förklara skillnaden på ips och TN

Permalänk

förklara skillnaden på ips och TN

Då jag ser ett stort behov hos många personer att förstå skillnaden mellan en IPS och en TN skärm (jag själv skillnaden sjäv - men kan inte förklara den i fakta) önskar jag att någon duktig person på ett pedagogiskt sätt kunde skriva en liten kommentar

För det finns FÖR många som tjatar om detta...

Jag ska förklara det jag själv vet - sen får proffen säga resten

JA - TN skärmar är billigare. Oftast är saker billigare för att det är sämre, men eftersom att det inte alltid är så krävs det bättre argument.

Ja - ips har ofta "sämre" ms än TN-skärmarna. Men det är inte ms som avgör hur du uppfattar allt, finns så många andra spekter.

JA - ips skärmar har blb (backlight bleeding - det svarta är inte kolsvart - men det har TN skärmar också..!)

IMO är ips bättre, märkvärt bättre.
Men vill folk fylla på med varför?

Det är så mkt tjat om detta inne i forumet.

Saker ni kan svara på
"hur funkar ips att spela spel på"
"är det inte bättre med TN 120MHz för spel?"
"är det inte bättre med TN 120MHz till allt?"

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Avstängd

Alltså, frågan är rätt lol i ögat
Om man inte alls tänker på priset, vem i hela fridens namn skulle FÖREDRA TN, då är man riktigt efter där uppe i knoppen

Permalänk

Det heter väl hz inte mhz

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

120Mhz är en förjävla snabb skärm. : o

Du kanske kan förtydliga lite. Tror knappast det finns någon som frivilligt väljer en TN-panel framför en IPS-panel. Däremot kan det nog finnas många som föredrar den ökade "lenheten" i en 120Hz-skärm och föredrar det över bättre bildkvalitet.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

hehe 120 000 000 bilder per sekund, snacka fet fps man behöver för att matcha det ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

hehe 120 000 000 bilder per sekund, snacka fet fps man behöver för att matcha det ;D

haha krävs nog mer en ett gfx för att klara det ;P

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

haha krävs nog mer en ett gfx för att klara det ;P

Oh mighty microsoft! Four is not enough! Give us support for 2^64 gpu's!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

HAHAHA - ska givetvis står hz <3

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Avstängd

IPS-paneler har väl avsevärt bättre färgåtergivning va? Alltså är sådana skärmar ett måste för dem som sysslar med foton eller photoshop t.ex.? Ja på lite mer proffesionell nivå alltså.

Själv är jag riktigt nöjd med min skärm med TN-panel... fast å andra sidan så beror det ju mest på att jag aldrig skulle kunnat tänkt mig o lagt ut mer pengar på en ny skärm när jag skaffade den. Jag menar varför ska man betala mer för något som man faktiskt inte behöver?

Men bortser man från priset så är det väl ganska självklart att man väljer det som är bäst i test?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

IPS-paneler har väl avsevärt bättre färgåtergivning va? Alltså är sådana skärmar ett måste för dem som sysslar med foton eller photoshop t.ex.? Ja på lite mer proffesionell nivå alltså.

Själv är jag riktigt nöjd med min skärm med TN-panel... fast å andra sidan så beror det ju mest på att jag aldrig skulle kunnat tänkt mig o lagt ut mer pengar på en ny skärm när jag skaffade den. Jag menar varför ska man betala mer för något som man faktiskt inte behöver?

Varför köper du inte den billigast möjliga datorn? Är ju inte så att du egentligen behöver mer.... Eller ingen dator alls? Använd en IPS så kommer du inse att man inte behöver vara professionell användare av något slag för att uppskatta IPS.

Sen är de inte speciellt dyra numera heller, inte de okej skärmarna iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Varför köper du inte den billigast möjliga datorn? Är ju inte så att du egentligen behöver mer.... Eller ingen dator alls? Använd en IPS så kommer du inse att man inte behöver vara professionell användare av något slag för att uppskatta IPS.

Sen är de inte speciellt dyra numera heller, inte de okej skärmarna iaf.

Jo jag vet att det jag skrev lät lite dumt... man behöver ju faktiskt egentligen inte ha någon dator alls eftersom man klarar sig finfint utan den. Jag kunde istället ha skrivit: "Varför betala mer när man kan NÖJA sig med något billigt?" Sådär... fixat.

Men hur som helst... när jag skaffade min TN-skärm för några år sedan så fanns det väl inte så himla många IPS-skärmar för samma pris som den... så då var det ju inget svårt val för mig.

