Sweclockers! När tvättade ni era Jeans senast?

Permalänk
Medlem

Sweclockers! När tvättade ni era Jeans senast?

Själv gick alla min tre favvo jeans sönder förra året så bara upp i lite mer än ett år här. Hur gör ni andra med era jeans? Tvättar ni alla sönder dem eller finns det några fler eldsjälar?

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Brukar gå ett par månader mellan tvättarna av jeansen, speciellt när de är nya för att få en korrekt slitning. Räcker att lufta mellan användningarna om du byter mellan olika par, tvättar bara om jag grisat ner mig.

Permalänk
Medlem

har tvättat mina en gång på ett år.

Permalänk
Medlem

Jag har nästan bara eans å mig på helgerna så jag tvättar dem enbart ifall de luktar illa eller att jag har skitat ner dem.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Va?
Jag tvättar dem en gång i veckan, kan aldrig minnas att jag slitit sönder jeans.
Mina äldsta jeans köpte jag för att mina gamla var för små... Och det var säkert 3 år sen.
Sitter ni på sandpapper om dagarna?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Va?
Jag tvättar dem en gång i veckan, kan aldrig minnas att jag slitit sönder jeans.
Mina äldsta jeans köpte jag för att mina gamla var för små... Och det var säkert 3 år sen.
Sitter ni på sandpapper om dagarna?

håller med dej!
använder ett par kanske 5-7 dagar å sen slänger dom i tvätten xD

Visa signatur

Chassi:Thermaltake Level 10 GT CPU:AMD FX-8150 8x4,4Ghz CPU Kylare:Corsair H80 MB:Gigabyte GA-990FXA-UD3
RAM:Corsair Vengeance 4x4GB 1600Mhz GPU:Radeon hd6950 2GB PSU:Corsair HX650w
System disk: Samsung 830 128GB Lagring:WD 1TB, WD 320GB
Skärm: Samsung B2330, LG 47lv355n Ljud: Jamo PP3000

Permalänk
Medlem

Fy fan vad snuskigt äckligt att tvätta dom så sällan som vissa verkar göra.....dom jeansen jag har tvättar jag varje vecka (kanske 2-3 dagars användning) och dom har säkert varit med om 40-50 tvättar och ser ut som nya fortfarande.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Fy fan vad snuskigt äckligt att tvätta dom så sällan som vissa verkar göra.....dom jeansen jag har tvättar jag varje vecka (kanske 2-3 dagars användning) och dom har säkert varit med om 40-50 tvättar och ser ut som nya fortfarande.

Amen.
Har haft samma jeans i kanske 3 veckor i enstaka nödfall, men de blir så äckliga då.
Typ som håret blir om man inte duschat på nån dag samt att de tappar all styrsel.
Jag gillar känslan av nytvättat, när de är lite stela

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem

Lite då och då svarar jag. Håller ingen koll när jag kastar byxorna i tvätten. När de luktar pungsvett fram eller för smutsiga så åker de i tunnan for sure.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Skrivet av matte.90:

håller med dej!
använder ett par kanske 5-7 dagar å sen slänger dom i tvätten xD

Ajabaja, inte tvätta för tvättandets skull, utan bara om det faktiskt behövs.

För att svara på frågan själv:
Aldrig, för jag har inga jeans. Har bara chinos! Dock funderar jag på att investera i ett par rejäla jeans.. känns höstigt och bra

Permalänk
Hedersmedlem

Det var väl senast någon gång i april. Men på sommaren använder man ju shorts. Annars blir det väl omkring 2-3 veckor om de inte är smutsiga eller man luktar illa.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

mina förra hade jag i ca 3 år innan de gick sönder i grenen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En gång i veckan ungefär, precis som min mor alltid gjort.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Oftast efter 1-5 dagars användning, dock beror det ju på vilken färg det är också. De vita tvättas ju mer än de svarta exempelvis.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Oftast efter 1-5 dagars användning, dock beror det ju på vilken färg det är också. De vita tvättas ju mer än de svarta exempelvis.

