Program för att kolla saldo hos Swedbank?
Hej!
Jag söker med lykta efter ett program för att smidigt kolla saldot på Swedbank-kontot.
Jag söker det för min fars räkning, som förmodligen har någon form av alzheimer och har extremt svårt för att via datorn kolla sitt saldo.
Han har använt deras dosa men vill inte göra det längre, då han lyckats låsa den ett par gånger pga att han glömmer bort koden och tycker det är besvärligt med dosan (han glömmer i vilken ordning han ska använda dosa resp. dator).
Vi provade då med "förenklad inloggning" med lösenord i stället, men även där lyckas han "vimsa bort sig" och kommer inte åt informationen.
Räkningar betalar han sedan "alltid" med vanligt giro, så det är bara saldot han behöver kunna komma åt.
Som det är nu så går han hellre x antal km till minutenautomaten och tar ett kontoutdrag än försöker via datorn, men han är över 80 år och orkar inte det heller i längden...
Är det någon här som vet om det finns något sådant program? Jag vet att det finns appar till t ex android som löser detta på ett smidigt sätt, eller finns det någon vänlig själ som skulle kunna slänga ihop något liknande? Jag har själv inte de kunskaper som krävs tyvärr....
Han har en vanlig PC med XP och behöver alltså ett program där man matar in personnummer + personlig kod en gång och där uppgifterna sparas så att man sedan bara kan starta programmet för att få fram saldot.
Ett alternativ vore någon form av script att köra mot Swedbanks sida så att inloggningen sker automatisk. Fördelen med detta vore att man då även har tillgång till kontohistoriken (vilken han brukar skriva ut månadsvis för att ha lite koll på var pengarna går).
Observera att detta bara gäller den s.k. "förenklade inloggningen" där man alltså inte kan göra några transaktioner, utan bara titta på kontot.
Är det någon som har en lösning på detta vore jag oerhört tacksam!
Mvh Jonny
//Jompa35