Bästa speldatorn under 10.000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

skruvar brukar följa med men ska du köpa fler fläktar kan det hända att du måste köpa lite mer skruvar.

ok tack så mkt
men om man nu ska köpa fläktar så e det väl CPU fläktar va? eller GPU? lr vad kallas dom ? ;> haha sry

en annan sak:

tror jag ska ändra till att köpa ett GTX 460 istället för 470 eftersom att jag gjorde en liten koll genom att skapa en ny tråd där folk kunde svara vilket grafikkort dom skulle ha valt mellan dessa två. Och då lutade det mot 460 (http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/957023-vilken-av...).

Eller har jag fel? Kommer antagligen köra SLI senare, som vissa tydligen gillar att göra.
btw krävs bättre nät agg då? lr räcker 600 W? vill bara vara säker.

Permalänk
Medlem

vad har du nu? minst 500 hade jag nog haft

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

vad har du nu? minst 500 hade jag nog haft

just nu så har jag plockat ihop lite delar till den dator jag antagligen ska försöka bygga ihop själv, om jag nu klarar det.

här får du dig en liten titt vad jag plockat ihop (tack till er alla som hjälpt!):

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

ok, tror att detta kommer blir mitt slutgiltiga paket:

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

ah ok tack haha
men tror du man får med skruvar med chassit? Någon som vet?

Du får med 4st bra fläktar i Lian lis chassi samt alla skruvar du kan behöva. Sen är det ett helt sjukt bra chassi i övrigt och har svårt att tro att något annat chassi i den prisklassen skulle spöa Lian Li

Permalänk
Medlem

ser mycket rba ut!

ett likadant ESD armband kostar 29 kr på kejll och company

jag hade nog köpt en fläkt till CPU som är lite bättre faktiskt typ Noctua NH-U9B SE2 - Inet.se

Permalänk
Medlem

har du råd så köpa ett 470 ist, inte mkt dyrare men mkt bättre än 460

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Men Tommie sa nyss här att Sparkle låter garanterat mycket mer. Eller är det inte en sådan stor skillnad?

Och en annan sak: Vad menas med SLI? Förlåt :/

Ja det gör det garanterat också

det är mer värme som ska forslas bort, och det är bara en fläkt av centrifugaltyp, så det tar jag som givet.

Gigabytekortet är däremot väldigt tyst får jag säga. iaf mot mina gamla kort, med liknande kylare som det GTX470 du länkade till. när man spelar låter det lite, men inte störande mkt.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nätagget räcker ju, men jag skulle ändå tagit lite mer kräm. Du förlorar knappt några pengar och du behöver inte oroa dig att skaffa ett nytt nätagg dagen då du ska köra SLI.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

kolla in detta moderkort och minnen,

ASRock P55 Extreme DDR3 (Inet 1163:-)
OCZ 6GB (3x2GB) Gold Tri 1333MHz (Inet 1399:-)

har inte det själv men ska köpa in det nu i helgen åt en kompis som jag ska hjälpa bygga en dator och har läst mycket bra om det kortet. prisvärt!
Minnena dom finns med i kortets QVL lista.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Är en p55, kör inte tri-channel.

Permalänk
Medlem

oj, ok... tack för alla förslag med delar o så men nu känns det som om priset börjar gå uppåt ..:/
Vill helst inte uppnå gränsen över 10k.

Måste jag ha 6k GB minneskort? Räcker inte de jag redan har?

Och en annan sak:

Vilket av dessa moderkort borde jag välja då?? e lite confused nu haha

ASRock P55 Extreme DDR3 - Inet.se
eller
Gigabyte GA-P55A-UD4 - Inet.se

Pokelia: Jag la till den fläkten du tipsade om (verkar riktigt nice) i paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

har du råd så köpa ett 470 ist, inte mkt dyrare men mkt bättre än 460

hmm nae har hört av vissa att det låter mer så njaae håller mig nog till 460. Kanske kör på SLI senare också. Men tack annars

btw har uppdaterat lite

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Akarr:

kolla in detta moderkort och minnen,

ASRock P55 Extreme DDR3 (Inet 1163:-)
OCZ 6GB (3x2GB) Gold Tri 1333MHz (Inet 1399:-)

har inte det själv men ska köpa in det nu i helgen åt en kompis som jag ska hjälpa bygga en dator och har läst mycket bra om det kortet. prisvärt!
Minnena dom finns med i kortets QVL lista.

Dummt att köra med Tri channel när P55 bara stödjer dual Channel!

Permalänk
Medlem

Om du ska köra SLI så skulle jag nog rekommendera att du byter till ett Corsair HX 750W nätaggregat.
Corsair HX 750W 80+ - Inet.se

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk

Det beror på om du har en AMD processor eller Intel i5/i7?

