Program för att kolla saldo hos Swedbank?

Permalänk
Medlem

Program för att kolla saldo hos Swedbank?

Hej!

Jag söker med lykta efter ett program för att smidigt kolla saldot på Swedbank-kontot.

Jag söker det för min fars räkning, som förmodligen har någon form av alzheimer och har extremt svårt för att via datorn kolla sitt saldo.
Han har använt deras dosa men vill inte göra det längre, då han lyckats låsa den ett par gånger pga att han glömmer bort koden och tycker det är besvärligt med dosan (han glömmer i vilken ordning han ska använda dosa resp. dator).
Vi provade då med "förenklad inloggning" med lösenord i stället, men även där lyckas han "vimsa bort sig" och kommer inte åt informationen.
Räkningar betalar han sedan "alltid" med vanligt giro, så det är bara saldot han behöver kunna komma åt.

Som det är nu så går han hellre x antal km till minutenautomaten och tar ett kontoutdrag än försöker via datorn, men han är över 80 år och orkar inte det heller i längden...

Är det någon här som vet om det finns något sådant program? Jag vet att det finns appar till t ex android som löser detta på ett smidigt sätt, eller finns det någon vänlig själ som skulle kunna slänga ihop något liknande? Jag har själv inte de kunskaper som krävs tyvärr....

Han har en vanlig PC med XP och behöver alltså ett program där man matar in personnummer + personlig kod en gång och där uppgifterna sparas så att man sedan bara kan starta programmet för att få fram saldot.

Ett alternativ vore någon form av script att köra mot Swedbanks sida så att inloggningen sker automatisk. Fördelen med detta vore att man då även har tillgång till kontohistoriken (vilken han brukar skriva ut månadsvis för att ha lite koll på var pengarna går).

Observera att detta bara gäller den s.k. "förenklade inloggningen" där man alltså inte kan göra några transaktioner, utan bara titta på kontot.

Är det någon som har en lösning på detta vore jag oerhört tacksam!

Mvh Jonny

Visa signatur

//Jompa35

Permalänk
Medlem

Menar du att man skriver in informationen till sitt konto för att senare ha informationen sparad permanent?
Så att han bara kan starta appen och direkt se sitt saldo?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk

En lösning är att du byter webläsaren i hans dator till Opera så kan du välja att alltid spara lösenordet, och genom att bara trycka Ctrl + Enter slår den in lösenordet automatiskt.

Det bygger på att han inte glömmer bort sitt personnummer.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAnden:

Menar du att man skriver in informationen till sitt konto för att senare ha informationen sparad permanent?
Så att han bara kan starta appen och direkt se sitt saldo?

Precis! Och skulle det vara möjligt att kunna få fram kontohistoriken (med en utskriftfunktion) också så vore det kalas! Den finns tillgänglig via "förenklad inloggning" så det borde inte vara omöjligt för någon med kunskaperna...

Visa signatur

//Jompa35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

En lösning är att du byter webläsaren i hans dator till Opera så kan du välja att alltid spara lösenordet, och genom att bara trycka Ctrl + Enter slår den in lösenordet automatiskt.

Det bygger på att han inte glömmer bort sitt personnummer.

Problemet då är att man måste välja inloggningsalternativ i en rullist, "personlig inloggning" är alternativet längst ner i denna. Jag tror att han glömmer detta och får då "standardinloggningen", vilken är med säkerhetsdosa och då blir det fel. Lösenorddet har han redan skrivit upp på en lapp liggande vid datorn så jag tror inte det är där det felar.

Han får bekymmer när det finns för många alternativ och jag tror därför att han behöver ett program som sköter hela processen åt honom.

Jag har skjutsat honom till banken vid ett par tillfällen för att låsa upp dosan och senaste gången vi var där så pratade jag med banken och han fick då alternativet personlig inloggning.

