Permalänk
Medlem

AMD Bulldozer samlingstråd

En tråd för att diskutera AMD's kommande mikroarkitektur Bulldozer.

Bulldozer die-shot (hårt Photoshoppad av AMD)

(Klicka för full storlek)

En Bulldozer FAQ kommer att dyka upp när det är dags, precis som med min Phenom II FAQ.

Tillsvidare så kan vi ha lite kort info om Bulldozer och några presentationsbilder.

Inledning
Först och främst så är detta något både jag och många väntat på, en ny mikroarkitektur från AMD. Det har inte skett sedan 1999 då första Athlon processorn lanserades (K7). I dagens Phenom II processorer så är det fortfarande optimerade K7 kärnor, vilket ganska få är medvetna om eller inser. Bulldozer är något helt nytt.

Annorlunda
Hur AMD kommer marknadsföra Bulldozer är oklart då detta är nytänkade. En Bulldozer processor med 4st moduler, det bör på marknaden bli en 4 kärnig processor som kan hantera 8 trådar

Ett exempel: En Bulldozer processor med 4 moduler kommer att uppfattas som 8 äkta kärnor av datorn för dom som inte förstått, likt Intel's Hyperthreading. Det kan ses som en motsvarighet till Intel's Hyperthreading också, fast en långt mycket mer effektiv och mer högpresterande lösning.

Bulldozer - en modul
Bulldozer konstrueras i form av flertalet så kallade moduler. En modul innefattar 2 beräkningskärnor med varsin 128-bit FPU som kan agera som en 256-bit FPU vid 256-bit AVX instruktioner. Beräkningskärnorna delar på resurser som avkodare, schemaläggare, fetchers samt en egen dedikerad L2 cache som också används av FPU'erna. Moduler tillsammans delar i sin tur på en större L3 cache.

Branch, fetch samt avkodare
Bulldozers branchpredictor och fetch enheter är separerade för att skapa mindre flaskhalsar, något som är viktigare i denna arkitekturen med dess längre pipeline. Äntligen ser vi också en 4 vägs avkodning, något vi saknat mycket länge och bland annat det som satt käppar i hjulet för K8 och K10.

Mer djupgående i en Bulldozer-modul och beräkningsenheterna
Den extra beräkningskärnan hos Bulldozer använder 12% mer kärnyta, men ska enligt AMD leverera ~80% högre prestanda jämfört med 1 kärna och är alltså mycket lik en CMP (fullskalig dualcore), men rejält mycket mindre. Flertrådsteknik (Hyperthreading t.ex) kan i bästa fall ge 25-30% mer prestanda och kräver inte långt ifrån lika mycket extra transistorer (ca 6%). Flertrådsteknik har sitt syfte att utnyttja processorns exekveringsenheter hårdare. Bulldozers modul-uppbyggnad har istället syftet att hårdare utnyttja avkodare, schemaläggare och L1/L2 cacher till redan effektiva pipelines. AMD har i Bulldozer en mycket kraftfull front-end för att kunna utnyttja dubbla integer-enheter, något man tidigare legat efter med och istället haft kraftfulla exekveringsenheter som aldrig kunnat utnyttjats fullt ut.

I Bulldozer så är schemaläggarna också unifierade, vilket innebär att resurserna används desto mer effektivt. Tidigare så har matematikenheterna (ALU'er) haft en dedikerad schemaläggare, och adressenheterna (AGU'er) likaså. Detta ökar effektiviteten hos Bulldozer. Utnyttjandet av enheterna på detta sätt ihop med en extra avkodningsenhet kan ge stor inverkan på prestanda under heltalsoperationer.

Nehalem har dock inte oberoende schemaläggare vilket gör att Bulldozer kan hålla sina avkodare fullt utnyttjade som i sin tur matar ALU/AGU/FPU. Hos Bulldozer så vägrar AMD att kommentera mer om avkodarna. I tidigare arkitekturer från AMD så har dom varit av komplicerad typ vilket enkelt förklarat tillåter processorn att avkoda komplexa instruktioner, dvs ökad flexibilitet. Bl.a detta gjorde gamla K7 Athlon snabbare jämfört med P6 baserade Pentium3 där Intel hade 2 enkla och 1 komplex avkodare, medans K7 Athlon hade 3st komplexa. Med Bulldozer har vi åtminstone branch-fusion!