Dessutom så skulle jag absolut inte ha någon som helst nytta av IPS-panelernas fördelar i nuläget då jag inte pysslar med foton/bildbehandling. Använder ju bara datorn för lite surfande, studier och något spel emellanåt.

Men som sagt... IPS vore mitt förstaval om jag fick en skärm gratis, men enbart för att testerna påstår att de är bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo jag vet att det jag skrev lät lite dumt... man behöver ju faktiskt egentligen inte ha någon dator alls eftersom man klarar sig finfint utan den. Jag kunde istället ha skrivit: "Varför betala mer när man kan NÖJA sig med något billigt?" Sådär... fixat.

Men hur som helst... när jag skaffade min TN-skärm för några år sedan så fanns det väl inte så himla många IPS-skärmar för samma pris som den... så då var det ju inget svårt val för mig.

Dessutom så skulle jag absolut inte ha någon som helst nytta av IPS-panelernas fördelar i nuläget då jag inte pysslar med foton/bildbehandling. Använder ju bara datorn för lite surfande, studier och något spel emellanåt.

Men som sagt... IPS vore mitt förstaval om jag fick en skärm gratis, men enbart för att testerna påstår att de är bättre.

Man behöver inte alltid ha nytta av det man köper, en av nackdelarna med att vara prylbög

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Man behöver inte photoshopa. Bara man har ögon och inte är blind så njuter man av ips.
Färger är vackra även för en icke-photoshopare

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av joelsvantesson:

Man behöver inte photoshopa. Bara man har ögon och inte är blind så njuter man av ips.

Inte bara färger. Betraktingsvinkeln ska inte glömmas bort.

Permalänk
Medlem

Nu ska du inte ta i så du spricker, såååå bra är inte ips i de lägre prisklasserna, speciellt inte okalibrerade.

Permalänk
Medlem

Betraktningsvinklar IPS vs TN. Måste dock påpeka att det finns bättre TN än vad som visas här.
YouTube - IPS vs TN+Film

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Köpte precis en HP ZR24w IPS-skärm, fina färger och så men på grund av white glow så upplever jag att den faktiskta betraktningsvinkeln är sämre än på min gamla Samsung 226BW med TN-panel. Svärtan är även den sämre. Nu äger jag dock ingen hårdvarukalibrator.

Just white glow gör att man måste sitta i inom en mycket snäv vinkel framför en (billigare) IPS-skärm om man inte vill att allt ska bli grådaskigt. Det är något som ofta glöms bort av de som är IPS-frälsta.

Nu är jag nöjd med min nya skärm då det är svårt att hitta en 24" 16:10-skärm och jag har skjutit tillbaka skärmen så långt mot väggen som jag kan (80 cm djupt skrivbord om jag minns rätt), har tom funderat på väggfäste för att få ytterligare avstånd till skärmen och på så sätt minska white glow.

Vad gäller färgerna kan jag bara jämföra med min gamla 226BW men jag har inte gjort någon direkt bildjämförelse ännu. Rent spontant så märker jag mer skillnad på att det är högre upplösning än något annat.

Så kort sagt, jag förstår inte varför folk sågar TN så mycket och höjer billigare IPS till skyarna? Färgerna på TN duger för de flesta och lika bra faktiska betraktningsvinklar som (billigare) IPS.

Permalänk
Skrivet av definition:

Alltså, frågan är rätt lol i ögat
Om man inte alls tänker på priset, vem i hela fridens namn skulle FÖREDRA TN, då är man riktigt efter där uppe i knoppen

Så länge det inte finns en ips panel med 120 hz så väljer jag TN varje dag i veckan

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Betraktningsvinklar IPS vs TN. Måste dock påpeka att det finns bättre TN än vad som visas här.
YouTube - IPS vs TN+Film

Ursäkta, men vilken urusel video måste jag säga. Om den ska vara rättvis kan han ju inte ha fokus på IPS-skärmen med en liten handy-cam. Klarat som korvspad att TN-Panelen upplevs som lysande och dålig på alla sätt och vis, men jag har aldrig sett att en skärm ser ut så där. TN kan ha lite sämre vinklar och lite sämre färger, men that´s it. Orkar inte alla frälsta genin som försöker dumförklara alla som inte vill betala 8k för en _skärm_.

Tack och hej!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är jag lite partisk... men aldrig mer en TN-skärm frivilligt, inte ens om den är bra mycket billigare. Har gjort det misstaget en gång, hade jag fått göra om det beslutet idag så hade det blivit en betydligt dyrare IPS som andraskärm istället för TN-skärmen som står där nu.