5 dagar kan jag köpa, men 1?
Utan att trolla eller överdriva överhuvudtaget så kan jag i ärlighetens namn säga att jag kan ha på mig nytvättade jeans aktivt i minst 5 dagar och ändå behålla denna goa lukten av mjukmedel.
Märker av en viss lukt efter 1 vecka.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Många som verkar gilla förstöra sin jeans...

Tvättar nästan aldrig, räcker om man vädrar dem, alternativt om man spillt/fläckat ner dem så handtvättar man dem i kallt vatten.
Man ska aldrig maskintvätta jeans.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Har blivit tipsad av personal på bikbok att man inte ska maskintvätta jeans, om de börjar lukta illa, så kan man lägga dom i en påse och frysa in dom, då försvinner all lukt och alla bakterier dör. (kan dock va osant) Tvättar mina jeans kanske en gång på 6 månader , men då har jag säkert 4-5 par som jag roterar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tvättar mina jeans när de behöver tvättas, alltså när jag grisat ner dem. Blir ca två gånger i veckan.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

min mamma tvättar mina kläder

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Varför ingen maskintvätt? O.o För nötningens skull? Konstigt i så fall att mina jeans har hållit sig i bra skick efter så pass många år.

Och just ja... ni som säger att ni inte tvättar era jeans, eller tvättar dem i undantagsfall, använder ni dem verkligen VARJE dag?

Indigon försvinner och jeansen ser sämre ut. De går inte sönder, men ser helt klart sämre ut, speciellt om man tvättar jeansen ett litet tag efter man köpt dem. 6 månader minst innan man tvättar dem.

Maskintvätt funkar väl om man kör 30grader.

Finns ingen som helst anledning till att tvätta jeans 1-2 gånger i veckan som vissa verkar göra.
Krälar ni runt på gatan hela dagarna eller har svårigheter med att stoppa gaffeln i munnen?
Lufta dem ute, typ 1 gång i veckan. Kommer de någon fläck rensa området med vatten, utan att skrubba.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

men ser helt klart sämre ut.

Beror la på vem du frågar! Jag gillar när det syns att man använder som.

Själv kör jag lite huller om buller med jeans, vissa 2ggr i veckan andra gånger blir det flera månader i mellan. Inget jag tänker på generellt utan kör när jag tycker att det behövs.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har blivit tipsad av personal på bikbok att man inte ska maskintvätta jeans, om de börjar lukta illa, så kan man lägga dom i en påse och frysa in dom, då försvinner all lukt och alla bakterier dör. (kan dock va osant) Tvättar mina jeans kanske en gång på 6 månader , men då har jag säkert 4-5 par som jag roterar.

Om inte jag fattade fel på hemkunskapen så dör bakterier ENDAST av hetta?

Och vad är det för skitsnack om att man inte ska tvätta sina kläder, det är ju en del av den personliga hygienen.
Klart man tvättar sina jeans, mina jeans ser inte sämre ut än vad de gjorde när de var nya, med undantag för benen som har dragit mot backen och "mobilrutan".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beror på vad man har för jeans, haft en massa Levis som hållit jättebra sen diesel som varit mindre bra och just nu har jag ett par Hugo Boss som håller riktigt bra (som förväntat då brallorna kosta 1400kr...), brukar kasta dom i tvättkorgen varannan vecka kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jaså det var färgblekningen du menade, ok då hänger jag med. Nej vill man att färgen ska hålla bra så får man ju såklart försöka tvätta dem mer sällan. För mig spelar det dock inte så stor roll om de är färgstarka eller blekta... jeans säljs ju dessutom "nya" helt urblekta/urtvättade. Det är en smaksak.

