Telia bredband: Efter flytt - väsentligt lägre bandbredd+högre ping

Permalänk
Medlem

Telia bredband: Efter flytt - väsentligt lägre bandbredd+högre ping

Hej!

Har flyttat in i ett nytt boende och även flyttat över mitt Telia bredbandsabonnemang till den nya adressen. Kopplat i allt som det var i gamla bostaden, och visst, jag kan surfa osv. och spela online (dock ej tillfredsställande som tidigare). Det är Telia "upp till 24 Mbit/s" ADSL som jag har. Har inte gjort en enda förändring i nätverksapparaturen. Det är 4 datorer i hemmet och två spelkonsoler och alla maskiner är kabelanslutna precis som tidigare.

Jag får (med Bredbandskollen TP test och speedtest.net) max 1,8 Mbit/s och på pingtest.net får jag runt 150 ms i ping till Stockholm (från Täby) mot 25 ms från tidigare. Telia säger att "allt ser bra ut från deras sida" och att "det inte är fel på ledningarna". Nu har jag dock avtalat om att få telefonin genom bredbandet också, och igår fick jag en Thomson gateway på posten. Dock är det 10 dagar kvar tills jag får värdehandlingen och kan konfigurera den apparaten. Kan detta hjälpa mina problem?

Mvh
Alexander

Permalänk
Medlem

Strategiskt kolla ifall de är en svacka eller ifall de ligger 24/7. Kör tptest med regelbundna tider.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Strategiskt kolla ifall de är en svacka eller ifall de ligger 24/7. Kör tptest med regelbundna tider.

Har gjort det idag, fick 2,2 Mbit/s som snitt i TP-test idag efter 5 tester vid olika tidpunkter. Observera att endast min dator var igång i nätverket och att inga bandbreddsslukande program/tjänster var igång. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Vad sa supporten att du kom upp i för hastighet då? Tvivlar på att de bara sa "inget fel på ledningarna"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Vad sa supporten att du kom upp i för hastighet då? Tvivlar på att de bara sa "inget fel på ledningarna"

Det frågade jag aldrig, dumt nog. Får ta det med dem imorgon då.. men frågan är vad de kan göra för att hjälpa mig om de får samma resultat som jag? Någon som har erfarenhet av vad Internetleverantörer har för ansvar?

Permalänk

Ansvar och ansvar. Det kan vara rätt svårt att övertala dem att reparera något på vägen om de inte kan se det själva när de kollar anslutningen.
Men några bra tp-test rapporter (med gamla tp-test som ger fler värden i en riktig rapport) kan få dem att undersöka lite mer.

Annars är det ju intervall-garantin som de normalt åtar sig. Dvs om du har 12-24 Mbit ("Upp till"-retoriken används inte riktigt på samma sätt längre efter påtryckningar från PTS) och inte får ut ens 12 så ska de nedgradera dig utan kostnad till ett abonnemang där du hamnar inom prestandaintervallet.

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Hej!

Har flyttat in i ett nytt boende och även flyttat över mitt Telia bredbandsabonnemang till den nya adressen. Kopplat i allt som det var i gamla bostaden, och visst, jag kan surfa osv. och spela online (dock ej tillfredsställande som tidigare). Det är Telia "upp till 24 Mbit/s" ADSL som jag har. Har inte gjort en enda förändring i nätverksapparaturen. Det är 4 datorer i hemmet och två spelkonsoler och alla maskiner är kabelanslutna precis som tidigare.

Jag får (med Bredbandskollen TP test och speedtest.net) max 1,8 Mbit/s och på pingtest.net får jag runt 150 ms i ping till Stockholm (från Täby) mot 25 ms från tidigare. Telia säger att "allt ser bra ut från deras sida" och att "det inte är fel på ledningarna". Nu har jag dock avtalat om att få telefonin genom bredbandet också, och igår fick jag en Thomson gateway på posten. Dock är det 10 dagar kvar tills jag får värdehandlingen och kan konfigurera den apparaten. Kan detta hjälpa mina problem?

Mvh
Alexander

Hej Alexander. Det låter märkligt att du får så väldigt låga resultat på Bredbandskollen. Om du vill så kan du skicka ett PM till mig med dina abonnemangsuppgifter (telefonnummer/personnummer/kontonummer) så dubbelkollar jag vad du har för mätresultat från ditt modem.

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeliaKundservice:

Hej Alexander. Det låter märkligt att du får så väldigt låga resultat på Bredbandskollen. Om du vill så kan du skicka ett PM till mig med dina abonnemangsuppgifter (telefonnummer/personnummer/kontonummer) så dubbelkollar jag vad du har för mätresultat från ditt modem.

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

Hej!

Jag kan återkomma när jag har fått mina nya värdehandlingar, den 4e oktober om det går bra för dig. Har installerat Thomson TG784 nu idag och den fungerar ypperligt. Fick även bättre mätresultat mot min förra apparat, även den från Telia, ZyXEL P-660H Triple Play, dock på tok för lågt fortfarande:

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Hej!

Jag kan återkomma när jag har fått mina nya värdehandlingar, den 4e oktober om det går bra för dig. Har installerat Thomson TG784 nu idag och den fungerar ypperligt. Fick även bättre mätresultat mot min förra apparat, även den från Telia, ZyXEL P-660H Triple Play, dock på tok för lågt fortfarande:

http://www.speedtest.net/result/974272229.png

Trevlig helg!

Kolla telejacken så de är rätt kopplade...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Kolla telejacken så de är rätt kopplade...

Hur då? Finns bara ett jack. Såhär ser manualen som följde med ut:
http://www.telia.se/files/pdf/TSP-1965_4-1005Instbok-bredband...

Svårt att göra fel med de anvisningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Hur då? Finns bara ett jack. Såhär ser manualen som följde med ut:
http://www.telia.se/files/pdf/TSP-1965_4-1005Instbok-bredband...

Svårt att göra fel med de anvisningarna.

Den unga herren menar nog hur du kopplat ditt första jack. Det kan kopplas rätt eller fel. Samt att det även kan vara dåligt skarvat. Det kan leda till problem med en känslig teknik som ADSL.

Bifogar en bild på hur det ska se ut!

http://www.bbtnet.se/images/installhj_bild1.gif

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Hej!

Jag kan återkomma när jag har fått mina nya värdehandlingar, den 4e oktober om det går bra för dig. Har installerat Thomson TG784 nu idag och den fungerar ypperligt. Fick även bättre mätresultat mot min förra apparat, även den från Telia, ZyXEL P-660H Triple Play, dock på tok för lågt fortfarande:

http://www.speedtest.net/result/974272229.png

Trevlig helg!

Hej igen,
Det är bara att höra av dig när du har din TG784 inkopplad så kontrollerar jag mätresultaten.
Mvh,
Simon

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.