Speldator runt 9k~ . Beställs snart, synpunkter?

Permalänk
Medlem

Speldator runt 9k~ . Beställs snart, synpunkter?

Har plockat ihop dessa komponenter och förhoppningsvis kommer jag att få en skön dator att spela de senaste spelen på och göra lite annat smått och gott!

Tanken är att jag ska få ihop ett skönt paket där alla komponenter körs bra ihop och ingenting flaskar, även vill jag ha så mycket prestanda som möjligt för en lite billligare slant. Ville även ha detta moderkort så att jag kan köpa ett extra 460 och köra SLI, när ekonomin tillåter.

Ser ut såhär nu då, tror inte att något mer ska behöva bytas ut eller ändras då jag tycker detta ser bra ut. Men om det är någon som har lust att ge en noob som mig tips på förbättringar är det fritt fram att kommentera här!
; http://img815.imageshack.us/img815/6716/77470242.png

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men du bör byta moderkortet till detta, med nyare chipset som fungerar med x6.
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lp0l:

Ser bra ut men du bör byta moderkortet till detta, med nyare chipset som fungerar med x6.
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se

Är det värt att köpa en X6 istället för typ en Intel Core i7 930, 2.80GHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlinho:

Det finns inte mycket program / spel som faktiskt stödjer 6 kärnor än. Så en i5 skulle faktiskt prestera bättre än x6'an. Men du kanske ska vänta på AMD's nya processorer?
http://www.sweclockers.com/nyhet/12722-nya-toppmodeller-for-a...

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlinho:

Nej! herregud, i7 i 99% av fallen

Visa signatur

Intel i5 750 @ 4,2Ghz | EVGA P55 FTW | WesternDigital Black 640GB | 4GB OCZ Cl7 @ 1866 | 6950Crossfire w/ 6970bios @ 840Mhz | Cougar CM 700W | Lancool K-62 - låter signaturen och mitt användarnamn spegla mig som 15 årig hs-pangare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lp0l:

Det finns inte mycket program / spel som faktiskt stödjer 6 kärnor än. Så en i5 skulle faktiskt prestera bättre än x6'an. Men du kanske ska vänta på AMD's nya processorer?
http://www.sweclockers.com/nyhet/12722-nya-toppmodeller-for-a...

Okej , det jag helst vill ha är en processor som är perfekt för spel. Har hört att i5 kanske är snäppet bättre än i7 gällande just spel?

Ska helst ligga runt 2k i alla fall.

Permalänk
Medlem

Köp 1600Mhz minnen, typ dominator! och sen en annan bräda

Permalänk

Jag skulle personligen köra på amds nya 4 kärnors när den kommer.
Framförallt om datorn mest ska spelas med.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlinho:

Det är det absolut, för spel så passar AMD bättre med tanke på dess konstruktion av cachen. Dessutom börjar det dyka upp spel som drar nytta av fler än 4 kärnor. Stora titlar är på G
Crysis 2: Everything about DirectX 11, 3D without perfomance-drop and 8-core-optimization - - PC Games Hardware

Permalänk
Medlem
Skrivet av roskai:

Köp 1600Mhz minnen, typ dominator! och sen en annan bräda

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR GT DHX+ - Inet.se eller?
Och haha, vad är en bräda? moderkortet eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är det absolut, för spel så passar AMD bättre med tanke på dess konstruktion av cachen. Dessutom börjar det dyka upp spel som drar nytta av fler än 4 kärnor. Stora titlar är på G
Crysis 2: Everything about DirectX 11, 3D without perfomance-drop and 8-core-optimization - - PC Games Hardware

Funderar på om jag inte ska ta och köpa en AMD Phenom2 X6 1090T 3,2GHz BE - Inet.se . Dels för att den har 6 kärnor och på så sätt framtidssäkrar lite. Plus att den inte är alltför dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlinho:

Funderar på om jag inte ska ta och köpa en AMD Phenom2 X6 1090T 3,2GHz BE - Inet.se . Dels för att den har 6 kärnor och på så sätt framtidssäkrar lite. Plus att den inte är alltför dyr.

Jag tror inte frekvensen är speciellt viktig för att få upp prestanda i spel när spelen skalar ut till flera kärnor och processorn har många kärnor. Det är mycket viktigare med hög frekvens om processorn inte har så många kärnor.
En X6 behöver inte lika hög frekvens som en X4 för att inte tala om en X2. Fördelen med 1090T kan vara att den presterar något bättre i spel som bara använder en eller kanske två kärnor, alltså lite äldre spel som inte är anpassade efter dagens processorer. Fast å andra sidan så klarar en lägre klock de spelen med.

EDIT: Såg att 1090T gått ner några hundringar, såg ju trevligt ut :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag tror inte frekvensen är speciellt viktig för att få upp prestanda i spel när spelen skalar ut till flera kärnor och processorn har många kärnor. Det är mycket viktigare med hög frekvens om processorn inte har så många kärnor.
En X6 behöver inte lika hög frekvens som en X4 för att inte tala om en X2. Fördelen med 1090T kan vara att den presterar något bättre i spel som bara använder en eller kanske två kärnor, alltså lite äldre spel som inte är anpassade efter dagens processorer. Fast å andra sidan så klarar en lägre klock de spelen med.

Så jag skulle alltså likagärna kunna köpa en AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Inet.se som är billigare, men ändå inte märka så mycket prestandamässigt?

Det är ju trotsallt ett par hundringar som skiljer i pris, och dom pengarna kanske jag ska satsa på något annat istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlinho:

Så jag skulle alltså likagärna kunna köpa en AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Inet.se som är billigare, men ändå inte märka så mycket prestandamässigt?

Det är ju trotsallt ett par hundringar som skiljer i pris, och dom pengarna kanske jag ska satsa på något annat istället?

Om du skall vara riktigt ekonomisk utan att märka något så satsa på 955. Processorer går ju ner i pris och det går ju ganska lätt och byta om det nu skulle börja kännas lite segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om du skall vara riktigt ekonomisk utan att märka något så satsa på 955. Processorer går ju ner i pris och det går ju ganska lätt och byta om det nu skulle börja kännas lite segt.

Yes, kör på den istället. Då skulle jag väl kunna byta till en billigare processorfläkt och ett annat nätagg också?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett förslag jag nyss gjorde i en annan tråd: #10387903

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Ett förslag jag nyss gjorde i en annan tråd: #10387903

Vilka spel ska den klara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlinho:

Vilka spel ska den klara?

Klarar alla spel, men mer eller mindre bra (ett GTX 460 är ju inget värstingkort). Men stoppa i ett till senare och kör SLI så kommer det hända grejer!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kommer flaska processorn BY FAR. Kör 4 kärnig phenom med ett kraftigare grafikkort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

Grafikkortet kommer flaska processorn BY FAR. Kör 4 kärnig phenom med ett kraftigare grafikkort istället.

Kommer köra AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition och ett 460 1gb