Bredbandskabel fungerar med bärbar men ej stationär

Permalänk

Ska testa ikväll och posta eventuell information jag får där.

Permalänk
Medlem

Testa att kontaktera den rätt istället. Tror säkert att det är det som är felet

Orange/Vit
Orange
Grön/Vit
Blå
Blå/Vit
Grön
Brun/Vit
Brun

För i den färgföljden du gjort är inte rätt

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

Min pappa säger att han inte gjort efter den färgföljden men att det inte spelar någon roll så länge som dom har samma ordning i båda ändarna...

Permalänk

Det 'Ska' inte ha någon betydelse men skalar du upp en kabel så kan du se att Orange är hårdare tvinnad än vad brun är. Så Det kan ha betydelse enligt mig men isf på hastigheten du borde isf ändå ha kontakt.

Som sagt Kolla så att det verkligen är kontakt för om du nu har använt rj45 kontakter i bägge ändar så är det inte säkert de knivarna är tillräckligt starka att skära igenom och få kontakt med den solida kopparn. och kabeln kan ju vara sönder böjd/dragen dessutom. Rätt lätt att få reflektioner och kabelbrott på en nätverkskabel om man inte är försiktig.

För det är egentligen bara löskabel som ska kontakteras med rj45kontakter (hane). och solidkabel ska bara kontakteras med kontakter (Hona) som är gjorde för patchpanel eller nätverksuttag. Det kanske funkar för en del men det finns en anledning varför man har två olika kontakter.

Har du sett övermjukvaran på datorn och i routen?
Det har du fortfarande inte gett svar på!

Har dit moderkort funktionen att testa kabeln så den är hel?

Har du testat att byta port i routen?
Har du testat en kabel du vet fungerar till din dator så du kan utesluta att det är din router eller dator som är boven?

Som sagt du får ge oss lite att gå på.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag sitter här nere på samma stationära som jag försökt plugga in där uppe.
På den kabeln här nere fungerar internet.
Jag har testat att byta port, där finns 4 och jag har testat alla.
Båda kablarna är raka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strategen1:

Jag sitter här nere på samma stationära som jag försökt plugga in där uppe.
På den kabeln här nere fungerar internet.
Jag har testat att byta port, där finns 4 och jag har testat alla.
Båda kablarna är raka.

Det är omöjligt att hjälpa någon över ett forum om den man försöker hjälpa inte kan göra den fysiska felsökningen. Med hjälp av bios på den stationära datorn kan man se om alla kablarna sitter kopplade korrekt. Var (och om) i ditt bios man hittar det vet jag inte, men i mitt(asus) finns det under avancerat-fliken. Har du investerat i ett testverktyg för nätverkskablage så fungerar det med.

Permalänk

Jag ska göra den fysiska felsökningen imorgon och återkomma.

Permalänk
Medlem

Om du har router ska du väl ändå ha tp kabel och inte rak? TP = twisted pair. Kan vara så som nån sa att den bärbara har någon inbyggd funktion för att fixa kopplingen ändå. Testa utan router med stationära och se om de är någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Om du har router ska du väl ändå ha tp kabel och inte rak? TP = twisted pair. Kan vara så som nån sa att den bärbara har någon inbyggd funktion för att fixa kopplingen ändå. Testa utan router med stationära och se om de är någon skillnad.

Idag klara de flesta nätverkskort att vända om man kör med en korsad kabel, men i regel ska man alltid använda rak utom när man sätter en kabel direkt mellan 2st datorer

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strategen1:

Min pappa säger att han inte gjort efter den färgföljden men att det inte spelar någon roll så länge som dom har samma ordning i båda ändarna...

Klart det har betydelse. Det är rätt ledare som kommer fram på rätt ställe. Men det blir fel med tvinningen med paren. Vid 100mbit är det pin 1,2,3,6 som används. Vid rätt färgföljd kommer data att skickas i

Orange/Vit
Orange
Grön/Vit
Grön

Enligt din färgföljd kommer det skickas i

Vit/Blå
Blå
Vit/Orange
Grön/Vit

Och detta gör att det absolut kommer att generera störningar.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD