men kommer ner som lägst till 28 fps, ~35 medel och max ~54 fps oavsett grafikinställningar på 1920x1200...
När jag går ner till ex 1280x800 oavsett inställningar får jag max 8fps mer. jag är grymt cpu-begränsad då min kompis med en standard q6600 och ett 8800gts 512mb ligger på mellan 50-100fps på low.

Har även märkt att jag ligger på 50%gpu load medans polaren får nu 70% och uppått med samma drivrutiner. Läste på andra sidor och forum att ett nvida kort är mer beroende av cpun än ett ati kort vilket ni säkert känner till... iaf... nu letar man efter en q6600 eller liknande för en billig peng eller mot ett 8800gtx men folk sitter verkligen och håller på sina quads

Det där beror med största sannolikhet inte på CPU'n. Lissna (som Abu Hassan säger). När jag drar igång Never Winter Nights på mitt GTS8800 (640MB) kort i fullHD upplösning så får jag runt 100fps. Nu med mitt GTX460 kort i samma spel så ligger jag runt 20. Det har med drivisar och ett gammalt spel att göra. När jag kollar GPU användning med det nya kortet dvs. GTX460 kortet så ligger jag konstant under 10% load. Startar jag Dragon Age tex. så ligger GPU'n nära 100%. Kan även tillägga att jag provat 2 olika 460 kort.

Som en liten sidnote kan jag även tillägga att jag har ett ärende hos Nvidia på detta. Det har legat hos dem i över 3 månader och har fortfarande status "investigating". Ni kanske förstår att de inte direkt prioriterar någon som har problem med ett 10 år gammalt spel LoL.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för prolle för att verkligen få ut det mesta av Nvidia GTX 580? Räcker det med en i7 860 2.8 GHz eller måste man ha en maffigare för att lyckas skyffla all information? Sitter nämligen med en i5 750 2,66GHz och känner att det verkligen är ett lyft mot mitt tidigare graffe men får man ut mer kräm är det ju inte omöjligt att man uppgraderar då man inte vill vara dumsnål.

Vad jag kan utläsa av testet så ska det inte vara några problem för min prolle att klara den uppgiften men man vet aldrig :S.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skadidle:

Vad ska man ha för prolle för att verkligen få ut det mesta av Nvidia GTX 580? Räcker det med en i7 860 2.8 GHz eller måste man ha en maffigare för att lyckas skyffla all information? Sitter nämligen med en i5 750 2,66GHz och känner att det verkligen är ett lyft mot mitt tidigare graffe men får man ut mer kräm är det ju inte omöjligt att man uppgraderar då man inte vill vara dumsnål.

Vad jag kan utläsa av testet så ska det inte vara några problem för min prolle att klara den uppgiften men man vet aldrig :S.

angående spel så behöver du inte uppgradera över huvud taget då en i7 750 eller phenom II x4 räcker alldeles utmärkt när det gäller spel även om man inte går över 2.66 respektive 3.1 GHZ, sen finns det väl ett fåtal mer cpu-krävande spel men även där räcker dessa processorer till. dess utom så har man ofta högre clock än så.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

angående spel så behöver du inte uppgradera över huvud taget då en i7 750 eller phenom II x4 räcker alldeles utmärkt när det gäller spel även om man inte går över 2.66 respektive 3.1 GHZ, sen finns det väl ett fåtal mer cpu-krävande spel men även där räcker dessa processorer till. dess utom så har man ofta högre clock än så.

Tackar för snabbt och bra svar. btw så har jag i5 inte i7 750 ;)....
Då behöver jag med andra ord inte uppgradera vilket känns bra. Man känner sig lite dum när man ställer en sådan fråga haha, för man vet ju vissa som köper ett fett graffe också går det segt osv, men det är oftast inte graffen i sig utan något annat som flaskar.

Själv sitter man på en i5 som sagt, GTX 580, 1333 Ram minne, så man börjar fundera över att uppgradera lite för att matcha graffet. Men behövs det inte så känns det skönt att slippa om man säger så

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DST:

Hej, läste "testet" å även om jag håller med om slutpläderingen ang cpun så vill jag ändå dela med mig av min upplevelse med datorn i sign@3.2ghz-3.6 å en gtx470(oavsett mhz på graffet).
Jag är fast på en fps mellan 30-50fps. Nu har jag även uppdaterat till 260.52 drivrutin packet å det går leeeent men kommer ner som lägst till 28 fps, ~35 medel och max ~54 fps oavsett grafikinställningar på 1920x1200...
När jag går ner till ex 1280x800 oavsett inställningar får jag max 8fps mer. jag är grymt cpu-begränsad då min kompis med en standard q6600 och ett 8800gts 512mb ligger på mellan 50-100fps på low.

Har även märkt att jag ligger på 50%gpu load medans polaren får nu 70% och uppått med samma drivrutiner. Läste på andra sidor och forum att ett nvida kort är mer beroende av cpun än ett ati kort vilket ni säkert känner till... iaf... nu letar man efter en q6600 eller liknande för en billig peng eller mot ett 8800gtx men folk sitter verkligen och håller på sina quads

Jupp. Har samma problem. Fast jag kör 1680*1050. Fast jag ska uppgradera skärm och processor. Fast spel flyter bättre med GTX 570 än 4850 ändå, även om det är lite overkill.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kan processorn påverka bilden till skärmen ? Har testat att byta skärm,skärmsladd,grafikkort och moderkort. Skärmen söker mellan hdmi,dvi och analog. Och efter en stund kommer det upp "check signal cable" Kan det vara processorn som gör typ att inte moderkortet hittar graffat eller något liknande ?

Visa signatur

Sambadi dad aj juice two no

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAJJ4N:

Kan processorn påverka bilden till skärmen ? Har testat att byta skärm,skärmsladd,grafikkort och moderkort. Skärmen söker mellan hdmi,dvi och analog. Och efter en stund kommer det upp "check signal cable" Kan det vara processorn som gör typ att inte moderkortet hittar graffat eller något liknande ?

Har du ingen processor på moderkortet får du ingen bild = är den tillräckligt skadad får du inte heller bild.
Dock är det väldigt sällan cpu går sönder, skulle ha kollat minnen först om jag var du, ofta är det dom om man inte får bild, enklast att testa också..

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Har du ingen processor på moderkortet får du ingen bild = är den tillräckligt skadad får du inte heller bild.
Dock är det väldigt sällan cpu går sönder, skulle ha kollat minnen först om jag var du, ofta är det dom om man inte får bild, enklast att testa också..

Okej, då får det kollas idag. Tack för hjälp och svar m8 !

Visa signatur

Sambadi dad aj juice two no