Så länge TN-skärmarna dras med usla betraktningsvinklar och dålig färgåtergivning så duger de inte annat än till spel, och knappt där ens.

Priserna tycker jag det är svårt att klaga på numera.. man får en bra 24" IPS för runt 5000kr. Utlslaget på 3-4-5 år så är det inte många kronor per dag. Graffikkort, processorer och andra komponenter som man förbrukar i bra mycket snabbare takt än bildskärmar kostar betydligt mer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Nu är jag lite partisk... men aldrig mer en TN-skärm frivilligt.

Du är inte patetisk!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Så länge TN-skärmarna dras med usla betraktningsvinklar och dålig färgåtergivning så duger de inte annat än till spel, och knappt där ens.

White glow på de billiga IPS-skärmarna gör att betrakningsvinklarna är betydligt bättre på TN-skärmarna än på IPS. Betraktningsvinkeln på min HP ZR24w ligger på en 90 grader kanske jämfört med en TN-panels 160-någonting.

Med betraktningsvinkel pratar jag då om vid hur stor vinkel bilden ser rätt ut, utan färgskiftningar eller tonskiftingar.

Som jag förstår det så har färgåtergivningen hos TN-panelerna blivit bättre med åren men jag har antagligen helt fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarwernersson:

Så länge det inte finns en ips panel med 120 hz så väljer jag TN varje dag i veckan

120hz skärmar så är man tvungen att gå TN och då tar man självklart det.
Det är inte frivilligt val.

Men det är ju inte panelen man tycker är bättre utan 120hz tekniken.

Permalänk

Vill man spela spel som är hyffsat snabba så är det värdelöst på en IPS-panel. Hade allt från apple förut och satt på deras 24" och det var ingen rolig upplevelse i t.ex. cs, css eller bad company

Sen är ju färgerna helt underbara men jag är hooked på 100hz+ sen crt tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarwernersson:

Vill man spela spel som är hyffsat snabba så är det värdelöst på en TN-panel.

Du menar IPS-panel antar jag?

Permalänk
Skrivet av Enkal:

Du menar IPS-panel antar jag?

Haha ja blev ett litet type-o i all hast

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enkal:

White glow på de billiga IPS-skärmarna gör att betrakningsvinklarna är betydligt bättre på TN-skärmarna än på IPS. Betraktningsvinkeln på min HP ZR24w ligger på en 90 grader kanske jämfört med en TN-panels 160-någonting.

Med betraktningsvinkel pratar jag då om vid hur stor vinkel bilden ser rätt ut, utan färgskiftningar eller tonskiftingar.

Som jag förstår det så har färgåtergivningen hos TN-panelerna blivit bättre med åren men jag har antagligen helt fel där.

Hittills har jag inte sett en enda TN som ens klarar 20-30 graders förändrad vinkel utan att färgerna börjar vandra rejält. Det är speciellt i höjdledd som jag har upplevt detta. Ställer jag mig upp vid min jobb-dator (Dell 1908FP) så blir i stort sett all text oläsbar på skärmen. Lutar jag mig frammåt så blir färgerna (gråskalor speciellt) också helt tokiga. Motsvarande fenomen har jag hittills inte sett på någon IPS, varken ny, gammal, billig eller dyr.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Du är inte patetisk!

Partisk var ordet huh?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Hittills har jag inte sett en enda TN som ens klarar 20-30 graders förändrad vinkel utan att färgerna börjar vandra rejält. Det är speciellt i höjdledd som jag har upplevt detta. Ställer jag mig upp vid min jobb-dator (Dell 1908FP) så blir i stort sett all text oläsbar på skärmen. Lutar jag mig frammåt så blir färgerna (gråskalor speciellt) också helt tokiga. Motsvarande fenomen har jag hittills inte sett på någon IPS, varken ny, gammal, billig eller dyr.

Jag tänkte mer på den horisontella vinkeln, där är det väldigt liten skiftning för att inte säga noll vid ganska stora vinklar (jag ser det varje kväll när jag sneglar på min gamla skärm som sambon använder).

Vertikalt så är TN riktigt dålig ja, jag måste dock erkänna att jag inte jämfört detta men min IPS-skärm ännu men det känns som grådaskigheten från white glow verkar uniform.

Sitter med en PVA-skärm på jobbet som är helt klockren (EIZO FlexScan S1961) om än lite liten, synd bara att jag inte har budget för något sånt hemma.

Permalänk
Skrivet av jux2:

Partisk var ordet huh?..

HAHAHAHA jag läste fel... :$ XD

Visa signatur