Att han gör fel gör honom också osäker och arg på sig själv så han vågar inte försöka av rädsla att göra fel så det påverkar hela hans självkänsla också tyvärr... Jag bor tyvärr en bra bit bort och har inte alltid möjlighet att hjälpa honom heller... Det vore så skönt att kunna ordna detta för honom!

Jag är enormt tacksam för all hjälp jag kan få och är gladeligen villig att betala en slant till den som har en lösning på problemet!

Mvh Jonny

Visa signatur

//Jompa35

Permalänk
Inaktiv

Umm har gubben en mobil? Kan ju ställa in banken via mobil till att gå direkt till att läsa upp saldot när du ringer upp från mobilen, lägg numret på ett snabbval i mobilen så kan fadern bara trycka på en knapp och få saldot uppläst på en gång. Har så själv på min mobil - vet inte om det funkar med vanlig telefon men det borde det ju.

Permalänk
Medlem

Tänkte precis skriva använd telefonen och ring upp telefonbanken men ser att det förslaget redan kommit. En del banker har även saldo via SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Umm har gubben en mobil? Kan ju ställa in banken via mobil till att gå direkt till att läsa upp saldot när du ringer upp från mobilen, lägg numret på ett snabbval i mobilen så kan fadern bara trycka på en knapp och få saldot uppläst på en gång. Har så själv på min mobil - vet inte om det funkar med vanlig telefon men det borde det ju.

Just vad jag tänkte. Tror mor min gör så, kollar en del bankärenden via vanlig telefon.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Vi har försökt det också... Men han behöver få det i skrift. Han har heller aldrig blivit vän med mobilen, har den bara med sig när han går ut ifall något skulle hända och har bara lärt sig det allra mest grundläggande.

Ofta glömmer han också att ladda den...

Det är f-n inte lätt att bli gammal.... :/

Det han behöver är som sagt någon form av program till PC´n som på ett enkelt och överskådligt sätt visar det han behöver.

Visa signatur

//Jompa35

Permalänk
Medlem

logga in med personlig kod?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

logga in med personlig kod?

Har du ens läst vad som skrivits i tråden?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett script. Brb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krauk0:

Jobbar på ett script. Brb

Ah härligt, tack för engagemanget!

Visa signatur

//Jompa35

Permalänk
Medlem

Googlade problemet med mina synnerligen begränsade pythonkunskaper men verkar inte vara något helt trivialt tyvärr. Det är då över mina kunskaper; någon duktigare programmerare skulle säkert kunna fixa ett bra program av det hela, men inte jag.

Så min bästa insats blir därmed att skapa ett script. Använder Autohotkey som du också kommer att behöva installera. När du sedan bytt ut till hans personnummer och pinkod finns det ett program så att man kan skapa en .exe av det hela, så på hans dator kommer det inte behöva finnas installerat (men det kanske är rekommenderat när du ska testa och så ändå). Pastea koden till notepad och spara med filändelsen .ahk. Sen är det bara att köra den filen (när du bytt personnumret och pinkoden förstås).

Blockinput on ; Låser mus/tgb så att scriptet får vara "i fred" SetTimer, Acceptinput, 15000 ; om scriptet inte når slutet återfås ändå mus/tgb efter 15 sek Run http://www.swedbank.se/privat/index.htm WinWaitActive, Privat - Swedbank SendPlay {Tab 8}{Enter} WinWaitActive, Swedbank och sparbankerna - Logga in Sleep 2000 SendPlay ÅÅÅÅMMDDXXXX{Tab}{Down 3} Sleep 1000 SendPlay {Tab 2}{Enter} WinWaitActive, Swedbank och sparbankerna - Logga in Sleep 1000 SendPlay PINKOD{Enter} Return Acceptinput: Blockinput off Return

Disclaimer: Detta script funkar FÖR MIG varje gång. Testat på en snabb dator, Chrome och Firefox. Det BORDE funka även på långsamma datorer med annan konfiguration (men sleep-tiderna och input-timern kan behöva förlängas). Det finns garanterat snyggare/bättre/mer effektiva/säkrare/smartare/osv lösningar, men det här är vad jag har hunnit lära mig och slänga ihop sen 14-tiden.
Jag garanterar inget, men om det inte funkar är det såklart bara att höra av sig så ska vi nog kunna lösa det tillsammans.