Men eftersom jag och flickvännen ändå tvättar varje vecka så slänger jag med jeansen som jag har haft på mig i en vecka... varför skulle jag göra ett undantag för jeansen? Det gör jag ju redan... underkläder byter jag varje dag, rena strumpor och kalsonger. T-shirten/linnet/skjortan byter jag varannan dag, eller varje ifall man har svettats mer. Men jeansen använder jag i ett sträck hela veckan... så för mig är det en självklarhet att de åker i tvätten då.

Oh, måste ju såklart säga att det INTE är samma par jeans som tvättas varje vecka. Jag har samlat på mig en hög med 20 par nu som jag växlar mellan. Mer lättförståeligt sagt: efter en veckas användning så tvättas jeansen, 40 grader maskintvätt.

Vore intressant o se hur ofta ni tvättar era resterande klädesplagg? Låter ni det gå månader innan ni tvättar underkläderna också? xD

haha tvättar narturligtvis andra kläder som vanligt Jeans har jag dock inte tvättat ett par sen 2005 eller så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja, det stämmer bra det. Bakterier trivs i tvätt | Inrikes | SvD

Jag torkar så gott som alltid tvätten i torktumlare/torkskåp på högsta temperatur... fast det är mest för att den ska torka så fort som möjligt. Man vill ju få tvättandet avklarat så fort som möjligt. Tråkigt, men något man måste göra ifall man vill ha rena och fräscha kläder.

Så länge jag slipper umgås med lortgrisar som inte orkar tvätta är jag glad.

Torktummlare är dock ett riktigt bra sätt att döda sina jeans, eller alla klädesplagg öht typ.

Klart att man vill att jeansen ska slitas rätt. Hade ett par som var helniciga, dock gav skrevet upp efter ett antal lagningar

Permalänk
Medlem

Jeans har man som skydd, precis som alla andra kläder
Bryr mig icke om ifall färgerna är blekta eller så, tvättas ska dom minst en gång i veckan om man använder dom aktivt. Sjukt äckligt annars....

Kanske har en felaktigt bild, men verkar som att folk som följer mode, stylar o har sig är dom med sämst hygien.. Duschar inte för det förstör deras hår etc och nu tvättar dom tydligen inte sina kläder heller.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Jeans har man som skydd, precis som alla andra kläder
Bryr mig icke om ifall färgerna är blekta eller så, tvättas ska dom minst en gång i veckan om man använder dom aktivt. Sjukt äckligt annars....

Kanske har en felaktigt bild, men verkar som att folk som följer mode, stylar o har sig är dom med sämst hygien.. Duschar inte för det förstör deras hår etc och nu tvättar dom tydligen inte sina kläder heller.

Att inte tvätta jeans har folk sysslat med sen jeansen uppfanns, så är väl ganska mycket tradition tror jag? Kan inte påstå att jag följt några trender precis. Jag gillar helt enkelt hur jeansen blir när de har varit använda ett eller två år. Ni ska se de jeans jag hade Roskilde 2006, de har inte sin orginalfärg nånstanns

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser Jeans-byxor som vanliga kläder, har ett par svarta Jeans som ser lika bra ut som ett par år tidigare - alla kläder inkl Jeans slängs in i tvättkorgen av hygienskäl.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

haha tvättar narturligtvis andra kläder som vanligt Jeans har jag dock inte tvättat ett par sen 2005 eller så.

Av att läsa denna tråden börjar jag fatta varför vissa människor luktar likadant som det gör efter jag har suttit på toa en timme efter ett par riktigt goa portioner chili con carne, fyfan vad vidrigt, jag hoppas ni som tvättar så sällan inser att det inte ENBART är för den synliga nedsmutsningens skull man tvättar sina kläder...

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Wow, helt underbart efterbliven slutlednings förmåga alla verkar ha...

Inte maskintvätta jeans =/= inte tvätta underkläder.
Hur i helvete får vissa av er till att genom att inte tvätta jeans varannan dag så duschar man inte eller tvättar andra kläder?

Som sagt så hjälper det att vädra/lägga dem i frysen för att förhindra att de börjar lukta.

Visa signatur