Bredbandskabel fungerar med bärbar men ej stationär

Permalänk

Bredbandskabel fungerar med bärbar men ej stationär

Jag har med hjälp av min far dragit en nätverkskabel upp till rummet för flytt av stationär dator dit.
För att vara säker på att det fungerade så testade jag med min bärbara dator och internet fungerade.
Dock när jag flyttade upp min stationära dator så fungerade inte internet på den, att döma av vad jag kunde se på nätverks och delningscentret så får den tillgång till nätverket, släpper den och startar om.
Datorn är inkopplad på samma router och båda nätverkskablarna är kategori 6, enda skillnaden är att den nya sladden är längre och har annan färgkodning.
Jag förstår ingenting utav detta, snälla hjälp mig!

Permalänk
Rekordmedlem

Och samma kabel funkar på bärbara ? du skriver lite luddigt !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Första gången jag skriver här på forumet, ber om ursäkt om det är otydligt.
Men ja, samma kabel fungerar på den bärbara datorn.

Permalänk

Har du kört guiden att confa ditt nätverk på din dator som inte funkar?
alt reseta routen så att den lite ligger låst till mac adresser därför din dator inte får tillgång till nätet tex.

Om du kör ipconfig och ipconfig /all i Start/kör/cmd vad får du fram då?
Kontakterade du kabeln själv i bägge ändar? rätt kontakterad isf?

Förövrigt så är nog ett mer korrekt ord för kabeln nätverkskabel eller Tp kabel.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

detta måste gå att lösa.

Den bärbara fungerar då skall det inte heller vara något problem med den stationära.

Som föregående talare tycker jag du ska kika på om IP:t har låsts till macadressen (Beroende på ISP hanteras detta olika men vänta 30-60 minuter för att vara på den säkra sidan innan du provar igen)

Om inte så är det mycket konstigt. Det kan inte vara så att du kör på trådlöst med den bärbara men "tror" att det fungerar med det trådbundna?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med färgkod? Hur gamla är dator/laptop

Permalänk

På min bärbara kan man med ett knapptryck stänga av det trådlösa och därefter kopplar jag in den på nätverket med nätverkskabeln och internet fungerar.
Den bärbara datorn är ungefär 1 år gammal och den stationära köpte jag får 2 år sedan(den har inget separat nätverkskort).
Med färgkod menar jag att på den kabeln jag använt där nere så visar den med en liten färgad linje på den vita vilken helfärgad tråd den hör till och på den jag drog igår så är det bara vita och färgade och ingen indikation på vilken vit som hör till vilken färgad.
Min pappa som har utbildningen till det har kontakterat kabeln på båda ändarna.
Jag resetade routern 2 gånger igår utan att det hjälpte.
Enda skillnaden med kabeln jag hade innan och kabeln jag har nu här uppe är att det är längre till routern men det bör väl inte påverka något, eller?

Här är länken till bilden med vad det står när jag kommer skrivit in ipconfig /all i kommandotolken.
Namnls.png picture by strategen1 - Photobucket

Permalänk
Medlem

på grund av den IP adress du har fått så får den stationära datorn ingen kontakt med routern. Så min första tanke är att kabeln är felkontakterad, varför den i så fall ändå fungerar med den bärbara är troligen för att den kan ha ett intelligentare nätverkskort som bollar kontakten tills den känner av att den får kontakt. De flesta nätverkskort idag kan vända om man skulle använda en korsad istället för en rak.

Men om din pappa har utbildning att fixa nätverkskablar borde han väl kunna nätverk också eller?

När du snackar färger så säger du att det är en helvit tillsammans med en helfärgad?

så det ser inte ut så här?

http://www.kjell.com/kjellfakta/natv_kontakter/images/tp_kabe...

men troligen är den helvita tvinnad med den helfärgade som den hör ihop med, tycker ändå det låter konstigt om den inte är 2 färgad har aldrig sett den du påstår.

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk

Har sett ett fåtal kablar som är grymt dåligt märkta på Den 'halvvita' kabeln Dock har de alltid varit märkta och tvinnade (eller ihopsmälta) runt sitt eget par.
Låter nog som felkontaktering eller Fel på nätverksinställningarna.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Det är sådana kablar som som bilden på kjell.com visar som används till datorerna här nere.
Min pappa fick med sig kablar som ej hade färgmärkta vita från jobbet men dom ska ändå vara av Typ 5.
Borde jag skaffa ett nätverkskort får att detta skall fungera eller dra en ny kabel?

Permalänk
Medlem

4st måste ju vara märkta med färger annars funderar jag på om det överhuvudtaget är nätverkskabel. Klart du inte behöver dra ny kabel bara att kontraktera om den.