Edit: Verkar tyvärr som om det ändå, trots mitt försök till blockinput, går att förstöra för scriptet. Det är inte lika enkelt som normalt men det går. Du får säga till honom att hålla tassarna borta från tangentbordet tills han är inloggad och klar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krauk0:

Googlade problemet med mina synnerligen begränsade pythonkunskaper men verkar inte vara något helt trivialt tyvärr. Det är då över mina kunskaper; någon duktigare programmerare skulle säkert kunna fixa ett bra program av det hela, men inte jag.

Så min bästa insats blir därmed att skapa ett script. Använder Autohotkey som du också kommer att behöva installera. När du sedan bytt ut till hans personnummer och pinkod finns det ett program så att man kan skapa en .exe av det hela, så på hans dator kommer det inte behöva finnas installerat (men det kanske är rekommenderat när du ska testa och så ändå). Pastea koden till notepad och spara med filändelsen .ahk. Sen är det bara att köra den filen (när du bytt personnumret och pinkoden förstås).

Blockinput on ; Låser mus/tgb så att scriptet får vara "i fred" SetTimer, Acceptinput, 15000 ; om scriptet inte når slutet återfås ändå mus/tgb efter 15 sek Run http://www.swedbank.se/privat/index.htm WinWaitActive, Privat - Swedbank SendPlay {Tab 8}{Enter} WinWaitActive, Swedbank och sparbankerna - Logga in Sleep 2000 SendPlay ÅÅÅÅMMDDXXXX{Tab}{Down 3} Sleep 1000 SendPlay {Tab 2}{Enter} WinWaitActive, Swedbank och sparbankerna - Logga in Sleep 1000 SendPlay PINKOD{Enter} Return Acceptinput: Blockinput off Return

Disclaimer: Detta script funkar FÖR MIG varje gång. Testat på en snabb dator, Chrome och Firefox. Det BORDE funka även på långsamma datorer med annan konfiguration (men sleep-tiderna och input-timern kan behöva förlängas). Det finns garanterat snyggare/bättre/mer effektiva/säkrare/smartare/osv lösningar, men det här är vad jag har hunnit lära mig och slänga ihop sen 14-tiden.
Jag garanterar inget, men om det inte funkar är det såklart bara att höra av sig så ska vi nog kunna lösa det tillsammans.

Edit: Verkar tyvärr som om det ändå, trots mitt försök till blockinput, går att förstöra för scriptet. Det är inte lika enkelt som normalt men det går. Du får säga till honom att hålla tassarna borta från tangentbordet tills han är inloggad och klar...

Testade själv på min dator. KLOCKRENT! Funkade helt perfekt och borde duga alldeles utmärkt för hans behov!

Jag ska till honom på fredag och ska då installera det där och testa (han har en relativt gammal och långsam dator), håller tummarna för att det fungerar lika bra där!

Tusen tack för ditt arbete! Det uppskattas verkligen. Skicka mig ett IM med ditt kontonr så sätter jag in en slant när jag får lönen denna månad!

Mvh Jonny

Visa signatur

//Jompa35

Permalänk
Medlem

Det är lugnt, jag gjorde det för att jag tycker det är kul att programmera och det är ännu roligare att kunna hjälpa till när man själv knappt behöver göra nått
Tänk på att öka alla Sleep om det går för fort för hans dator (och testa skriptet flera gånger, ibland går det långsammare - och funkar därmed inte - på grund av att en fjäril nyser i afrika när månen är full, så man kan behöva lite marginal med väntetiderna) och glöm inte heller SetTimers tid, vi vill ju inte återfå kontrollen för tidigt.
Lycka till!

