Permalänk

Skruva isär Vaio FW

Jag misstänker att fläkten är fylld av damm och tänkte därför att jag skulle skriva isär datorn och rengöra lite, dock så får jag inte av bottendelen!
Jag har skruvat av varenda skruv som går att skruva av men det verkar som att någonting sitter fast runt hårddisken men jag lyckas helt enkelt inte få loss bottendelen, har använt den mängd våld jag vågar använda.
Någon annan som har en FW och som har skruvat isär den som skulle kunna bidra med lite hjälp?

Edit:
För att förtydliga, måste man plocka ur hårddisken? För det lyckades jag inte riktigt med, fanns några skruvar som jag omöjligen kan komma åt när underdelen fortfarande sitter fast.

Permalänk
Medlem

När jag monterade ner en laptopskulle man skjuta ut hddn så kunde man komma åt mer. Men detta var ingen Sony

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Jag skruvade isär en FW för några veckor sedan och bytte ut kontakten för strömadaptern. Nu vet jag inte hur pass långt du vill skruva ner din, men börja med att ta bort hårddisk, minnen och andra lösa delar. Sedan måste tangentbordet bort så att du kommer åt de sista skruvarna. CD-läsaren måste också bort då det åtminstone på min modell döljde sig skruvar där under.

Jag var också tvungen att skruva bort skärmen för att göra det jag ville, men det skulle jag inte tro att du behöver.

Edit: Nu blandade jag ihop tangentbordet med en annan modell, men börja med att ta bort skruvarna under cd-läsaren om du inte gjort det.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Skrivet av Soulnut:

Jag skruvade isär en FW för några veckor sedan och bytte ut kontakten för strömadaptern. Nu vet jag inte hur pass långt du vill skruva ner din, men börja med att ta bort hårddisk, minnen och andra lösa delar. Sedan måste tangentbordet bort så att du kommer åt de sista skruvarna. CD-läsaren måste också bort då det åtminstone på min modell döljde sig skruvar där under.

Jag var också tvungen att skruva bort skärmen för att göra det jag ville, men det skulle jag inte tro att du behöver.

Edit: Nu blandade jag ihop tangentbordet med en annan modell, men börja med att ta bort skruvarna under cd-läsaren om du inte gjort det.

Skruvarna under cd-läsaren upptäckte jag efter ca 2 timmar
Har dock inte försökt plocka bort hdd och minnen, får väl försöka det i kväll. Har svårt att tro att tangentbordet och skärmen ska plockas bort dock, är bara plasten undertill som ska av.

Permalänk
Medlem

Ja, jag kom på att tangentbordet är en sån macbook-variant så det ska inte bort. Minnena nämnde jag mer som en säkerhetsåtgärd, troligen inte ett måste. Hårddisken vet jag inte, men jag tog bort den och hade inga större problem att få bort undersidan. Dock så trillar inte undersidan av bara för att skruvarna är loss, utan det är lite "våld" som gäller

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Inte kul att skruva isär laptops har jag märkt, dom är i princip inbrottssäkra

Visa signatur

#framtiden