Flyttalsberäkningar ser också lovande ut hos Bulldozer med sina 256-bit-bit FMAC's som är delade. Det finns också 2st MMX FPU'er för vanliga x87/MMX instruktioner. Schemaläggaren hos FPU'n klarar 2 trådar som tidigare nämnt och FPU'ns resurser beter sig som en flertrådad enhet och tillåter dubbla 128-bit flyttalsberäkningar per klockcykel. XMM registren är 256-bit och Bulldozer stödjer AVX, AES och LWP fullt ut inklusive XOP och FMA4 instruktions-set: http://support.amd.com/us/Processor_TechDocs/43479.pdf

Äntligen finns också fullt stöd för SSE4 (SSE4.1 och 4.2). Detta kommer göra prestandaskillnaden ännu större från dagens Phenom II då den har avsaknad för dessa instruktionsuppsättningar.

Processorns cache-prefetchers kommer vara betydligt mer aggressiva än tidigare och ställa desto mer krav på både cachenivåer och minnesbandbredd. Hur minneskontrollern är konstruerad och specificerad går inte av avslöja ännu. Lägre accesstid och högre bandbredd är att vänta dock.

AMD Turbo Core
Slutligen så kommer version 2 utav AMD's Turbo Core Teknologi att debutera i Bulldozer. Moduler kan stängas av och på helt och hållet dynamiskt oberoende av varandra och klockfrekvenserna kan ökas mer under Turbo-läge. Processorn har helt själv koll på strömkonsumption som bevakas i Turbo-läge.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Oj, detta var väl researchat och mycket bra info. Jag kommer kolla in denna tråd då och då för att hålla mig ajour. Fan, detta är bättre än wikipedias artikel ju!

Permalänk

Kommer bulldozer processorerna fungera på AM3 moderkort? Bra artikel btw!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Kommer bulldozer processorerna fungera på AM3 moderkort? Bra artikel btw!

Dom har utalat sig om det nydligen att det skulle bli en AM3 Sockel men nu värkar det bli AM3+ som jag fatta det..

Visa signatur

|CoolerMaster Silencio 550| Intel Skylake 6700k@4.0GHz |Corsair Cooling Hydro H80i GT |Asus Z170 PRO GAMING |Ripjaws 3000mhz ddr4 ]Asus Strix 970 gtx|Fractal Design Newton R2 800W |

Permalänk
Medlem
Permalänk

Bra samlingstråd!

Mycket spännande hur delad L2 cache kommer att skala i enkeltrådade och flertrådade program, speciellt när det samtidigt sparar die size, vilket kan jämföras med att gå ner i tillverkningsteknik, utan att behöva göra det? Pris/prestande/watt ser MYCKET lovande ut.

Speciellt i framtiden kommer denna typen att löna sig, då man kan ha ~100 kärnor som samarbetar med varandra, och i idle så är det bara en kärna som är aktiv. Servermarknaden lär ju få orgasm.

Att varje L1 cache bara är 16 kB, istället för 64 kB som i Phenom, lär ju kompenseras av att den är extremt snabb istället. Generellt sätt brukar större minne betyda långsammare. Dessutom så tyder en liten cache på en välkonstruerad arkitektur och billigare pris. Nice att nordbryggan är inbyggd dessutom!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Bra samlingstråd!

Mycket spännande hur delad L2 cache kommer att skala i enkeltrådade och flertrådade program, speciellt när det samtidigt sparar die size, vilket kan jämföras med att gå ner i tillverkningsteknik, utan att behöva göra det? Pris/prestande/watt ser MYCKET lovande ut.

Svårt att uppskatta då det hänger väldigt mycket på fetch, avkodare och schemaläggare hur en bulldozermodul under flertrådade tillämpningar beter sig. Delad L2 cache har ju bl.a använts i Core2 med goda resultat.

Citat:

Speciellt i framtiden kommer denna typen att löna sig, då man kan ha ~100 kärnor som samarbetar med varandra, och i idle så är det bara en kärna som är aktiv. Servermarknaden lär ju få orgasm.

Designen på detta vis är oslagbar jämfört med en CMP processor (flerkärnig) eller flertrådad processor. Det ser inte ut att vara någon flaskhals heller i designen om man studerar allt noga, men vi får vänta med att öppna champagnen. 80% mer prestanda som är uppgivet i liknande presentationer tidigare brukar stämma rätt väl.

Citat:

Att varje L1 cache bara är 16 kB, istället för 64 kB som i Phenom, lär ju kompenseras av att den är extremt snabb istället. Generellt sätt brukar större minne betyda långsammare. Dessutom så tyder en liten cache på en välkonstruerad arkitektur och billigare pris. Nice att nordbryggan är inbyggd dessutom!

Ja, och det visar också hur stor ändring Bulldozer verkligen innebär, då AMD alltid haft upp till 128Kb L1 cache tidigare. Jag tror att dom sett över dom olika cache-nivåerna riktigt ordentligt för att orka mata alla kärnor fullt och konstant.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Antingen blir det ett pris/prestanda/watt monster, men tar inte hem prestandakronan.
Eller så tar det hem prestandakronan och ger ett helvetes försprång till AMD.

Jag tror mer på teori #1, men någon gång kommer AMD ha tronen som de hade back in the days (P4 perioden).

Vad kommer efter Bulldozer och Bobcat?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Mitt enda problem med Bulldozer är hur schemat ser ut för dess lansering. AMD behöver en bra processor nu, inte om ett år.

... Och jag med. Dags för en uppgradering.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Detta kommer garanterat ge en kick i processor utvecklingen ^^
får väll se om intels sandy brige kommer med något intressant också
Bra jobbat med tråden (bättre än wiki ^^)

Permalänk

Tycker faktiskt inte Sandy Bridge är lika intressant som Bulldozer. Å andra sidan vet vi mer om Sandy Bridge, och min uppfattning är att det är en CPU, med budget GPU (inte för spel), som har bättre prestanda/watt än Nahalem, men samma pris ungefär. Dvs en uppgradering som inte är värt att byta moderkort, minnen och processor för.

Ska bli kul att se vad Bulldozer levererar!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Antingen blir det ett pris/prestanda/watt monster, men tar inte hem prestandakronan.
Eller så tar det hem prestandakronan och ger ett helvetes försprång till AMD.

Jag tror mer på teori #1, men någon gång kommer AMD ha tronen som de hade back in the days (P4 perioden).

Vad kommer efter Bulldozer och Bobcat?

Sandy Brigde är presenterad och man vet vad det är för något. I samma klockcykel kommer Bulldozer vara snabbare på heltalsberäkningar av det som går att tyda. Nästan hela stegen i Bulldozer-arkitekturen är presenterad. Vi får se.

Efter Bulldozer så kommer förbättringar av den. Designen är väldigt flexibel och redo för ändringar vid behov.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Antingen blir det ett pris/prestanda/watt monster, men tar inte hem prestandakronan.
Eller så tar det hem prestandakronan och ger ett helvetes försprång till AMD.

Jag tror mer på teori #1, men någon gång kommer AMD ha tronen som de hade back in the days (P4 perioden).

Vad kommer efter Bulldozer och Bobcat?

Jag hoppas på den senare teorin. Intel behöver lite problem igen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

funkar en am3+ processor på ett am3 moderkort?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Det som är ytterst intressant är när AMD avslöjar vilka av dom 4st avkodare i Bulldozer som är komplexa eller simpla beroende på instruktionstyp. Det var detta som var kraftigt avgörande hur snabb K7 Athlon blev jämfört med P6 Pentium III som bara hade 1 komplex avkodare, medans Athlon hade 3.

Skrivet av nfskillen:

funkar en am3+ processor på ett am3 moderkort?

Nej

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Här bjuder jag på en bild på ett foto av en Bulldozer-kärna med 4 moduler (8 kärnor):

Exekveringsenheterna, fetch, avkodare, IC, branch predictor och L1 cache är dock utsuddade för att inte avslöja vissa vitala fakta. Andra av bilden är hårt Photoshoppade också.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

bolldozer värkar bli mer och mer overkill. typ så här
-192 vägars l3 cache(uppskattningsvis)
-16 kärnor
-multithreding som ökar prestandan med 80%
-50% bätttre prestanda än en 12 kärnig opteron(utan multithreding)
-delat l2 cache
-....

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk

Vad menas med 192-vägars l3 cache? Hur många vägars är de på Phenom II?
Har du länk till rykterna?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Vad menas med 192-vägars l3 cache? Hur många vägars är de på Phenom II?
Har du länk till rykterna?