(OffT: Jag jobbar i vården så vet ju hur besvärligt det kan vara med er situation, bara glad att kunna hjälpa till! Jag antar för övrigt att ni snackat med hans läkare om detta, ibland (men verkligen inte så ofta som man önskat direkt...) kan man ju få hjälp på ett sätt eller annat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krauk0:

Det är lugnt, jag gjorde det för att jag tycker det är kul att programmera och det är ännu roligare att kunna hjälpa till när man själv knappt behöver göra nått
Tänk på att öka alla Sleep om det går för fort för hans dator (och testa skriptet flera gånger, ibland går det långsammare - och funkar därmed inte - på grund av att en fjäril nyser i afrika när månen är full, så man kan behöva lite marginal med väntetiderna) och glöm inte heller SetTimers tid, vi vill ju inte återfå kontrollen för tidigt.
Lycka till!

(OffT: Jag jobbar i vården så vet ju hur besvärligt det kan vara med er situation, bara glad att kunna hjälpa till! Jag antar för övrigt att ni snackat med hans läkare om detta, ibland (men verkligen inte så ofta som man önskat direkt...) kan man ju få hjälp på ett sätt eller annat)

Riktigt bra jobbat!

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Gå direkt till https://internetbank.swedbank.se/bviPrivat/privat?ns=1 istället för att ladda swedbank och tabba åtta ggr. Det är egentligen säkrare att köra firefox och göra ett greasemonkey-skript som automatiskt fyller i rutorna, eftersom det inte är lagg-kritiskt.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Gå direkt till https://internetbank.swedbank.se/bviPrivat/privat?ns=1 istället för att ladda swedbank och tabba åtta ggr. Det är egentligen säkrare att köra firefox och göra ett greasemonkey-skript som automatiskt fyller i rutorna, eftersom det inte är lagg-kritiskt.

Bra där, kände inte till att man kunde gå direkt dit.
Använder sällan firefox själv längre, och Greasemonkey har jag aldrig använt, men det lät ju som ett bättre alternativ egentligen. Vet ju med mig att det här att vänta på fönstret och lägga till en sleep för eventuellt lagg är långt ifrån optimalt och något som gärna biter en i arslet när man minst anar det..

Om du inte redan fixat in det på din fars dator Jompa35 så kan du ju ändra koden till att gå direkt till sidan Teknocide länkade. Lite snabbare och säkrare (och definitivt snyggare). Du förstår nog vad som behöver ändras, annars säg till
(eller förstås sätta dig in i greasemonkey, om det funkar så mycket bättre som det låter att det gör)

Permalänk
Medlem

Greasemonkey: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/748/
Script "Speedbank": http://baramartin.se/js/speedbank.user.js

Jag ville testa om min idé fungerade så jag satte ihop ett skript.

Användarinstruktioner:

1. Installera Firefox-addonet Greasemonkey genom den första länken

2. Följ instruktionerna, starta om Firefox och besök sedan skript-länken. Om Greasemonkey installerades korrekt blir du nu tillfrågad om du vill installera skriptet

3. Innan skriptet är helt klart behöver kod och personnummer ändras. Detta gör du genom att högerklicka på den lilla apan i nedre högra hörnet och välja "Hantera användarskript...", följt av ett klick på Redigera-knappen. Det som ska ändras är texten i variabeln personnummer och kod

Skriptet är helautomatiskt och loggar in användaren med de uppgifter som angetts så fort man klickar på "logga in" på swedbank. Vill man logga in manuellt kan man temporärt stänga av skriptet genom att klicka på apekatten i högerhörnet.

Observer att jag inte har kunnat testa skriptet fullt ut då jag inte har ett konto på banken. De två första stegen verkar fungera felfritt men det kan hända att skriptet triggar efter man har loggat in också. Det BORDE inte göra det, men för säkerhets skull behövs en testkörning.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Greasemonkey: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/748/
Script "Speedbank": http://baramartin.se/js/speedbank.user.js

Jag ville testa om min idé fungerade så jag satte ihop ett skript.