Jag skulle gå på 1600 MHz minnena för de är mer lämpade för överklockning.

Visa signatur

MSI Geforce GTX 1080 - Intel Core i5 9600K@ 5.0 GHz - Corsair Hydro 115i Platinum RGB - Phanteks Evolv X - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3000 MHz - ASUS Rog Strix Z390-E Gaming - Corsair RM750X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Om du ska köra SLI så skulle jag nog rekommendera att du byter till ett Corsair HX 750W nätaggregat.

Hm ok :/ ajdå, där sprack gränsen haha

Men man kanske inte behöver köra SLI? Eller gör det så stor skillnad?

I annat fall, ser det bra ut annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

oj, ok... tack för alla förslag med delar o så men nu känns det som om priset börjar gå uppåt ..:/
Vill helst inte uppnå gränsen över 10k.

Måste jag ha 6k GB minneskort? Räcker inte de jag redan har?

Och en annan sak:

Vilket av dessa moderkort borde jag välja då?? e lite confused nu haha

ASRock P55 Extreme DDR3 - Inet.se
eller
Gigabyte GA-P55A-UD4 - Inet.se

Pokelia: Jag la till den fläkten du tipsade om (verkar riktigt nice) i paketet.

vad säger ni om moderkorten? Vilket av dem?

Permalänk
Medlem

UD4 definitivt...inget snack om saken. du behöver verkligen inte 6 gb RAM ta 4 det klarar du dig gott och väl på

Permalänk
Medlem

(KOLLA OCKSÅ FÖREGÅENDE POST)

ok jag igen.

uhm det här med ljudkort, varför är det ingen som lägger in det i sina paket? ser knappt någon som gör det. Ska man inte ha med det i priset också eller?

Permalänk

Du kan få köpa min begagnade i7 860 om du vill för ett pris under din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖverklockarN94:

Det beror på om du har en AMD processor eller Intel i5/i7?

Jag skulle gå på 1600 MHz minnena för de är mer lämpade för överklockning.

Intel i5. Men alltså om man nu inte är så bra med det där med överklockning? ;>
Finns det nån bra guide om man är nybörjare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hm ok :/ ajdå, där sprack gränsen haha

Men man kanske inte behöver köra SLI? Eller gör det så stor skillnad?

I annat fall, ser det bra ut annars?

Jag tror nog att ett GTX 470 kommer täcka dina behov tills det är dags för uppgradering. Kom ihåg att SLI/Crossfire inte stöds i 100% av spelen på marknaden dvs. bara ena kortet används då de spelen körs.

Jag körde mina 2x 5870 i Crossfire först men märkte att det var billigare att sälja ena kortet och bara köpa ett nytt kort då mitt 5870 inte räcker längre. Dessutom så märkte jag ingen skillnad då jag bytte från Crossfire till single (I spel som BC2, GTA IV, Crysis etc.).

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

köpte samma paket som du typ bara att jag la dit gtx 470 sparkle kostar bara 2400 400 spänn mer för ett rätt så mycket bättre grafikkort, som maxxar mycket. (allt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

du driver, 460 sli kräver 400-450w klockat? läs på innan du rekommenderar

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra12:

köpte samma paket som du typ bara att jag la dit gtx 470 sparkle kostar bara 2400 400 spänn mer för ett rätt så mycket bättre grafikkort, som maxxar mycket. (allt)

600kr mer.

460 kostar 1,8k nu.

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Jag tror nog att ett GTX 470 kommer täcka dina behov tills det är dags för uppgradering. Kom ihåg att SLI/Crossfire inte stöds i 100% av spelen på marknaden dvs. bara ena kortet används då de spelen körs.

Jag körde mina 2x 5870 i Crossfire först men märkte att det var billigare att sälja ena kortet och bara köpa ett nytt kort då mitt 5870 inte räcker längre. Dessutom så märkte jag ingen skillnad då jag bytte från Crossfire till single (I spel som BC2, GTA IV, Crysis etc.).

hmm så du menar att SLI inte är nödvändigt just nu? Jag tänker spel som kommer i framtiden också, typ som Medal of Honor med flera

Så du menar att ett GTX 470 Single räcker länge? Har hört att det låter (ljudmässigt) betydligt mkt mer än ett GTX 460. :/

Så.. Vad säger ni? Vad ska jag välja?

också en annan sak; Räcker mina minnen? Eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

hmm så du menar att SLI inte är nödvändigt just nu? Jag tänker spel som kommer i framtiden också, typ som Medal of Honor med flera

Så du menar att ett GTX 470 Single räcker länge? Har hört att det låter (ljudmässigt) betydligt mkt mer än ett GTX 460. :/

Så.. Vad säger ni? Vad ska jag välja?

också en annan sak; Räcker mina minnen? Eller vad säger ni?

470 låter mer, är MYCKET varmare.

Visa signatur