Ju högre cache associering, ju bättre matchning men högre accesstid. Instruktionscache (L1) brukar därför vara 2 eller 4 vägs och liten med en extrem hastighet. L2 cache är större med fortfarande låg associering men större kapacitet. L3 cachen fungerar egentligen som en ersättare till RAM men betydligt mindre men extemt mycket snabbare, en databuffert och sammankopplig i CMP'er. Hög associering, stor volym och högre fördröjning, men väldigt flexibel. Vad som passar bäst beror på hur resten av processorn ser ut också, arkitektur, cache-protokoll osv.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av nfskillen:

funkar en am3+ processor på ett am3 moderkort?

Är rätt säker på att jag läste någonstans ganska nyligen att am3+ processor i am3 moderkort skulle "fungera", dock i någon form av "kompatibilitets-läge, dvs vissa funktioner/instruktioner inaktiverade...

Vad jag inte sett(kan dock ha missat) är berkäftelse från AMD som säger klart och tydligt vad som kommer gälla... Och så länge avsaknaden av detta finns(alt ES som bekräftar bu eller bä) så spekuleras det mest...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av sweloop64:

Är rätt säker på att jag läste någonstans ganska nyligen att am3+ processor i am3 moderkort skulle "fungera", dock i någon form av "kompatibilitets-läge, dvs vissa funktioner/instruktioner inaktiverade...

Vad jag inte sett(kan dock ha missat) är berkäftelse från AMD som säger klart och tydligt vad som kommer gälla... Och så länge avsaknaden av detta finns(alt ES som bekräftar bu eller bä) så spekuleras det mest...

Jag är rätt säker på att jag läst att det är tvärtom, AM3 processorer fungerar i AM3+ socket
Edit här t.ex : AMD Bulldozer kräver ny processorsockel, Socket AM3+ - www.nordichardware.com

Permalänk

Mjo, verkar missat vad PR-folket sagt och hållt mig till dokumentation :/

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

bolldozer värkar bli mer och mer overkill. typ så här
-192 vägars l3 cache(uppskattningsvis)
-16 kärnor
-multithreding som ökar prestandan med 80%
-50% bätttre prestanda än en 12 kärnig opteron(utan multithreding)
-delat l2 cache
-....

Jag tror du har missuppfattat detta lite.
16-kärnig Bulldozer kommer till servrar, 8 kärnor kommer till desktopdatorer.
Bulldozer har ingen Hyperthreading som intel. Den har 8 kärnor som delar FPU. Eller 4 moduler med en extra integer. Detta tar upp 5% extra plats och gör den 80% snabbare.
Jag tror att de sa att den 16-kärniga skulle vara 50% bättre än den 12-kärniga. Med alla kärnor aktiverade.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Lär behövas quad-channel ram om det inte ska bli flaskhalsar redan från början... ev att am4 kan funka med dual-channel, fast då med ddr4...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Lär behövas quad-channel ram om det inte ska bli flaskhalsar redan från början... ev att am4 kan funka med dual-channel, fast då med ddr4...

DDR4 ska inte börja tillverkas föränn någon gång 2012 så det lär nog inte komma något sådant till första versionen av Bulldozer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Vilket gissningsvis är när am4 kommer...
am2 --> am2+ --> am3 --> am3+ --> am4

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

Jag tror du har missuppfattat detta lite.
16-kärnig Bulldozer kommer till servrar, 8 kärnor kommer till desktopdatorer.
Bulldozer har ingen Hyperthreading som intel. Den har 8 kärnor som delar FPU. Eller 4 moduler med en extra integer. Detta tar upp 5% extra plats och gör den 80% snabbare.
Jag tror att de sa att den 16-kärniga skulle vara 50% bättre än den 12-kärniga. Med alla kärnor aktiverade.

jo de 16 kärniga är till servrar ja, men det är ändå overkill med att ha 8 kärnor till en vanlig pc+80% pga multithreding+bättre prestanda per kärna utan multithreding.

å andra sidan så blir kraven på datorer allt högre, så snart kanske man får nytta av så bra prestanda.
får se hur det blir med l3:cachet, skulle tro att det blir mer än 48 vägars

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

jo de 16 kärniga är till servrar ja, men det är ändå overkill med att ha 8 kärnor till en vanlig pc+80% pga multithreding+bättre prestanda per kärna utan multithreding.

å andra sidan så blir kraven på datorer allt högre, så snart kanske man får nytta av så bra prestanda.
får se hur det blir med l3:cachet, skulle tro att det blir mer än 48 vägars

Joo, det kommer ju mer och mer som stödjer fler kärnor. Crysis 2 skulle ju stödja 8 kärnor! Ska bli kul med pretandatester sen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000