Användarinstruktioner:

1. Installera Firefox-addonet Greasemonkey genom den första länken

2. Följ instruktionerna, starta om Firefox och besök sedan skript-länken. Om Greasemonkey installerades korrekt blir du nu tillfrågad om du vill installera skriptet

3. Innan skriptet är helt klart behöver kod och personnummer ändras. Detta gör du genom att högerklicka på den lilla apan i nedre högra hörnet och välja "Hantera användarskript...", följt av ett klick på Redigera-knappen. Det som ska ändras är texten i variabeln personnummer och kod

Skriptet är helautomatiskt och loggar in användaren med de uppgifter som angetts så fort man klickar på "logga in" på swedbank. Vill man logga in manuellt kan man temporärt stänga av skriptet genom att klicka på apekatten i högerhörnet.

Observer att jag inte har kunnat testa skriptet fullt ut då jag inte har ett konto på banken. De två första stegen verkar fungera felfritt men det kan hända att skriptet triggar efter man har loggat in också. Det BORDE inte göra det, men för säkerhets skull behövs en testkörning.

Bra jobbat! Så vitt jag kan se så funkar det alldeles utmärkt, klart snabbare och skulle tro att det är säkrare än mitt script också.

Nackdelen är väl om inte pappan använder firefox, kanske skulle bli jobbigt för honom att lära om sig? Sen måste man väl inaktivera skriptet om man någon gång vill logga in med dosa istället för kod, men det kanske ändå inte är aktuellt? Om dessa två saker inte stör så rekommenderar jag helt klart Teknocides skript över mitt. Verkligen bra jobbat, och kul att se att fler engagerar sig!

Permalänk
Medlem

Fint att det fungerar!

Mjo, båda alternativen har sina nackdelar. AutoHotKey är grymt kul att scripta i, men känns klent när det kommer till direkt kontrollmanipulation. Sen kan prioriterade fönster hoppa upp -- Windows Update, MSN-chattar etc -- och då skiter det sig.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Kul att se så många engagera sig.. jag blev glad när jag läste tråden.

Kan ta tillfället i akt och tipsa om Teamviewer, som underlättat för mig när jag hjälpt en äldre släkting med datorproblem. Det kanske kan hjälpa dig med framtida problem?

TeamViewer ? gratis fjärrservice och remote desktop sharing via internet

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering;

Jag var hos far igår. Installerade AutoHotKey-lösningen men det var svårt att få det att fungera 100 tyvärr. Oftast fungerade det inte första gången då hans dator är lite slö och tog tid på sig att öppna webläsaren. Om man provade igen fungerade det dock bra.
Tror att det kan bli lite bökigt för honom.

Provade då att installera Firefox och GreaseMonkey-scriptet enligt Teknocide´s modell och det fungerade kalas! Han kom in direkt, utan problem.

Han blev väldigt glad kan tilläggas!

Ett jättestort tack till Krauk0, Teknocide och alla ni andra som engagerat Er i problemet, ni har gjort en gammal man (och hans son också för den delen) mycket glad!
Härligt att det finns människor som bryr sig, det skänker hopp om framtiden!

Ha nu en riktigt trevlig helg allihop!

Mvh Jonny

PS. Krauk0: Han går under utredning för Alzheimer nu men det går långsamt, har fått en del mediciner och så men dom har ännu inte kunnat ställa en riktig diagnos. DS.

Visa signatur

//Jompa35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa35:

En liten uppdatering;
Jag var hos far igår. Installerade AutoHotKey-lösningen men det var svårt att få det att fungera 100 tyvärr. Oftast fungerade det inte första gången då hans dator är lite slö och tog tid på sig att öppna webläsaren. Om man provade igen fungerade det dock bra.
Tror att det kan bli lite bökigt för honom.

Underbart att det löste sig bra iallafall, gör mig verkligen glad! Klart jag hade hoppats mitt skulle funka förstås :P, men det struntar jag glatt i när ni fick till en bra lösning!