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk

Där är 4 st färgade och 4 st vita, dom vita har ingen som helst indikation på vilken färgad dom hör till.

Permalänk
Medlem

inte tvinnad med en färgad heller?

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk

Jo dom är ihopatvinnade med en färg.
Min pappa säger att han har gjort det rätt, så felet ligger väl på nätverksinställningar eller att mitt moderkort inte kan ta nätverket på för lång nätverkskabel...

Permalänk

Står det CAT5 eller category 5 (alt andra siffror) på kabeln?

TP standaden säger 100m (90m i fält och 10m i patchkablar - brukar man säga). Klarar säkert mer men ej rekommenderat att köra längre än 100m

Så felet ligger isf på
Fel kabel
Felkontakterat (släng upp ett par bra bilder på hur kontakterna är kontakterade)
Fel inställningar i dator och router

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Upptäckte precis att det är en Category 6 kabel, pappa säger att den ska vara bättre än category 5.
såhär står det på kabeln.
SYST1MAX-1 GIGASPEED XL 3071E 4/23 CAT6 1EC 332-1 EU040415B 19494 FEE7 (05941. 70 METERS)
Kan inte få till några bra bilder men dom ligger i denna ordningen.
Vit-Blå-Vit-Orange-Vit-Grön-Vit-Brun
Alla är helt intryckta.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du 1Gigabit nätverkskort i en dator och 100Megabit i en ? 100mbit kräver 2 par och 1gbit 4par, kanske de yttre paren är fel?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har inget nätverkskort, det sitter direkt på moderkortet.
I den bärbara vet jag inte vad där sitter för nätverkskort.

Permalänk
Rekordmedlem

Nä men vad har de för hastighet, troligen gb i stationära, och 100mb i bärbara?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag skulle tro det.

Permalänk
Rekordmedlem

kan vara så de yttre paren är felkopplade eller att någon jord är skiftad mot sin respektive signal, då kan 100mb funka men det går inte med gbit, kan ni inte resistansmäta respektive ledare så ni vet om kabeln är korrekt terminerad, jag antar att den inte är det, dessutom ska kabeln inte vara upptvinnad längre än 12mm på respektive par.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hmm..

Verkligen rätt inställningar i mjukvaran då?
Kontakteringen följer ju inte standarden dock så hoppas jag den är likadan i bägge ändar?
Bara för man har 1000mbit nätverkskort så kan den köra i 100mbit. kör troligen på 100mbit då routen troligen bara är 100mbit.

Det jag nu frågar mig är om kablen är för fast installation eller för lös?

Skillnaden ser du om det är en fast koppartråd i varje kabel eller om det är många små trådar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Kontakteringen är exakt likadan i båda ändarna.
Det är en fast kopparttråd i varje liten kabel.
Jag vet inte om det är rätt inställningar i mjukvaran, här nere fungerar det ju och bara för att man byter till en längre kabel ska man väl inte behöva pilla på inställningar?

Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså testat den stationära , (nyligen) med en annan kabel mot routern och då fungerar det ? i så fall måste det vara fel på kabeln ni dragit upp, även om den är korrekt ansluten kan man ha skiftat "parjorden" och då ändras bandbredden som kan överföras, pga ändrad impedans/kapacitans, en cat 6 har ju en xformad kärna så kolla att ingen jord är skiftad, man borde kunna se det vid plinten. en installationskabel är dessutom väldigt stel och olämplig att använda med en kontakt i änden ansluten till datorn , den går lätt av vid böjning pga solidledare. det låter som ni inte monterat väggutag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag sitter på min stationära nu, med en category 5 kabel och avståndet är i princip 4 meter till routern, när jag försöker med den andra 15-20 meter långa category 6 kabeln så fungerar min bärbara men inte min stationära.

Permalänk
Rekordmedlem

jo men har du burit in den stationära i samma rum och anslutit den med samma kabel som du kör din laptop på?, du måste elliminera allt annat än den nydragna cat 6 kabeln, annars kan man inte peka ut var felet ligger, för du har väl inte en nätverkstestare tillgänglig ? ibland kan det finnas ett testläge på moderkortet, tex asus brukar ha det , det aktiveras i bioset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag anslöt den stationära till samma kabel som den bärbara, ja.
Vet inte om jag har ett testläge, har ett MSI moderkort.

Permalänk

När datorn startas så står det Bios Hit F10 eller något. bara in där och se om du har en meny där du kan testa. Slå på den och spara och starta om datorn.

För har du inga uttag så har du fel kabel till fel kontakter som sagt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Och det testläget ska göra vadå?

Permalänk
Rekordmedlem

Det mäter upp kabeln, kan tala om om det är rätt kopplat och hur långt bort ett ev fel är

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.